بررسی انیمیشن Frozen 2

بعد از گذشت ۶ سال از انتشار اولین نسخه از عنوان Frozen بار دیگر به دنیای منجمد کننده ی آن باز می گردیم … با داستان و رنگ و لعابی کاملا متفاوت و اینبار با شناخت بیشتر از شخصیت ها به سراغ داستانی کاملا جدید می رویم. Frozen 2 به کارگردانی Chris Buck و Jennifer Lee و همچنین Kristen Bell ، Idina Menzel ،Josh Gad و Jonathan Groff از مهمترین صداپیشگان این اثر محسوب می شوند این انیمیشن در تاریخ 22 نوامبر 2019 به اکران عمومی در آمد و  چند روزی است که کیفیت خوب آن به صورت دیجیتالی در دسترس قرار گرفته است. با بررسی انیمیشن Frozen 2 همراه سایت ساعت هفت باشید.

(بررسی شامل اسپویل نیست و فقط بخش ابتدایی داستان برای درک بهتر نوشته شده است.)

انیمیشن Frozen 2

داستان انیمیشن Frozen 2

انیمیشن Frozen 2 با یک فلش بک از کودکی های آنا و اِلسا آغاز می شود. جایی که آن دو به گرمی مشغول بازی با قلعه و آدمک های برفی خود، در دل یک جنگلِ سحر آمیزِ خیالی هستند. شب هنگام پدر و مادرشان برای خواباندن آنها به اتاقشان می آیند و پدر که آنها را مشغول بازی می بیند برایشان یک داستان واقعی از یک جنگل جادویی تعریف می کند. جنگلی که اصلا شبیه آن چیزی که آنها در بازیشان به تصویر کشیده بودند نبود.

در جایی دور دست در شمالی ترین منطقه ، یک جنگلِ بسیار قدیمی و اسرار آمیز وجود داشت. جنگلی که توسط چهار روح قدرت گرفته شده بود. ارواحِ هوا، آتش، آب و خاک که هر کدام بخشی از قدرت جنگل را در دست داشتند. همچنین مردم بومی به نام “نورتالدرا” نیز در این جنگل زندگی می کردند که می توانستند قدرت های مختلف ارواح را در خدمت گرفته و کنترل کنند. با تمام تفاوت هایی که نورتالدرا ها و آرِندلی ها داشتند اما با هم پیمان دوستی بستند. شاه رونالد (پدربزرگ آنا و اِلسا) برای تداوم این دوستی یک سد در وسط این بخش بوجود آورد تا بتوانند از آب جمع شده در پشت سد استفاده کنند. اما وقتی که یک روز شاه رونالد به همراه شاهزاده و گارد محافظش به جنگل رفته بود اتفاقی اسرار آمیز می افتد و نورتالدرا ها به آرِندِلی ها حمله می کنند… جنگ ارواح را عصبی می کند و بر ضد خودشان می شوراند و باعث می شود جنگلِ اسرار آمیز در طلسمی غیر قابل بازگشت گرفتار شود و مِه تمام جنگل را فرا می گیرد… پرنس (پدرشان) توسط فردی اسرار آمیز نجات پیدا می کند و در آخرین لحظات صدای آوازِ دختری را از دور می شوند…

انیمیشن Frozen 2

اکنون سالها از آن ماجرا و ماجراهای قسمت اول گذشته است… مردم شهر آرِندِل اکنون سال هاست به رهبری اِلسا در صلح و صفا زندگی می کنند. اما اِلسا صدای دختری را از راه دور می شنود. صدایی که انگار از او درخواست کمک می کند. اِلسا قدرت ارواح که در دل جنگل هستند را بیدار می کند و به دنبال صدا به همراه آنا ، اولاف ، کریستوف و اِسپن راهی جنگل می شود تا به دنبال کشف رازهای درون جنگل بپردازد … اما در جنگل حوادث عجیب و غریبی اتفاق می افتد که شکل اصلی داستان را شکل می دهند…

صدایی که فقط اِلسا آن را می شوند. او آرام و قرار ندارد و در درونش حس می کند که متعلق به آرِندِل نیست و یک خلع در اعماق درونش وجود دارد. پس وقتی صدا را می شوند آن حس نیز بیشتر به او فشار می آورد تا به دنبال ناشناخته ها و کشف راز جنگل اسرار آمیز برود.

بررسی

داستان در ابتدا کمی مرموز شروع می شود و آشکار سازی این رمز و راز نیمه ی اول انیمیشن را شکل می دهد. در ابتدا بیننده کمی در مورد روایت داستان گیج می شود واقعا داستان با شکل مناسبی شروع نمی شود و بیننده در یک ساعت اول فقط به دنبال کشف رازهای موجود در Frozen 2 است و هیچ لذتی از اتفاقات انیمیشن نمی برد نه طنز قابل توجهی نه اتفاق خاص و چشم گیری… هر چند در نیمه ی پایانی ، داستان شکل واقعی خود را برای بیننده رو می کند ولی کاملا دیر شده است و بیننده آن شور اولیه نسبت به داستان را از دست می دهد. همینطور داستان کاملا مشخص است که فقط برای گیشه نوشته شده است و آن فکر و ایده ی بکر شماره ی اول را در خود ندارد.

حتی شخصیت ها نیز آن حرارت و بامزگی قبل را ندارند. مثلا شخصیت اولاف بزرگ تر شده و به سن بلوغ نزدیک می شود! او از دانش و آموخته هایش در این سال ها حرف میزند و می خواهد این تعلیمات را به رخ دیگران بکشد. واقعا چه دلیلی دارد شخصیتی دوست داشتنی را بخواهید این چنین تغییر دهید که حتی نصف بامزگی نسخه ی قبلی را نداشته باشد‌. یا کل موضوع و خط فکری کریستوف در کل داستان خواستگاری کردن از آنا است و هیچ چیزِ دیگری در شخصیت او دیده نمی شود. حتی شخصیت های جدید نیز گنگ و بدون پس زمینه وارد داستان می شوند و بیننده حسابی در لا به لای شخصیت های مختلف که هیچ کدام را هم به درستی نمی شناسد گیج می زند!

روند داستانی و شخصیت ها در کنار یکدیگر آن کششِ داستانی قبلی را ندارند و اتفاقات بیشتر صرفا برای ساخت صحنه هایی با جلوه های ویژه ی پر زرق و برق ساخته شده اند. مطمئنا Frozen 2 فیلم بدی نیست ولی در مقایسه با شماره ی اول یک عنوان معمولی محسوب می شود که آن پتانسیل را ندارد. اما انیمیشنی ست که تمام سنین آن را نگاه می کنند و درگیرش می شوند. Frozen 2 تمام عواطف شما را تحت تاثیر می گذارد؛ صحنه ای شما را می خنداند(به ندرت)، صحنه ای شما را متحیر می کند، صحنه ای دیگر غم انگیز و عاشقانه است. این مسائل باعث می شود که در تمام فیلم درگیر ماجرای آن باشید . هر چند این مسائل نمی تواند مشکلات آن را حل کند ولی باز روند داستانی را قابل تحمل تر می کند.

بررسی انیمیشن Frozen 2 / جنگل اسرار آمیز 1

اگر بخواهیم از نظر صمعی بصری در مورد انیمیشن Frozen 2 حرف بزنیم، باید به جلوه های ویژه ی بسیار زیبایش اشاره کرد که نسبت به نسخه ی قبلی بسیار زیبا پر جزئیات تر درست شده است. جلوه های یخ و آتش و باد و آب به زیبایی در طول فیلم دیده می شود و با هم ترکیب می شوند و لحظات چشم نوازی را برای بیننده خلق می کنند. اما آهنگ ها که بخشِ بسیار مهمی از انیمیشن Frozen 2 را تشکیل می دهند نسبت به نسخه ی قبل آن تازگی و احساس لازم را ندارند. هر چند نمی توان از آهنگ های The Next Right Thing با صدای Kristen Bell و Into the Unknown با صدای Idina Menzel, Aurora و همینطورShow Yourself با صدای Idina Menzel, Evan Rachel Wood به راحتی گذشت که بسیار شنیدنی هستند اما در کل نسبت به نسخه ی قبلی آهنگ های ضعیف تری را شاهد هستیم. اما آهنگ ها فقط برای جذابیت و دلنشینی در سِیر انیمیشن قرار نگرفتند با دقت به آنها گوش دهید چرا که نکته ها و کلیدهای داستان در قلب آنها نهفته هستند و اینگونه مسائل محیطِ Frozen 2 را بسیار منحصر به فرد کرده است.

انیمیشن Frozen 2 در مورد عشق، خانواده و قدرت با هم بودن و مراقبت از یکدیگر است. آنا قدرت جادویی ندارد اما قلبِ بزرگی دارد که جادوی حقیقی اوست و در Frozen 2 می بینیم قدرتِ عشق و دوست داشتن به خانواده می تواند چه رویدادهای بزرگی را رقم بزند. وقتی این تضاد یعنی قدرت عشق و باورِ آنا و قدرت جادویی اِلسا در مقابل هم قرار می گیرند محیط انیمیشن را بسیار جذاب و قابل توجه می کنند. همینطور داشتن باور قلبی و تلاش برای دستیابی به آن باور از بخش هایی از انیمیشن است که از آن لذت خواهید برد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز انیمیشن Frozen 2

متوسط

انیمیشن 2 Frozen آن داستان و روایت قسمت قبلی خود را دارا نیست اما می‌توانید از نظر صمعی، بصری از آن لذت ببرید و برایتان لحظات مفرحی را بسازد. این انیمیشن مسلما بیشتر برای کودکان و نوجوانان ساخته شده و آنها می‌توانند بیشترین لذت را از ماجراجویی‌های اِلسا و همراهانش ببرند و بارها از دیدن چندباره آن خسته نشوند. ولی برای مخاطب بزرگسال شخصیت‌ها آن بامزگی و نشاط شماره ی قبلی را ندارند و زود برایتان خسته کننده می‌شوند. در کل اگر شماره قبلی را دیده باشید حتما ارزش یکبار دیدن را دارد.

امیدوارم از مطلب “بررسی انیمیشن Frozen 2” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها