بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

رایا و آخرین اژدها / Raya and the Last Dragon انیمیشنی از کمپانی معروفِ والت دیزنی پیکچرز(Walt Disney Pictures) است که در تاریخ 5 مارس 2021 به اکران درآمده است. Don Hall و Carlos López Estrada کارگردانی این انیمیشن و Qui Nguyen و Adele Lim نویسندگی این اثر را برعهده داشتند. این انیمیشن با نظرات اکثرا مثبتی از سوی منتقدین و مردم رو به رو شده است به طوری که در سایت IMDB امتیاز بالای 7.5 را کسب کرده و 94 درصد منتقدین در روتن نیز نظر مثبتی نسبت به این انیمیشن داشته‌اند. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon همراه شما عزیزان هستیم.

خلاصه داستان…

کوماندرا 500 سال پیش سرزمینی متحد و خرم بود. تمام مردم این سرزمین به واسطه اژدهایانِ افسانه‌ای زندگیِ شادی را می‌گذراندند و اژدهایان برای آنها صلح و رفاه به ارمغان آورده بودند. تا اینکه روزی این سرزمین توسط موجوداتی به نام “درون(Druun)” مورد حمله قرار می‌گیرد. درون‌ها به انسان‌ها حمله کرده و زندگی را از کالبد آنها خارج می‌کنند. اینکار باعث می‌شود این موجودِ اهریمنی تکثیر شده و انسان‌ها به سنگ تبدیل شوند. درون‌ها اکثر اژدهایان را نیز تبدیل به سنگ ‌می‌کنند، اما آنهایی که باقی مانده‌اند خود را فدای نابودی درون‌ها می‌کنند و فقط یک جواهر درخشان از آنها به یادگار می‌ماند. به این شکل درون‌ها از بین می‌روند اما با نابودی اژدهایان اتحاد مابین این سرزمین نیز رنگ می‌بازد و آنها به پنج بخش Fang، Talon، Tail، Spine و Heart تقسیم می‌شوند. (به خاطر شکل ظاهری سرزمین به اژدها، هر بخش به نام قسمتی از بدن اژدها نام گذاری می‌شود) سال‌ها از آن زمان گذشته و رئیس بنجا فرمانده هارت(Heart) از دیگر سرزمین‌ها برای اتحاد دوباره دعوت می‌کند اما…

بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

در انیمیشن رایا و آخرین اژدها علاوه بر تصاویری بسیار زیبا با داستانِ پر از درسی نیز رو به رو خواهید شد. داستانی که در وصف همدلی و یکی شدن است. پنج سرزمین جدا از هم که پانصد سال پیش سرزمین واحد و متحدی بودند. اما اکنون مردم هر بخش از این سرزمین بدون اینکه به خوبی یکدیگر را بشناسند، هیچ اعتمادی به هم ندارند و به جای دوستی، کینه و نقاق در دل آنها جای گرفته است. آنها یکدیگر را برای بلاهایی که دنیا سرشان آورده مقصر می‌دانند، در حالی که نمی‌دانند که این خودشان هستند که عاملی برای بلاهای بدتر در آینده خواهند شد و با دست خودشان و به خاطر از هم گسستگی که میانشان در جریان است ملت‌هایشان را به نابودی می‌کشانند.

تفاوت‌هایی که در هر بخش از این سرزمین‌ها دیده می‌شود یکی از نکات جذاب انیمیشن محسوب می‌شود. سرزمین Tail؛ که در میان صحرای بی‌آب و علف است. سرزمین Talon؛ که بازارهایی شناور در آب دارد. سرزمین Spine؛ که در منطقه برفی و کوهستانی است. سرزمین Fang؛ در منطقه‌ای در میان آب‌هاست و آنها از گربه‌های بزرگ به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. هر کدام از این سرزمین‌ها در کنار سرزمین Heart دارای خصوصیات خاصی هستند و فرهنگ‌ها و ظواهر مختلفی را دارا هستند که همین موضوع تنوع جذابی را در انیمیشن از لحاظ بصری خلق کرده و باعث شده که از دیدن آن خسته نشوید.

این سرزمین‌ها در کنار هم سرزمین “کوماندرا” را تشکیل می‌دادند. سرزمینی قدرتمند با انواع و اقسام محصولات و زیبایی‌ها اما وقتی آنها بر سر تکه جواهری به جدال می‌پردازند، جدا شده و ضعیف می‌شوند. پس اتحاد و یک‌دلی آنها بود که برایشان خانه امنی ساخته بود و وقتی که یکی بودنشان از بین رفت، محکوم به نابودی شدند. انیمیشن رایا و آخرین اژدها اگر همین تلنگر را به ما بزند و ما را به هم نزدیک‌تر کرده و بتواند دید ما را نسبت به یکدیگر بهتر کند تا بهتر ببینیم و تفاوت‌هایمان چه از لحاظ زبان، ظاهر و فرهنگ را بیشتر درک کنیم، یک عنوان موفق محسوب می‌شود. شاید نتوان در یک فیلم سینمایی چنین زیبایی و درسی را گرفت اما یک انیمیشن با افزودن بخش‌های بامزه و تخیلات بی‌نهایت زیبا اثر ماندگارتری را خلق می‌کند. اثری که روی هر سن و سالی می‌تواند تاثیرگذار باشد و دید هرکس را نسبت به زندگی بهتر کند.

رایا و آخرین اژدها به معنای واقعی کلمه زیباست. این انیمیشن در خلق صحنه‌های رویایی و مناظر حیرت انگیز به شدت موفق عمل کرده است و از مهمترین نکات مثبت آن طراحی محیط و انیمیشن‌های بسیار قدرتمند آن ‌می‌باشد. در کنار این آهنگسازی بسیار شنیدنی “جیمز نیتون هاوارد” (James Newton Howard) که 9 نامزدی اسکار را در کارنامه خود دارد از دلایل دیگرِ تاثیرگذاری صحنه‌های زیبای این انیمیشن محسوب می‌شود. از دیگر نکات مثبت فیلم می‌توان به شخصیت‌های بامزه آن اشاره کرد که طنز را به بخش‌های مختلف فیلم اضافه کرده‌اند. مانند کودک نوزاد و بچه میمون‌ها یا “توک توک” حیوان دست آموز “رایا” که بسیار زیبا و بامزه طراحی شده‌اند.

بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

در کنار تمام نکات مثبت، می‌توان از داستان این انیمیشن ایراد گرفت. کلیت داستان دارای حفره‌های متعددی است که حتی تا انتهای آن بی‌جواب باقی می‌مانند. علت دشمنی که بین این جوامع برقرار است احمقانه است و وقتی که این دشمنی با پیدا شدن اژدها می‌تواند به اتمام برسد و صلح به ساده‌ترین شکل برقرار شود، فیلم در صدد ساخت اتفاقات بیشتر رفتارهای غیرمنطقی را در شخصیت‌هایش قرار می‌دهد. فیلم به شکل بسیار ضعیفی دشمن سازی کرده و تمام داستان‌ها و ماجراهای خود را روی یک کینه کاملا خارج از منطق بنا کرده است. در طول فیلم به جای اینکه با ماهیت‌ وجودی درون‌ها(Druun) بیشتر آشنا شویم(به هیچ عنوان با ماهیت آنها آشنا نمی‌شویم) یا در مورد خصوصیات سرزمین‌های مختلف داستان بشنویم تا جهان‌سازی بهتری را شاهد باشیم یا با نژاد اژدهایان بیشتر آشنا شویم، فقط در حال یک مجادله کاملا بچه‌گانه تا انتهای فیلم هستیم. در آخر هیچ شخصیت منفی قدرتمند یا مثبت پرعمقی ساخته نمی‌شود و تمام شخصیت‌ها در حد سطحی خود باقی می‌مانند و نمی‌توانند به شخصیت‌های ماندگار برایمان تبدیل شوند.

نتیجه گیری…

رایا و آخرین اژدها از لحاظ بصری شگفت انگیز و از نظر محتوایی غنی است. شاید سازندگان اگر همانقدری که به جزئیات بصری اهمیت دادند به جزئیات داستانی نیز اهمیت می‌دانند و شخصیت‌های پرعمق‌تر و حوادث منطقی‌تری خلق می‌کردند، می‌توانستیم یک اثر کم نقص و ماندگار را ببینیم. اما در کل رایا و آخرین اژدها با تمام نقص‌هایش اثری احساسی، زیبا، پر درس و قابل قبول است و ارزش دیدن را دارد.

انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

بررسی انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها


انیمیشن Raya and the Last Dragon / رایا و آخرین اژدها

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

رایا و آخرین اژدها

رایا و آخرین اژدها از لحاظ بصری شگفت انگیز و از نظر محتوایی غنی است. شاید سازندگان اگر همانقدری که به جزئیات بصری اهمیت دادند به جزئیات داستانی نیز اهمیت می‌دانند و شخصیت‌های پرعمق‌تر و حوادث منطقی‌تری خلق می‌کردند، می‌توانستیم یک اثر کم نقص و ماندگار را ببینیم. اما در کل رایا و آخرین اژدها با تمام نقص‌هایش اثری احساسی، زیبا، پر درس و قابل قبول است و ارزش دیدن را دارد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان

خیلی قشنگه

محمدرضا
محمدرضا

عالی بود
سپاس

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

عالیه این انیمیشن