بررسی فیلم CODA / آواز بی‌صدا CODA (2021)

“کودا” (CODA: Children of deaf Adults) یک فیلم کُمدی-درام آمریکایی به کارگردانی و نویسندگی “شان هدر” می‌باشد. این فیلم بازسازی یک فیلم فرانسوی به نام “La Famille Belier” محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی “اریک لارتیگو” است. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به “امیلیا جونز”، “اوگینو دربز”، “فردیا والش-پیلو” و “تروی کاتسی‌یر” اشاره نمود. فیلم “CODA” نخستین بار در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ و در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد. پس از واکنش‌های بسیار خوب مردم و منتقدین به این فیلم +Apple TV حق انتشار این فیلم را با مبلغ باورنکردنیه ۲۵ میلیون دلار کسب کرد. همچنین این فیلم جشنواره ساندنس را با جوایزی همچون بهترین فیلم (آمریکایی) و بهترین گروه بازیگری به انتخاب هیئت داوران و دو جایزه دیگر ترک نمود. فیلم “کودا” در تاریخ ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ از طریق استریم اپل تی‌وی پلاس منتشر گردید. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم CODA همرا باشید.

بررسی فیلم CODA / آواز بی‌صدا 1

خلاصه داستان فیلم کودا

داستان این فیلم درباره‌ی “روبی راسی” دختر ۱۷ ساله‌ای است که تنها عضو شنوا در خانواده‌اش می‌باشد. پدر و مادر روبی و همینطور برادر بزرگترش لئو همگی ناشنوا هستند. او هر روز صبح زود به پدر و برادرش در کار ماهیگیری کمک کرده (زیرا حضور او بعنوان فردی شنوا برروی قایق ماهیگیری الزامی است) و سپس راهی دبیرستان می‌شود. روبی برای گروه کُر مدرسه که توسط مستر وی (یک استاد موسیقی) اداره می‌گردد، داوطلب می‌شود. در ابتدا او وحشت کرده و از کلاس فرار می‌کند، اما دوباره بازگشته و با صدای زیبایش مستر وی را غافلگیر می‌کند. سپس مستر وی به او پیشنهاد می‌دهد که با کمک او حرفه‌ی موسیقی را بشکل جدی‌تری دنبال کند. اما در همین حین خانواده روبی کسب و کاری جدید را راه‌اندازی می‌کنند که باعث می‌شود او وقتِ کافی برای حضور در کلاس‌هایش و همینطور کمک به تجارت خانوادگی‌شان را نداشته باشد. روبی بعنوان تنها عضو شنوای خانواده‌اش تاثیر زیادی در روابط اجتماعی آنها داشته و این موضوع همچون باری بزرگ برروی دوشش سنگینی می‌کند. در ادامه روبی برسر دوراهیِ خانواده و آینده‌اش قرار می‌گیرد و باید …

بررسی فیلم CODA “آواز بی‌صدا”

فیلم “CODA” از آن دست فیلم‌هایی است که هنگام تماشای آن در اکثر مواقع لبخندی بزرگ برروی صورتتان نقش بسته است. آنقدر شیرین و دلنشین که شما گذر زمان را حس نخواهید کرد و از تمام شدن فیلم متعجب خواهید شد. بیش از یک سوم دیالوگ‌های این فیلم با زبان اشاره رد و بدل می‌شود. اما با این وجود حتی یک لحظه هم برای بیننده خسته‌کننده و ملال‌آور نمی‌باشد. زیرا فیلم با سرعت بالایی روایت می‌شود و این موضوع مانع از گیر کردن فیلم در سکانس‌های طولانی با دیالوگ‌های فراوان شده است. این فیلم نشان میدهد که وقتی فیلم‌ساز کارش را بخوبی بلد باشد، می‌تواند یک فیلم‌نامه معمولی را به اثری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده تبدیل کند.

بررسی فیلم CODA / آواز بی‌صدا 2

تصویری که هدر در این فیلم از افراد ناشنوا به بینندگانش منتقل می‌کند یک بازتاب زنده و انرژی‌بخش است. بدون پرداختن بیش از حد به معضلاتی که این نوع معلولیت برای افراد ایجاد می‌کند. در هیچ‌ کجای فیلم ناامیدی و افسردگی را در این افراد مشاهده نکرده و گلایه‌‌ای نسبت به معلولیتشان نخواهید شنید. زیرا در دنیای واقعی نیز این افراد نیازی به ترحم جامعه ندارند، بلکه همچون تمامی اقشار نیاز به احترام و رعایت شدن حقوقشان دارند. البته ناگفته نماند که بخشی از این موضوع به این دلیل است که محوریت اصلی داستان این شخصیت‌های ناشنوا نیستند. بلکه قهرمان قصه دختری ۱۷ ساله است که سختی‌های زندگی از او شخصیتی استوار و قدرتمند ساخته است. دختری که باوجود سن و تجربه‌ی اندک‌اش همواره با نگرشی مثبت به دنبال بهبود اوضاع خانوادگی و زندگی شخصی‌اش می‌باشد.

بررسی فیلم CODA

روبی را میتوان مرکز تمامی اتفاقات مهم در فیلم بشمار آورد. شخصیتی بسیار خونگرم و دوست‌داشتنی که از همان دقایق آغازین فیلم مخاطب را به خود جذب می‌کند. اما متاسفانه فیلم‌نامه‌ی این اثر سایر کاراکترهای داستان را به حال خود رها کرده است. درواقع دیگر شخصیت‌های داستان تنها زمانی که در کنار روبی قرار می‌گیرند، قادر به عرض‌اندام هستند. پس نمیتوان آنها را به صورت یک شخصیت مستقل و جاافتاده درنظر گرفت و به‌ همین دلیل برخی صحنه‌های عاطفی و دراماتیک فیلم تاثیرگذاری لازم را ندارند. زیرا شخصیت‌های فرعی داستان از هیچگونه عمق و ظرافتی برخوردار نیستند. هرچند که انصافاً باید گفت که همین کم بودن لحظات احساسی در فیلم، تاثیر اینگونه صحنه‌ها را چندین برابر کرده است. برای مثال سکانسی که روبی برروی استیج درحال آواز خواندن می‌باشد (در این سکانس کارگردان با قطع کردن تمامی صداها شما را درست به موقع در قالب شخصیت‌های ناشنوای داستان فرو میبرد) بسیار زیبا و تماشایی طراحی شده است. در این سکانس خانواده روبی با نگاه کردن به افراد حاضر در سالن به دنبال تاثیر آواز بی‌صدای دختر عزیزشان برروی شنوندگان هستند. اما بطورکلی میتوان گفت این فیلم هیچ سوپرایز و اتفاق جالب توجهی را برای مخاطبینش آماده نکرده است. اما ریتم و سرعت بسیار خوب داستان و همینطور طنز بجای آن تاحدودی این خلاء را پر کرده و تماشای این اثر را لذت‌بخش و مفرح ساخته است.

“شان هدر” نویسنده و کارگردان این اثر کارش را با نویسندگی در سریال‌های تلویزیونی آغاز نمود. هدر نویسندگی شش قسمت از سریال کُمدی-درام و پرطرفدار شبکه نتفلیکس Orange Is the New Black را در سه فصل نخست برعهده داشته است. فیلم “CODA” دومین فیلم بلند او پس از فیلم تحسین شده‌ی “Tallulah” محصول سال ۲۰۱۶ می‌باشد. هدر تبحر خاصی در استفاده از طنز موقعیت داشته و می‌تواند تنها با استفاده از حرکات چهره و بدن بازیگرانش لحظاتی بامزه و جذاب را در فیلمش خلق کند. اگرچه شاید کمی زود بنظر برسد اما مسلماً میتوان او را یکی از بااستعدادترین کارگردانان زن در سینما بشمار آورد.

بررسی فیلم CODA / آواز بی‌صدا 3

“امیلیا جونز” بازیگر نقش اصلی فیلم نمایشی درخشان و فوق‌العاده تماشایی را به اجرا گذاشته است. بدون‌شک نقش‌آفرینی زیبا و خیره‌کننده او یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود. کارگردان فیلم جونز را از میان صدها نوجوانی که برای این نقش داوطلب شده بودند، انتخاب نمود. جونز جهت آماده شدن برای این نقش چیزی حدود نه ماه را به شرکت در کلاس‌های آوازخوانی و یادگیری زبان اشاره اختصاص داد. او جزو بازیگران اصلی در سریال درام-ترسناک “Locke & Key” محصول شبکه Netflix بوده که در سال ۲۰۲۰ منتشر گردید و استقبال خوبی از آن بعمل آمد. “امیلیا جونز” یکی از آینده‌دارترین بازیگران نسل جدید بوده که قطعاً شاهد درخشش بیشتری از او در این صنعت خواهیم بود. اما نمیتوان از بازیگری در این فیلم سخن گفت و از هنرنمایی جذاب و دلنشین “تروی کاتسی‌یر” یاد نکرد. مطمئناً کاراکتر فرانک راسی با اجرای او طنازترین و دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت در فیلم می‌باشد.

نتیجه گیری…

در پایان میتوان گفت که فیلم “CODA” بهترین گزینه برای تماشای خانوادگی می‌باشد. زیرا این فیلم اثری خانوادگی و در مقیاس بزرگتر اثری اجتماعی‌ست که تماشای آن میتواند برای تمام اعضای یک خانواده مفید باشد. این فیلم محتوا و پیامش را بدون اینکه شما را ناراحت کرده و یا اینکه تا سرحد مرگ خسته کند به شما انتقال می‌دهد. “کودا” فیلمی الهام‌بخش با ارزش‌های معنوی بالاست که در کنار اینها بشدت سرگرم‌کننده و نشاط‌آور می‌باشد. این فیلم دارای فیلم‌نامه‌ای شیرین و پرانرژی بوده که با اجرای خوب بازیگران تکمیل شده است. البته ردپای نبوغ و استعداد “شان هدر” نیز بعنوان کارگردان و نویسنده فیلم در همه‌جای این اقتباس سینمایی دیده می‌شود. اگر میخواهید داستانی ساده و طنزگونه را بدون زرق و برق اغراق شده ببینید، تماشای این فیلم را از دست ندهید.

فیلم CODA

بررسی فیلم CODA


فیلم CODA

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

آواز بی‌صدا

در پایان میتوان گفت که فیلم “CODA” بهترین گزینه برای تماشای خانوادگی می‌باشد. زیرا این فیلم اثری خانوادگی و در مقیاس بزرگتر اثری اجتماعی‌ست که تماشای آن میتواند برای تمام اعضای یک خانواده مفید باشد. این فیلم محتوا و پیامش را بدون اینکه شما را ناراحت کرده و یا اینکه تا سرحد مرگ خسته کند به شما انتقال می‌دهد. “کودا” فیلمی الهام‌بخش با ارزش‌های معنوی بالاست که در کنار اینها بشدت سرگرم‌کننده و نشاط‌آور می‌باشد. این فیلم دارای فیلم‌نامه‌ای شیرین و پرانرژی بوده که با اجرای خوب بازیگران تکمیل شده است. البته ردپای نبوغ و استعداد “شان هدر” نیز بعنوان کارگردان و نویسنده فیلم در همه‌جای این اقتباس سینمایی دیده می‌شود. اگر میخواهید داستانی ساده و طنزگونه را بدون زرق و برق اغراق شده ببینید، تماشای این فیلم را از دست ندهید.

امیدواریم از “بررسی فیلم CODA” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

فیلمش واقعا عالی و جذاب بود واقعا ازش لذت بردم به همه پیشنهاد می‌کنم دیدن این فیلم رو