بررسی بازی Star War Jedi Fallen Order

پس از یک دوره عقب نشینی کامل EA در ساخت عناوین تک نفره و ساخت بازی های چند نفره با بیشترین حجم خرید آیتم های درون برنامه ای ، انگار EA یکی از منفورترین شرکت های بازی سازی دنیا در چند سال اخیر قصد تغییرات اساسی در ساخت بازی هایش دارد. بازی Star War Jedi Fallen Order عنوان جدید شرکت EA که توسط Respawn entertainment ساخته شده است ؛ همه را در این مورد شک زده کرده است. از اولین معرفی بازی همه چیز جذاب و مجذوب کننده ساخته شده بود‌. و حال با تجربه ی بازی یک طعم شیرین در آن حس می کنیم که هر گیمری را مجذوب خود خواهد کرد.


 دیگر بررسی بهترین/ مهمترین بازیهای سال 2019 (اختصاصی سایت ساعت 7)

بررسی بازی A Plague Tale: Innocence

بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice

بررسی بازی Resident Evil 2 Remake

بررسی بازی Control

بررسی بازی Octopath Traveler

بررسی بازی Gears 5

بررسی بازی World of Warcraft Classic

بررسی بازی Fortnite : Chapter 2

بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare

بررسی بازی The Outer Worlds


داستان یک Jedi …

داستان بازی در مورد شخصی به نام Cal (با بازی کمرون موناگان) است. در ابتدای بازی او در یکی از کارخانه‌های The Empire مشغول کار است. در ادامه در یکی از بخش‌های کارخانه مشکلی به وجود می‌آید و او به همراه یکی از همکاران و دوستانش PRAUF برای تعمیر آن قسمت راهی می‌شود. در آن بخش به ناگاه پای PRAUF می‌لغزد و او در حال سقوط است اما Cal که در حقیقت یک Jedi است از قدرت خود استفاده کرده و او را نجات می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که لشکر The Empire و “خواهرِ دوم” برای بررسی علل این قدرت و پیدا کردن این Jedi که یک تهدید برای The Empire محسوب می‌شود، وارد صحنه شوند و جلوی عبور قطار کارگران را بگیرند و به تحقیق بپردازند. آنها تهدید به کشتن تمام کارگران می‌کنند و اینجاست که Cal خود را در خطر می‌بیند و….

داستان جذاب و لایه لایه ی بازی Star War Jedi Fallen Order از همین جا آغاز می شود. جلوتر در طول بازی Cal با اسرار بیشتری در مورد خود و دنیای بازی رو به رو می شود و خود را یک مهره ی کلیدی در سازمانی که قصد دوباره بازسازی Jedi ها و ساخت دنیایی بدون سلطه ی The Empire در آن را دارند میبیند. او به همراه چند تن از همراهانش با استفاده از سفینه ای به سراسر دنیای بازی برای مقابله با The Empire سفر می کند. محیط های مختلف پر از جزئیات و داستان های خودشان هستند که در طول سفر و ماجراجویی هایتان در مورد آنها بیشتر توضیح داده می شود‌. و اتفاقات و اطلاعات غافلگیر کننده ای در مورد شخصیت ها و داستان ها برایتان بازگو خواهد شد. همچنین در بازی مانند بازی هایی همچون Uncharted و یا Tomb raider صحنه های سینمایی جذابی در طول مسیر بازی برایتان رخ خواهد داد که برایتان بسیار جذاب و قابل توجه خواهد بود. اما مشکل بازی در بخش داستانی است که به برخی شخصیت ها به خوبی پرداخته نمی شود و در مورد پیش زمینه ی آنها حرف زیادی گفته نمی شود که کمی داستان بازی را گنگ می کند.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

ترکیبی جذاب از چند بازی موفق

ترکیبی از چند بازی موفق…

گیم پلی بازی Star War Jedi Fallen Order ترکیبی از چند بازی موفق است. اولین بازی که زیادی به چشم می آید بازی Dark souls است چرا که رویه ی بازی دقیقا مانند آن است با این تفاوت که در دارک سولز شما به هیچ عنوان هیچ درجه سختیی را نمی توانید انتخاب کنید و اتمسفر بازی به شدت خوفناک و ظلمانیست. بازی Star War Jedi Fallen Order قصد دارد تمام گیمرها را از خود راضی نگهدارد و با درست کردن درجات سختی مختلف اگر حتی شما یک گیمر معمولی هم باشید می توانید از داستان بازی لذت ببرید. و در درجات سختی بالاتر یک بازی بسیار سخت با چالش شدید در انتطار شماست که می تواند حتی گیمرهای حرفه ای را نیز به چالش بکشاند.

سیستم سیو و پیشروی در بازی دقیقا همانی است که در دارک سولز پیش تر دیده بودیم. پیشروی در محیط “نیمه بازِ” بازی به سمت ماموریتی که دارید و رو به رو شدن با دشمنان متنوع و مختلف که هر کدام حملات و ترفندهای خاص خود برای آسیب زدن به شما دارند. مثلا یک دشمن با شمشیرش به شما حمله می کند و دیگری با سلاح های از راه دور شما را آزار می دهند. جلوتر ربات های مختلف یا حتی ربات های غول پیکر و یا موجوداتی چون عنکبوت های بزرگ و یا موجودات غیر عادی و تخیلی به سراغتان خواهد آمد.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

تنوع دشمنان در بازی مناسب است…

در بازی هر چه به جلوتر بروید این تنوع دشمنان بیشتر و بیشتر خواهد شد و دشمنان جان سخت تر و ضربات انها در کمترین حرکات خون شما را تمام خواهد کرد. ضرباتی در بازی وجود دارند که غیر قابل دفاع هستند و معمولا در این لحظه دشمنان به رنگ قرمز در می آیند. در این موارد فقط باید جای خالی دهید و نمی توانید دفاعی انجام دهید. بزرگ ترین چالش بازی وجود باسهایی است که در طول مسیرتان با آنها رو به رو می شوید. و نکته ی جالب تر اینکه این باسها را جلوتر در بین دشمن های معمول بازی نیز خواهید دید و بازی در طول مسیرش چالش بر انگیز تر و جذاب تر می شود. “باس ها” معمولا داری چند فاز هستند و هر فار حرکات خاص خود را داراست که به مرور زمان باید حرکات و حملات آنها را یاد گرفته و پیش بینی کنید هر چند که در هر فاز باس ها علاوه بر حملات قبلی حملات جدید و مرگبار تری نیز اضافه می کنند که به جذاب تر شدن سیستم باسِ بازی کمک شایانی می کند. 

اما بازی برای تمام چالش های پیش رویتان امکانات زیادی در گیم پلیِ بازی اختصاص داده است. چرا که شما یک Jedi هستید و فنون زیادی برای مقابله با دشمنان بلدید. همچنین اسلحه ی شما “Lightstaber” می تواند به راحتی دشمنان را با چند ضربه از پای در بیاورد و تیر هایی که به سمت شما روانه است را به سمت دشمنان بازگرداند. در بازی جاخالی دادن ، روی زمین غلت خوردن و یا بلاک(جلوی ضربات دشمنان را گرفتن) که یک تولبار نیز برای آن وجود دارد که با استفاده ی بیش از حد خالی می شود یا parry کردن حملات با استفاده از Lightstaber نیز تعریف شده است.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

یکی از خوش ساخت ترین باس های بازی…

اگر در زمان مناسب قبل از خوردن ضربه به شما، از سلاحتان استفاده بکنید می توانید ضربه را مهار کرده و ضد حمله به دشمنان بزنید. همچنین علاوه بر این ها شما دارای قدرت های ویژه ای نیز هستید. در اول بازی قدرت آهسته کردن اشیاء و یا افراد در اختیار شماست و جلوتر قدرت های مانند هل دادن و یا جذب کردن و… به شخصیت بازی اضافه خواهد شد. که این نیروهای جدید با یادآوری گذشته ی شخصیت از دوران کودکی و آموزش های Jedi به او یادآوری می شود. در بازی تولبار Force نیز وجود دارد که با هر بار استفاده از فنون ویژه و یا نیروهای ویژه کم می شود و با درگیری و زدن ضربه به دشمن کم کم پر می شود.

دشمنان دارای تولبار خون و تولبار دفاعی هستند که در درجات سختی مختلف کاملا متغییر هستند. من در دور اول بازی درجه سختی “Jedi Master” را انتخاب کردم که علاوه بر چالش مناسب، بازی جذابی نیز تجربه کردم . با این وجود اگر جسارت بیشتری دارید می توانید “Jedi Grand Master” را انتخاب کنید تا با چالش بیشتری مواجه شوید.

سیستم افزایش سطح (level up)

بعد از شکست هر دشمن ، پیدا کردن موارد مخفی در “گوشه گوشه ی” بازی شما مقداری تجربه یا XP بدست می آورید که می توانید آنها را در محل ذخیره ی بازی به مهارت های مختلفی اختصاص دهید. مهارت ها به سه دسته تقسیم می شوند. اولی Survival است که مهارت های این رده باعث افزایش خون شما و در کل باعث افزایش زنده ماندن شما می شود. پس اگر می خواهید در بازی دووام بیشتری بیاورید باید در این قسمت مهارت ها را خرج کنید. دومی Lightsaber است که باعث افزایش مهارت های شما می شود و می توانید فنون جدید در این بخش یاد بگیرید. سومی Force است که می توانید با افزایش آن قدرت های ویژه ی خود را ارتقاء دهید و یا تولبار Force را ارتقاء دهید.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

تصویری از سیستم مهارتی بازی Star War Jedi Fallen Order

در بازی اگر از دشمنی شکست بخورید xp شما صفر می شود (اگر چه اگر چند لول ذخیره داشته باشید آنها از بین نمی رود بلکه مقداری اضافه آن صفر می شود بر خلاف بازیهایی مثل Sekiro) و باید به پیش همان دشمن قبلی بروید و با اولین ضربه به او xp شما بدون کم و کاست به شما باز خواهد گشت ، اما در صورت شکست دوباره تمام xp خود را اینبار برای همیشه از دست خواهید داد. در بازی مکان های وجود دارد که می توانید بازی را سیو کنید ولی اگر در این بخش ها Rest کنید تمام دشمنان که در طول مسیر نقشه ی بازی شکست دادید دوباره باز می گردند. ( دقیقا مانند سری souls)

مکان های مختلفی برای ماجراجویی…

مناطق بازی به نوعی نیمه باز بوده و میتوانید به ماجراجویی در بخش های مختلف آن بپردازید و بازی با داشتن یک نقشه ی جذاب شما را در این محیط های کمی پیچیده کمک می کند. دقیقا در هر بخش از نقشه تعداد جعبه ها و موارد مخفی مشخص شده است و این راهنمایی بسیار خوبی برای شماست که بدانید در هر بخش از نقشه چه خبر است.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

ماجراجویی های Cal پر از اتفاقات در مکانهای گوناگون است…

یکی از نکات منفی بازی محیط های کمی گیج کننده است و اینکه در طول مسیر داستانیِ بازی ممکن است چندین بار به یک منطقه برگردید ، هرچند با “دشمنان جدیدی” رو به رو خواهید شد اما باید دقیقا همان مسیر ها را بروید که کمی ممکن است کسالت آور باشد. همچنین در بازی هیچ حالت Fast travel ی وجود ندارد پس از انجام ماموریت در بازی باید تمام مسیر رفته تا سفینه را برگردید. در بازی بسیاری از مناطقش را دردفعات اول نمی توانید کشف کنید و باید با بدست آوردن تواناییهای بیشتر به آنجا برگشته و بخش هایی که به آنها دسترسی نداشتید را دوباره بررسی کنید.

بخش پلتفورمر بازی شما را یاد بازی Tomb Raider می اندازد و شما باید به مقبره های مختلف برای گشت زنی و یا کشف راز آنها بپردازید. مانند بازی های پلتفومر باید از موانع بگذرید از شکاف ها عبور کنید و یا از دیوارهایی که جای دست دارند آویزان شده و بالا بروید. در جای جای بازی معماهایی نیز وجود دارند که باعث افزایش جذابیت و تنوع بازی می شوند. هر چند اکثر معماهای بازی خوب طراحی نشده و بسیار سطحی هستند و بازی در این بخش می توانست معماهای جذاب تر و چالش بر انگیز تری در خود جای بدهد. در طول مسیرِ بازی امکانات جدیدتری نیز کسب خواهید کرد که گیم پلی را در طول مسیرِ بازی تنوع و جذاب نگه می دارد.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

معماهای بازی کمی سطحی ساخته شده اند…

شما باید با استفاده از توانایی هایتان در طول مسیر بازی حرکت کرده و از آهسته کردن زمان یا هل دادن یا جذب و پرش برای عبور از موانع مختلفِ پیش رویتان استفاده بکنید. معماهای بازی نیز بیشتر به استفاده ی درست از این گونه توانایی ها بستگی دارد‌.

در بازی باید به مناطق مختلف بروید که از نظر ظاهری و حتی دشمن هایی که درون این مناطق وجود دارند تنوع زیادی در آنها دیده می شود.در این مکان ها بخشهای مخفی ، باس های پنهان و صندوق هایی در گوشه گوشه ی بازی وجود دارند. که شامل ایتم ها که از نظر ظاهری میتوانید همه چیز را تغییر دهید می شود و یا مقداری xp در درونشان هستند. گیم پلی بازی از نبردهای خوش فکر و بخش های پلتفورمر تشکیل شده است که این تنوع باعث افزایش کششِ گیم پلیی و داستانی و همینطور هیجان انگیز شدن بازی می شود. شما در بازی طبق روندِ داستانی به مناطق و سیاره های مختلف سفر خواهید کرد که این خود یکی از نکات جذاب این بازی محسوب می شود.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

محیط های بازی دارای باس های مخفی و مکان های ناشناخته ی زیادی هستند…

از لحاظ شخصی سازی بازی واقعا امکانات زیادی دارد. از ظاهر لباس های شخصیتتان بگیرید تا رنگ رباتتان و یا صفینه تان و حتی سلاح Lightsaber تان را می توانید شخصی سازی کنید و آن را با طرح های مختلف با توجه به سلیقه ی خودتان رنگ آمیزی کنید. با گشت زنی و پیدا کردن آیتم های مخفی رنگ بندی ها و شکل های دیگر نیز به بازی شما اضافه خواهند شد‌.

یک ربات شیرین و بدرد بخور به نام BD-1

می توان گفت BD-1 یکی از جذاب ترین همراهانی است که دنیای گیم به خود دیده است. در مسیر بازی Cal یک ربات کوچک و بامزه به نام BD-1 پیدا می کند که در طول مسیر بازی همراه او خواهد بود‌. او بسیار کار آمد و بدرد بخور برایتان خواهد بود. او همدم شما در طول ماجراجویی هایتان خواهد بود و Cal در طی سفر با او در مورد مسائل مختلف صحبت خواهد کرد و او در جوابش بوق های بامزه و کوتاهی را به او بر می گرداند‌. او کاربردهای بسیار زیادی برای شما در طول بازی خواهد داشت و در بسیاری از نقاط بازی باید او را به امکانات جدید مجهز کنید تا ادامه دادن بازی برایتان ممکن شود. چرا که گیم پلی بازی به صورت کامل به او وابسته است.

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

BD-1 بهترین همراه شما در این بازی است…

در مواقعی که خونتان کم می شود از او کمک می خواهید و او جانتان را زیاد می کند. در بازی مکان های مخفی زیادی وجود دارد که با رفتن و کشف کردن “آیتم هایی” را بدست می آورید. یکی از این آیتم ها باعث افزایش تعداد Stim های BD-1 می شود. این بدین معنی است که شما می توانید دفعات بیشتری خونتان را پر کنید. این موضوع به خاطر سختی بازی برایتان بسیار مفید خواهد بود. پشت دری گیر کرده اید یا اینکه با جعبه ای بسته رو به رو هستید! یا کمی اطلاع در مورد داستان محیط و یا دشمنان بازی می خواهید. همه و همه ی این موارد را BD-1 برایتان تامین خواهد کرد.

او یک ربات کوچکِ باهوش و همه کاره است‌ که در طول سفر بازی بر روی دوش Cal جا خوش کرده است و هر جا که چیزی کشف می کند با یک بوق کوچک شما را مطلع ساخته و با دستور شما شروع به اسکن محیط و دادن اطلاعات بسیار مفید به شما می کند. او به قدری در بازی برایتان ارزشمند و جالب است که در صورتی که برای مدتی از او دور شوید دلتان برایش تنگ خواهد شد!

بازی Star Wars Jedi Fallen Order

محیط های بازی Star War Jedi Fallen Order از نظر ظاهری بسیار چشم نواز هستند

بسیار زیبا و شنیدنی

بازی Star War Jedi Fallen Order یک بازی پر از جزئیات است که مکان های نیمه باز بسیار جذابی را در دل خود جا داده است. که از نظر ظاهری بسیار چشم نواز هستند که هر چند از نظر فیزیکی تاثیری در گیم پلی بازی نمی گذارند ولی نمس توان از ظاهر چشم نواز مکان های مختلفی که به آنجا سفر می کنید چشم پوشی کرد‌. در طول بازی کمترین مشکل از لحاظ افت فریم و یا مشکلات این چنینی در نسخه ی PC بازی دیده شد و بازی با “فریم ریت” مناسب و بدون کوچکترین مشکلی اجرا شد. در مکان های تاریک که باید به ماجراجویی بپردازید می توانید از نور شمشیر خود استفاده کنید تا محیط اطراف را روشن کنید که صحنه های زیبایی را از لحاظ بصری برایتان به جا خواهد گذاشت. موسیقی متن بازی بسیار جذاب و شنیدنی خلق شده است و مخاطب را جذب حال و هوای بازی و اتمسفر آن می کند و در صحنه ها و موقعیت های گوناگون احساسات مختلفی را در بازی تزریق می کند از احساس جذابیت بگیرید تا صحنه های تراژدی و یا هولناک همه و همه موسیقی های مناسب و جذابی را در لحظات مناسب خود دارند.

چکیده

نکات منفی
بازگشت به محیط های تکراری برای چندین بار ، معماهای سطحی ، شخصیت پردازی ضعیف برخی کاراکتر های بازی ، نقشه های گیج کننده ، نبود سیستم fast travel در بازی

نکات مثبت
یک بازی چالش بر انگیز ، داستان خوب و جذب کننده ، اکشن های جذاب ، گرافیک زیبا ، موسیقی متن قوی ، ربات BD-1 به زیبا شخصیت پردازی شده و بسیار دوست داشتنی و کاربردی است ، استفاده ی بسیار مناسب از ایده های چند بازی بزرگ

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Star War Jedi Fallen Order

عالی

بازی Star War Jedi Fallen Order جزوء معدود بازی‌هایی است که در چند سال اخیر شما را تا به انتهایش درگیرِ داستان و شخصیت‌ها و گیم‌پلی جذابش می‌کند. بازی در هیچ کجا از مسیرش از ابتدا تا به انتها خسته کننده و سطحی نمی‌شود و همیشه جذابیت‌ها و چالش‌هایی برای ادامه دادن مسیر پیش روی شما می‌گذارد. محیط‌های زیبا، موسیقی‌های شنیدنی، اکشن‌های جذاب و چالش برانگیز، داستان‌های دلنشین و شخصیت‌هایی که دوست دارید بیشتر در مورد آنها بدانید(هر چند ممکن است به برخی از آنها به خوبی پرداخت نشده باشد) از بازی Star War Jedi Fallen Order یک بازی عالی و تمام عیار ساخته است. برای اتمام بازی حداقل ۲۰ ساعت زمان احتیاج دارید و بعد می توانید به گشت گذار و ماجراجویی و تجربه کردن درجه سختی‌های دیگر نیز فکر کنید.

 

نمره نهایی (عالی)

امیدوارم از مطلببررسی بازی Star War Jedi Fallen Order ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

مطلب کامل و خوبی بود. بازی رو تجربه کردم واقعا عالیه.