بررسی فیلم Extraction 2 

 Extraction 2 یا استخراج ۲ (عملیات نجات ۲) همچون عنوان قبلی خود، فیلمی اکشن، هیجانی به کارگردانی سم هارگریو (Sam Hargrave) و نویسندگی جو روسو (Joe Russo) است که توسط  استودیوهای Wild State، Agbo و T.G.I.M. Film برای نت فلیکس ساخته شده است. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به کریس همسورث، گلشیفته فراهانی، آدام بسا و ادریس البا اشاره کرد. با ما با نقد و بررسی فیلم Extraction 2 همراه باشید.

مطلب مرتبط: بررسی فیلم Extraction / عملیات نجات

مورد انتظارترین فیلم های سال 2023 

بررسی فیلم Extraction 2 / سریع، طوفانی و مهیج

فیلم Extraction 2 داستان خود را بلافاصله بعد از پایان شماره‌ی اول آغاز می‌کند. جایی که Tyler Rake (با بازی کریس همسورث) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از روی پل به پایین پَرت شد. اما در ادامه متوجه می‌شویم گروه او بلافاصله و به موقع او را یافته و سریعاً او را به بیمارستان منتقل می‌کنند! با توجه به وضعیت Tyler Rake و تا آنجا که یادم هست گلوله به گردنش اصابت کرد، در سکانسی دیگر با اورژانس هوایی او را با بالگرد به دبی منتقل می‌کنند (عجب!) خلاصه در آنجا Nik (با بازی گلشیفته فراهانی) با Rake ملاقات کرده و بعد از انداختن تیکه و متلک به هم، بازنشستگی Tyler Rake را به او تبریک گفته و برای او یک کلبه در اتریش فراهم می‌کنند. اما با سر رسیدن غریبه‌ای (با بازی Idris Elba که در تیتراژ پایانی نامش Alcott ذکر شده) بازنشستگی زود هنگام او بهم می‌خورد و وقتی غریبه می‌گوید که هدف بعدی او خواهر Mia در گرجستان است (Mia همسر Tyler است که بخاطر مرگ فرزندشان از هم جدا شدند) قضیه برایش شخصی و جدی می‌شود. Ketevan خواهر Mia همسر یکی از سرکردگان باند تبهکار گرجستانی است و دو بچه دارد که از خواهرش می‌خواهد خودش و فرزندانش را از زندان نجات دهد و Mia جز Tyler کسی را نمی‌شناسد که بتواند چنین عملیات نجاتی را انجام دهد.

بررسی فیلم Extraction 2

کارگردانی اثر به ویژه میزانسن‌ها و مخصوصاً صحنه‌ی زندان، اینکه دوربین چه موقع کلوز آپ بگیرد، چه موقع با بازیگر همراه شود و چگونه حرکت کند، خارق‌العاده هستند. سکانس ۲۱ دقیقه‌ای بدون کات (که اگر چشمان تیزبین داشته باشید می‌توانید بفهمید که کات‌های پنهانی در سکانس وجود دارد ولی بخاطر تدوین محشری که صورت گرفته به نظر یکپارچه می‌آید) فوق‌العاده تماشایی و بدلکاری‌ها بسیار عالی صورت گرفته است. اینکه کریس همسورث در این سکانس و جایی که لباسش می‌سوزد و با آستین آتش گرفته‌اش، همزمان هم از خود دفاع می‌کند و هم سعی می‌کند با ضربه زدن به زندانی شورشی آتش را خاموش کند، جالب توجه است. این سکانس همه‌چیزی که یک فیلم اکشن باید داشته باشد را در خود جای داده است. صحنه‌های رزمی، درگیری‌های مسلحانه، تعقیب و گریز با ماشین و غیره. سازندگان همه آنچه از یک فیلم اکشن می‌خواهید را در این دقایق جذاب برایتان خلق کرده‌اند.

بدلکاری‌ها و سکانس‌های اکشن فیلم به نظرم تنها نکات قابل توجه فیلم هستند و فیلم‌نامه بسیار سطحی است، بنابراین بیشترین تمرکز فیلم نیز بر سکانس‌های زَدوخورد قرار دارد. جایی که هرچیزی می‌تواند مرگبار باشد، در John Wick یک مداد حکم سلاح را داشت و در Extraction 2 وزنه‌های بدنسازی همان کاربرد مداد را دارند! اینکه از مدادی مرگبار خوشتان می‌آید یا وزنه‌های بدنسازی کاملاً بستگی به خودتان دارد (من برایم فرقی نمی‌کند). کریس همسورث به نظر با فیلم‌های ابرقهرمانی توانست خود را به عنوان یک بازیگر جذاب که توانایی انجام بازی در فیلم‌های اکشن را دارد جا بیاندازد و درست جایی که داشت کلیشه می‌شد، فیلم Extraction شماره‌ی اول، وجه دیگری از توانایی‌های او را نشانمان داد. اما اکنون با فازهای چهارم و پنجم MCU، کاراکتر ثور که کریس همسورث آن را بازی می‌کند، کاملاً کلیشه شده و فیلم‌نامه‌های ضعیف دارد بازی او را هم خراب می‌کند. Extraction 2 همان چیزی است که کریس همسورث به آن نیاز داشت و باید دید او تا کجا با مارول و دیزنی و کاراکتر ثور پیش می‌رود.

بررسی فیلم Extraction 2

گلشیفته فراهانی در Extraction 2 هم سکانس اکشن دارد و هم سکانسی احساسی، به نظر هر دو را به خوبی توانسته انجام دهد. سکانس احساسی او در هلی‌کوپتر کوتاه ولی تاثیرگذار بود. سکانس‌های اکشن او اما می‌تواند مخاطب را دو دسته کند (مخاطب ایرانی را) می‌توانید بعضی جاها از او ایراد بگیرید یا می‌توانید سکانس‌های اکشنش را تماشایی توصیف کنید. البته نسبت برادرش Yaz Kahn (با بازی Adam Bessa) بهتر عمل کرده است. حضور کوتاه Idris Elba در Extraction 2 کوتاه ولی تاثیرگذار است و به فیلم رنگ و لعاب خاصی بخشیده و احتمالاً در قسمت سوم شاهد گسترده‌تر شدن داستان فیلم باشیم و حضور او در فیلم پررنگ‌تر شود.

با اینکه این فیلم اکشن است و فیلم‌های اکشن نیازی به فیلم‌نامه‌ی قوی ندارند (که من شدیداً مخالفم) ولی همین فیلم‌نامه‌ی Extraction 2 بسیار سطحی نوشته شده است. نویسنده تنها کاراکتری که به آن توجه کرده Tyler بوده و اندکی Nik، بقیه صرفاً هستند که گلوله بخورند. ساندرو (با بازی آندرو جاپاریدزه) در ابتدا خوب توانست مخاطب را از خود متنفر کند ولی وقتی با اراده و تصمیم خود به سمت زوراب (عموی جنایتکارش) رفت، مخاطب را از خود دور کرد و به ما یادآور شد که می‌خواهد طرف بَد ماجرا بایستد و دیگر صحنه‌های احساسی مربوط به او، مخاطب را وادار به همدردی با او نمی‌کند.

بررسی فیلم Extraction 2

اما از نظر من هیچکدام از کاراکترها ویژگی خاصی ندارند، پرداخت معمولی (تایلر اندکی بهتر است ولی آن نیز کلیشه‌ای است و قبل‌تر چنین موضوعی را در Die-Hard تجربه کرده بودم و به نظرم آن فیلم در پرداخت کاراکتر اصلی بهتر عمل کرده است) و دیالوگ‌های معمولی، حتی زوراب کاراکتر بد ماجرا، آن گیرایی و قابل درک بودن برای مخاطب را ندارد، بدون ذره‌ای کاریزما. کُلیّت فیلم‌نامه نیز دارای چفت بست نیست، چطور سندیکای جنایتکار گرجستان تایلر را تا اتریش تعقیب می‌کند؟ انگار با جهانی بدون مرز و پلیس بین‌الملل طرف هستیم. حداقل در این مورد می‌شد تمام فیلم را در گرجستان کار کرد و زوراب در گرجستان تایلر و همکارانش را به تله بیاندازد.

یکی از موارد جالب توجه در فیلم نیز همین نکته‌ است، کاراکتر زوراب و درگیری او در بالای پشت‌بام ساختمان با تایلر در کشور اتریش، در این سکانس تایلر می‌توانست با برداشتن اسلحه، تیر خلاص را به سر او بزند و همه‌چیز را تمام کند. ولی انگار تایلر می‌دانست که بعداً قرار است او را هلاک کند. البته در این میان صحنه‌های مربوط به تمرین Rake برای آماده‌شدن و رفتن به ماموریت یاداور فیلم Rocky IV است و ارجاع بسیار خوبی برای تمام فیلم‌های اکشن دهه‌ی هشتاد هستند که از همین مونتاژها در آثارشان بهره‌ می‌بردند. نکته‌ای که خیلی خوب بر فیلم‌نامه نشسته و آن را جذاب می‌کند.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Extraction 2

خوب

فیلم Extraction 2 دارای صحنه‌های اکشن فوق‌العاده‌ای هیجان انگیزی است (هرچند ممکن است بعضی صحنه‌ها مانند بسیاری از فیلم‌های اکشن با عقل جور در نیاید) اما فیلم‌نامه‌ی اثر بسیار سطحی کار شده و چِفت و بَست لازم را ندارد و کاراکترها نیز پرداختی معمولی دارند و ویژگی خاصی از آنها در یادتان باقی نمی‌ماند. با این حال صحنه‌های اکشن فیلم، فیلم برداری جذاب و خاص و البته پی‌درپی بودن سکانس‌ها به نفس‌گیر شدن فیلم ختم شده و این چیزی است که Extraction 2 را نجات می‌دهد و باعث می‌شود ارزش یکبار دیدن را داشته باشد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها