بررسی سریال After life/ بازگشت به زندگی

سریال “زندگی پس از مرگ” (After Life) یک درام-کُمدی سیاه بریتانیایی است که توسط “ریکی جرویز“(Ricky Gervais) استندآپ کمدین، کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده مشهور انگلیسی ساخته شده است. جرویز نویسندگی و کارگردانی هر ۶ قسمت فصل اول این سریال را خودش برعهده داشته است. از بازیگران این سریال میتوان به “ریکی جرویز” ، “تام بَسدِن” (Tom Basden)، “تونی وی” (Tony Way) ،”دایان مورگان” ،”مندیپ دهیلون” و “اشلی جِنسِن” اشاره کرد. سریال “After Life” در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ از شبکه Netflix منتشر گردید که خیلی زود توانست نظرات مثبتی از سوی منتقدین و مردم دریافت کند. همچنین فصل دوم این سریال در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ منشتر خواهد شد. با سایت ساعت هفت با  بررسی فصل اول سریال After life همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

نگارش اولیه: 31 فروردین 99

ویرایش: 30 تیر 99 (بررسی فصل دوم اضافه شد)

خلاصه داستان:

این سریال داستان تونی جانسون را پس از مرگ همسرش لیسا بر اثر سرطان سینه دنبال می‌کند. تونی که پس از مرگ همسرش قصد دارد خودکشی کند بنابه‌دلایلی از این کار منصرف می‌شود. اما تصمیم می‌گیرد که دیگر آن انسان خوب و درستکار گذشته نباشد. او تصمیم دارد بدون در نظر گرفتن چیزی هرکار که می‌خواهد انجام دهد و هرچیز که می‌خواهد بگوید. زیرا از نظر او این یک ابرقدرت می‌باشد و اگر اوضاع بروفق مرادش سپری نشد او میتواند هروقت که خواست به زندگیش پایان دهد. اما در ادامه تونی با کمک اطرافیانش متوجه می‌شود که زندگی چیزی فراتر از اندوه و حسرت است و اینکه …

بررسی فصل اول سریال After life

     سریال “After Life” با نگاهی تلخ و شیرین به زندگی روزمره‌ی انسان حرف‌های بسیار زیادی را به تماشاچیان انتقال می‌دهد.

“فرانک:نمیتونی همین‌جوری راه بری و به مردم توهین کنی!

تونی:چرا،میتونی قشنگیش به همینه!

هیچ فایده‌ای نداره که آدم خوش‌رفتار و باملاحظه و دلسوز و درستکار باشه تازه ضرر هم داره!”

بررسی سریال After life فصل اول

سریال “After Life” با نگاهی تلخ و شیرین به زندگی روزمره‌ی انسان حرف‌های بسیار زیادی را به تماشاچیان انتقال می‌دهد. ناامیدی و خشم را تنها محبت و صبر خنثی می‌کند و ما در این سریال به وضوح این را مشاهده می‌کنیم. “ریک جرویز” یک استندآپ کمدین بسیار مشهور است،حرفه‌ای که به او یاد داده است که چگونه میتواند با الهام از زندگی شخصی خودش و اطرافیانش شخصیتی را خلق کند که بسیار باورپذیر باشد. پس شما در این سریال همراه کاراکترِ تونی میخندید،ناراحت می‌شوید و احساس خشم می‌کنید.

درواقع شما همراه این شخصیت قدم به قدم از تاریکیِ محض به سمت روشنایی قدم برمیدارید که این شگفت‌انگیز است. تعداد کاراکترهای این سریال زیاد نیست اما هرکدام از این کاراکترها نماد قشری از جامعه با خلق و خویی متفاوت می باشند. این موضوعی است که در اکثر سریال‌های کُمدی رایج است زیرا مهم‌ترین اصل در سریال‌های طنز پس از آوردن لبخند برروی لبان شما انتقال پیام‌های اجتماعی و اخلاقی است. برای انجام اینکار تقریباً به تمام اقشار جامعه نیاز است تا بتوان این پازل انسانی را تکمیل کرد.

بررسی فصل اول سریال After life

جرویز در این سریال یک پازل انسانی ظریف خلق کرده و این به شما بستگی دارد که پس از تکمیل شدنش چه برداشتی از آن داشته باشید. او در این سریال به موضوعات گوناگونی همچون افسردگی،عصبانیت، اعتیاد،مذهب و …پرداخته است. البته در این فصل از سریال به دلیل وقت کم به بیشتر موضوعات بخوبی پرداخته نشده است که باید امیدوار بود که در فصل‌های بعدی سریال وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهد.اما در این فصل از سریال یک درس بسیار واضح و مهم به ما داده می‌شود. اینکه نتیجه‌ی اعمال و رفتار یک فرد تنها برروی خودش تاثیر نمی‌گذارد،بلکه جامعه اطرافش نیز از این اعمال دچار سود و یا ضرر می‌شود. بطورکلی میتوان گفت که “زندگی پس از مرگ” سریالی آموزنده و پرمعنا است،ولی آنطور که باید لحظات شاد و خنده‌دار در آن دیده نمی‌شود. در این سریال بیشتر از کُمدی موقعیتی استفاده شده و طنز کلامی در آن بسیار کم و مختص به کاراکتر تونی می‌باشد.

بررسی فصل اول سریال After life

“آنِ:نمی‌خوام چیزی رو عوض کنم
اگر برمی‌گشتم و یه چیزِ بد رو اصلاح می‌کردم
شاید چیزیو از دست می‌دادم که اون چیزِ بد،در نهایت باعثش شده بود
از هیچی پشیمون نباش”

امتیاز فصل اول: 70

      با شروع فصل دوم شخصیت تونی دوباره به تنظیمات کارخانه خود بازگشته است و همان رفتارهای خودخواهانه و افسرده‌ی خود را تکرار می‌کند…

بررسی سریال After life فصل دوم

در پایان فصل اول شاهد بودیم که تونی (ریکی جرویز) دچار تحولاتی روحی شده و تصمیم می‌گیرد که رفتارها و کارهای اشتباهش را جبران کند. او میفهمد که انجام برخی کارها و گفتن برخی حرف‌ها می‌تواند انسان‌های خوب و بد را در کنار یکدیگر تحت تاثیر قرار دهد. اما با شروع فصل دوم شخصیت تونی دوباره به تنظیمات کارخانه خود بازگشته است و همان رفتارهای خودخواهانه و افسرده‌ی خود را تکرار می‌کند که این موضوع کمی ناامیدکننده است. هرچند که شما از این سریال انتظار پیشرفتی در داستان و تحولاتی چشمگیر را ندارید. اما این حجم از یکنواختی و تکرار نیز تاثیری منفی در روند سریال خواهد داشت. بطور کلی می‌توان گفت فصل دوم نیز همانند فصل اول برروی شوخی‌های کلامیِ “ریکی جرویز” و تیکه‌های اجتماعی و انتقادی او استوار است. اگرچه در این فصل شاهد موقعیت‌های کُمدی بیشتری نسبت به فصل قبلی بودیم. اما نداشتن یک سوژه‌ی اصلی جذاب و شخصیت‌های فرعیِ دوست‌داشتنی سریال را خسته‌کننده کرده است. معمولاً در سریال‌های طنز این شخصیت‌های بامزه و جذاب داستان هستند که از موقعیت‌های پیش پا افتاده برای روایت داستان خود و برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند. در سریال Aftet Life شما ارتباط چندانی با کاراکترهای داستان به جز تونی برقرار نمی‌کنید و حتی برایتان جالب توجه و طناز هم نیستند. اگر سازندگان سریال قصد ساخت فصل‌های بیشتری را دارند، باید شخصیت‌های قوی‌تر و بامزه‌تری را به داستانشان اضافه کنند.

امتیاز فصل دوم: ۵۰

نتیجه گیری…

در پایان میتوان گفت After Life سریالی نیست که شما با دیدن آن قهقهه بزنید. بلکه برعکس حتی گاهی بشدت تلخ و غمناک می‌شود. اما چیزی که سریال را از این تلخی نجات می‌دهد برخی شخصیت‌های دوست‌داشتنی و شیرین آن است. زیرا اگرچه درون‌مایه سریال تاریک و غمگین است اما کاراکترهای دلنشینش اینها را خنثی می‌کنند. گاهی زندگی ضربه‌هایی سخت به ما می‌زند اما میتوان با صبر،تلاش و امیدواری و محبت از هر مانعی عبور کرد. سریال After Life در مدت زمان کوتاهش درس‌های بزرگی را به ما می‌آموزد،پس تماشای آن علاوه بر سرگرم کردن شما برایتان مفید نیز خواهد بود.البته اگر صرفاً به دنبال دیدن یک سریال طنز هستید وقت خود را با دیدن این سریال هدر ندهید.

سریال After life

بررسی فصل اول سریال After life
سریال After life

نمره سایت ساعت 7

(متوسط)

(متوسط)

بازگشت به زندگی

سریال After Life در مدت زمان کوتاهش درس‌های بزرگی را به ما می‌آموزد،پس تماشای آن علاوه بر سرگرم کردن شما برایتان مفید نیز خواهد بود.البته اگر صرفاً به دنبال دیدن یک سریال طنز هستید وقت خود را با دیدن این سریال هدر ندهید.

امیدوارم از مطلب ” بررسی سریال After life ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها