بررسی بازی World of Warcraft Classic

قبل از پرداختن به بررسی بازی wow classic … بلیزارد دست به کار شده است و بازیهای زیادی را در Blizzcon 2019 امسال معرفی کرده است که ادامه ی بازی Wow یکی از این معرفی هاست. بازی World of Warcraft Shadowlands که ادامه ی داستان و ماجراجویی های Battel for Azeroth را دنبال می کند. شما را به دیدن ویدیوی سینمایی این بازی با زیر نویس فارسی از سایت ساعت 7 دعوت می کنیم.

خوب برسیم به بررسی بازی کلاسیک دنیای وارکرفت…

به دنیای کلاسیک وار کرفت خوش آمدید!

بعد از گذشت چندین ماه از معرفی و آماده سازی بازی wow classic بلاخره این بازی چند وقتی است که منتشر شده است و تمام کسانی که اشتراک wow اصلی را دارند می توانند علاوه بر بازی کردن آخرین نسخه بازی یعنی battle for azeroth به صورت جداگانه بازی classic را نیز تجربه بکنند. در حقیقا نسخه ی کلاسیک پچ ۱.۱۲.۱ بازی را شامل می شود.

اما سوال اول و اساسی در مواجه با نسخه ی کلاسیک این است که وقتی شما می توانید Battel for Azeroth و آخرین پچ بازی wow را بازی کنید چه دلیلی دارد که شما به پچ ۱۳ سال پیش بروید و آن را دوباره بخواهید تجربه کنید ؟

بازی wow کلاسیک

بازی wow در طول سالها و انتشار expansion  های مختلف محیط های بسیار مختلفی را تجربه کرده است از Northrend بگیرید تا Pandora و Broken islands و … در هر سری از انتشار این بخش ها با expansion های مختلف شما باید با قاره های اصلی Azeroth یعنی Kalimdor و Eastern Kingdoms خداحافظی می کردید و به ماجراجویی در محیط جدید می پرداختید.

یکی از نکات منفی این موضوع بی استفاده ماندن یک سری محیط بسیار بزرگ در بازی می بود. هر چند شاید با یک سری کوئیست ها و داستان ها به بخشهایی از آن سر می زدید اما در کل این مناطق بلااستفاده مانده بود.حتی اگر دوست داشتید که در بازی یک کاراکتر جدید بسازید هیچ جذابیتی در قاره های Azeroth برای شما وجود نداشت در طی سالها بازی آنقدر ساده و سریع شده که آن حس سابق از بین رفته است. و دیگر چالش در بازی کردن در مناطق قدیمی وجود ندارد و هر کس می خواد سریع level up کند تا زودتر به محتوای جدید بازی برسد.

بیدار شدن حس یک RPG واقعی

اما در نسخه بازی wow classic یک حس جدید بیدار می شود و آن حس بازی کردن یک بازی RPG واقعی است! وقتی اول بازی کاراکتر خود را انتخاب می کنید، از بین کلاس ها و نژاد ها و از بین Hord و Alliance یکی از بر میگذینید . می دانید که پا وارد دنیای می گذارید که فقط همان دو قاره ی دوست داشتنی را شامل می شود و نه بیشتر از آن. همین یک نکته در شروع بازی آن عجله ی همیشگی برای فقط level up کردن بدون لذت را از بین می برد چون احتیاج به عجله کردن نیست چون بگذارید بهتر بگویم از همان شروع بازی شما در حال تجربه ی آن هستید هر چند در مقیاس کوچکتر و انجام ماموریت های اولیه ولی شما وارد دنیای وارکرفت شده اید. شما حتی برای سفرهایتان باید برنامه ریزی کنید و همه چیز را با دقت زیر نظر بگیرید.

چیزی که نسخه  wow classic را دوست داشتنی تر می کند این است که تمام آن امکانات جدید محدود شده است دیگر خبری از ماموریت های روزانه ، dungeon finder یا پیدا کننده ی گروه و یا قدرت پرواز و یا از همه مهمتر مشخص بودن دقیق محل ماموریت ها روی نقشه نیست .شما واقعا در یک دنیای بسیار بزرگ هستید که ناشناخته است.منظور این نیست که شما قبلا این محیط را ندیده اید. شاید قبلا بارها و بارها در نسخه های پیشین این محیط را زیر و رو کرده باشید اما نسخه ی کلاسیک یک حس فوق العاده جدید در دل خود دارد.

همه چیز اهمیت دارد

وقتی می گوییم همه چیز اهمیت دارد یک واقعیت است اینبار در نسخه ی کلاسیک وقتی ماموریتی را می گیرید باید با دقت تمام توضیحات را خوانده و با دقت به دنبال محل ماموریت رفته و آن را انجام بدهید. در هیچ کجای نقشه هیچ علامتی که اینجا ماموریت است و یا اینجا میتوانید آن را کامل کنید وجود ندارد. این موضوع حس ماجراجویی و کشف کردن در بازی را زنده می کند و از عجله ی بی جا جلوگیری و باعث لذت بردن بازیکن از داستان های محیط بازی می شود.

حس بودن در دنیای بزرگی که همه چیز اهمیت دارد و هیچ چیز بیهوده ای وجود ندارد. از همان ابتدای بازی تمام loot ها ارزشمند هستند و روی قدرت کاراکتر شما تاثیر می گذارند.در حالی که در نسخه های جدید loot ابتدای بازی فقط به نوعی تزئینی است و هیچ اثری ندارد چرا که همیشه کاراکتر شما در مواجهه با چندین دشمنِ همزمان موفق خواهد بود و همیشه قدرتمندترین کاراکتر نسبت به mob های محیط بازی کاراکتر شما است.

بررسی بازی World of Warcraft Classic 1

پس اینجا متوجه می شوید هر ماموریت مهم است چرا که باعث می شود که مقداری اکس پس بگیرید و یا یک آیتم جایزه بگیرید که باعث افزایش قدرت های شخصیتتان می شود. مثلا وقتی یک آیتم rare یعنی آبی را بدست می آورید و جایگزین common سبز می کنید همان لحظه تاثیرش را روی کاراکتر خود حس می کنید.

جلوتر در محیط بازی با گرفتن ماموریت های سخت تر متوجه می شوید که شما قدرت اصلی این دنیا نیستید در بسیاری از موارد باید حتی برای انجام ماموریت ها هم یک گروه تشکیل بدهید و گرنه حتی وارد شدن به یک غار برای انجام ماموریت نیز به نوعی خودکشی محسوب می شود! بازی پر شده از mob های elite که برخی ماموریت ها را تشکیل می دهند و بسیار سخت کشته می شوند ولی loot خوبی دارند. پس می بینید که حتی چالش بزرگ تر بدون جایزه گذاشته نمی شود. همچنین کوچکترین اشتباه می تواند برایتان عواقب سختی را به دنبال داشته باشد.چرا که فاصله ی قبرستان ها با هم زیاد است و بعد از هر بار مردن باید مسافت زیادی را برای ادامه ی بازی طی کنید.

نگاهی دقیق تر…

میخواهم کمی دقیق تر به مقایسه ی دو نسخه ی کلاسیک و مدرن بپردازم . مسلما نسخه ی جدید سرعت بیشتری چه از لحاظ lvl up و چه از لحاظ گیم پلی دارد. نکته بعدی با داشتن امکانات مختلف به سرعت یک گروه پیدا می کنید و میتوانید به سخت ترین dungeon ها رفته و آن را بارها و بارها انجام دهید. و حتی شما همیشه از محیط اطرافتان قوی تر هستید چرا که دارای امکانات و spell های مدرن تری هستید. dungeon ها به سرعت برایتان تکراری خواهد شد چرا که هم به سرعت و به طور مکرر می توانید به آنجا رفته و حتی درجه ی سختی mystic بعد از چند دفعه برایتان بسیار ساده می شود و بعد از آن به سراغ mystic+ و چالشهای بیشتر بروید ولی به خاطر تکرر بازی در این dungeon ها در این بخش بازی تکراری می شود. دقیقا در raid ها هم همین مشکل دیده می شود اما در سطح کمتری چرا که raid ها بزرگتر هستند و معمولا از نظر طراحی بسیار بهتر درست شده اند.

اما در نسخه ی کلاسیک شما دیگر نمیتوانید از dungeon finder استفاده بکنید شما باید ابتدا با گشت زنی در بازی dungeon مورد نظرتان را در نقشه پیدا کنید بعد یک گروه ۵ نفری پیدا کنید و آنها را به آنجا بکشانید و بعد یک dungeon را آغاز کنید. در کلاسیک بیشتر چت خواهید کرد و مطمئنا دوستانِ بیشتری در بازی پیدا خواهید کرد.چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کارهای گروهی چالش های بزرگتری نسبت به نسخه ی فعلی در انتظارتان است. بازی بسیار سخت تر است چرا که امکانات کمتری در اختیار هر بازیکن است.

ارتباطات بازیکنان بیش از پیش

در اصل از یک بازی MMO انتظار یک ارتباط جانانه بین بازیکن ها داریم چیزی که در نسخه ی جدید کم رنگ تر شده است. در نسخه ی کلاسیک برای موفقیت در بازی شما احتیاج به ارتباط برقرار کردن با بازیکن های دیگر دارید. این بار به راحتی از کنار یک یار خودی نمی گذرید . سعی می کنید با او ارتباط برقرار کرده و یک تیم تشکیل دهید چرا که چالش های بازی گروهی هستند و اینکه نمی دانید جلوتر چه چیزی در انتطار شماست شاید بازیکنان دشمن در کمین تان باشند. پس بازی به سمت کار گروهی بیشتر حرکت کرده است که نکته ی بسیار مثبتی است.

در طول مسیر بازی ممکن است بازیکن های دیگر را ببینید که به مشکل بر خورده اند و شما به کمکشان بروید. و یا دقیقا بر عکس در میان درگیری با یک بازیکن قدرتمند یک یار خودی به دادتان برسد. این چیز ها را زیاد در بازی تجربه خواهید کرد و بیشتر به اهمیت Aliance یا Hord بودن پی می برید . بودن در یک guild خوب نیز اخمیت زیادی دارد و در بازی شما بازیکن ها و guild های فعال زیادی پیدا خواهید کرد.

کلاس ها و توانایی هایشان…

هر dungeon یک تانک ، یک هلر و سه دمیج زن احتیاج دارد. بسته به نوع کلاسی که در اول بازی انتخاب کردید می توانید یکی از این سه ویژگی را انتخاب کنید. تانک ها وظیفه ی این را دارند که کل دمیج ها (آسیبها) را بخورند چرا که armor (زره) قویتری دارند و می توانند در برابر قویترین ضربه ها دوام بیشتری بیاورند. کلاس هایی مانند paladin ، warrior ، druid بهترین تانک ها هستند. هلر ها توانایی هایی دارند که خون یار خودی، که در طول مبارزات کم می شود را پر می کنند کلاس هایی مانند shaman ، paladin و druid ، priest بهترین هلرها هستند. و دمیج زن ها باید کار دشمنان را با دمیج زیادشان تمام کنند. کلاسهایMage ، hunter ، rouge ،warlock وwarrior بهترین دمیج زن ها محسوب می شوند.

بررسی بازی World of Warcraft Classic 2

موردی که می توان در مورد کلاسهای بازی گفت هر کدام اهمیت خاص خود را دارند مثلا mage برای درست کردن غذا و teleport به شهرهای مختلف بسیار با اهمیت است. priest و paladin برای بوست هایشان پر اهمیت هستند. warlock ها در دنیای pvp بسیار کاربرد دارند و دیگر کلاس ها همه برای خود اهمیت خاص خود را دارند چیزی که در نسخه ی جدید دیگر اهمیت خاصی ندارد.

در نسخه ی کلاسیک حدود ۲۰ دانجن وجود دارد که هر کدام در نقاط مختلف نقشه یافت می شوند. و دارای تنوع محیطی جذابی هستند و وقتی سطح آخر بازی یعنی lvl 60 میرسید می توانید به raid ها بروید که یک کار گروهیِ ۴۰ نفره را می طلبد! در حدود ۷ raid بسیار بزرگ در بازی وجود دارد. که هر کدام از لحاظ طراحی کاملا با هم متفاوت هستند و جذابیت های خاص خود را دارند.

از بحث pve بازی که بگذریم به بخش نبردهای بازیکن با بازیکن می رسیم. برخلاف نسخه ی جدید اینجا فقط نبردها به battelfield ها ختم نمی شود. در حقیقت pvp در تمام دنیای بازی در جریان است. هر جا که می روید ممکن است بازیکن های دشمن Hord یا Alliance در کمینتان باشند و شما در هر لولی که باشید باید منتظر اینگونه نبردها باشید. به همین دلیل ایمن ترین راه برای ورود به مناطق مختلف بازی با گروه بودن است.

نگاهی به نکات منفی دنیای کلاسیک

چندین نکته ی منفی در دنیای کلاسیک وجود دارد که ممکن است شما را رنج دهد. مثلا اگر در دانجنی بمیرید نه مانند نسخه های جدید از اول دانجن بلکه از قبرستان بیرون از ان بازی را شروع می کنید که چند دقیقه ای وقتتان را می گیرد. سرور های بازی در اکثر موارد پر هستند و باید بهضی وقتها ساعت ها در صف باشید تا وارد بازی شوید. اگر چند بازیکن به سراغ یک کوئیست بروند و یکی از آنها آیتم کوئیست را بر دارد باید مدتی صبر کنید که آن آیتم دوباره ظاهر شود. و از این دست مشکلات که بازی را کمی کند می کند.

بررسی بازی World of Warcraft Classic 3

با اینکه گرافیک بازی پیشرفت هایی در خود داشته اما می توان گفت شما با همان گرافیک ۱۳ سال پیش طرف هستید. هر چند از لحاظ نورپردازی ، انعکلاس و بافتی پیشرفت هایی نیز دیده می شود اما بازی همان‌ گرافیگ قدیمی‌خود را دارد. در بخش آهنگ ها با همان آهنگ های فوق العاده ی دنیای کلاسیک رو به رو هستیم که برایتان بسیار دلنشین خواهد بود‌.

چکیده

نکات منفی

صف طولانی در سرورها – گرافیک قدیمی – سیستم Spam قدیمی – قبرستان ها با فاصله ی زیاد – کوئیست های ساده

نکات مثبت

حس ماجراجویی فوق العاده – یک بازی RPG کامل – کار گروهی بسیار زیاد – طراحی عالی Raid و Dungeon های بازی -اهمیت پیدا کردن همه چیز – پخش شدن دنیای PVP در کل بازی – loot های مهم و تاثیر گذار – آهنگ ها شنیدنی و…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی دنیای وارکرفت کلاسیک

عالی

بازی world of warcraft classic یک دنیای بسیار بزرگ را در مقابلتان قرار می‌دهد. پر از داستان‌های مختلف و ماجراجویی‌های عظیم و چالش‌هایی که بعد از انجام هر کدام لذت زیادی از آنها خواهید برد. دنیای کلاسیک مخصوصِ بازیکنان جدید نیست. اگر تازه میخواهید وارد دنیای وارکرفت شوید بهترین گزینه آخرین پچ بازی است که ساده‌تر، با امکانات‌تر و امروزی‌تر است. اما اگر به دنبال تجربه‌ای کند‌تر و یک بازی RPG واقعی می‌گردید نسخه کلاسیک همانی است که دنبالش هستید. وقتی بعد‌ها به شخصیت‌هایی که در دنیای کلاسیک ساختید نگاه می‌کنید خاطراتی بسیار شیرین برایتان یادآور می‌شود، از تمام خاطراتی که برای بدست آوردن تک تک آیتم‌های بازی خلق کردید و ماجراجویی‌هایی که در این دنیای بزرگ انجام دادید و دنیاهای زیبایی که کشف کرده‌اید‌…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] چه سمت و سویی می روند. در ضمن بازی برخلاف بازیهایی مثل World of warcraft دارای سیستم اشتراک ماهیانه نیست و بعد از خرید بازی می […]