بررسی بازی Ancestors: The Humankind Odyssey / بی هدف و گنگ

بازی ancestors یک ایده ی جذاب دارد و آن سفر کردن به میلیون ها سال قبل و پرداختن به نظریه ی داروین است. بازی میخواهد شما را به قبل از چرخه ی پیدایش بشر ببرد. به نظریه داروین بپردازد که در چه نوع چرخه ای انسان دو پا به شکل کنونی امروز تکامل پیدا کرده است. ایده میتواند جذاب باشد ولی در عمل وقتی بازی را انجام می دهید ، یک خلع کلی در آن حس می کنید بی هدفی اولین حسی است که در بازی دارید و بعد از چند ساعت بی هدفی تبدیل به حوصله سر بری می شود جایی که دوست دارید از بازی کردن این بازی دست بکشید.

بازی ancestors گنگ و بدون هدف شما را بدون هیچ لذتی در اول بازی در درون یک جنگل رها می کند! جایی که در اول بازی میمون کوچکی بعد از دست دادن والد خود باید به تنهایی راه خود در میان ترس و توهم ناشی از تنها بودن در جنگل به سمت پناهگاهی پیدا کند. اینجا ترس و توهم به زیبایی به تصویر کشیده می شود با تار شدن صفحه و آمدن یک سری اشکال و چشم ها و دندان های حیوانات وحشی به روی تصویر ترس تعریف می شود.

حس تکامل

استفاده از حواس های مختلف برای پیش روی یک باید است و با فکر جلو رفتن و بو کشیدن و گوش دادن یکی از همین راه هاست اگر اشتباهی انجام بدهید به قلمروی یک موجود وحشی و خطرناک پا می گذارید که راهی به جز جست زدن و فرار کردن برایتان باقی نمیگذارد. پس باید بدرستی از امکاناتی که دارید استفاده بکنید هر چند استفاده از این امکانات جذابیتی را به دنبال ندارد.

سازندگان به خاطر اینکه شما حس تکامل را درک کنید یک سری از امکانات را در اوایل بازی کم رنگ می کنند تا شما حس یک میمون کودن و بدون دانش را بهتر درک کنید. ولی با پیشروی در بازی میتوانید به کشف محیط بازی بپردازید. هر عمل جدیدی میتواند به میمون چیز هایی را بیاموزد و همین یادگیری هاست که آن را شکل می دهد. با کشف هر چیز شما قدمی در تکامل برداشته اید و میتوانید حس کنید آن میمون در حال گسترش تفکراتش است .

گشت زنی و بقا…

اصلی ترین نکته ی کل بازی ancestors را گشت زنی در دنیای آن و پیدا کردن موارد جدید و زنده ماندن در شرایط بحرانی تشکیل می دهد باید با فکر پیش بروید و با بو کشیدن و بهتر دید زدن ، محیط پیش رویتان را بررسی کرده و به پیش روی در محیط بازی و کشف دنیای اطرافتان بپردازید. ولی اینجا یک جنگل بزرگ با حیوانات گوناگون است پا گذاشتن در قلمروی این موجودات در ابتدای بازی برایتان ممکن است دردسر ساز شود.

مواجه شدن با موجودات خطرناک محیط بازی در ابتدا برایتان دشوار است و در اوایل باید از دستشان فرار کنید ولی جلوتر می توانید با استفاده از ابزار هایی که می سازید و کشف کرده اید با آنها مبارزه کنید. از کلمه ی مبارزه اشتباه برداشت نکنید منظور از پای در آوردن ببر و گراز و مار با نیزه و سنگ بود نه یک مبارزه که چالشی داشته باشد! و فقط در اکثر مواقع با یکی دو ضربه آنها از پا در می آیند!

چرخه ی میلیون ساله

در بازی ancestors شما باید به کنترل یک گروه میمون در دل جنگلی در میلیون ها سال پیش در آفریقا بپردازید. میمون هایی که در ابتدا کار خاصی از دستشان ساخته نیست ولی با مواجه با محیط بازی و زنده ماندن و یاد گرفتن می توانید در نسل های بعدی آنها تکامل ایجاد کرده و حتی از وسایلی که به دستشان می دهید استفاده نیز بکنید و به نوعی آنها به سمت هوش و پیشرفت سوق دهید. در بازی با یک چرخه ی زمانی چند ساله رو به رو نیستید بلکه میتوانید میلیون ها سال این چرخه را دنبال کرده و این پیشرفت ها را لمس کنید.

در بازی همانطور که گفته شد شما با استفاده از حواس پنجگانه تان باید به کشف محیط بپردازید کشف محیط میتواند برای پیدا کردن غذا یا آب باشد . یا اینکه کشف کنید جلوتر در کنار قبیلتان چه موجودی وجود دارد برخی وقت ها یک سری موجودات خطرناک در کنار گروهتان هستند که می توانند شما را به خطر بیندازند و نسلی که در حال تکامل است را به طور کامل منقرض بکنند! یا اینکه در مواقعی که زخمی شدید چه کار بکنید که زودتر خوب بشوید. بهترین خوراکی ها برای قبیلتان چیست. چطور میتوان بهتر از آنها محافظت کرد و…

با گذر از هر نسل به نسل بعدی شما می توانید در نرون های مخلوقتان یک سری قدرت اضافه کنید که در نسل های بعدی ممکن است نمود کند. همانطور که از هر نسل به نسل بعد می روید این قدرت های جدید را کسب می کنید و میتوان گفت ۵۰% از کل بازی را همین کار بر روی این نرون ها تشکیل می دهد.

حس متفاوت بودن در دل یک جنگل…

در کنار تمام ضعف ها باید بگویم که سازندگان در ساخت یک محیط که حسی کاملا متفاوت و ترسناک (نه به سبک بازیهای ترسناک بلکه ترس از نوع بقا) داشته باشند موفق شدند شما میتوانید در تمام این محیط که پر شده از بخش های مختلف و موجودات مختلف گشت زنی کرده یا بالای درختان بروید و از دست دشمنان خود را خلاص کنید. بودن در چنین محیطی حس جالبی را برایتان بوجود خواهد آورد. چرا که تمام اجزای آن برایتان ناشناخته است و هیچ وقت نمی توانید پیش بینی کنید جلوتر چه در انتظارتان است. همچنین محیط پر از زندگی های گوناگون است. چرا که خود حیوانات مختلف نیز در چرخه ی حیات بازی در حال تکامل و زندگی هستند و ممکن است با موجودات دیگر درگیر شوند. و در این چرخه ی حیات شما بخشی از آن هستید و همیشه این محیط است که قدرت نمایی می کند.

هر تجربه ی متفاوتی دلیل بر خوب بودن آن نیست…

بازی ancestors میتواند یک تجربه ی متفاوت برای گیمرها باشد . ولی هر تجربه ی متفاوت دلیل بر خوب بودن آن تجربه نیست ! بعد از تجربه ی ۲۰ ساعته از بازی میتوانم بگویم هیچ لذتی در بازی وجود ندارد . و در واقع اگر نمیخواستم در مورد بازی بنویسم در همان ساعات اولیه بازی را پاک میکردم. چون از نظر گیم پلی و روند بازی هیچ جذابیتی در خود ندارد.

مشکلات عمیقی در گیم پلی بازی وجود دارد، همین حس گنگی در تمام طول بازی از بزرگترین شکاف هاست. حتی در مورد “تکامل” هم شما حس تکامل رو درک نمی کنید در انتها ممکن است چند وسیله درست کنید و یا بتوانید روی دو پا حرکت کنید ولی نه بیشتر! مسلما حتی حس تکاملی که در بازیی مثل Spore تجربه کردیم از این بازی به مراتب قوی تر بوده است هرچند این دو بازی با هم کاملا متفاوت هستند.

چکیده

نکات منفی

بی هدفی در کل بازی موج میزند، حوصله سر بر، مشکلات گیم پلی ، درست در نیامدن حس تکامل در بازی ، کند و گنگ!

نکات مثبت

بلند پروازانه – حس متفاوت بودن در یک محیط ناشناخته

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Ancestors: The Humankind Odyssey 

در بازی Ancestors یک سری ایده‌های قابل توجه می‌بینیم ولی به نظر سازندگان نتوانستند این ایده‌ها را به خوبی به یک بازی جذاب تبدیل کنند. مسلما بازی کردن این عنوان را به شما پیشنهاد نخواهم کرد. هر چند باز به سلیقه شما برمی‌گردد که از یک بازی چه انتظاری داشته باشید.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها