بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice

بازی Sekiro از بهترین بازی‌های نقش آفرینی است که در سال 2019 منتشر شده است. بازی Sekiro  توسط استدیو FromSoftware ساخته شده و از عناوین متفاوت و برتر سال محسوب می‌شود با سایت ساعت 7 با بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice همراه ما باشید.

بهترین بازی شرکت بازی سازی فرام سافتور از نظر شما کدام است؟
×

داستان گرگ…

گرگ تنهایی که در داستان sekiro دیده میشود

در اواخر قرن شانزدهم در دوره‌ی سنگوکو در ژاپنِ عیشین “آشینا” یک کودتای خونین به راه انداخت و کنترل منطقه‌ی آشینا را بدست آورد. در این دوره‌ی زمانی فردی با نام شینوبی بزرگ که به owl (جغد) معروف بود، یک یتیم بی‌نام و نشان را که در جنگ همه چیزش را از دست داده بود به فرزندی می‌پذیرد و او را wolf (گرگ) می‌نامد.

او تمام آموزه‌های مختلف شینوبی از جمله حرکات رزمی تا منش و تفکرات آنها را به او آموزش می‌دهد. دو دهه‌ی بعد گرگ به یک شینوبیِ تمام عیار تبدیل شده است و محافظِ شخصی فردی به نام کورو محسوب می‌شود. به او چند دستور(کد) آموخته‌اند و یکی از آنها حرف شنوی بی‌چون و چرا از فردی است که از او محافظت می‌کنند. گرگ در راه حفاظت از اربابش در ابتدای بازی شکست می‌خورد و دستش را از دست می‌دهد اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود مشکلات و درگیری‌های بی‌امانی برای کورو و گرگ در پیش هستند و شما هستید که مسیر خود را در بین این اتفاقات انتخاب می‌کنید…

یک نینجای حرفه‌ای

در Sekiro در نقش یک نینجای بسیار حرفه‌ای ایفای نقش می‌کنید. شخصی‌که می‌تواند با استفاده از مهارت‌های خود دشمنان را از پیش رو بردارد اما او فقط “یک” نفر است و در مقابل یک لشگر عظیم باید بایستد و همانطور که می‌دانید FromSoftware سازنده‌ی بازی در ساختن بازی‌های بسیار سخت مشهور است و این بازی نیز از این قضیه مستثنی نیست. بازی بسیار سخت است مخصوصا در اوایل بازی که هیچ شناختی نسبت به گیم‌پلی آن ندارید. اما بر خلاف عناوین گذشته‌ی FromSoftware مانند سری Dark souls که شما فقط باید به رو یا رویی یا فرار از دست دشمنان فکر می‌کردید اینجا شخصت اصلی توانایی‌های بیشتری دارد.

او علاوه بر اینکه در شمشیر زنی یک فرد ماهر محسوب می‌شود میتواند به صورت مخفیانه به دشمنان نزدیک شده و کارشان را بسازد. همچنین در طول بازی و پیشروی در آن و بدست آوردن تجربه و پول میتوانید با آپگرید شخصیت خود حرکات جدیدی یاد بگیرید که این نیز به شما در پیشروی در این بازی سخت کمک خواهد کرد. در بازی هیچ تولبار انرژیی وجود ندارد پس میتوانید به صورت بینهایت پشت سر هم ضربه زده یا جای خالی بدهید. اما درست است که بازی این نوع خصوصیات جدید را در خود دارد اما مطمئنا از سری بازی‌های Dark souls سختر و بی‌رحمانه‌تر شما را تنبیه می‌کند!

بسیار سخت ولی دلچسب!

گرگ تنهایی که در داستان sekiro دیده میشود که با باسهای متعدد می جنگد

اما سختی بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید در بازی پیشروی کنید بلکه منظور این است باید تفکر خودتان را عوض کنید چرا که این یک بازی معمولی نیست. اینجا کشته شدن شخصیت اصلی یک چیز معمولی است و هر شکست سرلوحه‌ی شما می‌شود تا دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید. هر چند حتی اگر به مرحله‌ی بسیار حرفه‌ای در بازی برسید تنها کوچکترین اشتباهات در بازی می‌تواند برایتان گران تمام شود! علاوه بر دشمنان متنوع که در بازی وجود دارد. مبارزه با باس‌ها را  می‌توانید در بازی با رنگی متفاوت تجربه بکنید.

اما اینجا یک فرق اساسی وجود دارد وقتی یک باس یا مینی باس را برای اولین می‌کشید او دوباره بلند می‌شود و باید دوباره او را شکست دهید! در بعضی باسها شما باید آنها را تا سه یا چهار بار شکست دهید! بازی نمی‌خواهد شما فقط یکبار با باسها مبارزه کنید چرا که بعد مبارزه با آن باس و تسلط به حرکات آن شما به راحتی میتوانید آن را شکست دهید ولی باس برای بار دوم یا سوم بر می‌خیزد و تاکنیک‌های جدیدی را با روشهای قبل خود ترکیب می‌کند تا مبارزه را سختر از قبل کند!

این سختی ممکن است مانند یک درد آزار دهنده باشد ولی می‌توان با یادگیری گیم‌پلی از این بازیِ بسیار سخت بیشتر از بازی‌های معمول لذت برد. چرا که پیروزی بر دشمنانِ بسیار قویِ بازی یک حس بسیار خوب و پیروزمندانه برای شما دارد و این همان هدف سازندگان از ساخت چنین بازیی است و آن فائق آمدن بر یک چالش عظیم و لذت واقعی پیروزی را تجربه کردن است. بازیی که حتی بعد از پایان آن نیز می‌توانید به بازی کردن خود ادامه دهید و چالش‌های تازه‌ای را پیش روی خود ببینید!

خوش فکر…

اما اینطور نیست که شما حتما باید دشمنان را با خالی کردن تولبار خونشان شکست دهید. در بازی ضربه‌ی نهایی وجود دارد این بدین معنی است که با هر بار ضربه زدن یا جلوی ضربات مستقیم دشمن را با شمشیر گرفتن(parry) یک تولبار در بالای صفحه که مخصوص همان دشمن یا باس است پر می‌شود و اگر آن تولبار تا انتها پر شود شما می‌توانید با یک ضربه‌ی نهایی دشمن را از پا در بیاورید.

هر چند دفاع پشت سر هم و بی‌فکر نیز باعث پر شدن تولبار خودتان می‌شود و دشمن میتواند دفاع شما را بشکند. در برخی باس‌ها میتوانید به صورت مخفیانه به پشت او بروید تا اولین بار به صورت کاملا مخفیانه او را بکشید و برای بار دوم با او مبارزه‌ی تن به تن انجام دهید. پس همانطور که متوجه شدید بازی به یک روش خاص مانند بازی‌های قبلی سازنده پیش نمیرود و شما میتوانید با فکر در بازی عمل کنید.

گرگی تنها و زخمی…

گرگی تنها و زخمی در sekiro

در ابتدای بازی گرگ دستش را از دست میدهد و آن دستِ قطع شده با یک دست مصنوعی جایگزین می‌شود. این نیروی جدیدی به گرگ اضافه می‌کند که در طول بازی میتواند از آن در جهات مختلف استفاده کنید و با پیدا کردن قطعات جدید میتواند دستی جدید با کارایی تازه برای خود داشته باشید. اما علاوه بر اینها گرگ یک خصوصیت دیگر نیز دارد آن هم زنده شدن بعد از مرگ است (به خاطر اینکه قسمت مهمی از داستان را اسپویل می‌کند در مورد چگونگی آن توضیحی نمیدهیم)

او میتواند بعد از یکبار کشته شدن در بازی با نیرویی خاص دوباره به زندگی برخیزد و دشمنان را شکست دهد اما بعد از یک بار استفاده کردن از این خصوصیت شما باید دشمنان زیادی را شکست دهید تا تولبار مخصوص پر شده و شما بتوانید دوباره از این خصوصیت استفاده کنید. اما استفاده از این توانایی و مردن دوباره شما مقداری از تجربه و پول بدست آورده‌ی خود را از دست می‌دهید و بعد از آن عواقبی دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. در کل هر کاری که در این بازی انجام می‌دهید عواقبی را برایتان خواهد داشت که بر روی بسیاری از قسمتهای بازی تاثیر می‌گذارد.

بازی فقط به مبارزه با دشمن‌ها یا باسها خلاصه نمی‌شود . اینجا یک دنیای بزرگ پیش روی شماست و مکان های مخفی زیادی در گوشه کنار دنیا پیدا می‌شود که حتی ممکن است یک باس مخفی در آن پنهان شده باشد. همچنین شما میتوانید با استفاده از تناب مخصوص گرگ به بلندی‌ها بروید و از ساختمانی به ساختمان دیگر جهش کنید اینها بخش زیادی از بازی را تشکیل نمی‌دهد اما کمی باعث تنوع در بازی شده است و به شما آزادی عمل می‌دهد که چطور در بازی پیشروی کنید چرا که هیچ کس به شما نمی‌گوید دقیقا در بازی باید چکار انجام دهید و این خود شما هستید که نوع گیم پلی و سبک بازی خود را می‌سازید.

آزار دهنده و شیرین!

بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice / گرگ تنها 1

بازیِ Sekiro ، از آن دست بازیهای کاملا متفاوت است در برخی موارد بسیار سخت و آزار دهنده است(مبارزه با باس نهایی) و در برخی موارد بسیار شیرین و دلچسب است (پیروزی بر دشمنان) اینجا یک بازی عامیانه پسند نیست که همه از آن لذت ببرند حتی اگر برخی بازی‌ها را روی سخترین درجه بازی می‌کنید این بازی ممکن است برایتان سخت و آزار دهنده باشد.

مطمئنا FromSoftware نیز میتواند با ساخت درجه‌ی سختی در بازیهایش طرفداران بیشتری برای خود دست و پا کند و شاید فروش محصولاتش را بسیار بیشتر از حالا بکند اما هدف‌های سازنده‌ها با هم متفاوت است و FromSoftware نیز برای خود قوانین خاص خود را دارد و در کدهای آنها چیزی به نام “راحتی” دیده نمی‌شود! Sekiro  یک هنر است. یک دستاورد تازه برای سازنده‌ای خوش نام که تعریف یک بازی واقعی را دوباره برایمان معنی کرد یک  داستان گویی بکر  به همراه گیم پلی زیبا و زنده و حس بودن در یک محیط متفاوت به همراه صداها و آهنگهایی که کاملا در وجودتان رخنه خواهد کرد. و متوجه می‌شویم که شکست خوردن انتهای مسیر نیست بلکه یک شروع دوباره است تا با درس گرفتن از آن شکست‌ها پیروزی‌های لذت بخشی را برای خودمان به وجود بیاوریم.

هر چند بازی دارای مشکلاتی نیز می باشد نظیر هوش مصنوعی برخی از دشمنان بازی مخصوصا وقتی به صورت مخفیانه به آنها نزدیک می‌شوید ، ساده بودن بیش از حد برخی باس‌ها که در ظاهر بسیار عظیم و جسته هستند ولی طراحی ضعیف و ساده‌ای برای کشتنشان وجود دارد  و در مقابل سخت بودن خارج از قواعد باس نهایی بازی که دارای تمام حرکات و رفتارهای اکثر باس‌های قوی بازی است! یا در برخی باس فایت‌ها به جای اینکه باس شما را اذیت کند محیط بازی شما را کلافه خواهد کرد چرا که پر از پرتگاه است و نمیتوان به راحتی در آن با باس مبارزه کرد. و یا مبارزه با باسها در محیط‌های بسته که باعث می‌شود اینبار دوربین شما را آزار دهد. اما تمام این مشکلات در برابر لذتی که می‌توانید از بازی کردن این بازی کسب کنید ناچیز است…

کدی برای تمام زندگی

هر انسانی در زندگی به انگیزه و مسیری احتیاج دارد تا حیات وجودی آن فرد معنای حقیقی خود را بدست بیاورد. چه می شود اگر کس دیگری از کودکی کدی را در اختیار شما قرار دهد و سرلوحه ی زندگیتان را همان کد در نظر بگیرد. شاید در ابتدا این میل واقعی شما نباشد ولی حقیقت درونی انسان ها وابسته به اعمال بیرونی دیگر افراد و جهت هایی که  آنها  به شما می دهند میتواند به راحتی تغییر جهت بدهد و شما دقیقا همان فردی میشوید که دنبال کننده ی اهداف دیگران هستید نه کسی که خود به وجود آورده اید. آن کد برای شما کتاب راهتان می شود و کسی که آن کد را به شما آموخته به خدایتان تبدیل می شود. به طوری که کج روی از دستورات کد برای شما نا ممکن می شود.

نکات مثبت و منفی بازی sekiro: Shadows Die Twice در یک نگاه

نکات منفی

هوش مصنوعی ضعیف در موارد مخفی کاری – باسهای بسیار ساده و یا بسیار سخت! – محیط های نامناسب برای برخی مبارزه با باسها

نکات مثبت

داستانی متفاوت و مجذوب کننده – محیط های متنوع و زیبا – مبارزات بسیار نفس گیر طوری که خود را در آن حس می کنید – آهنگ های زیبا – ارزش تکرار بسیار زیاد

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی سکیرو: سایه‌ها دو بار می‌میرند 

عالی

Sekiro در کنار داستان گویی فوق العاده و گیم‌پلی نفس‌گیر و گرافیک هنری که محیط‌های متنوعی را در دل خود جا داده است می‌تواند مدعی اصلی امسال برای کسب عنوان بهترین بازی سال 2019 باشد و شما را به یاد بازی‌های کلاسیک با آن حس پویایی و داستان سرایی‌های زیر پوستی می‌اندازد و شما را به محیط‌ها و داستان حیرت انگیز خود هل می‌دهد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها