بررسی فیلم Saving Private Ryan

فیلم Saving Private Ryan به کارگردانی Steven Spielberg در تاریخ ۲۴ جولای ۱۹۹۸ منتشر شد که به همین خاطر عنوان بهترین کارگردانی از اسکار سال ۱۹۹۹ را از آن خود کرد. این فیلم در ژانر درام ، جنگی یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما محسوب می شود. نویسندگی این فیلم را Robert Rodat بر عهده داشت که به خاطر نویسندگی در این فیلم ، کاندید بهترین فیلمنامه اصلی در اسکار را از آن خود کرد. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Saving Private Ryan در خدمت شما عزیزان هستیم.

بررسی فیلم Saving Private Ryan

جنگی تمام عیار…

وقتی صحبت از جنگ می‌شود همیشه یکی از فیلم‌هایی که با صحنه‌هایش حس واقعی جنگ را برایمان به تصویر می کشد فیلم نجاتِ سرباز رایان محصول سال ۱۹۹۸ است. فیلمی که به قدری قدرتمند ساخته شده است که می توان با تمام وجود خشونتِ جنگ را در درونش حس کرد. اینکه جنگ بی پرده و بدون برگشت است. هر تیری که شلیک می شود برای هدفی فرستاده می شود و هدف آن پایان دادن به زندگی یک انسان است. اینکه جنگ شوخی بردار نیست. در یک دوئل دو طرفه هستید که اگر نفر رو به رویتان را نکشید… او شما را خواهد کشت… اینکه جنگ ترسناک است. پر از خون و خشونت …

نجات سرباز رایان ما را به دل جنگ می برد به طوری که کمتر فیلمی چنین حسی برایمان بوجود آورده است. تیرهایی که شلیک می شوند و هدفشان کشتن است و هیچ رحمی در میدان جنگ وجود ندارد. فیلم سرباز رایان آرام و قرار ندارد از همان دقایق اولیه شما را به دل جنگی تمام نشدنی می برد. جنگی که تلخ و تاریک است. مطمئنا ۱۵ دقیقه ی اول فیلم یکی از بی نظیر ترین دقایق کل صنعت سینما محسوب می شود. به طوری که هیچ وقت صحنه های اولیه ی فیلم را از یاد نخواهید برد. مطمئنا به تصویر کشیدن این صحنه ها با یک برنامه ریزی بلند و دقیق انجام شده است.

بررسی فیلم Saving Private Ryan

کاپیتان میلر از قایق پیاده می‌شود و از هر طرف سربازان هم رزمش به خاک و خون کشیده می‌شوند. او باید بار این غم‌های بزرگ را به دوش بکشد تا بتواند ماموریتش را به سر انجام برساند… سربازانی که به آتش کشیده می‌شوند، انفجارهایی که تکه‌های بدن را جدا کرده و به هر سو پخش می‌کند و آب دریا که رنگش سرخ شده است. جنازه هایی که زمین را سیاه کرده‌اند. دل و روده‌هایی که از بدن‌ها بیرون زده می‌شوند… دکترانی که در همین شرایط شلیک و انفجار در حال نجات هم نوع خود هستند …انسان‌هایی به خاطر جنگ طلبی عده‌ای تکه تکه می‌شوند. و احساس ضعف و ناتوانیست که به دل بیننده رسوخ می‌کند…

صحنه پردازی های بسیار تاثیر گذار ، صداگذاری فوق العاده ، فیلم برداری بی نظیر …اینجا مجموعه ای کم نظیر از ادغام هنرهای صمعی بصری با هم است که در کمتر فیلمی بعد از این تکرار شده است. مسلما بسیاری از فیلم ها و بازیهای جنگی مدیون فیلم سرباز رایان هستند. هر دو طرف ماجرا انسان هایی هستند که از بد روزگار در مقابل هم قرار گرفتند واقعا هیچ کدام از دو طرف دوست نداشتند در چنین موقعیتی باشند. هر دو طرف ماجرا بلاخره آن گوشه و کنار انسانیتشان هنوز زنده است اما میدان جنگ است و هیچ رحمی وجود ندارد چرا که رحم کردن معنی ندارد.

سیاست مداران و جنگ طلبانی که بر طبل جنگ می کوبند ولی وقتی پای از دست دادن جان در میان باشد این مردم بخت برگشته هستند که خون دریا را به رنگ سرخ تبدیل کرده اند و آنها هنوز پشت دیوار ها و در پناهگاههایشان باز بر طبل جنگ می کوبند چرا که آنها در خط مقدم نیستند… آنها یا خانواده هایشان که سینه ی ساحل را خونین نمی کند پس چرا باید نگران این بهای سنگین باشند؟ فیلم سرباز رایان با آهنگ ها و صحنه هایش به شما درس های عمیقی می دهد. درس هایی که می تواند تمام عمر سرلوحه تان شود. درس هایی تلخ و غیر قابل تکرار … درس هایی که نمی توان به شکل دیگری آن را تجربه کرد.

بررسی فیلم Saving Private Ryan

خانواده ی رایان ۴ پسر خود را برای جنگ به میدان نبرد فرستاده است. از این چهار پسر سه تای آنها کشته می شوند و تنها پسر کوچک خانواده زنده مانده است که هیچ اطلاعاتی از او موجود نیست. بدین منظور گروهی به رهبری کاپیتان میلر برای نجات سرباز رایان عازم می شوند اما این ماموریت به سفری پر مخاطره ، دردناک و سرنوشت ساز تبدیل می شود.

نجات سرباز رایان فیلمی فراتر از یک فیلم جنگی ست در لحظاتی پر از دیالوگ های پر معنی می شود و شما را به فکر فرو می برد. جنگ هایی که جان هزاران انسان را اسیر سرنوشت خود می کند و فیلم به زیبایی با داستان و درون مایه اش بیننده را درگیر حرف های فراتر از قابش می کند. این بخش های فیلم باعث می شود هر کدام از شخصیت ها عمق پیدا کنند و جایگاه خودشان را به عنوان شخصیت مستقل در فیلم نشان بدهند.

کاپیتان میلر از درون در حال متلاشی شدن است اما ماموریت و وظیفه ای که او به عهده دارد نمی گذارد تا پا پس بکشد دستش مانند قلبش دیگر تحمل این همه درد را ندارد اما او باید زنده بماند چرا که وظیفه اش تحمل و به دوش کشیدن این بار سنگین است. او از درون شکسته است اما نباید کسی او را در این چنین وضعیتی ببیند چرا که همه او را قوی و استوار می شناسند. اما در کنار تمام این مسائل او هنوز یک انسانست و هنوز در درونش همان معلم مدرسه ی ساده، زنده است. او کسی است که با کشته شدن و از دست دادن سربازانش از درون نابود می شود. تام هنکس (معرفی هفت فیلم برتر تام هنکس | Tom Hanks |) فوق العاده از پس نقش آفرینی کاپیتان میلر بر آمده است و شخصیتی ماندگار در دنیای سینما خلق کرده است. او یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست و به بهترین شکل ممکن نقشش را بی نقص بازی کرده است.

بررسی فیلم Saving Private Ryan

اما نجات دادن یک نفر چقدر می تواند ارزش داشته باشد؟ شاید در نگاه اول به خطر انداختن جان چندین سرباز برای یک انسان، احمقانه به نظر برسد. اما با کمی دقت متوجه می شوید که او تنها یک سرباز عادی نیست بلکه انسانی فداکار و دلیر است که می تواند ادامه دهنده ی نسلی شجاع و بی باک باشد. در واقع سرباز رایانان شروعی برای ادامه ی نسل های شجاع سرزمینش می باشد و در واقع او یک آرمان میهنش است.

پس وقتی پای کسی که تمام خانواده اش را در این راه از دست داده در میان باشد و او تنها کسی باشد که باید از خانواده اش نگهداری کند. متوجه می شوید که جان سرباز رایان ارزشمند است. چرا که خانواده ی میلر دِینش را بیش از حد برای کشورش ادا کرده و اکنون باید به پیش خانواده اش باز گردد.

کارگردان این اثر “استیون اسپیلبرگ” یکی از بهترین کارگردان های تاریخ سینماست که آثار بزرگی در سبک های مختلف خلق کرده است و یکی از بهترین آثار او “نجات سرباز رایان” محسوب می شود که از نظر ساخت و برنامه ریزی و هماهنگی یکی از بی نظیر ترین آثار سینما محسوب می شود. او به زیبایی از پس ساخت نبردهای سنگین فیلم بر آمده و بازی‌ای قدرتمند از بازیگران مختلف فیلم گرفته و همه ی موارد کنار هم باعث انسجام کامل این فیلم عالی شده است. در مطلبی جداگانه بیشتر در مورد این کارگردان بزرگ صحبت می کنیم.

بررسی فیلم Saving Private Ryan

در آخر بررسی فیلم Saving Private Ryan باید گفت “نجات سرباز رایان” فیلمی‌ست که علاوه بر خلق ماهرانه‌‌‌ی صحنه‌های جنگی و جلوه‌های تصویری بی بدیل توانسته به خوبی ارزش‌های معنوی و انسانی را به ما یادآور کند.این فیلم به ما نشان می‌دهد که اگر در کنار هم و برای هدفی ارزشمند گام برداریم فارغ از هر نتیجه‌ای پیروزی از آن ماست.تعداد فیلمهایی که در این ژانر ساخته شده بسیار زیاد است اما تعداد فیلم‌هایی که بتوانند همانند “نجات سرباز رایان” شما را همزمان بهت‌زده کرده و تحت تاثیر قرار دهند زیاد نمی‌باشد.اسپیلبرگ چهار سال پس از فیلم فوق‌العاده زیبای “فهرست شیندلر” این بار به گونه‌ای متفاوت اما با پیامی تقریباً مشابه به نکوهش جنگ پرداخته است.انصافاً هم باید گفت که نتیجه کار خلق دو تا از بهترین و کامل‌ترین فیلم‌های ژانر درام-جنگی در تاریخ سینما شده است.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم نجات سرباز رایان

عالی

فیلم نجات سرباز رایان از جمله فیلم‌های تاریخ سینماست که با یک شروع طوفانی و پایان زیبا و معنادار بیننده را در مسیر یک جنبش فکری در خشن‌ترین دوران‌های بشریت همراهی می‌کند و شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیدن چندباره این فیلم جنگی همیشه برای علاقه‌مندان به سینما یک خاطره شیرین و ماندگار است.

امیدوارم از مطلب ” بررسی فیلم Saving Private Ryan ” لذت ببرید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین

تشکر بابت نقد. ای کاش چنتا از سکانس های ماندگار فیلم رو هم توضیح داده بودید و نظرتون رو می گفتید.
حیفم میاد یک جمله درباره تام هنکس ننویسم.
به نظرم بر خلاف خیلی از بازیگرها که مدیون سینما هستند، سینما مدیون تام هنکس هستش.

جواد
جواد

متن زیبایی بود خیلی فیلم خاطره انگیزی بود کمی به حال و هوای رفتیم ممنون