بررسی فیلم Memoria 2021

خاطرات (Memoria) فیلمی درام خیال گونه با بستری ماورائی به کارگردانی و نویسندگی ” اپیچاتپونگ ویراستاکول” تایلندی است. ویراستاکول که در کارنامه خود فیلم‌های موفقی همچون ” عمو بونمی زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد” و “بیماری گرمسیری” را دارد، این بار نیز با ساخت فیلم “خاطرات” جایزه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد. او همچنین برای ساخت این اثر به عنوان نماینده کلمبیا برای جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی انتخاب شده است. از هنرپیشگان این فیلم می‌توان به “تیلدا سوینتون”، “الکین دیاز”، “خوان پابلو اورگو” اشاره کرد. این فیلم در 26 دسامبر 2021 در آمریکا و 14 ژانویه 2022 در انگلستان اکران شده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Memoria 2021 همراه باشید.

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین فیلم های سال 2022

خلاصه داستان خاطرات

جسیکا ( با بازی تیلدا سوینتون) که در شهر کلمبیا زندگی می‌کند برای ملاقات با خواهرش که در بیمارستان بستری شده است به بوگوتا سفر می‌کند. جسیکا مدام در سرش صدای مبهم کوبیده شدن را می‌شوند و از این عارضه رنج می‌برد. او در تمام مدت سعی می‌کند که منشا این موضوع را بفهمد و درصدد حل آن بربیاید. 

بررسی فیلم Memoria 2021 / خاطرات

بررسی فیلم Memoria 2021 / بررسی فیلم خاطرات 2021

فیلم خاطرات به خوبی تضاد میان زندگی مدرنیزه و روستایی را به چالش می‌کشد و آن را در بستری هنرگونه روایت می‌کند. در واقع ویراستکول با خلق شخصیت جسیکا می‌خواهد ریشه انسان‌ها را در گذشته به تصویر بکشد. قطع ارتباط بشریت با عناصر زیست در واقع باعث نابودی هویت انسانی می‌شود. ویراستاکول در تلاش است با ذهنی اندیشمندانه و خلاق فارق از اهداف تجاری ظرافت و عمق ماهیت انسانی را به تصویر بکشد. او با استفاده از برداشت‌های طولانی سعی در تایید و تمرکز بر محیط پیرامون انسان دارد.

توجه بر جزئیات و رنگ بندی، استفاده از موسیقی متن یکسان سازی شده با تم داستانی، فیلم را به اثری خاص تبدیل کرده است. فیلم با استفاده از نماهای استوار بر طبیعت که نمادی از هستی بشر است سعی بر جستجوی معنی آفرینش در تلاطم زندگی امروزی دارد. ویراستاکول با بهره از سکوت و برداشت‌های متعدد طولانی، استفاده از تعداد محدودی بازیگر، دیالوگ‌های کوتاه و مختصر و بسیاری دیگر از چنین ویژگی‌ها مخاطب را با خود همراه می‌کند تا چند ساعتی به دور از هیاهو همراه با آرامش تمرکز تماشاگر را بر جزئیات معطوف کند.

در این راستا شخصیت اصلی داستان جسیکا با بازی بسیار هوشمندانه تیلدا سوینتون بسیار تاثیر این مطلب را دو چندان کرده است. تیلدا سوینتون که دارای چهره‌ای آرام و در عین حال سرد است، نقش فردی که دچار گمگشتی هویتی شده را تنها با استفاده از میمیک صورت ایفا می‌کند و به درستی این احساس را در دل بیننده زنده می‌کند. در این بین ملاقات جسیکا با شخصی به نام هالزی (با بازی الکین دیاز) فردی با توانایی حافظه بسیار بالا (که در فیلم در واقع نمادی بر اعتراضات سیاسی در گذشته کلمبیا و تایلند است) بیانگر ارتباط میان گذشته و حال بشریت است که در دنیای امروز فراموش شده است.

بررسی فیلم Memoria 2021

فیلم “خاطرات” اثری است که در فضای سینمای امروز نمی‌گنجد این اثر نیاز به تامل و روحی جستجوگر دارد و فیلم سکانس به سکانس عمیق‌تر می‌شود. در ابتدا این طور حس می‌شود که فیلم بر چرایی صدای انفجار در سر جسیکا تاکید دارد، اما رفته رفته می دانیم صدا تنها مسیری است که جسیکا را از انسان‌های اطرافش متمایز می‌کند تا او را به ناخودآگاه انسانی ببرد. بعضی موضوعات در میان دیالوگ‌ها نمی‌گنجد و نیاز به تفکری بصری دارد پس باید با دقت بیشتری به دیدن فیلم بپردازید. ” خاطرات ” از ان دست فیلم هاست که با تکیه بر تصاویر ارتباط خود را با مخاطب برقرار کند.

نتیجه گیری

“خاطرات” را می‌توان فیلمی تاثیر گذار در ژانر خود معرفی کرد. این فیلم از آن دست فیلم‌هاست که با تکیه بر تصاویر ارتباط خود را با مخاطب برقرار می‌کند و آنها را به فکر فرو ببرد. اگر فقط برای سرگرمی صرف سینما را دنبال می‌کنید، این فیلم نمی‌تواند برایتان جالب باشد. تماشای این فیلم نیاز به صبوری و علاقه مندی به این سبک از سینما دارد.

فیلم Memoria 2021

بررسی فیلم Memoria 2021
فیلم Memoria 2021

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

خاطرات

“خاطرات” را می‌توان فیلمی تاثیر گذار در ژانر خود معرفی کرد. این فیلم از آن دست فیلم‌هاست که با تکیه بر تصاویر ارتباط خود را با مخاطب برقرار می‌کند و آنها را به فکر فرو ببرد. اگر فقط برای سرگرمی صرف سینما را دنبال می‌کنید، این فیلم نمی‌تواند نظر شما را به خود جلب کند. تماشای فیلم نیاز به صبوری و علاقه‌مندی به این سبک از سینما دارد.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Memoria 2021” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها