بررسی بازی Control

بازی control یک بازی اکشن با تِمِ ماواء طبیعی ست. محصولِ جدید کمپانی رمدی و در تاریخ ۲۷ آگوست منتشر شده است. بازیِ control داستان پیچیده و جذابی را در دل خود دارد و برای پلتفورم های PC, PlayStation 4, Xbox One منتشر شده است.شما را به خواندن بررسی بازی Control از سایت ساعت ۷ دعوت میکنم.

بازی control محصول رمدی است و بسیار زیبا ساخته شده است

رمدی و نگاه متفاوتش

رمدی (Remedy) را پیشتر با بازی مکس پین و آن گیم پلی منحصر به فرد و داستان سرایی خاص خودش به یاد داریم. با Alan wake دست به جاه طلبی بزرگ تری زد و توانست نگاهِ جدیدی در بازی های اکشن بوجود بیاورد. بعد از سالها رمدی هنوز هم جسور است و به دنبال ساخت بازیهایی با رنگ و لعاب کاملا متفاوت است.

بازیهایی که ایدهها و داستان های بزرگی دارند و میتوانند به صنعت گیم کمک شایانی بکنند. Control نیز یک بازی با یک داستان پیچیده ، عمیق و متفاوت است و می توان گفت بار دیگر با این بازی میتوانید یک گیم پلی متفاوت را تجربه کنید.

رنگ و بوی متفاوت…

بازی Control از آن دست بازیهایی است که رنگ و بوی متفاوتی دارد چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ گیم پلیی که در آن نهفته است. داستان بازی در اوایل کمی گیج کننده است و این هدف سازندگان بازی است که یک عمق و پیچیدگی در بازی داشته باشند برای اینکه این پیچیدگی کمتر شود باید در بازی جلو و جلوتر بروید و همین پیشروی در بازی تمام رازهای نهان بازی را آشکار خواهد کرد.

دست نوشته ها ، فیلم ها، پرونده ها ، نوارها ، دیالوگ ها و اتفاقاتی که پیرامون محیط بازی در جریان است میتوانند این پیچیدگی را کمرنگ تر بکند.داستان بازی پر از حقایق ، رازهای وحشتناک و مضامین عجیب است. اما داستان در کنار تمام حُسنهایش برای یک بازیِ کامپیوتری کمی بیش از حد پیچیده و در برخی موارد حوصله سر بر است.

کنترل یک بازی با رنگ و بوی متفاوت است

داستانی عجیب…

داستان بازی از جایی شروع می شود که “جسی” شخصیتِ اصلیِ بازی وارد ساختمانِ “دفتر فدرالِ کنترل” (Federal Bureau of Control) با نام “The oldest house ” می شود. یک دفتر “تخیلی” که به دنبال کشف موارد ماواء طبیعی است. در اول ساختمان را کاملا خالی می بیند.

وقتی از آسانسور استفاده می کند و به دفتر مدیر وارد می شود. در عین ناباوری با جنازه ی مدیر سازمان رو به رو می شود. به نظر می رسد او خودکشی کرده است. اسلحه انگار جسی را به سمت خود می خواند و او سلاح را بر میدارد. این سلاح خیلی عجیب است چرا که هر کس آن اسلحه را داشته باشد در حقیقت مدیرِ جدیدِ سازمان خواهد بود و به یک باره “جسی” خود را در طوفانی از اتفاقات عجیب می بیند.

جلو تر جسی متوجه می شود که قدرت ماوراء طبیعی به نام Hiss کنترلِ جای جای ” The oldest house”(قدیمی ترین خانه) را در دست دارد و افراد سازمان و حتی برخی از اجزای محیط را بر علیه او کرده است. او به عنوان مدیرِ جدید باید با این قدرتِ عجیب مبارزه کند و سازمان را به حالت عادی بر گرداند.و کلِ داستان در این مسیر است. اما “جسی” یک دلیل شخصی برای آمدن به این ساختمان دارد که جلوتر در بازی درگیر آن نیز خواهید شد.

کند و گیج کننده…

بررسی بازی Control 1

شروع بازی کمی کند است و بازی میخواهد قدم به قدم گیم پلی را به خورد بازیکن بدهد که ممکن است برخی گیمرها را دلسرد کرده و حوصله سر بر به نظر برسد. ولی در ادامه با موجی عظیم از دشمنانِ متنوع و مبارزات چالش برانگیز رو به رو خواهید شد.

بازی Control را میتوان اولین بازی “رمدی” دانست که غیر خطی است و شما می توانید در بازی به گشت زنی بپردازید و حتی میتوانید یک سری اتاق و بخش های مخفی در بازی پیدا بکنید. ” قدیمی ترین خانه” یک محیط عجیب و غریب و بسیار بزرگ است که دارای اتاق ها و طبقات بسیار زیادی است.

شما به هیج عنوان نمی دانید در جلوتر چه چیزی در انتظارتان است و دشمنان میتوانند از هر جایی شما را محاصره کنند. یکی از نکات منفی در ساختمان بازی است که بعضی مواقع راه خود را در مسیر حرکت به سمت ماموریت های مختلف شاید گم کنید و یا حتی شاید برایتان گیج کننده نیز باشد.

دشمنان متفاوت و عجیب…

در بازی کنترل همه چیز قابل تخریب است

دشمنان در بازی در اشکال عجیبی وجود دارند و کاملا متنوع هستند و این به خاطر داستان بازی است که این اجازه را به دشمنان می دهد که دارای قدرت های خاصی داشته باشند و در مقابل، شخصیت اصلی نیز دارای خصوصیات عجیب و غریب می باشد که در طول مسیر داستانی این خصوصیات بیشتر نیز می شود.

یکی از نکات منفی بازی برخی محدودیت ها است که برای دشمنان در نظر گرفته شده است که به نظر آنها را بدون مغز نشان میدهد مثلا در مبارزه با باسی در اول بازی که پرواز می کند شما کافی است در طبقه بالا بین ستون ها مخفی شوید تا دیگر باس نتواند از بین ستون ها رد شود و به شما دسترسی داشته باشد و فقط از همان وسط به شما شلیک کند.

اما اینطور نیست که همه دشمنان خنگ باشند بلکه دشمنان با ابزار های متنوعی به مصاف شما می آیند آنها باهوش هستند به موقع از نارنجک های مختلفی نیز استفاده می کنند و یا حتی راکت به سمت شما شلیک می کنند و شما را محاصره می کنند همچنین برخی از آنها دارای شیلد نیز هستند اول باید شیلد آنها را نابود کرده تا به آنها آسیب برسانید. پس همیشه در هر اتاق و قسمت باید دنبال یک چالش جدید باشید.

یک بازی کلاسیکِ مدرن!

بازی کنترل یک بازی کاملا متفاوت است

بازی control  شما را به یاد بازیهای کلاسیک سبک اکشن می اندازد که در آن پناهگیری وجود نداشت. با سبک و سیاقی نو که به نوعی محیط بازی و وسایل درون آن را نیز ، به اسلحه ی شخصیت اصلی تبدیل کرده است. شما میتوانید با قدرتِ “جسی” وسایل را از زمین برداشته و به سمت دشمنان پرتاب کنید و یا میتوانید در هوا جابه جا شوید هر چند هر کدام از این کارها تولبار انرژی شخصیت را کم خواهد کرد و نمی توانید به صورت پشت سر هم از این نیروها استفاده بکنید.

شما هم برای خود هم برای اسلحه تان میتوانید از mod هایی استفاده بکنید که باعث قدرت بخشیدن به بخشهای مختلف شخصیت بازی خواهند شد. همینطور شما با کشتن هر دشمن امتیازی نیز به دست می آورید که بعدا به کارتان می آید و میتواند در آپگرید شخصیتتان به کار بیاید. همچنین در بازی به جز ماموریت های اصلی ؛ ماموریت های فرعی زیادی نیز وجود دارد که میتواند سرگرم کننده باشد و آیتم هایی را نصیب شخصیتتان کند.

سلاح های خاص

علاوه بر این اسلحه ی شما نیز ویژه است و تیر آن بینهایت است ولی اگر بیش از حد و پشت سر هم از آن استفاده بکنید باید صبر کنید تا دوباره شارژ شود. در ضمن وقتی دشمنان کشته می شوند مقداری ماده ی آبی از خود به جای می گذارند که خون کاراکتر را پر می کند. به جز ماده ی آبی یک سری آیتم ها نیز بعضی وقتها از دشمنان بدست می آید که برای آپگرید اسلحه و قدرت های شخصیت به کار می روند.

با اینکه در بازی هیچ درجه ی سختی وجود ندارد ، تیر اسلحه بینهایت است و “جسی” قدرت های ماورایی زیادی دارد بازی ساده نخواهد بود. هر چه در بازی بیشتر پیشروی می کنید متوجه خواهید شد که دشمنان متنوع تر ، باهوش تر و چالش برانگیز تر می شوند.

باس فایتها یکی از قسمت های جالب بازی است که میتوانید با دشمنان متنوعی رو به رو شوید که کارهای خارق العاده ی خاص خود را انجام می دهند و سخت ترین مبارزات بازی را شکل می دهند.

زیبا و قابل تخریب

بازی کنترل زیبا و قابل تخریب است

گرافیک بازی بسیار زیبا طراحی شده است و محیط بازی که با قدرت های جسی تحت تاثیر قرار می گیرد و فیزیکِ مناسبی در وسایل موجود در اتاق ها و ساختمان می بینیم اما این زیبایی با مشکلاتی نیز رو به است در برخی صحنه ها بازی به ناگاه دچار افت فریم شدید می شود ولی به جز این گونه موارد بازی از لحاظ ظاهری قابل قبول طراحی شده است. آهنگ ها و صداهای محیط نیز شنیدنی هستند در برخی اتاق ها می توانید ضبطی را روشن کنید تا به یک سری دیالوگ ها گوش کنید در برخی موارد نیز آهنگ های جالبی نیز پخش می شوند که بی ربط به داستان بازی نیستند.

یک اتاق در بسته با یک قاب عکس روی دیوارش…
پشت آن قاب چه خبر است!؟

اگر آن قاب از جایش تکان بخورد و پشتش مسیری باشد به نا کجا آباد، چه می شود؟ شاید همین قاب عکس راه نجاتی باشد به آزادی ، شاید هم آخرِ مسیر به لجنزار ختم شود! زندگی غیر قابل پیش بینی است مانند همین مسیر نا مشخص پشت قاب که ممکن است فرد را در دام خود گرفتار یا آزاد کند… و شاید هم ممکن است همه ی این اتفاقات یک سری وهم و خیال باشند…

control7

چکیده

نکات منفی

 محیط بازی کمی گیج کننده ، شروعِ کُند ، برخی محدودیت ها برای دشمنان ، برخی مشکلات فنی و افت فریم

نکات مثبت

 داستان قوی ، گیم پلی هیجان انگیز و تاثیرگذار در محیط بازی، ارزش تکرار بالا

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی کنترل 

خیلی خوب

بازی the control اثر Remedy یک اثر جذاب و قابل تامل است . با یک بازی متفاوت چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظِ گیم پلیی رو به رو هستید. اثری که خود میتواند بر روی بازیهای بعد از خود تاثیر بگذارد. بازی میتواند ۱۵ تا ۲۰ ساعت شما را سرگرم کند و ارزش تکرار بالایی نیز دارا است.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها