بررسی فیلم Escape from Pretoria

“فرار از پرتوریا” (Escape from Pretoria) یک تریلر تاریخی محصول مشترک استرالیا و انگلیس است.این فیلم براساس کتابِ “فرار از زندان پرتوریا” نوشته‌ی “تیم جنکین”(Tim Jenkin) ساخته شده و “فرانسیس آنان”(Francis Annan) کارگردانی آن بعهده داشته است.از بازیگران این فیلم میتوان به “دنیل رادکلیف”(Daniel Radcliffe) ،”دنیل وبر” (Daniel Webber)،”مارک لئونارد وینتر” (Mark Leonard Winter) و “ایان هارت” (Ian Hart) اشاره کرد. این فیلم در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰ در سینماهای بریتانیا و آمریکا به اکران رسید. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Escape from Pretoria همراه شما عزیزان هستیم.

بررسی فیلم Escape from Pretoria

خلاصه داستان:

این فیلم که براساس حوادثی واقعی می‌باشد به داستان دو زندانی سیاسی از سفیدپوستان آفریقای جنوبی به نام‌های “تیم جنکین” و “استفن لی” میپردازد. پس از دستگیریِ تیم و استفن آنها را برای گذراندن دوران محکومیتشان به زندانی با نام پرتوریا می‌فرستند. اما آنها قصد ندارند مدت زمان زیادی را در آن زندان بمانند به همین جهت از همان بدو ورود به دنبال راهی برای فرار می‌گردند. اما اینکار آن هم در شرایطی که بشدت تحت کنترل می‌باشند کاری بسیار دشوار است. اما پس از آنکه یک زندانیِ دیگر به نام “لئونارد فونتین” آمادگی خودش را برای پیوستن به نقشه‌ی فرار آنها اعلام می‌کند. آنها تصمیم می‌گیرند که شانسشان را برای فرار از زندانی که تاکنون کسی موفق به فرار از آن نشده امتحان کنند و…

بررسی فیلم Escape from Pretoria

بررسی فیلم Escape from Pretoria

فیلم “Escape from Pretoria” بر اساس یک کتاب بیوگرافی که شخصیت اصلی آن خودِ نویسنده است ساخته شده است. دو دوست و دو فعال سیاسی که در راه رسیدن به آرمانهایشان از هیچ‌چیز ابایی ندارند. افرادی که بالاتر از هر رنگ و نژادی تنها در راه عدالت و انسانیت میجنگند. پس طبیعی است که چنین افراد آزاده‌ای تن دادن به قفس برایشان با مرگ فرقی نکند. شخصیت‌های این داستان به آسانی در مقابل بی‌عدالتی و ظلم تسلیم نمی‌شوند بلکه خودشان برای برقراری عدالت دست به کار می‌شوند. ما در این فیلم با یک فرار از زندان بسیار مهیج و پر رمز و راز سروکار نداریم. نقشه‌ی این فرار نیز به اندازه‌ی خود داستان واقعی و باورپذیر است. هرچند نمیتوان به طور قاطع از تحریف نشدن یک اثر ادبی در سینما نظر داد اما میتوان گفت که سازندگانِ این فیلم سعی کرده‌اند تا واقعیت را فدای هیجانِ بیشتر نکنند. همواره داستان‌هایی که در زندان اتفاق می‌افتد و یا درباره‌ی فرار از زندان می‌باشد،برای مخاطبان سینما جذاب بوده و طرفداران بسیاری دارد. این جایگاه در حدی‌ است که در بین ۲۵۰ فیلم برتر بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها(IMDB) فیلمی با موضوع فرار از زندان (رستگاری در شائوشنگ) در مقام نخست قرار دارد.

بررسی فیلم Escape from Pretoria

اما به نظر می‌رسد که “فرانسیس آنان” و دیگر عوامل سازنده‌ی “Escape from Pretoria” تنها به دنبال افزایش آدرنالین در خون شما نیستند. آنها در این فیلم سعی داشته‌اند تا گوشه‌ای کمتر شناخته شده از تاریخ کشور آفریقای جنوبی را به مخاطبان بشناسانند. همچنین میخواهند شما را با انسان‌هایی دلیر و استوار که قهرمان‌های دنیای واقعی هستند آشنا کنند. کاری که متاسفانه امروزه بیشتر در مستندهای سینمایی به چشم می‌خورد. درحالی که کمپانی‌های بزرگ ساخت فیلم در حال خالی کردن جیب مردم با فیلم‌های تخیلی،بی‌مفهوم و سراسر از جلوه‌های ویژه کامپیوتری هستند. پس باید گفت که از این لحاظ سازندگان فیلم “فرار از پرتوریا” کاری بسیار ارزشمند انجام داده‌اند. هرچند که باید گفت سازندگان این اثر میتوانستند اینکار را بادقت و ظرافت بیشتری انجام دهند. اما میبینیم که آنها در عمل هیچ زحمتی برای شخصیت‌پردازی و ایجاد روابطی قوی میان کاراکترها به خودشان نداده‌اند. همچنین نمیتوان از این مسئله چشم‌پوشی کرد که صحنه‌های مهیج فیلم آنچنان که باید میخکوب‌کننده نمی‌باشند. در واقع به غیر از صحنه‌ی هیجان‌انگیز باز کردن درب بیرونی سلول توسط “تیم جنکین” مابقیِ سکانس‌های مهیج فیلم بسیار معمولی کار شده‌اند.

بررسی فیلم Escape from Pretoria

احتمالاً شما هم هنگام تماشای این فیلم متوجه فضای سنگین و غم‌آلود زندان خواهید شد. دلیل آن کاملاً مشخص است این فیلم در یک زندان واقعی در جنوب استرالیا فیلم‌برداری شده است. اینکار کمک بسیار زیادی به فضاسازی و باورپذیری بیشتر صحنه‌های مختلف فیلم کرده است. اما نمیتوان گفت که کارشان در انتخاب بازیگران به خوبی انتخاب لوکیشن فیلم‌برداری بوده است. البته به طور قطع نمیتوان گفت که کدامیک بیشتر مقصرند:بازیگران ضعیف یا فیلم‌نامه و دیالوگ‌های اندکی که قدرت جان بخشیدن به کاراکترها را ندارد. درهر صورت بنظر می‌رسد که بازیگران این فیلم نمی‌توانند بخوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. شاید بزرگترین اشتباه سازندگان انتخاب “دنیل رادکلیف” برای ایفای نقش اصلی در فیلم‌شان بوده است. هنوز خیلی‌ها رادکلیف را با مجموعه فیلم‌های “هری پاتر” به خاطر میاورند. پس تماشای او در این فیلم برایشان همانند تماشای یک بچه‌ی ریش‌دار در زندان بزرگسالان خواهد بود. البته دیگر بازیگران این فیلم نیز حضور چندان درخشانی از خود نشان نداده‌اند. بطورکلی اگرچه Escape from Pretoria از لحاظ ساختار سینمایی اثری آنچنان قدرتمند و بزرگ نیست. اما شخصیت‌های واقعیِ داستانش قهرمانانی بزرگ و قابل ستایش هستند،افرادی آرمانگرا و عدالت‌جو که با افکارشان گامی بزرگ در پیشرفت فکری جوامع امروزی برداشتند.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Escape from Pretoria

متوسط

در آخر میتوان گفت “Escape from Pretoria” فیلمی‌ست که داستانی تاریخی و مهم از شجاعت و ایستادگی در برابر ظلم را برایمان تعریف می‌کند. قهرمانان این فیلم نه برای قدرت و نه برای ثروت بلکه در راه انسانیت می‌جنگند. این فیلم نشان می‌دهد که هر جنبش و تغییری حاصل اراده و استقامت افراد جامعه است. اگر با نگاهی سطحی به این فیلم نگاه کنیم تنها یک تریلر مهیج خواهیم دید. اما با نگاهی گسترده‌تر به داستان ، پیام‌های بزرگی را در بطن آن کشف خواهیم کرد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها