بررسی فیلم Togo / قهرمان‌ترین اسطوره‌ی وفاداری

“توگو” (Togo) یک درام آمریکایی است که براساس یک داستان واقعی توسط والت دیزنی پیکچرز تهیه شده است.این فیلم توسط “Tom Flynn ” نوشته و به وسیله “Ericson Core” کارگردانی شده است. از بازیگران این اثر میتوان به “ویلم دفو”، “جولیان نیکلسون” و “ریچارد دورمر” اشاره کرد. “توگو” توانست نظرات مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کند و همینطور بازیِ درخشان “ویلم دفو” در این فیلم مورد تمجید فراوان قرار گرفت. این فیلم در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ توسط دیزنی پلاس منتشر گردید. با سایت ساعت هفت با  ” بررسی فیلم Togo ” در خدمت شما هستیم.

خلاصه داستان فیلم توگو:

این فیلم به اتفاقات واقعی در سال ۱۹۲۵ میلادی و در پی شیوع بیماریِ دیفتری در شهر Nenana در ایالت آلاسکا و به خطر افتادن جان کودکان می‌پردازد. وقتی که در اثر طوفانی سهمگین و کم‌سابقه تمامی راهها برای رساندن سُرم دارویی به مریضان مسدود می‌شود. شهردار “جورج مانیارد” به ناچار تصمیم میگیرد تا از سورتمه‌سواران برای انجام اینکار کمک بگیرد. پس از تشکیل شورا “لئونارد سپالا” که یکی از بهترین سورتمه‌سواران شهر نیز می‌باشد برای انجام این ماموریت انتخاب می‌شود. سرانجام لئونارد تصمیم می‌گیرد که به همراه سگ رهبرش “توگو” که ۱۲ سال سن دارد(این سن برای سگ‌ها زیاد محسوب می‌شود) راهی این سفر خطرناک شود. او بخوبی می‌داند که این سفر می‌تواند جان توگو را به خطر بیندازد. اگرچه در ادامه گروه‌های دیگری از سورتمه‌سواران برای کمک به لئونارد عازم می‌شوند اما…

نقد و بررسی فیلم Togo “قهرمان‌ترین اسطوره‌ی وفاداری”

فیلم “توگو” در بسیاری از موارد فی ما‌بین پایبند بودن به واقعیت و قهرمان‌سازی معلق است. همین امر سبب گردیده تا هردوی این موضوعات به شکلی تمام و کمال در فیلم دیده نشوند. بطور کلی تاثیر احساسی و بار دراماتیکی که از آثاری این‌چنین قهرمانانه انتظار میرود در فیلم Togo به ندرت مشاهده می‌شود. میتوان گفت تنها چیزی که فیلم را از حوصله سربر بودن نجات می‌دهد فلش‌بک‌های به موقع به زمان بچگی توگو و شیطنت‌های اوست. اگرچه فیلم در همراه کردن مخاطب با خود در تمام مدت قوی عمل نمی‌کند اما صحنه‌هایی نیز در طول فیلم وجود دارد که شما را حسابی هیجانزده می‌کند.

همانند سکانسی که سورتمه‌ی لئونارد با سرعت از روی رودخانه‌ی یخ‌زده عبور می‌کند و یخ‌های اطرافشان در حال فروپاشی است.هرچند که بعید به نظر می‌رسد که این صحنه‌ها حتی کمی به واقعیت نزدیک باشد اما باعث هیجان و ایجاد قاب‌های زیبایی در فیلم شده است. باید در نظر داشت که Togo فیلمی است براساس حوادث واقعی که شخصیت اصلی آن یک سگ است. پس منطقی است که در طول فیلم به تماشای دلایل خاص و متفاوت بودن این سگ دوست‌داشتنی بنشینیم. لازم به ذکر است که سگ‌ها حیواناتی هستند که به اسطوره‌های وفاداری معروفند و توگو نیز به عنوان قهرمانترین حیوان تاریخ(عنوانی که در سال ۲۰۱۱ توسط روزنامه تایمز به او داده شد) شناخته می‌شود پس میتوان او را قهرمان‌ترین اسطوره‌ی وفاداری نامید.

از دیگر نکات مثبتی که میتوان در این فیلم به آن اشاره کرد نقش‌آفرینی زیبای “ویلم دفو” در نقش “لئونارد سپالا” است. دفو بازیگری‌ست که از قبول نقش‌های خاص و ریسکی اِبایی ندارد و هربار در نقشی جدید ما را غافلگیر می‌کند.”ویلم دفو” نیز از آن دسته از بزرگان هالیوود می‌باشد که با وجود چهار بار نامزدی در اسکار تاکنون نتوانسته این جایزه را تصاحب کند. در سال ۲۰۱۹ علاوه بر فیلم “Togo” شاهد هنرنمایی فوق‌العاده دیدنی او در فیلم “فانوس دریایی” به کارگردانی “رابرت اگِرز” نیز بودیم. همچنین “جولیان نیکلسون” هم در نقش “کنستانس سپالا” همسر لئونارد حضوری دلنشین دارد. فیلم‌برداری خوب و همینطور موسیقی زیبا و شنیدنیِ “مارک آیشام” از دیگر نکات مثبت این فیلم محسوب می‌شود. اما کارگردان فیلم در خلق یک درام تاثیرگذار آنچنان موفق نبوده است و همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شد فیلم در به تصویر کشیدن صحنه‌های حماسی و دراماتیک آنچنان که باید و شاید قوی ظاهر نشده است.

لئونارد:اگه اونقدر خوش‌شانس باشی که با یه سگ فوق‌العاده آشنا بشی،هیچوقت کامل ترکت نمی‌کنن

تا وقتی زنده‌ای پیشت میمونن

به قلبت رخنه میکنن

هرچی دارن رو بهت میدن..‌‌‌..برای همیشه

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم توگو

متوسط

Togo فیلمی‌ست که درباره‌ی واقعه‌ای تاریخی ساخته شده است. یک اتفاق واقعی که باعث می‌شود بفهمیم چگونه انسان‌ها موفق شدند قوانین طبیعت را شکست داده و بر زمین حکمرانی کنند. اتحاد و همبستگی چیزیست که در طول تاریخ به پیشروی انسان‌ها کمک کرده است. اینکه چطور انسان‌ها میتوانند بوسیله‌ی اتحاد با یکدیگر و حتی با دیگر موجودات اتفاقاتی خارق‌العاده را رقم بزنند. پس اگر میخواهید شاهد یکی از ارزشمندترین و زیباترین رویدادهای معاصر باشید دیدن این فیلم را از دست ندهید. اگرچه در این فیلم بیشتر برروی رابطه‌ی خاص و ویژه‌‌ی لئونارد و توگو تمرکز شده است و کمتر به این اتفاق تاریخی پرداخته می‌شود. پس اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های بیوگرافی و داستان‌های واقعی و تاریخی هستید دیدن این فیلم میتواند برایتان جالب باشد.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها