بررسی فیلم Star Wars: Rise Of The Skywalker / خیزش اسکای واکر

با سلام با نقد فیلم جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر همراه شما هستیم. فیلم جنگ ستارگان خیزش اسکای واکر در اواخر سال 2019 بر روی پرده سینماها رفت، این فیلم با بودجه ای 275 میلیون دلاری برای تولید، توانست به فروش 1.075 میلیارد دلاری دست یابد و به نهمین فیلم پرفروش سال 2019 تبدیل شد. با ما در سایت ساعت هفت با  ” بررسی فیلم Star Wars: Rise Of The Skywalker ” همراه باشید.

سری فیلم های جنگ ستارگان با آن داستان پر پیچ و خم خود که علاقه مندان به داستانهای علمی تخیلی همواره از این سری فیلم (که البته تنها به فیلم ختم نمی شود و بازی ها، سریال های تلویزیونی، انیمیشن ها و علل خصوص کتاب ها و کمیک ها را هم شامل می شود) به عنوان یکی از برجسته ترین مثال های زیر ژآنر اپرای فضایی یاد می کنند. (اپرای فضایی زیر ژانر SCI-FI یا علمی تخیلی است.) سری فیلم جنگ ستارگان در ایران بخاطر آنکه به دیگر آثار این فرنچایز در کشور ما دسترسی نیست، کسی از دنیای جنگ ستارگان آنچنان خبر ندارد و نمی داند چندین نژاد در این سری وجود دارد. اُپرای فضایی به داستان هایی که شامل یک نبرد بین دو جناح (یا بیشتر) گفته می شود که در یک سیاره فضایی یا به طور کل (مثل همین جنگ ستارگان) در کهکشان های بی شمار در جریان است و شامل نبرد های حماسی، ملودرام های ماجرایی، داستان های عشقی که در اصل Chivalric Romance گفته می شود و داستان هایی پرتنش (Risk-Taking) را می گویند که به طور کل یا نیمه در کهکشان ها اتفاق می افتد. البته باید گفت که همین زیر ژانر تحت تاثیر Horse-Opera (داستان های وسترن آنهم 50 یا 60 سال پیش هالیوود که همه چیز سیاه و سفید بود و صدایی در کنار نبود) و Soap-Opera (که ملودرام های رادیویی و تلویزیونی را شامل می شد، مثلاً در همین رادیویِ داخلی خودمان احتمالاً به سریال هایی رادیویی برخورد کرده اید که به صورت اپیزودیک پخش می شوند) قرار دارد.

از محبوب ترین داستان های اُپرای فضایی می شود به فرنچایز Halo (که محبوب خود من هم هست و به نظرم از Star Wars بهتر است!) اشاره کرد و باز هم سری بازی های Mass Effect، Star Craft از کتاب ها می توان به سری کتاب Dune نوشته برایان هربرت و کوین جی اندرسون، سری کتاب های آیزاک آسیموف که به شدت توصیه می شود، در دنیای انیمه هم Cowboy Bebop را داریم که نیازی نیست یادآوری کنم که این لیست شامل بسیاری آثار دیگر می شود که من فقط آنهایی را که خود دیده، خوانده و بازی کرده ام را اشاره کردم.

داستان فیلم جنگ ستارگان خیزش اسکای واکر (در ادامه تنها به نام جنگ ستارگان اشاره می کنم و منظورم همین فیلم است در غیر اینصورت نام کامل را به کار می برم) در ادامه دو قسمت قبل است. ما با شخصیت Rey آشنا شدیم که یک زباله گرد است که دارای قدرت (Force) می باشد. Force انرژیِ ناشناخته است که کهکشان ها را به هم پیوند داده است. این انرژی از تمام موجودات زنده نشات گرفته است. با تمرین و ممارست و انجام مدیتیشن، آنهایی که Force را دارا می باشند می توانند به قدرت هایی مافوق بشری دست یابند. در این بین آنها که طرفدار صلح و آرامش کهکشان ها هستند زیر مکتب Jedi قرار دارند و خادم جمهوری هستند ولی آنها که Force را با خشم و نفرت و کینه در آمیخته اند در مکتب Seth قرار دارند و دشمن جمهوری هستند. اما Jedi ها شاگردان بسیاری دارند این در حالی است که Seth تنها شامل یک شاگرد و یک استاد (Master) می شود. هر دو این مکاتب از Lightsaber ها استفاده می کنند که ظاهری شبیه سیلندر دارد ولی وقتی روشن می شود دارای لیزری است که می تواند همه چیز را به دو نیم تقسیم کند. دیگران از سلاح هایی استفاده می کنند که همین لیزر را پرتاب می کند. داستان جنگ ستارگان به طور کل شامل 3 دوره زمانی می شود: دوران جمهوری، دوران شورش، دوران مقاومت که شماره های 7،8،9 جنگ ستارگان شامل دوران مقاومت می شود. رِی به دنبال شناخت گذشته خود است و اینکه کیست. در همین حال کایلو رِن هم اهداف خود را دنبال می کند و اصلاً مشخص نیست یک Seth است یا هنوز چیزی از روح یک Jedi را در خود دارد. بقیه کاراکترها هم دنباله روی مقاومت هستند و از ژنرال لیا تبعیت می کنند. در این بین کایلو رِن به اگزگال می رود (محل محفل اول) و متوجه می شود Palpetin هنوز زنده است (پالپتین از برجسته ترین شخصیت های منفی تمام دوران است) بدین ترتیب پالپتین حکم Seth را دارد و کایلو رِن می شود شاگردش اما آیا رِن واقعاً در تسخیر نیروی تاریکی است؟ این سوال میلیون دلاری این قسمت از جنگ ستارگان است.

از آنطرف گروه اندک مقاومت به دنبال Rey در جستجوی محفل نخست به اگزگال می روند و نبردی حماسی بین خیر و شر شکل می گیرد.

نویسندگان این قسمت دیگر تلاشی برای شخصیت پردازی نکردند، زیرا در دو قسمت قبل این کار را به خوبی انجام داده بودند. شخصیت هایی مثل Finn و Poe در این قسمت به بهره برداری می رسند و شاهد دلاوری ها، عشق و خطر کردن های آنان هستیم. بازگشت یکی از قدیمی شخصیت های سری جنگ ستارگان یعنی Lando Calrissian که حضوری پرشور دارد، اندکی به فیلنامه کمک کرده است. ولی همه اینها شاید برای طرفداران این مجموعه لذت بخش باشد اما فیلم نامه دارای نقطه ضعف هایی است که آن را کمی آبکی می کند. صحنه های تعقیب و گریز و مانورهای تکراری با صحنه آراریی تکراری فیلم را یکنواخت کرده و شاید اگر آنها را رَد کنید چیزی را از دست ندهید، از آنطرف Rey در میانه راه ناگهان خود را کنار می کشد و در صحنه ای به مانند فیلم های هندی روح لوک اسکای واکر می آید و او را از انزوا بر حذر می دارد. از طرف دیگر همین اتفاق برای کایلو رن می افتد و هان سولو (که در واقع وجدان خود کیالو رِن است ولی این اصلاً عذر خوبی نیست) در برابرش ظاهر می شود و او را به خود می آورد، ناگهان کایلو رن نیمه تاریک خود را بعد از گذشت این همه مدت رها می کند و می رود تا رِی را یاری دهد. شاید بهتر بود داستان عشقی بین کایلو رِن و رِی کمی جدی تر بود تا این صحنه باورپذیرتر می شد. اشک ها و لبخند های بازیگران اصلاً نمی توانست مرا تکان دهد و از نظر من فیلم خالی از صحنه های دراماتیک بود. این درحالی است که صحنه مبارزه آناکین اسکای واکر با اوبی وان کنوبی بسیار حماسی تر و احساسی تر بود. همینطور صحنه مبارزه لوک با پدرش دارت وِدِر که نیازی نیست بگویم یکی از بیادماندنی ترین صحنه های تاریخ هالیوود است. همه این موارد باعث می شود داستان این قسمت و به طور کلی قسمت های 7 و 8 و 9 جنگ ستارگان آنچنان گیرا نباشد.

از لحاظ کارگردانی خدا را شکر J.J Abrams متفاوت عمل کرده و قاب بندی ها، صحنه آرایی ها و میزانسن ها، پلات های بسیار متفاوت و زیبا، چشم نوازی را ارائه داده است که فیلم را تحت شعاع قرار داده اند. آنچنان که هر سیاره با سیاره دیگر متفاوت است و این تفاوت را کاملاً حس می کنید. نبردهای این قسمت حماسی هستند و صحنه رسیدن نیروی کمکی مقاومت که با تابش خورشید همراه است واقعاً عالی بود.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Star Wars Rise Of The Skywalker

بررسی فیلم Star Wars: Rise Of The Skywalker 1

در انتها باید گفت که اگر از علاقه مندان و یا طرفداران دو آتیشه سری فیلم های جنگ ستارگان هستید تماشای این فیلم شما را به وجد خواهد آورد. اما اگر صرفاً یک فیلم باز هستید نمی‌توانید این فیلم را با آثار مشابه قیاس نکنید و حتماً ایراداتی بیشتر از من از فیلم خواهید گرفت و شاید آن را متوسط بخوانید. اگر شامل این دو دسته نیستید پس باید بگویم که در طول تماشای 2 ساعت فیلم این جمله را هر چند دقیقه یکبار تکرار خواهید کرد “هی رفیق، اینجا چه خبره!؟”

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Star Wars: Rise Of The Skywalker ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها