بررسی فیلم Judy / سقوط یک ستاره

“جودی”(Judy) یک فیلم درام-بیوگرافی است که براساس نمایش “End of the Rainbow” نوشته‌ی “Peter Quilter” و با فیلم‌نامه‌ای از “تام اِدج” ساخته شده است. کارگردانی این فیلم برعهده‌ی ” Rupert Goold” بوده و بازیگرانی همچون “رنه زلوگر”، “فین ویتراک”،”جسی باکِلی” و “مایکل گمبون” در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.”Renée Zellweger” برای ایفای نقش “جودی گارلند” در این فیلم توانست تقریبا تمامیِ جوایز مهم سینمایی از جمله بفتا،گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر زن را کسب کند. مسلماً میتوان بازیِ او در این فیلم را یکی از ده نقش‌آفرینی برتر در زمینه‌ی بازیگری در قرن بیست‌و‌یکم به حساب آورد. “Judy” نخستین بار در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ در جشنواره تلیوراید به نمایش درآمد و سپس به ترتیب در تاریخ ۲۷ سپتامبر و ۲ اکتبر در سینماهای آمریکا و بریتانیا به اکران رسید. با سایت ساعت هفت با بررسی ” بررسی فیلم Judy ” در خدمت شما هستیم.

بررسی فیلم Judy

خلاصه داستان:

این فیلم به اتفاقات و حوادث یکسال پایانیِ زندگیِ “جودی گارلند” بازیگر،خواننده و رقصنده‌ی مشهور آمریکایی می‌پردازد.جایی که جودی بدلیل مشکلات مالی مجبور به ترک فرزندانش برای اجرای یک تور بلند مدت در لندن می‌شود. او در طول این تور برای چهارمین بار و اینبار با “میکی دینز” ازدواج می‌کند. اما این ازدواج نیز نمیتواند او را از دام اعتیاد به الکل و افسردگی نجات دهد. او که اکنون به دلیل دوری از فرزندانش و احتمال از دست دادن حضانتشان شرایطی دشوار را سپری می‌کند در…

نقد و بررسی فیلم Judy 

“جودی” (Judy) یکی دیگر از فیلم‌هایی است که درباره‌ی تاثیرات مخرب و ویران‌کننده‌ی صنعت سرگرمی برروی ستاره‌هایش ساخته شده است. از این لحاظ نمیتوان گفت که این فیلم چیزی بیشتر از سایر اینگونه فیلم‌ها داشته است. یک بازیگر و خواننده مشهور که پس از پشت سرگذاشتن سالهای اوجش اکنون با افسردگی و بی‌پولی دست و پنجه گرم می‌کند. درواقع فشارهای روحی و روانی زیاد و تجملات پرزرق و برق و البته گران‌قیمت جزئی جدانشدنی از زندگی این سوپراستارها است. اما چیزی که این فیلم را از دیگر فیلم‌های ساخته شده در این سبک و با این موضوع جدا می‌کند، نقش‌آفرینی بی‌نقص و خارق‌العاده‌ی “رنه زلوگر” است. در حقیقت نقش‌آفرینی او به تنهایی توانسته این فیلم را از یک فیلم معمولی به یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های سال تبدیل کند. “رنه زلوگر” در این فیلم معنای واقعی تعهد داشتن و زندگی کردن در یک نقش را به ما نشان می‌دهد. در تمام مدت فیلم حتی سکانسی کوتاه را نمیتوانید پیدا کنید که غرق شدن او در این نقش را به شما نشان ندهد. او در این فیلم نشان می‌دهد که یک بازیگر بزرگ چگونه میتواند تفاوت‌ها را رقم بزند.

برندگان جوایز آکادمی فیلم بریتانیا 2020 / BAFTA 2020

اما اگر بخواهیم بطور کلی درباره‌ی فیلم نظر بدهیم باید گفت که فیلم بسیار غمگین‌تر و تلخ‌تر از چیزی است که معمولاً از یک فیلم بیوگرافی انتظار می‌رود. در این فیلم تنها بخشهای تیره و تاریک زندگیِ “جودی گارلند” به ما نشان داده شده است و شما را در چاهی عمیق و تاریک و در انتظار کورسویی از روشنایی رها می‌کند. شاید اگر “روپرت گولد” کارگردان فیلم کمی جاه‌طلبی و جسارت بیشتری به خرج می‌داد کمتر شاهد یکنواختی و لوکیشن‌ها و صحنه‌های تکراری می‌بودیم. اما به نظر می‌رسد که او سعی داشته تا جایی که ممکن است به نمایشنامه‌ی “پایانِ رنگین‌کمان” نزدیک باشد و همین موضوع باعث شده تا فیلم طراوت و پویایی خودش را از دست بدهد. تفاوت میان یک فیلم‌سینمایی و یک نمایش تئاتر در همین فضای بیکران سینما برای استفاده از تخیلات و تصویرسازی است.پس میتوان گفت که سازندگان این فیلم با وجود داشتن پتانسیل لازم در بهره‌وری از آن ناکام بوده‌اند. این فیلم بدون هنرنمایی استثنایی و خارق‌العاده‌ی “رنه زلوگر” در بسیاری از موارد دارای ضعف و نقص می‌باشد. البته فیلم از طراحی صحنه و لباس خوبی بهره برده است اما همانطور که قبلاً گفته شد اینها نیز پس از مدتی تکراری و یکنواخت می‌شود و بعضاً این صحنه‌ها خسته‌کننده است.همچنین موسیقی و اجراهایی که در این فیلم مشاهده میشود،اگرچه باظرافت و زیبایی کار شده است اما بعید بنظر می‌رسد که با سلیقه‌ی ما ایرانیها سازگار باشد. پس در نتیجه نمیتوان آن را یک نقطه قوت برای فیلم محسوب کرد.

“یک قلب رو براساس اینکه چقدر بقیه رو دوست داری نمی‌سنجن،بلکه بواسطه‌ی این می‌سنجن که بقیه چقدر دوستت دارند” “جادوگر شهر اوز”

بررسی فیلم Judy

جودی:بچه داری میکی؟

میکی:نه،نه ندارم

جودی:خب،نباید داشته باشی مثل این میمونه با قلبی که بیرون بدنت هست زندگی کنی!

در آخر میتوان گفت داستان فیلم “Judy” آنچنان که باید و شاید از گیرایی و جذابیت خاصی بهره نبرده است.اگر شما از علاقه‌مندان به فیلم‌های دراماتیک نیستید دیدن این فیلم شما را راضی نخواهد کرد. اما اگر به دیدن فیلم‌های درام و بیوگرافی علاقه دارید و آشنایی با دنیای به ظاهر پرزرق و برق و شلوغ سوپراستارها برایتان جالب است میتوانید از دیدن این فیلم لذت ببرید. همچنین این فیلم میتواند پندهای مفیدی را به کسانی که قصد وارد شدن به صنعت سرگرمی را دارند منتقل کند. در واقع فیلم “جودی” به ما یادآور می‌شود که اگر می‌خواهید یک کار بزرگ انجام دهید و می‌خواهید در مورد چیزی تا جایی که جا دارد وقت بگذارید، می‌توانید همه‌چیز نیز در کنارش داشته باشید. پس دیدن این فیلم علاوه بر لذت بردن از هنرنمایی تماشاییِ “رنه زلوگر” میتواند به شما نکات آموزنده‌ای را نیز یاد دهد.

فیلم Judy

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم جودی

بررسی فیلم Judy / سقوط یک ستاره 1

اگر به دیدن فیلم‌های درام و بیوگرافی علاقه دارید و آشنایی با دنیای به ظاهر پرزرق و برق و شلوغ سوپراستارها برایتان جالب است میتوانید از دیدن این فیلم لذت ببرید. همچنین این فیلم می‌تواند پندهای مفیدی را به کسانی که قصد وارد شدن به صنعت سرگرمی دارند منتقل کند. در واقع فیلم “جودی” به ما یادآور می‌شود که اگر می‌خواهید یک کار بزرگ انجام دهید و می‌خواهید در مورد چیزی تا جایی که جا دارد وقت بگذارید، نمی‌توانید همه‌چیز نیز در کنارش داشته باشید. پس دیدن این فیلم علاوه بر لذت بردن از هنرنمایی تماشاییِ “رنه زلوگر” میتواند به شما نکات آموزنده‌ای را نیز یاد دهد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها