معرفی و بررسی فیلم Stuber

فیلم استوبر به کارگردانی Michael Dowse، با بازی Kumail Nanjiani، Dave Bautista، است که در تاریخ 12 جولای بروی پرده های سینما رفت. استوبر داستان یک راننده اوبر است که به دنبال گرفتن 5 ستاره از مشتریانش است. اما هر بار با بدشانسی مواجه شده و مشتریانش را به نحوی ناراحت کرده است. در این بین کاراگاه ویک به دنبال تچو که یک جنایتکار و دلال مواد است می گردد زیرا همکارش را به قتل رسانده و او خود را موظف می داند او را بگیرد. با ما در سایت ساعت 7 با “معرفی و بررسی فیلم Stuber” همراه باشید.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019  میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

داستانی معمولی

استوبر یک فیلم جنایی کمدی است، که برپایه طنزِ موقعیت ساخته شده است. داستان از جایی شروع می شود که کاراگاه ویک چشمانش را لیزیک! می کند، بخاطر همین موضوع دیدش به کلی تار شده و نمی تواند ببیند. از طرفی متوجه می شود که تچو خلافکار معروف قرار است مقدار زیادی مواد را معامله کند. رابط کاراگاه به او می گوید که به فلان مکان برود تا اطلاعات بیشتری پیدا کند. کاراگاه قصه ما هم مجبور می شود یک ماشین بگیرد زیرا خودش قادر به رانندگی نیست و ماشینش را در چاه می اندازد! بنابراین یک اوبر می گیرد و این اوبر همان استوبر، کاراکتر اصلی ماجراست، که از قضا در مکانی اشتباه و گیر آدمی اشتباه افتاده است. پس ماموریت کاراگاه ویک ماموریت او می شود. از آن طرف دختری که خیلی دوستش دارد هربار به او زنگ می زند و می خواهد که به دیدنش برود اما ویک دست از یقه اش بر نمیدارد.

به دور از کلیشه

از داستان که بگذریم (سعی کردم وارد جزئیات داستان نشوم) بهتر است با بازی بازیگران شروع کنیم. دیو باتیستا کشتی کج کار معروف، این روزها در فیلم های بسیاری نقش آفرینی می کند. در فیلم استوبر او نقش کاراگاه ویک برعهده دارد، زنش از او جدا شده و دخترش بخاطر اینکه او همواره درگیر شغلش است از او دلخور است. وقتی چشمانش را عمل لیزیک می کند، اینجاست که بازی او به چشم می آید. به نظر من در حال حاضر دیو باتیستا از دوئین جانسن (The Rock) بازیگرتر است، زیرا نقش های متفاوتِ بسیاری را از او دیده ام. در حالی که دوئین جانسن در این چند سال اخیر در کلیشه دست و پا می زند و همواره یک نقش و تیپ شخصیتی را در لباس های مختلف بازی کرده است. در حالی که دیو باتیستا در Blade Runner 2049، Guardian of the Galaxy، Avengers و همین استوبر نقش های متفاوتی را بازی کرده است. درست است که یک بازیگر همه فن حریف نیست و بازیش دارای ایراداتی است اما آنقدر جسارت دارد تا نقش های مختلف را بازی کند و این نشان از علاقه ی او به بازیگری است تا فقط به فکر پول دراوردن از کلیشه های رایج هالیوودی باشد.
از آن طرف بازی بسیار خوب Kumail Nanjiani را داریم که بار طنز فیلم را یک تنه بر عهده دارد. لاغر و نحیف، در عین حال منطقی و وراج و دارای اطلاعات عمومی بالاست. شخصیتی که به دیگران اهمیت می دهد و دنبال وارد شدن به یک رابطه است. رفتارهای او بسیار جالب است، در عین حال یک راننده است که جلب رضایت مشتری برایش از اهمیت بالایی برخوردار است.

طنز قابل قبول

فیلم همانطور که گفتم دارای طنز موقعیت و طنز گفتاری است. نویسنده سعی کرده تا بین این دو تعادل برقرار کند تا فیلم لوس نشود. اما غیر از استوبر و تا حدودی کاراگاه ویک آنهم زمانی که چشمانش به درستی نمی بیند، بقیه کاراکتر های فیلم شخصیت پردازی درخوری ندارند و انگار فقط برای پر کردن جای خالی در متن سناریو قرار داده شده اند. مثلاً تچو خلافکار و نقش منفی فیلم هیچ پرداختی ندارد و اگر جایش یک مترسک! قرار دهید همان نتیجه را خواهید گرفت. ایکو اُویس که او را با سری فیلم Raid یا تاخت و تاز می شناسیم در این فیلم نقش مترسک (عذر می خواهم) تچو را بر عهده دارد. در عین حال نویسنده که می بیند فیلمش کم کم دارد آبگوشتی می شود یک خائن را در فیلم نامه می گنجاند اما این حربه نیز کارساز نیست، زیرا از اول شما به این موضوع پی می برید. فیلم صرفاً به اتفاقاتی که برای استوبر و کاراگاه ویک می افتد می پردازد در عین حال داستانهای فرعی خوبی نیز دارد که از یکنواختی اثر می کاهد و آن را جذاب می کند. از این حیث دارای تکیه گاه محکمی است.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Stuber

در آخر باید گفت فیلم از طنز قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند شما را مجذوب خود کند اما اگر کمی ریز بینانه به فیلم نامه اثر نگاه کنید ضعف‌های بسیاری در این بخش می‌بینید. از آنطرف به غیر از بازی کُمیل نانجیانی و البته اندکی دیو باتیستا، دیگران از بازی درخوری بهره‌مند نیستند.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها