ترتیب دیدن سری Jurassic Park و داستان کلی هر قسمت (جهت درک بهتر فیلم جدید)

از زمان انتشار پارک ژوراسیکِ اورجینالِ استیون اسپیلبرگ در سال 1993 تقریباً 30 سال می‌گذرد. آن فیلم تماشاگران در سراسر جهان را علاوه بر اینکه ترساند میخکوب و علاقه‌مند کرد و می‌توان گفت باعث شد چندین نسل از کودکان بخواهند باستان شناس شوند. البته، مجموعه‌ای از فیلم‌های کاملاً جدید نیز وجود دارد که در حال حاضر اکران شده‌اند، که سری جدید از فیلم Jurassic World در سال ۲۰۱۵ شروع شده‌اند. با اینکه هیچ یک از فیلم‌های بعدی این مجموعه هنوز به کیفیت اصلی (نسخه 1993) خود نرسیده‌اند، اما همه آنها سرگرم‌کننده و جذاب هستند و علاقه‌مندان زیادی در سراسر دنیا دارند.

خبر خوب اینکه نسخه باکیفیت Jurassic World: Dominion (آخرین شماره از سه گانه جدید پارک ژوراسیک) که در 10 ژوئن 2022 در سینماها اکران شد، هم‌اکنون در دسترس است. در این فیلم شاهد بازگشت بیشتر بازیگران سال 1993 هستیم و این زمان فوق العاده هیجان انگیزی برای دیدار مجدد از این فرنچایز محبوب است. اگر انقدر به دنیای دایناسورها علاقه دارید و می‌خواهید همه عناوین منتشر شده برای این فرانچایز را پشت سر هم ببینید، لیست پیش رو بهترین ترتیبی است که می‌توانید این سری را تماشا کنید.

توضیحات کوتاه و فاقد اسپویل اتفاقات مهم است

ترتیب دیدن سری Jurassic Park

Jurassic Park (1993 – فیلم بلند)

Jurassic Park (1993 - فیلم بلند)

فیلم پارک ژوراسیک بر اساس رمانی از مایکل کرایتون و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ اکران شد و تا قبل از اکران فیلم تایتانیک در سال ۱۹۹۷ به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل شد. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که مالکِ پارک ژوراسیک، جان هاموند (با بازی ریچارد آتنبرو) قبل از اینکه به طور رسمی پارک را به روی عموم باز کند، مجبور می‌شود تیمی از دانشمندان و متخصصان را برای ارزیابی پارکِ جدیدِ دایناسوری خود استخدام کند تا مطمئن شود که واقعاً برای بازدید عموم ایمن است. این تیم شامل باستان شناسان دکتر آلن گرانت (با بازی سام نیل) و دکتر الیوت ساتلر (با بازی لورا درن) و ریاضیدان ایان مالکوم (با بازی جف گلدبلوم) است، اما در ادامه اتفاقات وحشتناک و غیرقابل پیش بینی‌ای منتظر آنها در این پارک اسرارآمیز است… پارک ژوراسیک برنده بیش از بیست جایزه از جمله سه جایزه اسکار شد. همینطور در سال 2018 این فیلم برای قرار گرفتن در فهرست ملی فیلم ایالات متحده به عنوان اثری فاخر “از نظر فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی” انتخاب شد.

The Lost World: Jurassic Park (1997 – فیلم بلند)

The Lost World: Jurassic Park (1997 - فیلم بلند)

قسمت دوم این مجموعه چهار سال پس از فیلم اول شروع می‌شود و اسپیلبرگ به عنوان کارگردان بازمی‌گردد. در این قسمت هاموند کنترل شرکت خود InGen را از دست می‌دهد، اما او می‌تواند وجود جزیره دوم را که برای پرورش دایناسورها مورد استفاده قرار می‌داد را مخفی نگه دارد. این بخشی از پوششی بود که تمام دنیا را از وقایع فیلم اول باز ‌می‌داشت. اما پس از یک حادثه در جزیره دوم، هاموند، ایان مالکوم (دوباره با بازی جف گلدبلوم) را دوباره استخدام می‌کند تا با یک تیم جدید از جزیره بازدید کند و مشکل را حل و فصل کنند. در حالی که مالکوم دلایل خاص خود را برای رفتن به جزیره دارد، زمانی که رهبری جدید InGen به جزیره می‌رسد و شروع به گرفتن دایناسورها برای پارک ژوراسیک جدید در سن دیگو می‌کند، همه چیز به سرعت تغییر می‌کند و… این فیلم در باکس آفیس موفق بود و نامزدی جایزه اسکار را نیز به دست آورد.

Jurassic Park III (2001 – فیلم بلند)

Jurassic Park III (2001 - فیلم بلند)

 پارک ژوراسیک ۳ سم نیل را به عنوان دکتر آلن گرانت باز می‌گرداند. او مشغول تحقیق در مورد هوشِ گونه Velociraptor است اما نتوانسته بودجه‌ای برای پروژه جدید خود بیابد، تا اینکه با پل و آماندا کربی (با بازی ویلیام اچ میسی و تی لئونی) آشنا می‌شود. این زوج قول می‌دهند که اگر گرانت آنها را در جزیره سورنا همراه کند، به طور کامل بودجه تحقیقات گرانت را تامین کنند. اما در پشت پرده بدون اینکه گرانت بداند، کربی‌ها می‌خواهند برای یافتن پسرشان که در جزیره ناپدید شده است از او استفاده کنند… کارگردانی این فیلم برعهده جو جانسون بود و فیلم اگرچه در گیشه موفق بود، اما کم‌فروش‌ترین این مجموعه تنها با ۳۶۸.۸ میلیون دلار محسوب می‌شود.

Jurassic World (2015 – فیلم بلند)

Jurassic World (2015 - فیلم بلند)

فیلم Jurassic World قرار بود در سال 2004 تولید شود، اما تاخیرها باعث شد این فیلم برای یک دهه در جهنم توسعه گیر بیفتد. Jurassic World این فرنچایز را پس از 14 سال خاموشی دوباره احیا ‌می‌کند. Jurassic World چهارمین فیلم از مجموعه پارک ژوراسیک و اولین فیلم از سه گانه جدید دنیای ژوراسیک است. دنیای ژوراسیک به کارگردانی کالین ترورو فاش می‌کند که سایمون مسرانی، مدیرعامل شرکت جهانی Masrani، شرکت InGen را در سال 1997 خریداری کرد تا پارک مصنوعی خود، دنیای ژوراسیک را ایجاد کند.

داستان فیلم در یک روز عادی در پارک دنیای ژوراسیک آغاز می‌شود. روزی که برادران زک و گری از دنیای ژوراسیک دیدن می‌کنند، جایی که عمه آنها، کلر دیرینگ (با بازی برایس دالاس هاوارد) مسئول آن است. وقتی جدیدترین دایناسور پارک، یک هیبرید مهندسیِ ژنتیک شده به نام Indominus Rex (که از دی‌ان‌ای دو دایناسور خطرناک تیرانوساروس رکس و ولاسی‌رپتور خلق شده است) از محوطه محافظت شده‌اش فرار می‌کند، اوضاعِ آرامِ پارک شروع به تغییر می‌کند. از آنجایی که پارک در حال متلاشی شدن است و هرج و مرج آن را فرا گرفته است، کلر مجبور می‌شود به اوون گریدی (با بازی کریس پرت) متخصص پارک و دایناسورها مراجعه کند تا به نجات برادرزاده‌هایش کمک کند و…

ترتیب دیدن سری Jurassic Park

Jurassic World: Camp Cretaceous (2020-2022 – سریال انیمیشنی)

Jurassic World: Camp Cretaceous (2020-2022 - سریال انیمیشنی)

کمپ کرتاسه یک سریال انیمیشنی محصول نتفلیکس است که همزمان با اتفاقات دنیای ژوراسیک (فیلم سال 2015) رخ می‌دهد. این داستان حول محور نوجوانی به نام Darius (با صداپیشگی پل میکل ویلیامز) می‌چرخد. Darius در مسابقه‌ای برنده می‌شود که به او اجازه می‌دهد در همان روزی که پارک از هم می‌پاشد از دنیای ژوراسیک دیدن کند. او به همراه گروهی از نوجوانان دیگر که آنها نیز در این مسابقه برنده شدند، اکنون باید راهی برای فرار از جزیره‌ی دایناسورها بیابد. این سریال دارای پنج فصل است و فصل پنجم و نهایی آن در جولای 2022 منتشر شده است.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018 – فیلم بلند)

Jurassic World Fallen Kingdom 2018

Fallen Kingdom چهار سال پس از دنیای ژوراسیک روی‌ می‌دهد. این فیلم به کارگردانی جی‌ای بایونا نشان می‌دهد که دایناسورها بار دیگر کنترل جزیره نوبار را به دست گرفته‌اند. آنها چهار سال قبل را بدون انسان در این جزیره زندگی مسالمت آمیز داشته‌اند. اما اگر دایناسورها در آنجا بمانند، فوران آتشفشانی قریب الوقوع آنها را از بین خواهد برد. کلر دیرینگ (دوباره با بازی برایس دالاس هاوارد) با کمک یکی از شرکای سابق جان هاموند، سر بنجامین لاک وود (با بازی جیمز کرامول) تلاش می‌کند تا دایناسورها را از جزیره نجات دهد و… جف گلدبلوم نقش معروف خود یعنی ایان مالکوم از سه گانه پارک ژوراسیک را در این فیلم برای اولین بار پس از دنیای گمشده (فیلم ۱۹۹۷) تکرار می‌کند.

Battle at Big Rock (2019 – فیلم کوتاه)

Battle at Big Rock (2019 - فیلم کوتاه)

این فیلم کوتاه توسط کالین ترورو کارگردان دنیای ژوراسیک و دنیای ژوراسیک: سلطه کارگردانی شده است. داستان این فیلم کوتاه یک سال پس از وقایع Fallen Kingdom، که دایناسورها را در سراسر جهان آزاد می‌کند، رخ می‌دهد. تمرکز این فیلم روی یک خانواده کوچک است که در پارکی به نام بیگ راک به سر می‌برند. آنها توسط یک Nasutoceratops بزرگسال و کودکش شگفت زده می‌شوند. ملاقات هیبت انگیز بین خانواده و دایناسورها توسط یک آلوسوروس که می‌خواهد بچه آنها را برای ناهار بخورد، به وحشت بدل می‌شود… نسخه کامل این فیلم کوتاه را می‌توانید از این لینک از یوتوب نگاه کنید.

Jurassic World: Dominion (2022 – فیلم بلند)

Jurassic World: Dominion (2022 - فیلم بلند)

دنیای ژوراسیک: سلطه آخرین فیلم از سه گانه دنیای ژوراسیک است. در این فیلم شاهد بازگشت کالین ترورو به عنوان نویسنده و کارگردان، همراه با مجموعه‌ای جذاب از عوامل و بازیگران از فیلم‌های محبوب قبلی هستیم. کریس پرت و برایس دالاس هاوارد به عنوان شخصیت‌های خود از فیلم‌های قبلی دنیای ژوراسیک باز گشته‌اند و سم نیل، جف گلدبلوم و لورا درن به عنوان شخصیت‌های خود از فیلم اصلی پارک ژوراسیک در فیلم حضور دارند. نسخه جدید فیلم در دنیای ژوراسیک یا پارک دایناسورها رخ نمی‌دهد، زیرا همانطور که در فیلم کوتاه نبرد در بیگ راک نشان داده شد، دایناسورها اکنون از جزیره خارج و در جهان گسترده‌ شده‌اند…

امیدواریم از مطلب “ترتیب دیدن سری Jurassic Park ” لذت برده باشید… برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های سینمایی به این بخش مراجعه کنید…

منابع استفاده شده برای تهیه این مطلب: pocket-lintcollider – ویکی پدیا و IMDB

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها