بررسی انیمیشن Toy Story 4/ پایان یک اُدیسه

انیمیشن Toy Story 4 ساخته تحسین برانگیز شرکت Pixar دوباره شما را وارد یک داستان اُدیسه وار می کند. Toy Story 4 که در 11 ژوئن امسال در امریکا به نمایش عموم درآمد شماره چهارم از سری انیمیشن های Toy Story می باشد. Toy Story 4 توانست در مجموع به فروش 1.054 میلیارد دلاری دست یابد و به سومین فیلم پروفروش Disney در سال 2019 تبدیل شود.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019  میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

هنوز محصور کننده، هنوز زیبا

بعد از گذشت بیست و پنج سال هنوز سری انیمیشنِ جذاب Toy Story میتواند جذاب و سرگرم کننده و پُر مخاطب باشد.

بعد از گذشت بیست و پنج سال هنوز سری انیمیشنِ جذاب Toy Story میتواند جذاب و سرگرم کننده و پُر مخاطب باشد. مهم نیست شما در چه سن و سالی قرار دارید اصلاً سن اهمیت ندارد کافی است تا آخر Woody و دوستانش را همراهی کنید تا به یک سفر ادیسه وار بروید. سفری که علاوه بر اینکه خنده بر لبانتان جاری می کند، گاهی احساسات شما را هم بر می انگیزد.

داستانی متفاوت

داستان Toy Story 4 بر خلاف سه قسمت قبل متفاوت تر است. از این لحاظ که نویسندگان دیگر به سراغ شخصیت کاملاً سیاه و پلید همچون Sid در قسمت اول و دیگر شخصیت های منفی در قسمت های 2 و 3 نرفته اند.

گبی گبی شخصیت منفی این قسمت به دنبال شکنجه، باوراندن خواسته های خودخواهانه ی خود و یا سوءاستفاده از Woody و دوستانش نیست. بلکه خود همان هدفی را دنبال می کند که Woody مترصد آن است. در این قسمت Woody دیگر محبوبیت قبل را نزد صاحبش Bonnie ندارد و روزی که Bonnie به مهد کودک می رود تا گروه بندی شود همراه او به داخل کوله پشتی Bonnie می رود. Woody هنوز به فکر اندی است. هر قدمی که بر می دارد و هر حرفی که می زند حتماً از اندی صاحب پیشینش هم یاد می کند.

داخل مهد کودک Woody متوجه می شود Bonnie در ارتباط برقرار کردن با بچه های دیگر دچار مشکل است. مربی مهد به بچه ها گفته تا با وسایلی که در اختیار دارند برای خود کاردستی درست کنند. اما Bonnie گوشه گیری می کند و هنوز به محیط مهد عادت نکرده یا بهتر بگویم یخش آب نشده است. در همین حال Woody بدون اینکه Boonie بفهمد به داخل سطل زباله می رود و هر چند ثانیه از داخل آن بروی میز جلوی Bonnie چیزهایی را پرت می کند. Bonnie که دختر باهوشی است ابتدا گیج می شود اما سریع شروع به ساخت یک کاردستی می کند که از چنگال پلاستیکی و نخ و چشم های عروسکی و چوب بستنی تشکیل شده و نام اش را Forky میگذارد.

داستان اسباب بازی 4 حول محور Forky می چرخد

داستان اسباب بازی 4 حول محور Forky می چرخد

بعد از آن فورکی زنده می شود و تبدیل به اسباب بازی مورد علاقه Bonnie می شود. شاید تا اینجا قصه برایتان تکراری باشد اما به نویسندگان انیمیشن یعنی Stephany Folsom و Andrew Stanton ایمان داشته باشید داستان به همین سر راستی ها هم نیست. Forky که دچار بحران هویت است هر سطل آشغالی که می بیند به سمتش می رود زیرا خود را آشغال می پندارد تا اینکه Woody به او می فهماند که او آشغال مورد علاقه ی Bonnie است!

اما زمانی که آنها در خیابان در حال رفتن به سمت پمپ بنزین هستند. داستان از اینجاست که شما را غافل گیر می کند و با ورود گبی گبی داستان شکل تازه ای به خود می گیرد آنهم درست زمانی که شما متوجه می شوید خواسته گبی گبی از Woody چیست. داستان Toy Story 4 همانطور که گفتم نسبت به سه قسمت قبل بسیار پخته تر و هوشمندانه تر است. هم شما را از خنده روده بُر می کند هم شما را متأثر می کند البته به شخصه معتقدم از لحاظ تأثیر گذاری هیچ انیمیشنی به پای Up محصول قدیمی تر Pixar نمی رسد.

رنگ آمیزی خیره کننده…

ترکیب رنگ همین دو عروسک احمق یعنی Ducky و Bunny فوق العاده عالی است

نویسندگان از گبی گبی شخصیتی خاکستری ساخته اند که خواسته ای به مانند دیگر عروسک ها دارد. همین نکته از بهترین بخش های داستان است. راستی یادم رفت از Ducky و Bunny یاد کنم که واقعاً فوق العاده از آب درآمده اند. رنگ آمیزی و جلوه های تصویری، جنب و جوش و شور و هیجان از سراسر انیمیشن می بارد ترکیب رنگ همین دو عروسک احمق یعنی Ducky و Bunny فوق العاده عالی است. البته شاید بگویید خوب معلوم است فیلمنامه برای کودکان است و انیمیشن برای کودکان باید چنین رنگ آمیزی و جلوه های خیره کننده ای داشته باشد. با شما موافق هستم اما باور کنید کارگردان در کارش عالی عمل کرده است زیرا از یک طرف صحنه آرایی و سکانس های خیره کننده کم نیستند و از طرفی دیگر داستانی عالی باعث می شود که سن و سال اهمیتی نداشته باشد.

Toy Story 4 برای همه است

مهم نیست شما چه سنی دارید Toy Story 4 برای همه است

مهم نیست شما چه سنی دارید Toy Story 4 برای همه است. مخصوصاً آنها که از ابتدا طرفدار این سری بودند و اکنون شاید خود دارای فرزند خردسالی هستند. موسیقی و صداگذاری که عالی است، صداپیشه ها هم افراد تازه کاری نیستند. Tom Hanks که در نقش Woody همچون همیشه عالی بوده و هست. Tim Allen و Annie Potts برگشته اند تا شما را محصور صدای خود کنند. اما حضور Keanu Reeves هم قابل توجه است البته نمی گویم جای کدام عروسک صحبت می کند که سورپرایز شوید!!!. در کل همه ی آن چیزی که از Toy Story 4 انتظار داشتید را به دور بی اندازید!! زیرا این قسمت با دیگر قسمت های سری کاملاً فرق دارد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز انیمیشن داستان اسباب بازی ۴

عالی

سِری Toy Story همیشه برایمان جالب بوده است، ایده زنده شدن و احساسات داشتن عروسک‌ها  و عاشق صاحبشان شدن… آنها در تلاش هستند که همواره به صاحبشان وفادار بمانند و یا اینکه صاحبی جدید پیدا کنند، اما ترسی همواره به دنبال آنهاست و آن فراموش شدن است. Toy Story 4 سعی در بازگو کردن همین وجه داستان را دارد یعنی مواجه شدن با بزرگترین ترس اسباب بازی‌ها، فراموش شدن… از این رو این انیشمن مانند شماره‌های پیشینش توانسته احساسات را به بدن بی‌جان شخصیت‌هایش تزریق کند و یکی از بیادماندنی‌ترین داستان‌های دنیای انیمیشن‌ها را خلق کند.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن

این فیلم فوق العادس.ممنون از نقد خوبتون

امین علیرضائی
پاسخ به  محسن

خواهش میکنم 🙂