بررسی بازی Final Fantasy VII Remake / انتهای فانتزی

 “بازی فاینال فانتزی هفت” ، یکی از بهترین بازی های اکشن نقش آفرینی ژاپنیست که پر فروش ترین بازی سری فاینال فانتزی با فروش بیش از 13 میلیون نسخه ای نیز محسوب می شود. این بازی برای اولین بار در سال 1997 برای PS منتشر شد و جزو پر طرفدارترین عناوین دنیای گیم محسوب می شود. بازیی که به دنیای بازی های نقش آفرینی مخصوصا نقش آفرینی ژاپنی معنای ویژه ای بخشید. امروز در سایت ساعت هفت نگاهی به بازی بازسازی شده ی فاینال فانتزی هفت که در تاریخ 10 آوریل 2020 توسط Square Enix منتشر شد می اندازیم. با  بررسی بازی Final Fantasy VII Remake با ما همراه باشید.

شخصیت های قابل بازی Final Fantasy VII Remake

خلاصه داستان…

داستان بازی Final Fantasy VII Remake در شهر Midgar در جریان است. جایی که Cloud به همراه دیگر همراهانش در راکتور شماره یک حضور دارند. در شهر Midgar  اتفاقات زیادی در جریان است. شرکت Shinra با استفاده از نیروی زمین به نام Mako در حال تولید انرژی است، اما این استخراج انرژی باعث از بین رفتنِ تدریجی زمین شده است. خودِ شهرِ Midgar  آلوده ی نابرابری و ثروت طلبی عده ای خاص شده و به دو بخش ثروتمندان و زاغه نشینان تقسیم شده است. شما در نقش Cloud Strife که یکی از سربازان کهنه کار شرکت Shinra بود، ایفای نقش می کنید. او اکنون به عنوان “مزدور” در گروه Avalanche که برای نجات سیاره به پا خواسته است، همکاری می کند. پس Avalanche قصد دارد با انهدام یکی از نیروگاههای شرکت Shinra یک درس به این شرکت که در حال نابودی سیاره است بدهد اما این تازه شروع ماجراست و داستانی پیچیده تر و مرموزتر در انتظار همه ی بازیکنان است…

“بازیِ بازسازی فاینال فانتزی هفت” تقریبا با همان داستان قبلی برگشته است. با این تفاوت که این بار شاهد شخصیت پردازی های بهتری نسبت به آن نسخه هستیم و البته باید گفت سازندگان پا را از ساخت فقط یک بازسازی فراتر گذاشته و رویاپردازی های جدید خود را درون بازیشان جا داده اند. هر چند نکته کمی ناامید کننده اینجاست که سازندگان نتوانستند تمام نسخه ی هفتم بازی را در این نسخه جا بدهند و بازی پیش رو تقریبا تنها یک سوم کل داستان اصلیِ بازی اورجینال را شامل می شود. با این حال این بازسازی بازی را عمیق تر و قابل درک تر از نسخه ی کلاسیک خود کرده است. به طوری که در همان ابتدای بازی و همان ساعات اولیه شاهد این تغییرات خواهید بود. از معرفی شخصیت های جدید بگیرید تا سیستم جدید مبارزات بازی ، شخصیت هایی با عمق بیشتر و داستان های فرعی بیشتر که محیط بازی را پویاتر کرده اند. این یک بازسازیِ جسورانه از یک بازی خاطره انگیز است و Square Enix در راه زنده کردن دوباره ی  آن بازی دوست داشتنی ، با موفقیت عمل کرده است. از همان ابتدا آهنگ ها ، اتمسفر و اجزای بازی شما را بیشتر مجذوب این بازی می کند و کاملا تغییرات خوب و مثبتی که در بازی اتفاق افتاده است را دوست خواهید داشت. همینطور وقتی کاراکترهای مختلف با Cloud همراه می شوند به زیبایی با آنها بیشتر آشنا شده و شخصیت های مختلف برای شما در طول بازی پر اهمیت می شوند.

اگر شما جز افرادی بودید که بازی کلاسیک را روی نسخه PS بازی کرده اید مطمئنا سازندگان بازی را به خاطر این بازسازی و تغییرات بزرگ مورد تحسین قرار خواهید داد. بازیی که تا حدود زیادی حس بازی اول را به شکلِ ویژه تری برایتان زنده کرده است و می توانید با یک نگاه ویژه از آن بیشتر لذت ببرید. اما همه بازی با همین روند پیش نمی رود بخشی از بازی داستانش را نمی تواند به خوبی جلو ببرد و در مراحل فرعی جزئیات مورد قبول را نمی توان پیدا کرد. بازی جایی ضربه می بینید که سازندگان به جای پرداختن به محتوای اصلی داستان بیش از حد به فرعیات پرداخته اند و به نوعی بازی را کش داده اند و بین اتفاقات بزرگ بازی فاصله ی زیادی انداخته اند. مثلا شما در بازی با مراحل فرعی ساده ای مثل پیدا کردن یک سری گربه برای دختر بچه ای مشعول می شوید که حتی به شخصیت Cloud هم نمی آید! همینطور پایان داستان طوری تمام می شود که بازیکن و مخصوصا کسانی که سری کلاسیک را بازی کرده اند گیج حتی ناامید خواهند شد.

گیم پلی بازی و امکانات بازی …

گیم پلی بازی Final Fantasy VII Remake این بار آزادانه تر از نسخه ی کلاسیک خود ساخته شده است. شما از دو طریق می توانید در بازی پیشروی کنید یا سِت کردن Shortcut های مختلف روی دسته خود برای بوجود آوردن یک گیم پلی زنده و Real-time و دومی حالت تاکتیکی نقش آفرینی های ژاپنی است که می توانید به صورت نوبتی شخصیت های مختلف را کنترل کرده و برای هر یک توانایی های خاص در طول نبردها اجرا کنید. بازی بیشتر بر پایه ی مبارزات با گروهی از دشمنان، دیدن یک سری دمو و مبارزه با دشمنان بعدی تعبیه شده است. مبارزه با دشمنان معمولی تا حدودی ساده درست شده اند و با دانش کافی به راحتی از پسشان بر می آیید اما از آن طرف مبارزه با مینی باس ها و باس ها می تواند برایتان چالش بر انگیز و هیجان انگیز باشد. علاوه بر نبردها باید به حل معماهای ساده در محیط و گذر از تله ها از محیط بپردازید.

برخی مراحل محیط کمی بزرگتر از معمول درست شده اند و می توانید علاوه بر ماموریت های اصلی ماموریت های فرعی را نیز در این مکان ها انجام دهید. وقتی در شهر Midgar  قدم می گذارید تمام مردم شهر دارای دیالوگ هستند و این دقیقا به همان موقعیت داستانی که قرار دارید بر می گردد مثلا اگر ماموریتی که منجر به کشتن یک سری موش مزاحم است را انجام دهید خواهید دید مردم در مورد آن صحبت می کنند که این نشان از پویا بودن بازی است یا مثلا اگر ماموریت های فرعی بیشتری انجام دهید به عنوان یک “مزدور” حرفه ای در شهر شناخته می شوید حتی تابلویی وجود دارد که میزان موجوداتی که کشته اید را سرشماری می کند! همینطور در شهر انواع فروشنده های معجون و سلاح وجود دارد که برای ارتقای شخصیت خود با استفاده از Gil (واحد پول بازی) می توانید به خرید و فروش بپردازید. هر چند بازی کاملا خطی است و شما نمی توانید آزادانه در قسمت های مختلف آن قدم بگذارید و باید طبق داستان بازی به صورت کاملا خطی پیش بروید و نمی توانید مثلا از شهر خارج شده و به محل های دیگر بروید. در هر نقشه ای از بازی که داستان پیش می رود می توانید مراحل اصلی یا فرعی را انجام دهید تا XP و Gil بدست بیاورید و کاراکتر خود را قوی تر کنید و برای مراحل سخت تر خود را آماده کنید. در طول بازی مخصوصا مراحل اصلی با مرحله های متنوعی رو به رو هستید که باعث می شود بازی در هر موقعیت یک سورپرایز جدید برایتان در جیب داشته باشد. هیچ وقت نمی توانید پیش بینی کنید که در مراحل جلوتر چه نوع گیم پلیی در انتظار شماست و این منجر به تنوع بازی و جذابتر شدن هر چه بیشتر آن شده است.

مبارزه با باس ها چالش بر انگیز است و هر مبارزه دارای فاز های مختلف می باشد که باید به خوبی حرکات مختلف باسها را بشناسید و برای هر کدام از حرکات آنها برنامه ریزی کنید. اینکه با کدام کاراکتر اول باید حمله کنید و چه زمانی به جای حمله باید دفاع کنید و یا از دست باس فرار کنید کاملا باید حساب شده باشد. در غیر این صورت در طول مبارزه با باس ها آسیب بسیار زیادی به شخصیت های شما وارد می شود و بازی برایتان بسیار سخت خواهد بود. پس با فکر پیش رفتن و برنامه ریزی کردن بهترین راه مقابله با آنهاست. باس ها به خوبی طراحی شده اند و هر باس چالش خاص خود را پیش روی شما می گذارد و این باعث می شود همیشه بازی کشش لازم برای ادامه دادن و کشف مسائل جدید را داشته باشد. همینطور هر دشمن در محیط بازی دارای نقاط قوت و ضعف خاصِ خود می باشد که باید آنها را شناسایی کنید و در حین مبارزه بر ضد آنها حرکت کنید. همینطور برای پیشبرد بازی باید از کاراکترهای مختلف خود استفاده کنید و یک کاراکتر به تنهایی نمی تواند در مقابل دشمنان متنوع بازی کاری از پیش ببرد.

در طول گیم پلی بازی می توانید به حالت Punisher بروید ، در این حالت صحنه آهسته تر شده و ضرباتتان مرگبار تر می شود ولی در این حالت نمی توانید دفاع کنید. پس باید با دقت بین این حالت و حالت عادی یعنی Operator جابه جا شوید و هوشمندانه عمل کنید. علاوه بر تولبار سلامتی تولبار ATB وجود دارد که با آن می توانید از Ability  های ویژه ی هر کاراکتر بر علیه دشمنان استفاده کنید که این تولبار به مرور بعد از استفاده از توانایی ها دوباره پر می شود. همینطور تولبار MP که با استفاده از آن می توانید از اسپل ها استفاده کنید. در بازی می توانید معجون های سلامت و آیتم های دیگر مثل phoenix down که باعث زنده شدن کاراکتر می شود و یا Antidote که اثر سم را از بین می برد را در جعبه ها و محیط های قابل تخریب بازی پیدا کنید که هر کدام به موقع در طول مبارزات برایتان کاربرد دارد. همچنین در طول بازی آیتمِ Materia بدست می آورید که می توانید روی زره ها و شمشیر خود بگذارید که هر کدام از آنها خصوصیاتی منحصر به فرد به شخصیت های شما می دهند. دوربین روی شانه بازی را بیش از پیش پویا و انعطاف پذیر کرده است. هر چند دوربین برخی موارد مخصوصا در هنگام انجام Ability ها و نبردها به خوبی محیط را پوشش نمی دهد و مشکل ساز می شود که یکی از نکات آزار دهنده ی بازی محسوب می شود.

در بازی Final Fantasy VII Remake شاهد اِلِمان های نقش آفرینی هستیم، این بدین معنی است که باید به فکر آیتم ها و Materia هایی که استفاده می کنید باشید و همینطور می توانید در بخش Weapons Upgrade به ارتقای سلاحتان بپردازید (با SP ها که در طول نبرد بدست آوردید می توانید به ارتقای سلاح خود بپردازید.) و در موارد مختلف آن را ارتقا دهید. همینطور در طی بازی با کشتن دشمنان مختلف XP بدست می آورید که با جمع آوری آنها می توانید به ارتقای شخصیت خود بپردازید. در کل گیم پلی بازی جذاب درست شده است هر چند در بیشتر موارد المان های نقش آفرینی نقشِ چندانی در نبردهای خطی بازی ندارند و این حالت بازی کمی سیستم نقش آفرینی ژاپنی بازی را زیر سوال برده است.

گرافیک بازی بسیار زیبا کار شده است مخصوصا شخصیت های اصلی بازی بسیار با جزئیات و زیبا درست شده اند مخصوصا شخصیت Cloud که بسیار پرجزئیات و دوست داشتنی درست شده است. محیط بازی زنده تر از همیشه است طراحی ساختمان ها ، شهرها و محل های مختلف بسیار با جزئیات و دقیق ساخته شده اند و شما را غرق محیط بازی می کند. همچنین آهنگ ها احساسی و هیجان انگیز در طول بازی بسیار به هر چه هیجان انگیزتر شدن بازی کمک کرده است.

علاوه بر Cloud ، بازیِ Final Fantasy VII Remake دارای کاراکتر های متنوع قابل کنترل است که می توانید در طول بازی بین آنها جا به جا شوید که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم: شخصیت Barret Wallace که در همان ابتدای بازی به همراه Cloud قابل بازی است و رئیس گروه Avalanche محسوب می شود. Aerith Gainsborough که در ابتدای بازی به Cloud گُل می دهد و در زمانی که اکثر موجودات روی زمین به خاطر تخریبات شرکت Shinra نابود شده اند او به زیبایی ها اهمیت می دهد.  Tifa Lockhart که یک عضو وفادار سازمان Avalanche  محسوب می شود، اگر چه او نیز از وضعیت موجود ناراحت است ولی قانع نشده است که تخریب راکتورهای انرژی راه حل این مبارزه است او از دوستان دوران کودکی Cloud محسوب می شود.  در ادامه Red XIII نیز به گروه شما می پیوندد هر چند نمی توانید کنترل او را در حین مبارزات در دست بگیرید. او موجودی ما بین شیر و گرگ است و بدنی قرمز دارد ، او برای دفاع از سیاره در طول بازی به شما محلق می شود.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Final Fantasy VII Remake

عالی

بازی Final Fantasy VII Remake همان حس نسخه کلاسیک خود را با رنگ و لعاب زیبا و پراحساس‌تر به مخاطب تقدیم کرده است. داستان بازی جذاب است اما فاصله‌ی زیادی بین اتفاقات مهم خود انداخته است و گیم‌پلی بازی نیز در عین حال که سرعت بیشتری گرفته اما احتیاج به فکر و برنامه‌ریزی برای پیشروی در بازی دارد. محیط بازی بسیار پویا و زنده درست شده و دشمنان و باس‌های بازی نیز به خوبی طراحی شده‌اند و در کل بازی Final Fantasy VII Remake یک بازی با شخصیت‌های دوست داشتنی به همراه داستان‌های متفاوت است و شما از بازی کردن آن لذت خواهید برد. فقط مشکل اینجاست که این تازه بخش اول داستان است!

امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی Final Fantasy VII Remake ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی بازی Final Fantasy VII Remake / انتهای فانتزی (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) […]