بررسی فیلم Jojo Rabbit

فیلم “جوجو خرگوشِ”(Jojo Rabbit) یک کمدی-درام آمریکایی محصول کمپانی فاکس سرچ لایت پیکچرز است. نویسنده و کارگردان این اثر “تایکا وایتیتی” است که پیش از این فیلم “تور:راگناروک” را در سال ۲۰۱۷ کارگردانی کرده بود. از بازیگران این فیلم میتوان به “رومن گریفین دیویس”،”توماسین مکنزی”،خودِ “تایکا وایتیتی” در نقش آدولف هیتلر، “سم راکول” و “اسکارلت جوهانسون” اشاره کرد. این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدین و همینطور مردم روبرو شد و در مراسم اسکار ۲۰۲۰ نامزد دریافت ۶ جایزه برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن(اسکارلت جوهانسون)،بهترین تدوین،بهترین طراحی لباس،بهترین طراحی صحنه،بهترین فیلمنامه اقتباسی و همچنین بهترین فیلم سال گردید. بازیِ خوب و تاثیرگذار “اسکارلت جوهانسون” و بازیگر نوجوان این فیلم “رومن گریفین دیویس” مورد تحسین همگان واقع شده است. فیلم “Jojo Rabbit” در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ در سینماهای آمریکا به اکران رسید و در حالی که بودجه این فیلم ۱۴ میلیون دلار بوده است توانست در گیشه 55 میلیون دلار فروش کند. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Jojo Rabbit همراه باشید.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019 میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

“بگذار هر اتفاقی برایت بیوفتد

چه زیبا و چه وحشتناک

تو به زندگیت ادامه بده

هیچ حسی ابدی نیست”

 “راینر ماریا ریلکه”

jojo rabbit

خلاصه داستان:

داستان این فیلم درباره‌ی پسربچه‌ای ۱۰ ساله به نام یوهانس(جوجو) بتزلر است که در آرزوی پیوستن به گارد محافظین شخصی هیتلر بسر میبرد. جوجو بقدری شیفته‌ی پیشوای آلمان نازی است که حتی دوست خیالیش نیز خود شخصه “آدولف هیتلر” است. اما جوجو پس از پیوستن به کمپ جوانان هیتلری دچار حادثه‌ای ناگوار میشود که او را از دستیابی به آرزویش دور می‌کند.اما بعد از آشنا شدن جوجو با دختری یهودی به نام السا که به صورت مخفیانه در خانه ی آنها زندگی می‌کند اتفاقاتی می‌افتد که …

فیلم jojo rabbit

نقد و بررسی فیلم:

فیلم “جوجو خرگوشِ” از آن دست فیلم‌هایی است که اگرچه درون‌مایه‌ای بسیار تلخ و دردناک دارد،اما بخوبی توانسته این مفاهیم را توسط کُمدی و موسیقی کنترل کند. ما در این فیلم جنگ جهانی دوم را از نگاه پسر بچه‌ای ده ساله تماشا میکنیم که در ابتدای فیلم تقریباً هیچ تصوری از پیامدهای جنگ ندارد. برای این پسربچه جنگ همانند یک بازیِ پرهیجان و نشاط‌ آور است. اگر به هیتلری که دوستِ خیالی این پسربچه است نگاه کنید میتوانید ذهنیت او را دریابید. هیتلری که او در ذهنش تجسم می‌کند فردی قدرتمند،متعصب،فداکار،شوخ و مهربان است. این تصورات زاییده داستان‌های دروغینی است که در جامعه درباره افراد بزرگی همچون هیتلر ساخته می‌شود. در واقع این فیلم تاثیرات مخرب اجتماع در ایجاد تعصبّات کورکورانه و باورهای نادرست در ذهن مهم‌ترین افراد جامعه(کودکان) را نشان میدهد.

فیلم jojo rabbit

چگونه میتوان برای کودکی که کشتن یک انسان و قتل عام میلیون‌ها انسان(یهودیهای کشته شده در جریان هلوکاست) را برای اعتقادی پوچ درست میداند آینده‌ای را متصور شد. شاید بتوان گفت مهلک‌ترین اسلحه ی آلمانِ نازی همین باورهای نادرست بوده است. اما راحتتر بود تا تقصیر را گردن یک نفر بیاندازند تا اینکه میلیونها انسان را مقصر بدانند. در فیلم “Jojo Rabbit” مستقیماً به این موضوع اشاره شده است. اینکه یک فرد هرچقدر قدرتمند و هرچقدر هم که خطرناک باشد باز هم توان انجام چنین کاری با چنین وسعتی را ندارد. استفاده ی نمادین از یک شخصیت برای نشان دادن طرز فکر یک جامعه از نکاتی است که در فیلم به زیبایی به تصویر کشیده شده است برای مثال شخصیت اِلسا که نشان‌دهنده‌ی جامعه یهودیان است و همینطور رزی که بُعد دیگری از جامعه آلمان نازی را نشان میدهد.

در فیلم “Jojo Rabbit” صحنه‌های دراماتیک،طنز و جنگی همگی با یکدیگر مخلوط شده‌اند.این میتواند برای مخاطب کمی گیج کننده باشد اما در عین حال به نوعی جالب نیز می‌باشد،اینکه درست پس از لحظه‌ای کُمدی یک صحنه‌ی دراماتیک را تماشا کنید به نوعی حس بازی کردن یا بازی خوردن را به شما میدهد.در واقع نحوه چیده شدن سکانس‌ها به شما این احساس را منتقل می‌کنند که نشان میدهد تدوین این فیلم بسیار حرفه‌ای انجام شده است.

فیلم jojo rabbit

کارگردان فیلم “تایکا وایتیتی” دارای اصالتی نیوزلندی است که این موضوع تاثیر زیادی در نگاه بیطرفانه او به داستان داشته است.همین طرز نگاه منحصر بفرد اوست که فیلم را جذاب‌تر کرده است نگاهی به دور از تعصب و غرور که‌ چاشنی کُمدی دارد. در واقع میتوان گفت اقتباسی که او از روی کتاب “Caging Skies” انجام داده بسیار دوست‌داشتنی و جذاب از آب درآمده است. مسلماً سال ۲۰۱۹ برای “اسکارلت جوهانسون” یک سال طلایی بوده است.او با فیلم “پایان بازی” رکورد فروش گیشه در تاریخ سینما را جابجا کرد،با فیلم موفق و تحسین شده‌ی “داستان ازدواج” نامش را بعنوان یک بازیگر توانا به ثبت رساند و نامزد دریافت جوایز بسیاری از جمله گلدن گلوب و اسکار گردید. هینطور بخاطر حضور درخشانش در فیلم “جوجو خرگوشِ” نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زنِ نقش مکمل در مراسم اسکار و .‌‌..گردید.

اسکالت جوهانسون در فیلم jojo rabbit

جوهانسون با انتخابهایش در این سال نشان داد که به دوران بلوغ حرفه‌ای خود رسیده است و زین پس میتوانیم شاهد نقش‌آفرینی‌های متفاوت‌تری از او باشیم.همچنین “رومن گریفین دیویس” بازیگر نوجوان این فیلم بسیار هنرمندانه ظاهر شده است و چه در سکانس‌های کُمدی و طنز و چه صحنه‌های عاطفی فیلم حضوری چشمگیر دارد. بازیِ درخشان او از نگاه منتقدین هم دور نمانده و او در مراسم گلدن‌گلوب سال ۲۰۲۰ نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در فیلم کمدی-موزیکال گردید.حال اگر اینها را با بازیِ احساسی “توماسین مکنزی” و حضور همیشه دوست‌داشتنی “سم راکول”اضافه کنیم جذابتر هم می‌شود. البته باید اضافه کرد که شخصیت‌پردازی فیلم بسیار ضعیف بوده و ما در طول فیلم تنها سِیر شخصیتی جوجو خرگوشِ را مشاهده می‌کنیم و بقیه شخصیت‌ها بسیار کمرنگ ترسیم شده‌اند.

فیلم jojo rabbit

جوجو:گفتم جایی که زندگی می‌کنید (یهودیان) رو بِکش،این فقط یه تَصور احمقانه از کَله‌ی منه.    اِلسا:آره،ما اونجا زندگی می‌کنیم!”

در آخر میتوان گفت فیلم “Jojo Rabbit” در میان شوخی‌های جذاب و خنده‌دارش و در میان صحنه‌های تکان‌دهنده جنگ سعی دارد به ما یک چیز را یادآوری کند.اینکه ما از اول برای چه بدنیا می‌آییم،مهمترین و اصلی‌ترین دلیل آن زندگی کردن است.چه خوب و چه بد ما تنها یکبار شانس زندگی کردن داریم پس چه بهتر که با انتخاب‌های درست و آگاهانه از این فرصت استفاده کنیم.شاید در نگاه اول اینطور بنظر برسد که این یک فیلم تینیجری با شوخی‌های بچگانه است اما مطمئن باشید که اینطور نیست و این فیلم پیام‌های بسیار مهمی را منتقل می‌کند.پس اگر بدون قضاوت و پیش‌داوری به تماشای این فیلم بنشینید در آخر خواهید دید که چقدر از آن لذت خواهید برد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Jojo Rabbit

خیلی خوب

شاید در نگاه اول اینطور بنظر برسد که این یک فیلم تینیجری با شوخی‌های بچگانه است اما مطمئن باشید که اینطور نیست و این فیلم پیام‌های بسیار مهمی را منتقل می‌کند. پس اگر بدون قضاوت و پیش‌داوری به تماشای این فیلم بنشینید در آخر خواهید دید که چقدر از آن لذت خواهید برد.

امیدوارم از مطلب “بررسی فیلم Jojo Rabbit /تلخ و شیرین” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
S.h.mousavie
S.h.mousavie

میان گریه میخندم چون شمع …..
اسکار امسال رقابت بین کره با المان بود، گرچه فیلم پارازیت کره ای اعاده حیثیت از طبقات است، اما این فیلم المانی هم اعاده از نسل هاست. این فیلم امیدوارانه و مثبتی ست که سیاست را در برابر عشق پاک کودکانه به سخره میگیرد، اینکه نسلهای جدید وجدان معصومی دارند که حتی دشمنان هم عاشق هم میشوند. سربازان آینده باهم دوست خواهند شد و حتی اگر جنگ، خانواده بچه ها رو اعدام هم بکنند اما یتیمان جنگی از هر دو طرف، جای خانواده را برای هم پر خواهند کرد. آلمانی ها با این فیلم از حیثیت خودشان دفاع کردند بالاخره.
فیلم بسیار ارزشمندی که با حماسه به جنگ تراژدی میره، اشک گریه را به اشک خن

امین علیرضائی
پاسخ به  S.h.mousavie

ممنون از متن زیباتون

محمد
محمد

این فیلم خیلی خوب بود واقعا همه ی بازیگران خوب بازی کردن و داستان قویی داشت مرسی از مطلب خوبتون