بررسی فیلم Mortal Kombat 2021 / نبرد خونین

مورتال کمبت / Mortal Kombat فیلمی اکشن ماجراجویی به کارگردانی “سایمون مک‌کوید” (Simon McQuoid) و نویسندگی گِرگ روسو و دیوید کالاهام است و براساس سری بازی پرطرفدار Mortal Kombat ساخته شده‌است. این فیلم برای اولین بار در تاریخ ۲۳ آپریل ۲۰۲۱ در امریکا منتشر شد. از بازیگران مطرح فیلم می‌توان به “لوئیس تان” (Lewis Tan)، “جو تسلیم” (Joe Taslim)، “هیرویوکی سانادا” (Hiroyuki Sanada) اشاره کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Mortal Kombat 2021 همراه باشید.

بررسی فیلم Mortal Kombat 2021

خلاصه داستان فیلم مورتال کمبت 2021

داستان از جایی آغاز می‌شود که هانزو هاساشی(Hanzo Hasashi) در قبیله Shirai Ryu در کنار اعضای خانواده‌اش در آرامش و خوشی زندگی می‌کند. اما ناگهان سروکله اعضای قبیله رقیب یعنی Lin Kuei پیدا می‌شود که رهبرشان بی-هان(Bi-Han) یا همان ساب-زیرو(Sub-Zero) است. بی‌هان در واقع اولین Sub-Zero است که در شماره اول بازی حضور داشت. بی‌هان تمام اعضای خانواده هاساشی را به قتل می‌رساند. در ادامه شاهد نبردی خونین بین هاساشی و بی‌هان هستیم که جزو لحظات خوب فیلم محسوب می‌شود. بی‌هان،هاساشی را به قتل می‌رساند و به خیال آنکه همه چیز تمام شده و او نسل هاساشی را نابود کرده، صحنه را ترک می‌کند. اما Raiden به سراغ هاساشی می‌آید و بعد از شنیدن صدای گریه نوزادی، آخرین بازمانده از نسل هاساشی را پیدا می‌کند و با خود می‌برد و…

بررسی فیلم Mortal Kombat 2021 / نبرد خونین

سری بازی Mortal Kombat جزو قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای محسوب می‌شوند. چیزی که این سری بازی را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، خشونت عریان این سری بازی است که طرفداران خاص و بی‌شماری دارد. از همان شماره اول Mortal Kombat با داستانی جالب و مبارزاتی خشن، گوی سبقت را از دیگر رقبا همچون Street Fighter ربود. وقتی دشمنتان را به آخر جانش می‌رساندید باید روی او Fatality اجرا می‌کردید که جزو بخش‌‌های مخفی بازی بود و سازنده‌گان هیچ سرنخی در این باره به شما درون بازی نداده‌ بودند. جدای از اُفت خیزهای سری بازی MK اما فیلم‌هایش هیچ وقت نتوانست آنطور که باید مخاطبان را سرذوق بیاورد. البته اولین فیلمی که براساس دنیای Mortal Kombat ساخته شد (محصول ۱۹۹۵) نسبت به نسخه‌های جدیدتر خوش ساخت‌تر بود!

حال کمپانی Warner Bros مثل اینکه قرار است داستان‌های مورتال کمبتی بیشتری برایمان تعریف کند و این فیلم ۲۰۲۱ تازه آغاز ماجراست.

Finish Him

فیلم Mortal Kombat با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده است. در نگاه اول کارگردان و تهیه‌کنندگان بیشتر وقت خود را صرف جلوه‌های ویژه و گرفتن اجباری درجه سنی R (افراد زیر 17 سال با اجازه والدین برای دیدن فیلم به سینما می‌روند)  کرده‌اند و در این کار به نظر موفق بوده‌اند. اما فیلم به فیلم‌نامه هم احتیاج دارد چیزی که Mortal Kombat در آن موفق عمل نمی‌کند و ما با فیلم‌نامه‌ای ضعیف روبرو هستیم. البته اگر بخواهیم فیلم را با شماره اول بازی که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد قیاس کنیم فیلم‌نامه  Mortal Kombat از داستان بازی ۱۹۹۲ قوی‌تر است. اما در قیاس با فیلم ۱۹۹۵، به عقیده من فیلم‌نامه فیلم ۱۹۹۵ بهتر بود. دو اِلمان جدید که در فیلم ۲۰۲۱ نویسندگان در فیلم‌نامه خود وارد کرده‌اند یکی فاکتور آرکانا و دیگری شخصیت جدید Cole Young است. تنها شخصیتی که در فیلم پرداخت خوبی دارد و نویسندگان برایش داستان تعریف می‌کنند همین شخصیت جدید Cole Young است زیرا این شخصیت در بازی‌ها حضور ندارد. نویسندگان فرض را بر این گذاشته‌اند که مخاطبانی که فیلم را می‌بینند طرفداران دوآتیشه بازی هستند و تمام کاراکترهای فیلم غیر از Cole را می‌شناسند. در واقع فیلم Mortal Kombat برای طرفداران و آشنایان دنیای Mortal Kombat است نه افراد موسوم به فیلم‌باز و سینمارو، منظورم را گرفتید!؟ اگر سری بازی مورتال کمبت را انجام نداده باشید، تنها کسی که در فیلم با او ارتباط برقرار می‌کنید همین شخصیت جدید Cole است. اگر کرونا نبود و این فیلم در سینما اکران می‌شد، به نظرم باید فردی را جلوی در سینما قرار می‌دادند و از کسی که بلیط را خریده، می‌پرسید: داداش/آبجی بازی Mortal Kombat رو انجام دادی؟ اگه نه، بلیطت رو پس بده برو یه فیلم دیگه ببین! زیرا قادر نیستی با فیلم ارتباط برقرار کنی!

کاراکتر Cole یک مبارز MMA است که از دوران اوجش فاصله گرفته، او یک خال یا نشان مادرزادی دارد که همان لوگوی بازی Mortal Kombat است، بدین معنا که او دارای قدرتی نهان است (همان آرکانا). در آخرین مبارزه‌اش او بیننده‌ای ویژه دارد که تا وارد باشگاه محل مبارزه می‌شود می‌شناسیدش او Jax است. سپس سروکله Sub-Zero مثل ترمیناتور پیدا می‌شود که به دنبال افرادی است که این نشان یا خال را دارند و باید آنها را نابود کند. صحنه‌های مربوط به Sub-Zero واقعا عالی است و در خور شخصیتش ساخته شده‌است. مبارزه Sub-Zero و Scorpion هم جزو بهترین سکانس‌های فیلم است. اگر بازی‌ها را انجام نداده باشید هیچ‌کدام از این کلمات مرا متوجه نخواهید شد و نویسندگان هم به شما کمکی نمی‌کنند. اگر طرفدار بازی باشید و به تماشای فیلم بنشینید احتمالا امتیازاتان به فیلم دوروبر ۸۰ است ولی اگر فیلم‌باز باشید بدون اینکه بدانید Mortal Kombat یعنی چه، امتیازتان از ۴۰ هم کمتر است. اگر جزو دسته دوم بینندگان باشید، صرفا می‌دانید که Sub-Zero با Hanzo Hasashi سر جنگ دارد، Kano کیست؟ Sonya Blade چرا انقدر کاراکتر مهمی‌ست؟ Shang Tsung دیگه کیه!؟

البته کاراکتر Kano یکی دیگر از شخصیت‌های خوش ساخت است که متلک‌های خیلی خوبی به دیگر شخصیت‌های فیلم می‌اندازد و صحنه‌ها و دیالوگ‌های او بسیار مفرح است و امکان ندارد که نخندید، در واقع شوخ طبعی کاراکتر Kano به تنهایی به کل فیلم Coming 2 America می‌ارزید! یکی از نقاط ضعف فیلم Mortal Kombat سال ۲۰۲۱ کاراکتر Shang Tsung است که اصلا در شمایل یک شرور (Villain) پرداخت خوبی ندارد و انگار از سر لجبازی با Raiden دشمنی می‌کند. بخاطر همین است که گفتم فیلم Mortal Kombat سال ۱۹۹۵ پرداخت بهتری داشت زیرا Cary-Hiroyuki Tagawa در نقش Shang Tsung سنگ تمام گذاشت. به طوری که تا امروز هم طرفداران بازی از او Memeها و Gifهای زیادی می‌سازند.

مورد دیگری که شاید طرفدارن را کمی گیج کند حضور کاراکترهای Kabal، Nitara و Mileena و همینطور Kung Lao است که خیلی زود با آنها روبرو می‌شویم. این مورد چیزی است که نشان می‌دهد فیلم نسبت به بازی، مو‌ به مو وفادار نیست و داستان خودش را تعریف می‌کند. این موضوع بخاطر سکانس‌های درگیری خوبی که برای این کاراکترها ساخته شده نمی‌تواند یک نکته منفی تلقی شود. جدای از فیلم‌نامه که در بالا اشاره کردم و نقص‌هایش را گفتم، کارگردانی اثر قابل قبول است. با توجه به بودجه اندک و آشنایی که با تِم بازی‌های Mortal Kombat داشتم، به نظرم کارگردانی آقای Simon McQuoid خوب بود و به عنوان اولین تجربه بلند سینمایش خیلی خوب توانست حس و حال بازی را به فیلم هم وارد کند و صحنه‌های اکشن اثر نیز قابل قبول بود.

حرف آخر

فیلم Mortal Kombat روح سری بازی مورتال کمبت را دارد و می‌تواند مخاطبان بازی را با فیلم همراه کند. فیلم درجه سنی R دارد و تا دلتان بخواهد Fatalityهای سری را در آن خواهید دید و در کل خشونت ذاتی سری را حفظ کرده است. فیلم پر از صحنه‌های زد و خورد هیجان انگیز است که می‌تواند لحظات مفرحی برایتان بوجود بیاورد. با این حال باید طرفدار بازی باشید تا از داستان فیلم و کاراکترها سردربیاورید و از آن لذت ببرید، در غیر این صورت دیدن این فیلم به شما پیشنهاد نمی‌شود.

فیلم Mortal Kombat 2021

بررسی فیلم Mortal Kombat 2021


فیلم Mortal Kombat 2021

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

نبرد آتش و یخ

فیلم Mortal Kombat روح سری بازی مورتال کمبت را دارد و می‌تواند مخاطبان بازی را با فیلم همراه کند. فیلم درجه سنی R دارد و تا دلتان بخواهد Fatalityهای سری را در آن خواهید دید و در کل خشونت ذاتی سری را حفظ کرده است. فیلم پر از صحنه‌های زد و خورد هیجان انگیز است که می‌تواند لحظات مفرحی برایتان بوجود بیاورد. با این حال باید طرفدار بازی باشید تا از داستان فیلم و کاراکترها سردربیاورید و از آن لذت ببرید، در غیر این صورت دیدن این فیلم به شما پیشنهاد نمی‌شود.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Mortal Kombat 2021” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohammad
mohammad

کارکترهای مورتال کمبت به قدری خوب شخصیت سازی شدن که درباره هر کدوم از شخصیت ها به تنهایی میشه یه فیلم ساخت مثلا یه فیلم مختص شخصیت ساب زیرو
ولی متاسفانه کار رو به کاردون نمیدن و چنین شخصیت های خوبی رو میدن دست یه عده فیلمساز نا بلد

امین علیرضائی
پاسخ به  mohammad

دقیقا شخصیت‌های بسیار قوی در دنیای مورتال کمبت وجود داره که هر کدوم داستان و دنیای خودشون رو دارن
به نظرم یه سریال قوی و پرجزئیات بهتر می‌تونه به این فرانچایز ادای دین کنه ولی یه فیلم با هزینه کمتر می‌تونه مخاطب عام رو هم به سینما ببره و سود بیشتری نصیب سازنده کنه و تو دنیای امروز همه دنبال سودن نه ساخت یه اثر ماندگار

محمدرضا
محمدرضا

مورتال کمبت بخاطر اصالت و جاذبه های نبوغ آمیزی که داره پتانسیل این رو داره که یه فیلم اکشن و ترسناک درجه یک باشه ولی متاسفانه عدم استفاده از کارگردان و فیلم نامه نویس کارکشته باعث میشه فیلم از اصالت خودش دور بشه
برای مثال اگه یه کارگردان سرشناس ژانر وحشت مثل وینچنزو ناتالی ضمام کار رو در دست بگیره فیلم مورتال کمبت مثل بمب تو دنیا صدا میکنه ولی متاسفانه پتانسیل و ایدئولوژی خوب این فیلم دست کم گرفته میشه همیشه

امین علیرضائی
پاسخ به  محمدرضا

باهاتون موافقم. معمولا عناوینی که از روی بازی‌ها ساخته میشن زیاد جدی گرفته نمیشن حتی از طرف سازنده‌ها و بیشتر جنبه فان‌شون رو در نظر می‌گیرن به خاطر همین کاملا سطحی میشه این جور فیلما بیشتر مواقع

mohammad
mohammad

متاسفانه

احسان
احسان

مثل همیشه عالی
مرسی از سایت خوبتون