هفت فیلم برتر مارلون براندو / بهترین فیلم های مارلون براندو

در این پست با معرفی یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما در خدمت شما هستیم. مارلون براندو ستاره پر آوازه سینمای جهان که در این مطلب با بهترین فیلم‌های او که با گذشت دهه‌ها ارزش دیدن دارند آشنا خواهید شد. با سایت ساعت هفت با هفت فیلم برتر مارلون براندو همراه شما هستیم.

برای خواندن مطالب بیشتر از دیگر بازیگران و کارگردان‌های مطرح به لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود مراجعه کنید…

به روز شده: به مناسبت تولد (3 آپریل 1924) این ستاره نامدار این مطلب به روز شد.

بیوگرافی کوتاه از《مارلون براندو 》ستاره دهه ۵۰

هفت فیلم برتر مارلون براندو

مارلون براندو هنرپیشه آمریکایی و یکی از تاثیرگذارترین بازیگران سینما در 3 آپریل 1924 در نبرآسکا متولد شد‌. او در یک خانواده متشنج زندگی کرد و کودکی سخت و ناآرامی را تجربه کرد. پدر او فردی دیکتاتور بود و او را به اجبار به اردوگاه آموزشِ نظامی فرستاد ولی براندو بعد از مدتی آنجا را ترک کرد و به دنبال علاقه‌اش زیر نظر استلا ادلر از بهترین استادان آن زمان، تئاتر را فرا گرفت. بعد از تلاش‌های بسیار براندو موفق شد در تئاتر “اتوبوسی به نام هوس” خود را ثابت کند و به سینما راه یابد. اولین حضور او در سینما با فیلم “مردان” بود و بعد از حضور در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” توانست نام خود را در سینما شناخته کند. طولی نکشید که او با فیلم “بارانداز” جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد. او در طول فعالیتش جایزه‌های متعددی را کسب کرد از جمله دو جایزه اسکار و در کنار آن جوایز متعدد گلدن گلوب، کن، بفتا را دریافت کرد. بسیاری موفقیت او را در بازیگری به دلیل به کارگیری سبک متد اکتینگ استانیسلاوسکی (سبکی که بازیگر نقش را به طور عملی تجربه میکند) در کارهای براندو می دانند. برخلاف بازی‌های درخشان او بسیاری از کارگردانان کار با او را بسیار دشوار می دانستند چرا که او در دیالوگ‌ها بداهه گویی می‌کرد و مدام دچار اختلاف نظر با عوامل می‌شد.

مارلون براندو از فعالان جنبش حقوق بومیان آمریکا بود و در اواخر سال‌های فعالیتش برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم “پدر خوانده” بازیگر سرخپوستی را به جایگزینی خود فرستاد و نامه‌ای اعتراضی در این مورد از جانب او قرائت شد. بازیگری و نگاه عمیقِ او تاثیر غالبی بر نسل‌های بعدی سینما گذاشت و سرانجام او با فیلم ” امتیاز ” در سال 2001 که با رابرت دنیرو در آن فیلم هم‌بازی بود، از سینما کناره رفت و در سال 2004 بر اثر بیماری درگذشت. در ادامه به هفت فیلم موفق و محبوب او در طول فعالیتش می‌پردازیم. (” منبع بیوگرافی: ویکی پدیا انگلیسی”)

هفت فیلم برتر مارلون براندو / پدرخوانده سینمای جهان

7. Viva Zapata! / 1952 

Viva Zapata!

Rotten:65% IMDB:7.4

“زنده باد زاپاتا” فیلمی حماسی در بابِ سرگذشت یک رهبر است که توسط الیا کازان کارگردانی شده است. مارلون براندو در این فیلم در کناره ستاره هالیوود آنتونی کوئین به هنرنمایی پرداخته است. همچنین این فیلم چندمین تجربه همکاری براندو با کارگردان الیا کازان است. “زنده باد زاپاتا” اقتباسی از کتاب زاپاتای شکست ناپذیر است که توسط “جان اشتاین بک” بازنویسی شده است. در سال ۱۹۰۰ زمانی که زمین‌های مردم روستا در مکزیک توسط ثروتمندان تصاحب میشد فردی از میان آنان به نام زاپاتا (مارلون براندو) به همراهی چند تن برای رساندن صدای بی‌عدالتی و فساد نزد رئیس جمهور می‌روند اما ناباورانه با بی‌تفاوتی او مواجه می‌شوند. در نهایت زاپاتا به همراه برادرش (انتونی کوئین) شورشی برپا کرده و انقلاب می‌کنند اما در نهایت منافع شخصی خانواده او را نیز گرفتار می‌کند‌. مارلون براندو شخصیت و انسانیت امیلیانو زاپاتا را همانطور که در واقعیت روزگار به یاد مانده به تصویر می‌کشد و از او قهرمانی مردمی و بی‌ادعا را در قاب سینما به یادگار می‌گذارد. براندو برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. این فیلم در سال 1952 با بودجه 1,8 میلیون دلاری به فروش 1,9 میلیون دلاری رسید.

6.The wild one / 1953 

6.The wild one / 1953

Rotten:78% IMDB:6.8

“وحشی” فیلمی درام به کارگردانی “لاسلو بندک” و براساس اقتباس “فرانک رونی” از داستان ” تهاجم دوچرخه سواران” ساخته شده است. گروهی از موتورسواران به نام یاغیان سیاه به رهبری جانی استایلر (مارلون براندو) مسابقه‌ای را به هم زده و جایزه جایگاه دوم آن را می‌دزدند. پس از آن به شهر کوچکی هجوم برده و با ایجاد ناامنی در خیابان‌ها شهر را دچار وحشت می‌کنند. در این بین جانی استایلر شیفته دختر کلانتر شهر می‌شود و داستان دلباختگی جانی استایلر و درگیری ساکنان شهر با یاغیان آغاز می‌گردد…

تضاد شخصیت جانی ( مارلون براندو ) و دختر مورد علاقه‌اش کِشِشِ بسیاری را در داستان ایجاد می‌کند. یکی بزرگ شده در انضباط و دیگری قانون شکنی بی‌قید و شرط. مارلون براندو در این فیلم چهره جانی استایلر را خشن و طغیان‌گر و در عین حال فرو شده در احساسات نشان می‌دهد. او با فیزیکِ ظاهری‌اش باعث فروش بالای پوسترهای این فیلم شد و آن زمان استایل او در این فیلم الگویی برای جوانان آمریکا بوده است. “وحشی” نمادی برای عصیان جوانان و رهایی از تابو‌ها و هنجارها شد. در سال 1950 بسیاری “وحشی” را عاملی برای گسترش بزهکاری نوجوان‌ها می‌دانستند و بریتانیا تا 15 سال از نمایش آن جلوگیری کرد.

5. Sayonara /1957 

Sayonara /1957

Rotten:93% IMDB:7.1

“سایونارا” فیلمی ملودرام و رمانتیک به کارگردانی “جاشوا لوگن” با اقتباسی از رمان “جیمز ای میچر” به نویسندگی “پل آزبون” است. در زمان جنگ کره زمانی که افسران هوایی آمریکا در ژاپن مستقر هستند، سرگرد گروور (مارلون براندو) که به تازگی با دختر یک ژنرال نامزد کرده است. برخلاف قوانین و انتظار با دختری ژاپنی آشنا می‌شود و روابط عاطفی را آغاز کرده و سیر زندگی و عقاید و دیدگاهش تغییر پیدا می‌کند. “سایونارا” بر روی تعصبات و اختلاف فرهنگی دست می‌گذارد و بر شکستن تابوی روابط مردان غربی و زنان آسیایی در آن برهه‌ی زمانی اشاره می‌کند. براندو در نقش سرگرد گروور شخصیتی را ایفا می‌کند که مانند دگر نقش‌هایش نماد شجاعت و اقتدار است و با تکامل شخصیت گروور که از نیمه فیلم برخلاف قوانین نظامی و هنجار‌های فرهنگی رفتار می‌کند، بازیگری خود را به چالش می‌کشد و لحظات بسیار تاثیرگزاری را خلق می‌کند. او برای هرچه بهتر کردن این نقش از گویش جنوبی استفاده می‌کند. براندو برای این نقش نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول شد. این فیلم در سال 1957 به فروش 26,3 میلیون دلار رسید.

4. Julius Caesar /1953 

Julius Caesar /1953

Rotten:95% IMDB:7.3

“ژولیوس سزار” فیلمی تاریخی به کارگردانی “جوزف ال.مانکوویچ” است. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه حماسی ویلیام شکسپیر است. در این فیلم مارلون براندو در نقش مارک آنتونی هنرنمایی می‌کند. زمانی که ژولیوس سزار توسط بروتوس، نزدیک‌ترین دوستش قبل از رسیدن به فرمانروایی به قتل می‌رسد، روم در کابوسی فرو می‌رود. براندو در غالب شخصیت مارک آنتونی کالبدی تازه و کاریزمایی از قدرت و استقامت می‌بخشد و آن را به عنوان یک فرمانده لایق و دلیر با صداسازیِ رسا و تاکید بر روی کلمات، این شخصیت را برای مخاطب از دل تاریخ احیا می‌کند. بازی مارلون براندو کیفیت بسیار بالایی بر این فیلم گذاشت تا آنجا که ژولیوس سزار از سری بهترین فیلم‌های اقتباس شده از نمایشنامه‌های شکسپیر است و با گذشت چند دهه از آن هنوز جذابیت خود را از دست نداده است. این فیلم در سال 1953 با بودجه 2 میلیون دلاری به فروش 3,9 میلیون دلار دست پیدا کرد و جایزه اسکار بهترین کارگردان هنری را از آن خود کرد.

3. A streetcar named desire /1951 

A streetcar named desire /1951

Metacritic:97 Rotten:98% IMDB:8

“اتوبوسی به نام هوس” فیلمی درام گونه و با بستری تئاتری است که توسط “الیا کازان” کارگردانی شده است. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه “تنسی ویلیامز” به همین نام است و دومین تجربه مارلون براندو در سینماست. این فیلم زمانی که براندو تقریبا ناشناخته است او را به شهرت می‌رساند. همچنین او در این فیلم در کنار ستاره فیلم بر بادرفته (ویوین لی) به ایفای نقش می‌پردازد. ” اتوبوسی به نام هوس” به زندگی دختری تنها و بی‌پول به نام بلاش دبوا (با بازی ویون لی) می‌پردازد که بعد از اخراج از محل کارش برای ملاقات به خانه‌ی خواهر و شوهر خواهرش استنلی کووالاسکی (با بازی مارلون براندو) می‌رود. ملاقات استنلی و بلاوش اختلافات بسیاری را بین آن دو رقم می‌زند. فیلم در لفافه‌ای از فمنیسم پیچیده شده و علاوه بر بازی بی‌نقص ویوین لی نیاز به آنتاگونیستی منزجر کننده دارد که شخصیت پردازی عمیق و مفهومی براندو این تکه گمشده را پر می‌کند و اثری زیبا در سینما به یادگار می‌گذارد. مارلون براندو به بهترین نحو ممکن از عهده شخصیت استنلی برمی‌آید و به نقش مردی دائم الخمر، بی‌احساس و سلطه جو توانایی نامزدی و رسیدن به اسکار را می‌دهد، اما در نهایت این جایزه به “همفری بوگارتگ” می‌رسد. این فیلم در سال 1951 با بودجه 1,8 میلیون دلاری ساخته و به فروش 8 میلیون دلار دست پیدا کرد.

2. On the waterfront /1954 

On the waterfront /1954

Metacritic:91 Rotten:99% IMDB:8.1

“در بارانداز” فیلمی درام و جنایی به کارگردانی “الیا کازان” است. این فیلم سومین همکاری مشترک و موفقیت آمیز براندو و کازان محسوب می‌شود. در بارانداز براساس اتفاقات واقعی به قلم “باد شولبرگ” نوشته شده است. مشت زنی به نام تری مالوی (با بازی مارلون براندو) تصمیم می‌گیرد تا در کنار برادرش قرار گیرد و به گروهی تبهکار تحت نظر فردی به نام “جانی فرندلی” که رئیس اتحادیه باراندازان است، وارد شود اما کمی بعد در حادثه از پیش تنظیم شده‌ای توسط فرندلی، تری مرتکب قتل غیر عمد یکی از کارگران می‌شود و جرقه داستان با قرارگیری تری بین عذاب وجدان و وفاداری به برادر و گروهش شکل می‌گیرد.

بارانداز فیلمی انتقادی علیه ظلم و فساد بر طبقه کارگران است و بر زیرپا گذاشتن عدالت در آن دوران نگاه معترضی دارد و به صراحت فضای سیاهِ حاکم بر قشر فقیر را به مخاطب نشان می‌دهد. براندو نقش “تری مالوی” را جوانی بی‌باک و حق طلب در پوستی از خشم نشان می‌دهد که به دنبال داد‌خواهی‌ست. این فیلم در سال 1954 توانست با بودجه 910 هزار دلار به فروش 9,6 میلیون دلار دست یابد. “در بارانداز” در 8 رشته برنده جایزه اسکار شد و توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مارلون براندو به ارمغان بیاورد.

 (هفت فیلم برتر مارلون براندو)

1. The Godfather /1972 

The Godfather /1972

Metacrtic:100 Rotten:98% IMDB:9.2

“پدر خوانده” فیلمی درام ،گانگستری‌ست که توسط “فرانسیس فورد کاپولا” کارگردانِ مشهورِ سینما ساخته شده است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ماریو پوزو است. “پدر خوانده” داستان خانواده مافیایی را روایت می‌کند که توسط دون کورلئونه (مارلون براندو) بنا شده‌اند. همزمان با بازگشت پسر کوچک خانواده مایکل (آل پاچینو) که به شغل خانوادگی علاقه‌ای ندارد اتفاقات بسیاری برای خانواده رقم می‌خورد و این امپراطوری مافیایی گرفتار توطئه‌های بسیاری از سوی دشمنان می‌شود.

“پدر خوانده” از دو ستاره بسیار درخشان از جمله مارلون براندو و آل پاچینو برخوردار است. مارلون براندو در نقش دون کورلئونه شخصیتی مقتدر در عین حال خونسرد و خانواده دوست را ایفا می‌کند که حتی در دنیای مافیا به دنبال برابری و عدالت است. فردی که با تکان دادن انگشتانش تقدیر اطرافیان را مقدر می‌کند. او یکی از روسای پرقدرت است که وفاداری به دوستان و خانواده را در راس کار خود قرار داده است. پدر خوانده هویتش را مدیون بازی تحسین برانگیر مارلون براندو می داند. پدرخوانده از نظر بسیاری از منتقدین از بهترین فیلم های تاریخ سینماست و در بسیاری از جشنواره ها جوایز گوناگونی را کسب کرده و جزو سرشناس‌ترین فیلم‌های جهان محسوب می‌شود. این فیلم با بودجه 7,2 میلیون دلاری توانست به فروش 287 میلیون دلاری برسد. این فیلم در جوایز اسکار سال 1973 در 8 رشته نامزد بود و توانست سه جایزه از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن مارلون براندو کند. پدر خوانده از ماندگارترین نقش‌های تاریخ سینماست و براندو را برای همیشه تبدیل به پدرخوانده سینمای جهان کرده است!


امیدواریم از مطلب ” هفت فیلم برتر مارلون براندو ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

مرسی از سایت خوبتون

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

تو پدر خوانده درخشید

اراز
اراز

از فیلمای خوب سلطان میشه به اینک اخرین الزمان که ساخته فورد کاپولا است اشاره کرد که بسیار زیباست

امین علیرضائی
پاسخ به  اراز

ممنون از پیشنهادتون در آپدیت‌های بعدی حتما اعمال میشه

نننن
نننن

اینک آخرالزمان… آخرین تانگو در پاریس. این دو فیلم هم بسیار زیبا هستند و بازی براندو توشون شاهکاره

امین علیرضائی
پاسخ به  نننن

ممنون از پیشنهاداتون ⚘

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

به جز پدرخوانده بقیه رو ندیدم