بررسی بازی Telling Lies

در این پست به “بررسی بازی Telling Lies” می پردازیم. بازیی که در سال 2019 منتشر شده است و میتوان گفت یک بازی متفاوت است و میتواند لحظات خاصی را برایتان بوجود بیاورد. شما را به خواندن مطلب “بررسی بازی Telling Lies” از سایت ساعت 7 دعوت می کنم.

دروغ هایی حل شده در واقعیت…

وقتی دروغ رنگ واقعیت بگیرد و در لابه لای جمله ها حل شود. چه کسی میخواهد واقعیت را از دروغ تمیز دهد؟ وقتی دروغگو هم به دروغش باور داشته باشد و آن را با تمام وجود مانند یک واقعیت قلبی بیان کند. آن وقت چطور میتوان این مرزها را وارسی کرد و این تفاوت ها را پیدا کرد و به حقیقت پی برد ؟ اگر دروغ گو خود در دام یک دروغ بیفتد میتواند تمایز بین حقیقت با دروغ را درک کند یا خود نیز در گرداب دروغ غرق خواهد شد؟

تصاویر تو در تو و حل شده در هم

حال خود را جای یک مامور FBI بگذارید که با تمام این مشکلات در حال جنگ است و می خواهد واقعیت را از میان ده ها دروغ پیدا و به حقیقت پرونده پی ببرد. اینکه حقیقت ماجرای پیش آمده چیست و دلایل آن اتفاق چه بوده است. Karen Douglas شخصیت اصلی بازی است او وارد خانه اش می شود و پشت کامپیوترش می نشیند و یک hard اکسترنال به آن وصل می کند که حاوی تعدادی ویدئو است و بعد شما از این به بعد کنترل صفحه ی کامپیوتر او را در دست دارید و باید مشغول دیدن ویدئو ها و ارتباط بین آنها بشوید و دیگر هیچ!

بیراه نگفته ایم اگر بگوییم بازی اساسا از تماس های تصویری گوناگون تشکیل شده است چیزی بیش از ۱۶۰  تماس تصویری یک طرفه در بازی وجود دارد که شما در اول بازی نمی دانید طرف مقابل دقیقا با چه کسی در حال صحبت است یا اسم و شغلشان چیست یا به چه علت شما مشغول دیدن این فیلم ها هستید. شما با جستجوی کلمات کلیدی موجود در دیالوگ ها به ارتباط دیالوگ های مختلف و در نهایت ارتباط نهایی بین چندین شخصیتی که در فیلم ها هست می شوید. و به راز درون این فیلم ها دست پیدا می کنید.

در اول بازی شاید تصور کنید اینجا یک پرونده قتل است و باید شخصیت اصلی قتل را کشف کند اما مسئله اصلا ربطی به قتل ندارد بلکه به خاطر اتفاقی که بین این شخصیت ها افتاده است شما باید در بین این ویدئو ها به دنبال حقیقت که در لابه لای این ویدئو ها نهفته است بپردازید. در حقیقت نمیتوان چیزی از محتوا یا ارتباط این اشخاص گفت چون کل ماهیت بازی همین کشف اسم و نشان و ارتباط این شخصیت هاست!

بازی Telling Lies را نمی توان یک بازی هیجان انگیز یا حتی معمایی یا جنایی دانست!

بازی Telling Lies یک سبک جدیدی دارد که قبلا در بازی Her story به کارگردانی Sam Barlow (سازنده ی همین بازی )دیده بودیم .هر چند نظر شخصی من را در پی ندارد و من آن را یک بازی کامپیوتری دارای گیم پلی نمیدانم اما میتوان به آن به عنوان یک هنر هوشمندانه نگاه کرد کنار هم گذاشتن فیلم هایی که به ظاهر بی ربط هستند ولی در ارتباطی تنگاتنگ با هم هستند کار پیچیده ای است اما باید بدانید بسیاری از این فیلم ها فقط برای گمراه کردن بازیکن به وجود آمده اند و جایی در داستان اصلی و ارتباط بین شخصیت های بازی ندارند.

اگر بخواهم در مورد داستان بازی بیشتر باز شوم یا چیزی از محتوای این دیالوگ ها یا ویدئوها حرفی بزنم ممکن از به بخشی از بازی صدمه بزنم پس وارد این بخش از داستان نمی شوم. اما باید بدانید بازی به روابط بین انسان ها نگاهی می اندازد. روابطی که ممکن است با دروغ های وحشتناکی همراه شده باشد.

باید در بازی این دروغ ها را کشف کنید و استدلال پشت هر یک را پیدا و بررسی کنید و کشفیات خود را بر روی noteی که بر روی دسکتاپ بازی وجود دارد بنویسید. اسم شخصیت ها را کشف کنید شغل و حرفه شان را هم همنیطور تا ارتباط او با سایر افراد را بدست بیاورید و کشف کنید که کدام شخصیت در حال صحبت با چه کسی است تا بهتر بتوانید رازهای نهفته هر یک را افشا بکنید.

دروغ هایی پشت پرده ی لبخند…

بازی چند کلید واژه ی اصلی دارد که با دانستن آنها  میتوانید خیلی راحت از همان ابتدا به راحتی تمام رازهای بین این شخصیت ها را کشف کنید . بازیِ بازیگرانی که در این ویدئو ها هستند نه خیلی عالی ولی قابل توجه است. آنها لبخند میزنند ابراز احساسات می کنند ولی شما نمیدانید دقیقا این احساسات با چه کسی است و داستان پشت پرده این حرفها چیست!

آیا این احساسات واقعی است یا چیز دیگری پشت پرده وجود دارد ولی در آخر همه چیز معلوم می شود بعد از چند ساعت بازی کردن در بازی بسته به اینکه ویدئو های کدام شخصیت را بیشتر دیده باشید یکی از سه پایان بازی را مشاهده خواهید کرد. این نیز یکی دیگر از نکات منفی بازی است بازی به ناگاه و بدون اینکه بدانید با وارد شدن یک رم به کامپیوتر و نابودی لب تاب توسط شخصیت اصلی به پایان می رسد اگر کشفی کرده یا نکرده باشید این موضوع بلاخره اتفاق می افتد که کمی برای پایان یک بازی عجیب است!

خسته کننده…

در  بازی Telling Lies ،گیم پلی فقط از دیدن چند فیلم عقب جلو کردن فیلم برای پیدا کردن و جستجوی کلمات کلیدی و جهش از یک به فیلم دیگر ساخته شده است و چیز دیگری ندارد و همین شما را بعد از مدتی خسته می کند. شما بیشتر از اینکه از بازی بازیگران که خوب بازی می کنند خسته شوید بیشتر از سیستم بازی حوصلتان سر می رود چرا که سیستم بازی هیچ چیزی برای جذاب کردن آن ندارد.

حتی اگر بازی در مورد حل یک پرونده ی قتل بود که با دیدن هر ویدئو و بدست آوردن شواهد و مدارک و انگیزه ها به قاتل آن پرونده نزدیک تر می شدید می توانست جذابیت های خاص خود را داشته باشد. اما بازی فقط به دنبال افشای یک راز و داستان است نه پیدا کردن مقصر آن. چرا که وقتی آن ویدئوهای اصلی بازی را ببینید متوجه می شوید هیچ رازی وجود ندارد بلکه تنها دیدن این فیلم ها برای فهمیدن علت آن عمل است نه کشف اینکه چه کسی چه کاری انجام داده است.

چکیده

نکات منفی

بازی کوتاه – حوصله سر بر – حس بی هدفی در بازی – پایان به یک باره!

نکات مثبت

داستانی عمیق – بازیگری نسبتا خوب – یک هنر هوشمندانه و جدید

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Telling Lies

بازیِ نسبتا خوبِ بازیگران در کنار طرح عمیق و داستان خوب که در بین اینها ارتباط نزدیک بوجود آورده است یک هنر هوشمندانه و بکر را خلق کرده اما یک بازی بدون داشتن یک گیم پلی ویژه و سرگرم کننده خالی و تهی به نظر میرسد.

بازی Telling Lies نه یک بازی خوب بلکه یک هنر زیبا و عمیق است که نگاهی جدیدی را برایتان در مواجه با گوش دادن به حرفهای آدم‌های متفاوت بوجود می‌آورد. و این نکته را موشکافی می‌کند که مرز بین حقیقت و دروغ مانند یک موی باریک است که وقتی پاره شود و دروغگو رسوا شود، آن فرد دیگر نمی‌تواند به زندگی معمولی خود بازگرد چرا که هیچ کس دیگر به او اعتماد نخواهد کرد و خود را در انزوا و مرده می‌بیند…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها