نگاهی به مجموعه فیلم های اکشن Ip man

در این پست نگاهی به مجموعه فیلم های اکشن و هیجان انگیز Ip Man می اندازیم. تا به حال چهار شماره ی اصلی از این فیلم از سال 2008 تا 2020 منتشر شده است که با هم نگاهی به آنها می اندازیم. با مطلب ” نگاهی به مجموعه فیلم های اکشن Ip man ” همراه سایت ساعت هفت باشید.

(متن حاووی اسپویل داستانی می باشد.)

IP man 1

در سال 2008 کارگردانی به نام ویلسون ییپ به فکر ساخت فیلمی اکشن افتاد که از لحاظ تکنیکی و سبک بسیار متفاوت بود. این فیلم در ژانر اکشن دسته بندی می شود. بازیگران مطرحی به نام های دانی ین و سیمون یام در این فیلم نقش آفرینی کرده اند. ایپ من یکی از اساتید برتر در شرق آسیا بود که در سبک خود بی همتا بود. ایشان استاد بروسلی بودند که این کارگردان تصمیم گرفت زندگی نامه ایشان را به نمایش بگذارد. از دیگر بازیگرانی که در این ایفای نقش کردند میتوان به ،سامو هونگ، لین هونگ، گوردون لام و … اشاره کرد. این فیلم 108 دقیقه ای محصول کشور هنگ کنگ در تاریخ 18 دسامبر 2008 منتشر شد.

فیلم Ip man1

نگاهی به فیلم…

در ابتدا استاد ایپ من به همراه خانواده اش زندگی بسیار سلطنتی داشتند اما از قضا زمانی که جنگ بین ژاپن و چین آغاز میشود، زندگیشان دگرگون میشود. به طوری که ایپ برای امرار و معاش مجبور به کارگری می شود. یکی از فرماندهان بسیار ظالم ژاپنی برنامه ای را ترتیب می دهد که کونگ فو کاران چینی با کاراته کاران ژاپنی مبارزه کنند. در این نبرد متاسفانه اساتید چینیِ زیادی زخمی و حتی کشته میشوند. از این رو استاد ایپ زمانی که این صحنه را مشاهده می کند که تمام اساتید کشورش در مبارزه شکست خورده اند و فرهنگ و اصالت کونگ فوِ چین در خطر است ، وارد صحنه ی مبارزه می شود. استاد ایپ من سبک بی نظیر خود را دارد و همچنین شخصیتی مظلوم و در یک نگاه نماد یک انسان حقیقی است. این فیلم علاوه بر صحنه های رزمیِ زیبا و دیدنی با حداقل اغراق ، انسانیت را نیز به نمایش میکشد. در این فیلم صفاتی همچون، صبر ، وفاداری، دلسوزی و … را در استاد ایپ من می بینیم که شخصیت او از لحاظ قدرت و انسانیت کاری می کند که ظلم شکست بخورد و آنهایی که در مسیر اشتباه قدم گذاشته بودند به اشتباه خود پی برده و مسیر درست را انتخاب کنند. یکی دیگر از مهم ترین دروس این فیلم این است که در آغاز استاد ایپ تنها در زمینه مبارزه فعالیت می کرد و در هیچ کاری وارد نمیشدند. اما زمانی که زندگی آن روی سکه را به او نشان داد، تازه متوجه شد که همیشه زندگی صعودی نیست وگاها مسیر زندگی به سمت پایین می باشد و در این خصوص انسان باید بتواند فعالیت های دیگری را نیز انجام دهد. همانطور که در مقابل استاد ایپ من برادرش در کار تجارت بود و در این جنگ صدمه زیادی دید و متوجه شد انسان باید بتواند از خودش دفاع کند. نتیجه کلی این است انسان باید خود را برای هرگونه خطر یا چالشی آماده نگهدارد.

قطعا این فیلم ارزش دیدن را دارد چرا که با توجه به سناریو خوبی که دارد آن را به خوبی به معرض نمایش میگذارد. نه کمتر و نه بیشتر. تکنیک های متنوع رزمی باعث میشود که مخاطب میخکوب شود. صحنه هایی که درصد بیشتر آنها طبیعی ست و از اغراق دوری شده است. این فیلم تمام نکات را پوشش میدهد. از جنگ ، وطن فروشی ، انسانیت و تکنیک های ناب رزمی…

IMDb: 8/10  Rotten-tomato: 85%   saate7: 80


Ip man 2

در سال 2010 فیلم ایپ من 2 بار دیگر با کارگردان ویسون ییپ و تهیه کنندگی رایموند وانگ ساخته شد. از جمله بازیگرانِ مطرحی که در این فیلم ایفای نقش کردند میتوان به دانی ین، سامو هانگ و لین هانگ اشاره کرد. این فیلم محصول کشور هنگ کنگ ،در تاریخ 19 آوریل 2010 منتشر شد. این فیلم در ژانر اکشن- زندگی نامه ای و رزمی می باشد که مجدد با نقش آفرینی استاد ایپ همه را به وجد می آورد.

فیلم Ip man2

نگاهی به فیلم…

در قسمت قبل شاهد بودیم که حق علیه ظلم پیروز شد. اینبار سناریو بر اساس زورگویی اساتید چینی می باشد. استاد ایپ بعد از جنگ تصمیم گرفت باشگاهی بزرگ برای هنر های رزمی با سبک اصلی و بی همتای خودش بنام وینگ چون تاسیس کند. اما شرطِ اصلی برقراری باشگاه این بود که می بایست با تمام اساتید چینی مبارزه کند. استاد ایپ چون از خودش مطمئن بود سعی داشت تمام مشکلات را به صورت مسالمت آمیز به پایان برساند اما شاگردان اساتید دیگر مدام برای شاگردان ایپ من مزاحمت ایجاد میکردند و تمام تبلیغات استاد ایپ را از روی دیوار کنده و علیه وی قیام می کردند. اساتید آنها هم متاسفانه با شاگردانشان همکاری میکردند. از این رو مبارزه ای تعیین می شود تا استاد ایپ با دیگر اساتید مبارزه کند ایشان همه را شکست میدهد. بعد از تاسیس باشگاه ، استاد ایپ شاگردانش را برای نمایش سبک خود و انجام تبلیغات به میدان نبرد و رینگ می فرستد اما استاد برتر دیگری برای درآمد زایی با همکاری دولت انگلستان مبارزانی را علیه شاگردان چینی تربیت می کند. که همین امر باعث می شود استاد ایپ من به دردسر بیفتد. استاد برتر از بیماری آسمِ شدید رنج میبرد و سرانجام در نبرد با بوکسورِ انگلیسی کشته می شود. استاد ایپ با اینکه ظلم زیادی از طرف این استاد کشیده بود باز هم انسانیت به خرج می دهد و وارد کار میشود. این قسمت هم قطعا ارزش دیدن دارد. سناریو جدید، افراد جدید، صحنه های جدی تر و خلاقیت های نوین تر، باعث میشود که مخاطب برای دیدن این فیلم وقت بگذارد و از دیدنش لذت ببرد.

IMDb: 7.5/10  Rotten-tomato: 96%  saate7: 75


Ip man 3

فیلم ایپ من 3 در سال 2015 با کارگردانیِ مجدد ویلسون ییپ ساخته شد. این فیلم به صورت رسمی در تاریخ 16 دسامبر 2015 منتشر شد. متاسفانه اینبار شاهد چکیده ای از دو قسمت قبل هستیم. سناریو و یا حرکات جدیدی در این فیلم مشاهده نمی شود و تنها حضورِ تایسون مبارز بوکس دنیای واقعی کمی به این قسمت رنگ و لعاب میدهد.

فیلم Ip man3

نگاهی به فیلم…

استادی بنام چوینگ که در فنون رزمی مهارت زیادی دارد و به اصطلاح کالسکه چی است، سعی دارد پسرش را در مدرسه ای که پسر استاد ایپ هست ثبت نام کند . در این حین ایشان با چند نفر از پلیس هایِ فاسد چین درگیر می شود و استاد ایپ مبارزه او را میبیند که بعد از کمی تحمل ، او استاد ایپ را به مبارزه دعوت می کند. از طرف دیگر یک باشگاه زیر زمینی که تایسون مدیریت آن را برعهده دارد سعی دارد سبک خود را رواج دهد. استاد ایپ وظیفه ای دیگر بر عهده اش است و آن بررسی تایسون و مسیرش است. یکی از نکات مثبتی که باعث ارتقا این فیلم می شود ،مبارزه تن به تن ایپ با تایسون است که تکنیک های خاص ایپ من و ضربات سهمگین تایسون باعث میشود لحظاتی بیننده نیم خیز شود. از نگاهی دیگر ایپ من باید با چیونگ مبارزه کند. چوینگ با توجه به شرایط سخت مالی اش مجبور می شود مبارزات زیرزمینی را قبول کند و به یک فرد شرور تبدیل شود تا بتواند باشگاه خود را دایر کند. در فیلم به جز صحنه های رزمی شاهد صحنه های عاشقانه بین ایپ و همسرش هستیم و اینکه چطور ایپ که فنون رزمی مختلف بلد است در مقابل همسرش تبدیل به یک کودکِ حرف شنو می شود.  این به بدین معناست که ایپ عاشقانه زندگی و همسرش را دوست دارد. این صحنه های عاشقانه باعث میشود که  برای چند دقیقه از صحنه های خشن و رزمی دور شده و وارد دنیای واقعیت شویم.

با توجه به اینکه ژانر این فیلم اکشن – زندگی نامه ایست. میبایست همان قسمت اول پرونده اش بسته می شد. ولی ظاهرا کارگردان با توجه به استقبال خاصی که برای قسمت اول این فیلم شد سعی به درآمد زایی دارد. این فیلم تنها بخاطر تایسون ارزش دیدن دارد و صحنه های اکشن آن تکراری است.

IMDb: 7.1/10  Rotten-tomato: 78% saate7: 65


Ip man 4

کارگردان ویلسون ییپ بار دیگر سری چهارم فیلم ایپ را در سال 2019 به روی پرده سینما آورد. از جمله بازیگران مطرح این فیلم اینبار میتوان به دانی ین و ادکینز اشاره کرد. از نکات مثبت این فیلم این است که استاد ایپ من بالاخره بروسلی را بعنوان شاگردش قبول می کند. این فیلم تاریخ انتشار 20 دسامبر در چین و 25 دسامبر 2019 در امریکا به روی پرده ی سینما رفت.

فیلم Ip man4

نگاهی به فیلم…

اینبار سناریو فیلم در امریکاست. بروسلی در رشته ی فلسفه در امریکا در حال تحصیل است و استاد ایپ همسرش را به دلیل سرطان از دست داده است و سعی دارد پسرش را به بهترین شکل ممکن بزرگ کند. اما زمانی که متوجه می شود که خودش هم سرطان دارد، بیشتر تلاش می کند تا پسرش را در مدرسه ای در امریکا ثبت نام کند تا روند زندگیش بهبود پیدا کند و پیشرفت کند. بروس لی در امریکا باشگاهی تاسیس کرده است و به غربی ها کونگ فو درس می دهد که همین امر باعث مخالفت بسیاری از اساتید امریکایی شده است. غربی ها در یک مراسم گردهمایی اساتید، از ایپ من دعوت میکنند. در ابتدا ایپ من فکر میکند قرار است مورد تحسین و تمجید قرار گیرد اما از استاد ایپ درخواست میکنند که جلوی بروس را بگیرد. استاد ایپ مخالفت میکند که همین امر آغاز مشکلات ایپ من است.

دخترِ یکی از دوستانِ ایپ من در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار میگیرد و از خودش دفاع می کند و آن دختر زورگو را شکست میدهد. دخترکِ قلدر به پدر مادرِ با نفوذش خبر می دهد و همین امر باعث ورود نیروهای ارتش مهاجرت میشود که چینی ها را از امریکا بیرون کنند. استادِ آمریکایی بنام Barton Geddes (با بازی Scott Adkins) وارد صحنه ی مبارزه میشود که ایپ من را شکست دهد. متاسفانه هم Donnie Yen و هم Scott Adkins حرکاتشان بسیار کلیشه ای شده است و صرفا برای جلب توجه بکار گرفته میشود. اینبار به صورت غیر منتظره شاهد حرکاتی از ادکینز هستیم که واقعی نیستند و از طریق بند نامرئی صورت می گیرند. تنها نکته مثبت فیلم در صحنه های اکشن ضربه نهایی ایپ من است که اگر توجه کرده باشید در سه قسمت قبل میخواست آن ضربه را وارد کند اما با خونسردی تمام خود را کنترل میکرد. حال با اوردن نام بروسلی خیلی ها فکر میکنند که قرار است بروسلی مبارزات خود را به نمایش بگذارد اما این فیلم تنها نمایش مهارت های ایپ من است. در نگاه کلی باید گفت برای عزیزانی که عاشق حرکات رزمی هستند این فیلم یک بار دیدن ارزشش را دارد.

IMDb: 7.3/10 Rotten-tomato: 89% saate7: 60


امیدوارم از مطلب ” نگاهی به مجموعه فیلم های اکشن Ip man ” خوشتان آمده باشد تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Javad

کدوم فیلم از مجموعه فیلم های ایپ من جذاب تر و اکشن تر است؟

امین علیرضائی
پاسخ به  Javad

معمولا اینگونه مجموعه ها بهترین قسمتش، شروع و قسمت اولش هستش و دنباله ها از اون روند جذابیت کاسته میشه در مورد مجموعه ایپ من هم همینطوره هر چند اگر علاقه مند به فیلم های رزمی باشید از تمام این سری لذت خواهید برد‌.

trackback

[…] نگاهی به مجموعه فیلم های اکشن Ip man […]