بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train / قطار بی انتها

انیمه سینمایی شیطان کُش قطار بی انتها (Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba the Movie: Mugen Train) دنباله‌ی داستانه فصل اول انیمه سریالی Demon Slayer را دنبال می‌کند. همانطور کمپانی Ufotable قولش را داده بود در 16 اکتبر 2020 انیمه سینمایی شیطان کُش به اکران درآمد و توانست رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ ژاپن را بزند که قبلاً در اختیار انیمه Spirited Away بود. در ادامه با ما در سایت ساعت هفت با بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train همراه باشید.

انتشار اولیه: 20 دی 1399

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بهترین انیمیشنهای سینمایی سال 2020

بررسی فصل اول انیمه سریالی Demon Slayer /دیوکُش

[Best_Wordpress_Gallery id=”69″ gal_title=”انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train”]

مروری بر داستان انیمه سریالی شیطان کش / جنون بی‌حد و مرز

اگر هنوز موفق به دیدن فصل اول سریال شیطان کُش نشده‌اید، بهتر است قبل از دیدن این انیمه (البته هنوز نسخه دیجیتالی آن عرضه نشده است) فصل اول آن را ببینید یا نقدش را در اینجا بخوانید. اما دیدن این انیمه 26 قسمتی بسیار توصیه می‌شود چراکه باعثِ درک بهترِ شخصیت‌ها و اتفاقات توسط شما می‌شود…

به طور خلاصه قضیه انیمه شیطان کش از این قرار است، تانجیرو پسری روستایی است که برای بدست آوردن پول و سیر کردن شکم خود و خانواده اش به جنگل می‌رود و هیزم جمع می‌کند. او یک روز سردِ زمستانی از خانواده‌اش خداحافظی می‌کند تا به دهکده‌ای در نزدیکی خانه‌اشان برود تا هیزم‌ها را بفروشد، از خوش اقبالی این بار مشتریان زیادی بدست می‌آورد. در هنگام بازگشت به شب می‌خورد و سعی می‌کند سریعتر به خانه برگردد ولی در راه مردی به او می‌گوید که بیرون خطرناک است و بهتر است شب را پیش او بماند.

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 1

تانجیرو از سر ناچاری قبول می‌کند. مرد او را از شیاطینی که شبها در جنگل پرسه می زنند برحذر می‌دارد اما او توجهی نمی‌کند. فردا صبح زود حرکت می‌کند و از مرد بابت غذا و خواب تشکر می‌کند و به سمت خانه می‌رود. در راه تانجیرو به خاطر آنکه حس بویایی بسیار قویئ دارد، بوی خون به مشامش می‌رسد و وقتی به خانه‌اش نزدیک می‌شود متوجه می‌شود که تمام اعضای خانواده‌اش توسط شیاطین سلاخی شده‌اند. آنها حتی به کودکان نیز رحم نکرده‌اند و برادر و خواهر خردسالش را نیز تکه تکه کرده‌اند و خون همه جا را فرا گرفته است. اگر شیطانی به شما زخم بزند و نتواند که شما را بچنگ آورد، شما نیز کم کم تبدیل به یک آدم خوار و شیطان می‌شوید، عقل خود را از دست می‌دهید و دیگر تنها هدف در زندگیتان  پر کردن شکم خود از گوشت انسان‌ها می‌شود. این حالت برای خواهر تانجیرو یعنی نزوکو اتفاق می‌افتد. اما نزوکو با شیاطین عادی فرق دارد و سعی نمی‌کند به انسان‌ها حمله کند پس با دهن بندی از بقیه جدا می‌شود. در طول فصل اول تانجیرو به دنبال راهی برای بازگرداندن انسانیت نزوکو می‌رود و داستان‌های جذابی را در این زمینه به وحود می‌آورد. تانجیرو سپس به عضویت گروه Demon Slayer در می‌آید و در طول فصل اول او به ماموریت‌های مختلفی برای شکار شیاطین آدم خوار فرستاده می‌شود…

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 2

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train / خون، اشک، لبخند

انیمه شیطان کش تمام این سه کلمه را در خود دارد. عاشقان انیمه می‌دانند که انیمیشن‌های ژاپنی اکثراً به خون و خونریزی‌های وصف ناپذیر خود مشهور هستند و انیمه شیطان کش هم تا دلتان بخواهد از این صحنه‌های خونین زیاد دارد. اما همانطور که می‌تواند انیمه‌ای به شدت خونین و خشن باشد به همان صورت نیز می‌تواند به شدت کمدی و درام باشد. در واقع نویسنده این انیمه یعنی Koyoharu Gotōge بسیار ماهرانه داستانی خلق کرده که هم کمدی است، هم درام و هم ماهیت انیمه‌های خشنی مانند این را نیز داراست و در هیچ مقطعی مطلقاً طنز، خشن و درام نیست، بلکه مخلوطی از همه اینهاست. بار طنز را نه یک کاراکتر بلکه تمام شخصیت‌های انیمه بسته به شرایطی که در داستان دارند، به دوش می‌کشند.

هر کدام از شخصیتها دارای خصلت‌هایی مسخره و طنز هستند. مثلاٌ در این قسمت شما با یکی از اعضای رده بالای شیطان کش به نام هاشیرا با اسم کامل Flame Hashira Kyojuro Rengoku دیدار می‌کنید که همانند اسمش چهره‌ای مانند شعله‌های آتش دارد و انگار به جای مو بروی سرش آتش قرار دارد. چهره او طوری است که انگار پلک نمی‌زند و تمام مدت به نقطه‌ای خیره است، اما در زمان درست به شدت مرگبار است.

از آنطرف اینوسکه با روحیه‌ای مانند یک گراز وحشی (همانند کلاهی که سرش است) بسیار افسار گسیخته است، سواد ندارد، حرف زدن بلد نیست، تاکنون شهری را از نزدیک ندیده و قطار را با شیطان آدم خوار اشتباه می‌گیرد و به سویش حمله‌ور می‌شود! اما همین اینوسکه آنچنان دلیر و بی‌باک است که یک تنه به دل دشمن می‌زند.

کاراکتر زنیتسو (که مورد علاقه خود من هم است) از بقیه جالب‌تر است او یک ترسویِ به تمام معناست. حتی از بال زدن یک گنجشک می‌ترسد! او در هنگام آزمون انتخابی برای تبدیل شدن به یک شیطان کش به خاطر آنکه می‌ترسید تمام هفت روز امتحان را در جایی پنهان شده بود! اما همین زنیتسو می‌تواند ضرباتی آنچنان مهلک به شیاطین وارد کند که کاملا شوکه‌تان می‌کند. او به خاطر ترس بیش از اندازه گاهی اوقات بیهوش می‌شود و در اینجاست که ضمیر ناخودآگاهش در قامت یک شیطان‌کش از مهارت‌های رعد آسایش بهره می‌برد و شیاطین را تارومار می‌کند.

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 3

بی مانند

 شخصیت اصلی انیمه یعنی تانجیرو از خوش قلب‌ترین شخصیت‌هایی است که تا به حال در دنیای سرگرمی دیده شده است. رفتار او بعضی وقت‌ها در طول انیمه سریالی اشک شیاطین را نیز در می‌آورد و مهربانی و بی‌ریا بودن او یکی از نمادهای انیمه شیطان کش است. در این قسمت از انیمه شیطان کش بیشتر با شخصیت تانجیرو آشنا می‌شویم. شیطانی که قطار را تسخیر کرده مردم را در خواب می‌کند و سپس آنها را به کام مرگ فرو می‌برد. تانجیرو و دوستانش نیز به همین نفرین دچار شده و به خواب می‌روند. خوابی که به شکلی فرد را اسیر توهماتی از آرزوهای از دست رفته‌اش می‌کند. اما تانجیرو موفق می‌شود که از کابوس بدون کمک برخیزد. به جز کابوس تانجیرو که دوباره با خانواده‌اش که کشته شده بودند ملاقات می‌کند، بقیه اعضا رویاهایی بعضاً خنده‌دار دارند. مثلاً زنیتسو در رویاهایش با نزوکو خواهر تانجیرو قرار می‌گذارد.

اما تانجیرو متوجه می‌شود که در حال دیدن یک کابوس است و ضمیر ناخودآگاهش تلاش می‌کند تا ذهنش را از کابوس بیدار کند. از آنطرف چون نزوکو نیمه شیطان نیمه انسان است به این کابوس دچار نمی‌شود و سعی می‌کند راه حلی برای رهایی برادرش از کابوس بیابد. یکی از بزرگترین دستاوردهای انیمه شیطان کش کاراکتر نزوکو است که جز یک خط دیالوگ که قبل از تبدیل شدنش به شیطان می‌گوید(در انیمه سریالی) در تمام طول فصل اول و همین قسمت سینمایی انیمه کاملاً در سکوت است. اما به قدری شخصیت پردازی جالبی دارد که عاشقش می‌شوید.

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 4

همچون انیمه One Punch Man که کاراکتر سایتاما در بیشتر مواقع چهره‌ای کُمیک گونه دارد و بی‌خیال است و فقط زمانی که دشمنش ارزش داشته باشد که کمی از قدرتش را به نمایش بگذارد چهره‌اش انیمه‌‌ای می‌شود. در انیمه شیطان کش درست برعکس وقتی کاراکترها در موقعیت طنز قرار می‌گیرند چهره‌ای کُمیک‌گونه می‌یا‌‌بند که از لحظات مفرح انیمه شیطان کش است. کاراکتر نزوکو در عین حال که یک شیطان است، بسیار ترحم برانگیز نیز می‌باشد. اصلاً انتظار نداشتم کاراکتری در دنیای انیمه بدون اینکه کلمه‌ای بگوید بتواند دارای شخصیتی تا این حد پُخته باشد. معمولا نویسندگان انیمه‌ها و مانگاها (کامیک بوک‌های ژاپنی که انیمه‌ها معمولاٌ از روی آنها ساخته می‌شوند) برای خلق یک شخصیت به دیالوگ پناه می‌برند و شخصیتهایشان ساعت‌ها حرف می‌زنند تا خود را معرفی کنند. نمونه اش سری انیمه های Naruto است که برای شخصیت پردازی از دیالوگ استفاده می‌کند اما نزوکو  بدون دیالوگ و فقط با اتفاقات مختلفی که در طول داستان برایش پیش می‌آید دارای یک کاراکتر منحصر به فرد برایتان خواهد شد.

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 5

شمشیر دولبه

چرا انیمه شیطان کش: قطار بی انتها تبدیل به پرفروش ترین انیمه سال و تاریخ ژاپن شده است؟ اگر داستان انیمه را یک کاتانا در نظر بگیریم! یک لبه‌اش خون، وحشت، خشونت و صحنه‌های تلخ و غافلگیر کننده است که شما را سیراب می‌کند و لبه دیگرش طنز و درام (یا دِرامِدی) است که شما را پای اثر نگه می‌دارد.

به اندازه‌ای که در این انیمه سر و دست و پا قطع می‌شود، تیکه و متلک و لحظات مفرح هم وجود دارد و از آنطرف اینکه نویسنده حتی شیاطین را با پیشینه داستانی خلق کرده و برایشان پیش زمینه داستانی تعریف کرده  و هر کدام خصوصیات منحصر به فردی را دارا هستند، که بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. در نگاهی دیگر انیمه نیز از کیفیت تصویری و جلوه های بصری بسیار بالایی برخوردار است. افکت‌های استفاده شده برای آنکه کاراکترهای شیطان کش از قدرت‌هایشان بهره ببرند نیز بسیار عالی و در عین حال همچون نقاشی‌های ژاپنی سنتی هستند. مثلاً تانجیرو از تکنیک و فُرم تنفس آب استفاده می‌کند تا ضرباتی مهلک وارد کند، این ضربات با افکت‌هایی بسیار جالب همراه هستند که تیغه شمشیر تانجیرو را به شکل آب در می‌آورند و ظاهر این آب مانند نقاشی‌های سنتی ژاپنی است که تضاد بسیار خوبی را با فُرم انیمه برقرار می‌کند که نظیرش در هیچ انیمه‌ای دیده نشده است.

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train 6

حرف پایانی

باید گفت انیمه شیطان کش از همان فصل اول تبدیل به یکی از ماندگارترین انیمه‌های سریالی ساخته شده تاکنون شد و توانست چشم‌های بسیاری را به خود معطوف کند. این انیمه و مخصوصاً این قسمت سینمایی‌اش جای هیچ نقدی را برایمان نگذاشت و نمی‌توان ایرادی اساسی که باعث شود خاطره‌ای منفی از آن در یاد بماند از آن گرفت. ضمن اینکه انیمه داستانی پرفراز و نشیب و پر از لحظات تلخ، شیرین و جذاب را به شما هدیه می‌کند که در کمتر انیمیشنی با چنین قدرت دیده شده است. انیمه سینمایی شیطان کش یکی از آن آثاری است که به واسطه شخصیت‌ها و داستانش به شدت تحت تاثیرتان قرار می‌دهد و برایتان ماندگار خواهد شد…

انیمه Demon Slayer: Mugen Train

بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train


انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(شاهکار)

(شاهکار)

قطار بی‌انتها

باید گفت انیمه شیطان کش از همان فصل اول تبدیل به یکی از ماندگارترین انیمه‌های سریالی ساخته شده تاکنون شد و توانست چشم‌های بسیاری را به خود معطوف کند. این انیمه و مخصوصاً این قسمت سینمایی‌اش جای هیچ نقدی را برایمان نگذاشت و نمی‌توان ایرادی اساسی که باعث شود خاطره‌ای منفی از آن در یاد بماند از آن گرفت. ضمن اینکه انیمه داستانی پرفراز و نشیب و پر از لحظات تلخ، شیرین و جذاب را به شما هدیه می‌کند که در کمتر انیمیشنی با چنین قدرت دیده شده است. انیمه سینمایی شیطان کش یکی از آن آثاری است که به واسطه شخصیت‌ها و داستانش به شدت تحت تاثیرتان قرار می‌دهد و برایتان ماندگار خواهد شد…

امیدواریم از مطلب ” بررسی انیمه سینمایی Demon Slayer: Mugen Train ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

مرسی عالی بود

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

باید دیدن انیمه ها رو تو برنامم بذارم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

خیلی جالب به نظر میرسه
من طرفدار انیمه‌هام خیلی خفنن بعضی‌هاشون