نقد و بررسی فیلم هندی Dangal / فراتر از محدودیت ها

فیلم Dangal یک درام ورزشی محصول کشور هند است که در سال 2016 به اکران رسیده است. فیلم دنگل برگرفته از یک داستان واقعی است و روایتگر داستان “ماهاویر سینگ” کشتی گیر هندی و دخترانش می باشد.  دنگل در زبان هندی به معنای ورزش کشتی می باشد . این فیلم توانست با فروش بسیار خوب لقب پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای هند را به خود اختصاص بدهد. کارگردانی این اثر را “نیتش تیواری” (Nitesh Tiwari) برعهده داشته است و محصول مشترک کمپانی فیلمسازی عامر خان و کمپانی والت دیزنی می باشد. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم هندی Dangal همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم هندی Dangal

خلاصه ای از داستان فیلم دنگل :

“ماهاویر سینگ” کشتی گیر سابق ملی پوش هندوستان است که علی رغم استعداد و توانایی بالایی که داشته است به دلیل عدم حمایت خانواده و مشکلات مالی مجبور به خداحافظی از تشک کشتی می شود. این اتفاق در حالی می افتد که او نتوانست به آرزویش که کسب مدال طلا در مسابقات بین المللی برای هندوستان است برسد. حال ماهاویر سینگ می خواهد تمام انرژی خود را گذاشته و وقتی که صاحب فرزند پسر شد او را تعلیم داده و به قهرمانی بین المللی برساند، تا آرزویش برآورده شود. انتظار او به سر می رسد و فرزند اولش به دنیا می آید اما فرزندش دختر است. با امید و آرزو های فراوان مجددا برای پسر دار شدن تلاش می کند ولی فرزند دوم نیز دختر است! فرزند سوم و چهارم او نیز دختر هستند! ماهاویر که دیگر امیدی به پسر دار شدن ندارد در طی تصمیمی عجیب و کاملا مغایر با عرف و جامعه تصمیم می گیرد که دو دختر بزرگش را کشتی گیر کند و . . .

نقد و بررسی فیلم هندی Dangal

نقد و بررسی فیلم هندی Dangal

برای رسیدن به آرزو ها هیچ ممنوعیت و محدودیتی وجود ندارد ، ممنوعیت ها و محدودیت ها ساخته ذهن انسان ها هستند. در این قسمت در مورد فیلم بسیار زیبای دنگل صحبت خواهیم کرد . یکی از مواردی که در فیلم دنگل یاد می گیرید بی توجهی به محدودیت ها و سنت است. بنابراین برای تماشای فیلم نیز محدودیتی قائل نباشید. در سالیان اخیر تماشای فیلم های کشورهای مختلف به میزانی غافل گیر کننده بوده است که به شما به عنوان یک علاقه مند به سینما پیشنهاد می کنم به سینمای یک کشور خاصی برچسب نچسبانید و اجازه دهید ذهن شما آماده ی پذیرش آثاری خاص از کشور ها و فرهنگ های مختلف شود. در کشور ما به سینمای هند و فیلم هندی نه تنها برچسب چسبانده شده است حتی تبدیل به یک اصلاح که معنای خالی بندی یا تخیل بیش از حد را می دهد تبدیل شده است که البته در این امر می توان خود سینمای هند و فیلمسازانش را نیز مقصر دانست. این نوع فیلم ها در سینمای هندوستان کاملا مورد سلیقه ی مردم کشور هندوستان است و با توجه به این که مردمانی به شدت سینما دوست هستند و از طرف دیگر دارای خلق وخو ، سلایق و سنت های خاص خود هستند می توان گفت فیلم هندی برای مردم هندوستان ساخته می شود و اگر سلایق سایر کشور ها به آنها نزدیک باشد می توانند با سینمای هند ارتباط برقرار کنند. سینمای هندوستان در کشور ما همانقدر که مخالفان جدی دارد طرفداران پروپاقرص هم دارد.

اما در میان این آثار هندی و هندی پسند بارها ثابت شده است که برخی آثارشان پا را فراتر گذاشته است .آثاری که تمام فیلم دوستان را جذب کنند و ثابت کنند هند می توانست اگر مردمانش تا این میزان خاص پسند نبودند قدرتی حتی بی رقیب در سینما باشد. شاید انتخاب اول شما فیلم هندی نباشد اما هر از گاهی صفحات ساخته های این کشور را ورق بزنید و مطمئن باشید که اثری دل نشین را برای تماشا پیدا خواهید کرد.

نقد و بررسی فیلم هندی Dangal

فیلم دنگل علاوه بر داشتن مولفه های همیشگی سینمای هند که شامل موسیقی و آهنگ های مختلف مرتبط به فیلمنامه در طول جریان فیلم و عواطف و احساسات فراوان می باشد به دلیل داستان خاص و هنجار شکنش شما را طوری جذب تماشا می کند که طولانی بودن فیلم را به هیچ عنوان احساس نخواهید کرد . عامر خان فوق ستاره و بازیگر توانایی که رد پای او را در بیشتر آثار هندی که مثال نقضی برای مفهوم فیلم هندی (ضعیف و خالی بندی ) در ذهن ما هستند می توان یافت و در کارنامه سینمایی خود فیلم های قدرتمند و تاثیر گذاری مانند فیلم باج به چشم می خورد ،درفیلم دنگل نیز توانسته است به خوبی به ایفای نقش بپردازد و شما را پای فیلم نگه دارد .

فیلم دنگل بحران تبعیض جنسیتی را به انتقاد گرفته و ثابت می کند که این طرز تفکر که زنان از مردان ضعیفترند و برخی از چیزها مختص به آقایان است طرز فکری واهی و تاریخ گذشته است و یک دختر با همت و تلاش می تواند حتی کمر یک پسر را به زمین بمالد. فیلم دنگل امیدوارانه در تلاش است که این طرز فکر مردانه و زنانه را از بین برده و خواهان رسیدن به روزی است که مردان و زنان برابر در کنار یکدیگر زندگی کنند و فرصت هایی برابر برای بروز توانایی های خود داشته باشند.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم هندی Dangal

خیلی خوب

دنگل فیلمی دوست داشتنی است و علاوه بر جذابیت همیشگیِ تماشایِ بازیگریِ عامرخان دارای عناصر دیدنی دیگری شامل هیجان، رقابت، عشق، موسیقی و کشتی می‌باشد. پس برچسب فیلم هندی را از ذهن خودتان پاک کنید و به تماشای اثری زیبا از سینمای هند بنشینید تا بیشترین لذت را ببرید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر

این فیلم بسیییار عالی بود، چقدر روی احترام به پدر، تاکید داشت علاوه بر این که به دختران نگاه درستی داشت .
نه حرمت پدر شکسته شد نه دختری ضعیف نشان داده شد، همه چیز عالی ممنون امیر خان