معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / آشنایی با او و بهترین فیلم‌هایش

در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخ سینما یعنی استیون اسپیلبرگ پرداختیم. اسپیلبرگ رویاپردازی‌های هیجان‌انگیزش را در فیلم‌های متنوعی روی پرده سینما آورده است. از فیلم‌های ماجراجویی ایندیانا جونز بگیرید تا دایناسورهای تشنه به خون در پارک ژوراسیک و یا به تصویر کشیدن لحظاتی تلخ و تاریک در فیلمِ فهرست شیندلر؛ همه این‌ها در کنار هم از دلایلیست که او را به یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است. به مناسبت 77 سالگی این کارگردان بزرگ امروز قصد داریم در سایت ساعت هفت با معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ در خدمت شما باشیم.

 لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود 

به روز شده: به مناسبت تولد 77سالگی (18 دسامبر 1946) استیون اسپیلبرگ این مطلب به روز شد

[lwptoc]

کوتاه در مورد استیون اسپیلبرگ

استیون اسپیلبرگ تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان امریکایی متولد ۱۸ دسامبر سال ۱۹۴۶ در شهرِ سینسیناتیِ اوهایو در آمریکا می‌باشد. مادرش لیا رستوران دار و پیانیست بود و پدرش آرنولد اسپیلبرگ مهندس الکترونیک بود و در یک شرکت توسعه کامپیوتر کار می‌کرد. پدر و مادر او یهودی ارتودکس بودند و پدربزرگ و مادربزرگش نیز یهودیانی از اکراین بودند.

اسپیلبرگ یکی از بهترین کارگردانان سینمای هالیوود است. او یکی از پیشگامانِ عصرِ جدید هالیوود و یکی از معروفترین‌ترین و محبوب‌ترین کارگردانان تاریخ سینما محسوب می‌شود. او برای اولین بار با ساخت فیلم‌های سینمایی در اوایل سال ۱۹۷۰ به عنوان یکی از جوان‌ترین کارگردان‌های سینما سر زبان‌ها افتاد. فیلم تحسین شده‌ی Duel (محصول سال ۱۹۷۱) اولین فرصت را برای او فراهم کرد تا خود را مطرح کند و او قدم‌های نخستینِ موفقیتش را برای تبدیل شدن به یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما به شکل منظم و متوالی برداشت. اما مسلما فیلم Jaw محصول سال 1975 بود که توانست او را به قله‌های موفقیت ببرد و ره صد ساله را برایش طی کند.

اسپیلبرگ یکی از پول‌سازترین کارگردان‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. او با بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار فروش کلی آثارش در صدر پولسازترین کارگردان‌های تاریخ سینما قرار گرفته است(منبع) و این را می‌توان به دلیل آثار سرگرم کننده و متفاوت او در ژانر‌های مختلف دانست. او تا به حال ۱۷ بار نامزد اسکار شده و سه بار توانسته این جایزه را دریافت کند. او برای فیلم‌های Saving Private Ryan (بهترین کارگردان) و همینطور فیلم Schindler’s List  (بهترین کارگردان و بهترین فیلم) برنده جایزه اسکار شده است.

از دیگر فعالیت‌های جذاب اسپیلبرگ همکاری او برای طراحی بازی مدال افتخار محصول سال ۱۹۹۹ است که به عنوان یکی از بهترین بازیهای سبک جنگی در تاریخ بازیهای کامپیوتری می‌توان از آن یاد کرد.

فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف و برای سلایق گوناگون

اسپیلبرگ به خاطر عناوین متفاوت در ژانرهای مختلفش بسیار معروف است. تقریبا می‌توان گفت در هر ژانر یک فیلم خوب یا عالی از او می‌توان نام برد و او سعی کرده در هر ژانری یک اثر ماندگار و متفاوت خلق کند. در ژانر وحشت می‌توان از عنوان آرواره‌ها نام برد که در زمان خود یکی از پیش‌تازان جلوه‌های ویژه‌ی میدانی به حساب می آمد. یا فیلم Schindler’s List که یکی از عمیق‌ترین فیلم‌های ضدجنگ تاریخ سینما محسوب می‌شود‌. از سری ایندیانا جونز او نیز نمی‌توان گذشت ماجراجویی‌های ایندیانا جونز آغازگر بسیاری از فیلم‌ها، بازی‌ها و سریال‌های ماجراجویی بعد از آن بود‌. اگر بخواهیم از او فیلم جنگی نام ببریم نجات سرباز رایان یکی از کم‌نظیرترین صحنه‌های نبرد تاریخ دنیای سرگرمی را در چند دقیقه‌ای ابتدای‌‌اش خلق کرده است. در پارک ژوراسیک هیجان و تعلیق را با دایناسورها به خوردمان داد. فیلم‌های او فانتزی، تاریخی، تخیلی و یا برخی ترکیبی از همه اینها با استفاده کم‌نظیر از رنگ‌ها، جلوه‌های ویژه و قاب بندی‌های متمایز هستند و اینها از دلایلی است که فیلم‌های او را تاثیرگذار، جذاب و  پرفروش کرده‌اند. او فراتر از یک فیلم‌ساز معمول بلکه یک هنرمند است که از زاویه‌ی دوربین نه تنها دنیای سینما بلکه دنیای سرگرمی را معنای متفاوتی بخشید. فیلم‌های او سرشار از جذابیت، هیجان و داستان گوییست و شما را غرق در روایت داستانهایش می‌کند…

لیست فیلم‌های بلند کارگردانی شده توسط استیون اسپیلبرگ و امتیاز  آنها در IMDB

او در بیش از۴۰ سال فعالیت کاری‌اش فیلم‌های متنوعی ساخته است. که در زیر لیست کامل فیلم‌های او را می‌توانید ببینید. 

سال انتشار عنوان امتیاز IMDB
1971 Duel 7.6/10
1974 The Sugarland Express 6.8/10
1975 Jaws 8/10
1977 Close Encounters of the Third Kind 7.6/10
1979 1941 5.8/10
1981 Raiders of the Lost Ark 8.4/10
1982 E.T. the Extra-Terrestrial 7.8/10
1984 Indiana Jones and the Temple of Doom 7.6/10
1985 The Color Purple 7.8/10
1987 Empire of the Sun 7.7/10
1989 Always 6.4/10
1989 Indiana Jones and the Last Crusade 8.2/10
1991 Hook 6.8/10
1993 Jurassic Park 8.2/10
1993 Schindler’s List 8.9/10
1997 The Lost World: Jurassic Park 6.6/10
1997 Amistad 7.3/10
1998 Saving Private Ryan 8.6/10
2001 A.I. Artificial Intelligence 7.2/10
2002 Minority Report 7.6/10
2002 Catch Me If You Can 8.1/10
2004 The Terminal 7.4/10
2005 War of the Worlds 6.5/10
2005 Munich 7.5/10
2008 Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull 6.1/10
2011 The Adventures of Tintin 7.3/10
2011 War Horse 7.2/10
2012 Lincoln 7.3/10
2015 Bridge of Spies 7.6/10
2016 The BFG 6.4/10
2017 The Post 7.2/10
2018 Ready Player One 7.5/10
2021 West Side Story 7.2/10
2022 The Fabelmans
7.9/10

(با توجه به عناوین کم نظیری که در لیست بالا وجود دارد) انتخاب فقط هفت فیلم از بین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ کار بسیار مشکلی‌ست اما سعی کردیم لیستی در سبک‌های گوناگون از این فیلم‌سازِ موفق برایتان جمع آوری کنیم. فیلم‌هایی که همه‌ی آنها ارزش دیدن چندباره را دارند و در کنار تاثیرگذار بودن بسیار جذاب هستند.

 معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ 

7.  Close Encounters of the Third Kind (1977)

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / Close-Encounters-of-the-Third-Kind

 Rotten:94% IMDB:7.6

فقط دو سال از انتشار فیلم آروراه‌ها و موفقیت در باکس آفیس و محبوبیت جهانی اسپیلبرگ می‌گذشت که او با فیلم “برخورد نزدیک از نوع سوم “ بار دیگر علاقه‌مندان و منتقدین سینما را مجذوب فیلم سازی‌اش کرد. فیلمی خوش ساخت که درباره اسرار فاش نشده فضا و موجودات ناشناخته در دل کهکشان است. داستان فیلم از صحرای سونورا آغاز می‌شود جایی که دانشمند فرانسوی Claude Lacombe به همراه مترجمش لاشه هواپیمایی را کشف می‌کنند که حدود 30 سال پیش ناپدید شده بود. لاشه‌ای که به شکل شگفت انگیزی کاملا سالم است. در همین زمان اتفاقات عجیبی در سراسر دنیا روی می‌دهد و Lacombe این اتفاقات را به نیروهای فضایی (UFO) نسبت می‌دهد اما….

اسپیلبرگ بار دیگر نشان می‌دهد که برای انتقال تجربه‌هایی منحصر به فرد و ساخت فیلم‌هایی کاملا متفاوت پا به دنیای سینما گذاشته و در این کار تبحر ویژه‌ای دارد. فیلم با بودجه 19 میلیون دلاری توانست 306 میلیون دلار فروش داشته باشد که برای فیلمی با این موضوع و همینطور با این بودجه یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود. این فیلم در جوایز اسکار در سال 1978 توانست برای Vilmos Zsigmond جایزه بهترین فیلم‌برداری را به همراه داشته باشد. این فیلم به عنوان یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی تمام دوران شناخته می‌شود و همچنین به دلیل استفاده از جلوه‌های ویژه پیشگامانه‌اش که در آن زمان انقلابی محسوب می‌شدند، قابل توجه است.

6. JURASSIC PARK (1993) 

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / JURASSIC-PARK-1993

Rotten:91%   IMDB:8.2

پارک ژوراسیک فیلمی ماجراجویی علمی تخیلی‌ست که میتوان از آن به عنوان رعب‌آورترین عنوان اسپیلبرگ بعد از آرواره‌ها نام برد. این فیلم در سال 1993 توانست بار دیگر هیجان را به سینمای هالییود تزریق کند. پارک ژوراسیک با بودجه 93 میلیون دلاری در آن زمان با فروش 1 میلیارد و 33 میلیون دلاری جزو پرفروشترین عناوین تاریخ سینما محسوب می‌شود و همینطور پرفروشترین فیلم اسپیلبرگ نام گرفته است. اسپیلبرگ با پارک ژوراسیک و دنیای دایناسورها هیجانِ یک ماجراجویی غیرقابل پیش بینی را برای سینما دوستان خلق کرد. این فیلم در سال 1994 توانست سه جایزه اسکار بهترین صداگذاری، بهترین جلوه‌های صوتی و بهترین جلوه‌های تصویری از آن خود کند که نشان از خوش ساخت بودن اثر در زمان خود دارد. اسپیلبرگ فرانچایزی را خلق می‌کند که هنوز هم در حال ساخت و فروش است و این نشان از جادوی ساخته‌های اوست…

در داستان فیلم آمده است، دیرینه شناسی به نام John Hammond یک پارک تفریحی در جزیره‌ی خیالی کاستاریکا با کمک شبیه سازی دایناسورها خلق می‌کند. بعد از کشته شدن یکی از کارکنان پارک، به درخواست سرمایه گذران پارک، وکیلشان Donald Gennaro به عنوان نماینده‌ی آنها برای اطمینان از ایمنی پارک به آنجا فرستاده می‌شود. Gennaro به همراه عده‌ای باستان شناس و کارشناس وارد پارک می‌شود اما انگار دایناسورها از کنترل خارج شده‌اند و اتفاقات خوفناکی در طول ماجرای فیلم برایشان پیش می‌آید و …

5. E.T. The Extra-Terrestrial (1982) 

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / E.T.-The-Extra-Terrestrial

 Rotten:99% IMDB:7.9

فیلم ئی.تی. موجود فرازمینی یک داستان علمی تخیلی ماجراجویی‌ست که داستان یک فضایی دلتنگِ سرزمینش را روایت می‌کند که توسط پسر کوچکی به نام Elliott در روی زمین پیدا می‌شود. فیلم ئی.تی. یکی از دلایلیست که از اسپیلبرگ به عنوان کارگردانی موفق در بازی گرفتن از کودکان نام می‌برند. او به شکل حیرت انگیزی بازی قدرتمند و احساسی از Henry Thomas در حالی که تنها یازده سال داشت، گرفته است‌. خیلی زود حیرت اولیه داستان در هنگام پیدا شدن موجود فضایی به یک رابطه احساسی و عمیق بین ئی.تی. و پسربچه تبدیل می‌شود و تلاش Elliott برای ارتباط برقرار کردن و درنهایت برگرداندن او به سیاره‌اش، ماجرایی اعجاب انگیز و خاطره انگیزی را در طول فیلم خلق می‌کند.

فیلمی که هر فردی با هر سن و سالی از دیدنش لذت خواهد برد و این از قدرت اسپیلبرگ در داستان سرایی و ایجاد موقعیت‌های جذاب و پراحساس خبر می‌دهد. ؛فیلم ئی.تی. موجود فرازمینی؛ در جوایز اسکار سال 1983 توانست در 9 رشته نامزد جایزه شود و چهار جایزه از جمله بهترین صداگذاری، موسیقی، جلوه‌های تصویری و جلوه‌های صوتی را از آن خود کرد. فیلم ئی.تی. در باکس آفیس نیز موفق ظاهر شد توانست 792.9 میلیون دلار فروش داشته باشد که با توجه به بودجه 10.5 میلیون دلاری‌اش  به یک شگفتی در باکس آفیس تبدیل شد و به عنوان دومین فیلم پرفروش اسپیلبرگ لقب گرفت.

4. Saving Private Ryan (1998)

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / Saving-Private-Ryan

Rotten:94%   IMDB:8.6

بررسی فیلم Saving Private Ryan / نجاتِ یک آرمان

نجات سرباز رایان یکی از بهترین فیلم‌های جنگی ساخته شده در دنیای سینماست. از همان دقایق طوفانی ابتدای‌اش می‌توانید ایده‌های متمایز اسپیلبرگ را در خلق یک جنگ واقعی حس کنید. صحنه‌هایی بی‌پرده و بدون سانسور تا بیننده را بیشتر با عمق خشونت جنگ آشنا کند. فیلم نجات سرباز رایان با بازی کم نظیر تام هنکس (بهترین فیلم های تام هنکس)، جلوه‌های میدانی خارق العاده، فیلم‌برداری کم نقص معنای نوینی به ژانر جنگی بخشید. داستان فیلم در مورد کاپیتان میلر و ماموریت او برای یافتن سربازی به نام رایان است که تمام خانواده‌اش در راه وطن جان خود را گذاشته‌اند و او آخرین بازمانده از خانواده‌اش محسوب می‌شود پس باید او را پیدا کنند تا به پیش مادرش بازگردد… این فیلم با بودجه 70 میلیون دلاری توانست 482.3 میلیون دلار در باکس آفیس بدست بیاورد. در فصل جوایز فیلم با یازده نامزدی در اسکار و برنده شدن در هفتای آن (ازجمله بهترین کارگردانی برای اسپیلبرگ) جزو محبوب‌ترین فیلم‌ها در فصل جوایز به شمار می‌آید. فیلم نجات سرباز رایان در سایت IMDB در رتبه 26 قرار دارد.

کاپیتان میلر از قایق پیاده می‌شود و از هر طرف سربازان هم رزمش به خاک و خون کشیده می‌شوند. او باید بار این غم‌های بزرگ را به دوش بکشد تا بتواند ماموریتش را به سرانجام برساند… سربازانی که به آتش کشیده می‌شوند، انفجارهایی که تکه‌های بدن را جدا کرده و به هر سو پخش می‌کند و آب دریا که رنگش سرخ شده است. جنازه‌هایی که زمین را سیاه کرده‌اند. دل و روده‌هایی که از بدن‌ها بیرون زده می‌شوند… دکترانی که در همین شرایط شلیک و انفجار در حال نجات هم نوع خود هستند …انسان‌هایی به خاطر جنگ طلبی عده‌ای تکه تکه می‌شوند و احساس ضعف و ناتوانیست که به دل بیننده رسوخ می‌کند…(ادامه)

3. Raiders of the Lost Ark (1981)

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / Raiders-of-the-Lost-Ark

Rotten:93% IMDB:8.4

چه کسی به جز اسپیلبرگ می‌تواند یک ماجراجویی غیرقابل پیشبینی، هیجان انگیز، عمیق و تا ابد ماندگار خلق کند؟ در سال 1981 او آغازگر یکی دیگر از فرانچایزهای مطرح تاریخ سینما می‌شود و ایندیانا جونز و ماجراهایش متولد می‌شود. از Raiders of the Lost Ark میتوان به عنوان یکی از سرگرم کننده‌ترین فیلم‌های ماجراجویی تمام دوران یاد کرد! فیلمی که سرمشقی برای دیگر کارگردان‌ها برای خلق یک ماجراجویی جذاب شده است. “فیلم مهاجمان صندوق گمشده” با بودجه 20 میلیون دلاری ساخته شد و توانست 389.9 میلیون دلار فروش داشته باشد و بار دیگر اسپیلبرگ را به عنوان یک کارگردان پولساز معرفی کرد. در فصل جوایز نیز فیلم 8 بار نامزد دریافت جوایز اسکار شد و توانست چهار جایزه را از آن خود کند. فیلم مهاجمان صندوق گمشده در سایت IMDB در رتبه 54 قرار دارد.

داستان فیلم مهاجمان صندوق گمشده،‌ سال 1936 و شخصیت ایندیانا جونز باستان شناس آمریکایی را که به دنبال بدست آوردن مجسمه طلایی به معبد باستانی در پرو می‌رود را دنبال ‌می‌کند. بعد از ماجراجویی‌ها و دردسرهایی که در پرو متحمل می‌شود، در بازگشت به خانه سرویس اطلاعات ارتش او را از حفاری‌های عجیب ارتش آلمان در تانیس در مصر باخبر می‌کند. از نظر جونز نازی‌ها درپی جستجو برای پیدا کردن کشتی میثاق و لوحی به نام Ra هستند که به اعتقاد آدولف هیتلر این لوح ارتش آنها را شکست ناپذیر می‌کند. در پی این اتفاق ایندیانا جونز راهی یک ماجراجویی هیجان انگیز برای یافتن این لوح می‌شود و…

2. Jaws (1975)

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / Jaws

Rotten:98% IMDB:8.1

از فیلم آرواره‌ها می‌توان به عنوان یکی از هیجان انگیزترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد کرد. آرواره‌ها یک فیلم جذاب و خوش ساخت است که حتی بعد از گذشت سال‌ها روایت داستانی‌اش همچنان یک معیار برای ساخت فیلم‌های پرفروش محسوب می‌شود. فیلمی که حس تعلیق و هیجان در اکثر لحظاتش جاری است. این اولین قدم برای استیون اسپیلبرگ در راه تبدیل شدن به یکی از موفقترین کارگردانهای تاریخ سینما بود و با اینکه تنها 9 میلیون دلار هزینه برای ساختش صرف شده بود توانست 472 میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشته باشد و تا سال 1977 و تا قبل از انتشار فیلم Star War پرفروشترین فیلم تاریخ سینما محسوب میشد. آرواره‌ها اولین فیلمی بود که بر روی اقیانوس فیلمبرداری می‌شد و توانست به یک موفقیت ماندگار در تاریخ سینما از این نظر تبدیل شود.

داستان فیلم از جزیره آمیتی جایی که دختر جوان به یکبار به زیر آب کشیده می‌شود آغاز می‌شود. روز بعد بقایای دختر در ساحل دریا پیدا می‌شود، نتیجه بررسیِ پزشکی قانونی مرگ براثر حمله کوسه را تایید می‌کند و این سرآغازی بر یکی از هیجان انگیزترین و خوفناکترین داستانهای دنیای سینما می‌شود… فیلم آرواره‌ها در اسکار نیز توانست چهار بار نامزد شود و سه جایزه بهترین صداگذاری، موسیقی و ادیت را بدست بیاورد. فیلم آرواره‌ها اولین قدم بزرگ اسپیلبرگ برای تبدیل شدن به موفق‌ترین کارگردان تاریخ سینما (از نظر تجاری) و در کل یکی از بهترین آثار او محسوب می‌شود…

1. Schindler’s List (1993) 

معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ / Schindler's-List

Rotten:97%  IMDB:9

فهرست شیندلر یکی از تلخ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما با سکانس‌های بیادماندنی و تکرار نشدنی‌ست. فیلمی که هم اکنون در رده ششم 250 فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDB جای گرفته است. فیلم وحشتِ ناگوارِ هولوکاست و یهودی ستیزی توسط آلمان نازی را به شکلی کاملا تاثیرگذار خلق می‌کند و یکی از تلخ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما از این نظر محسوب می‌شود. در فهرست شیندلر اسپیلبرگ نشان می‌دهد تا چه اندازه قدرتِ به تصویر کشیدنِ لحظات دراماتیک را دارد و کارگردان بزرگی‌ست که فقط به یکی دو ژانر خود را محدود نمی‌کند و در هر ژانری سبک شکنی کرده و ماندگار می‌شود. استفاده از رنگ بندی‌های خاص، قاب بندیهای معنادار، آهنگ‌های شنیدنی و بسیار درد آور از دلایلیست که این فیلم را برای همیشه نزد سینما دوستان ماندگار کرده است. از ماندگارترین نمادهای فیلم کودکی با پیراهن قرمز است که در میان تمام آن خشونت‌ها و مرگ و میر و رنگهای سیاه و سفید پیراهنی قرمز بر تن دارد و نماد تولد دوباره یک ملت است… فهرست شیندلر با بودجه 22 میلیون دلاری توانست بیش از 321 میلیون دلار فروش کند و باز هم برای استیون اسپیلبرگ یک موفقیت تجاریِ دیگر بوجود بیاورد. در فصل جوایز از بین 12 نامزدی که در اسکار داشت توانست 7 جایزه (از جمله بهترین کارگردانی برای اسپیلبرگ) را بدست بیاورد.

امیدواریم از مطلب ” معرفی هفت فیلم برتر استیون اسپیلبرگ ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

همه شون رو واقعا دوست دارم به جز chandler’s list که خیلی حوصله سر بر بود و نفهمیدم چرا بهش میگن شاهکار؟!