بررسی بازی Code Vein/طعم شیرین خون

بازی Code Vein در 27 سپتامبر امسال منتشر و با نقدهای مختلفی از سوی منتقدها روبرو شد. بازی توسط Bandai Namco Stodios ساخته و پرداخته شده و Bandai Namco Entertainment آن را منتشر کرده است. در ادامه با بررسی بازی Code Vein در مجله اینترنتی ساعت 7 همراه باشید.

CV_1

خون، عنصری گرانبها اما نایاب

داستان بازی Code Vein درباره خون و خون آشام ها می باشد. در آینده ای نه چندان دور فاجعه ای بزرگ اما مرموز باعث شد دنیایی که می شناختیم به زوال برود و فروبپاشد. آسمان خراشهای شهرها که زمانی نماد عظمت انسان و بلند پروازی های او بود، اکنون توسط “تیغ داوری” سوراخ شده اند (Thorns of Judgment). اما در مرکز فاجعه انسان هایی اندک هنوز مقاومت کرده اند و جامعه ای را برپا ساخته اند، به این بازماندگان Revenant)، Vein) گفته می شود. این آخرین سنگر انسان هاست که عده ی کمی برای بقا در آن می جنگند.

انسان ها با Gift ها تطهیر شده، قدرتمند می شوند. اما در عوض حافظه ی خود را از دست داده و به خون، تشنه می شوند. اگر نتوانند شهوت خود را به خون کنترل کنند، تبدیل به موجوداتی دیو سیرت می شوند که آنها را “Lost” می نامند، موجوداتی جهنمی که انسان ها را می دَرند. سرگردان و بی هدف به این سو و آن سو می روند تا خون بیابند و هیچ چیز دیگری آنها را جز خون ارضا نمی کند. شما در نقش یکی از همین بازماندگان هستید که باید با همکاری با دیگران سفری را به اعماق جهنم شروع کنید و به دل خطرناک ترین سیاه چاله ها بروید تا بتوانید گذشته خود را باز بیابید و از این زندگی کابوس وار رهایی یابید.

CV_2

اُدیسه ی انیمه ای

داستان بازی Code Vein روایتی از کلیشه ی ومپایرها می باشد. شخصیت های بازی پرداخت بسیار خوبی دارند و هیچ وقت گُنگ و بی معنی نمی شوند، همگی دارای هدف، خواسته و رفتارهای منحصر به فرد خود هستند. شخصیت منفی ها هم به خوبی بقیه هستند و دارای دیالوگ هایی خوب و در خور شخصیت خود هستند. البته نوع روایت به مانند انیمه ها دارای دیالوگ های طولانی است که ممکن است حوصله تان را سر ببرد. اما این موضوع چیز قابل توجهی نیست که بشود آن را نکته منفی در نظر گرفت زیرا Theme بازی انیمه ای است و شخصیت های پر حرف از خصوصیات انیمه ها می باشد.

شخصیت شما در کنارِ دختری زیبا از خواب بلند می شود، دختر با او حرف می زند اما گویی شخصیت ما دچار فراموشی شده است. خود دختر نیز بیان می کند که مانند ماست و چیزی بخاطر نمی آورد. درختی در آن نزدیکی است سپس حرکت کاراکتر به ما واگذار می شود، در حالی که ما بی رمق هستیم و به سختی حرکت می کنیم به سمت درخت سفیدِ عجیب می رویم. دختر زیبا به ما می گوید اگر خون خود را بروی دخت بریزیم درخت بارور می شود. با انجام این کار درخت میوه ای به نام Blood Bead می دهد و دوباره انگار که نیرو و جانی تازه یافته باشیم، سرحال می شویم. اما توسط عده ای غریبه که لباسی عجیب دارند محاصره شده و به سیاهچاله برده می شویم. در آنجا ما را به جستجوی همین درخت های سفید می فرستند.

CV_3

دارک سولز انیمه ای

بازی را همان شرکتی ساخته که سری بازی Dark Souls را نیز منتشر کرده است. پس باید انتظار بازی ای در همان سبک و سیاق بازی های استاد میازاکی را داشته باشیم. اما چیزی که Code Vein را دارای استقلال می کند علاوه بر Theme انیمه ای گرافیک آن، سیستم گیم پلی آن است. چیزی که مرا در ابتدا غافلگیر کرد این بود که کلاس مبارزه شخصیت ما می تواند در طول بازی تغییر کند. مثلاً در ابتدای بازی سه کلاس مبارزه قرار دارد که من جنگجو را انتخاب کردم ولی در طول بازی می توانستم بنا به موقعیت هایی که در آن گرفتار می شدم کلاس مبارزه را تغییر بدهم و با سلاح منحصر به فرد آن کلاس و قدرت های آن کلاس بقیه بازی را پیش ببرم.

CV_7

هر کلاس دارای ویژگی ها و نقطه ضعف هایی است که در برابر دشمنان بخصوصی می توانید از آن ها بهره ببرید. هر کلاس قدرت های مخصوص خود را دارد که تنها برای همان کلاس است. از دیگر ویژگی منحصر به فرد بازی این است که شما می توانید با پرداخت مقداری Haze که نقش Souls را دارد، Skill یک کلاس را که زیاد استفاده می کنید و استراتژی خود را بر اساس آن چیده اید، در دیگر کلاس ها هم استفاده کنید، یعنی به اصطلاح آن را Inherit کنید. این ویژگی بسیار کارآمد است و در طول بازی بسیار به کارتان می آید.

Haze همان Souls است و دقیقاً همان ویژگی را دارد، یعنی با Haze کاراکتر خود را ارتقا می دهید، آیتم می خرید، سلاح های خود را Upgrade می کنید و غیره… بنابراین باید مراقب Haze ها باشید، هم باید بدانید چگونه آن را مصرف کنید و مدیریت کنید و در عین حال باید مراقب باشید تا آن را از دست ندهید. در صورتی که در برابر دشمنی شکست بخورید، Haze ها کسب شده در همان محل مرگ شما باقی می مانند اگر آنها را جمع کردید که هیچ، اما در صورتی که قبل از جمع آوری آن بمیرید تمامی آنها را از دست خواهید داد. Boss ها و دشمنان بازی دارای تنوع خوب و طراحی بی نظیری هستند، در عین حال هم به شدت تشنه به خونتان هستند و دمار از روزگارتان دَر خواهند آورد. هر دشمنی در بازی سبک مبارزه خود را دارد و هر Boss دارای سیستم مبارزه مخصوص به خودش است، که همین مسئله بر جذاب بودن بازی می افزاید.

CV_4

منحصر به فرد

گیم پلی بازی به همین جا ختم نمی شود، شما می توانید بر اساس سبک مبارزه خود بازی را پیش ببرید. مثلاً اگر بیشتر دفاع می کنید می توانید از کلاس هایی که بر همین اساس پیاده سازی شده اند استفاده و از Skill های آنها برای دفع ضربات دشمنان بهره ببرید. یا اگر در جاخالی دادن خبره اید و یا ضربات سبک یا سنگین یا تلفیق هر دو آنها مهارت دارید، استراتژی خود و کلاس متناسب با این سبک مبارزه، استایل خود را برگزینید.

بازی دارای انواع سلاح های منحصر به فرد است که برای سبک مبارزه شما طراحی شده اند. تنوع زره ها هم به خوبی در بازی پیاده سازی شده است. در ابتدای بازی دختری به نام Cruz سبک بازی و اِلمان های آن را خیلی مختصر اما بسیار عالی توضیح می دهد تا شما در بازی سردرگم نشوید و بتوانید از Gift ها بهره کافی را ببرید. Gift ها همان Skill های شما هستند که با کلاسی که برگزیده اید منطبق می باشند، برای آزاد کردن Gift های یک کلاس و تقویت آنها به Haze نیاز دارید.

مدیریت درست و مصرف بهینه Haze ها از دیگر مواردی است که باید حواستان را به خوبی جمع آن کنید تا بی خود آن را هدر ندهید. در بازی همان سیستم بونفایر های سری سولز مورد استفاده تیم سازنده قرار گرفته است و دقیقاً همان نقش را دارد. به وسیله ی آنها شما می توانید به محیط های مختلف دسترسی داشته باشید و سریع خود را به پایگاه برگردانید و خرید و فروش و یا ارتقاء کلاس خود را انجام دهید. نقشه ی بازی هم مثل سری سولز می باشد. دری که در ابتدای بازی بسته است و بعد از گذراندن مسیری از پشت همان در سر در میاورید و به این صورت می توانید میانبری به انتهای نقشه بزنید تا دوباره در برابر انبوهی از دشمنان خود را به خطر نیاندازید.CV_5

گرافیک انیمه ای

گرافیک بازی Code Vein همانطور که گفتم Theme انیمه ای دارد. طراحی محیط بازی بسیار خوب انجام گرفته و با جو بازی و داستان آن هماهنگ است. افکت های ضربات و انیمیشن دشمنان و کاراکترها بسیار عالی است. در کل اگر از طرفداران انیمه هستید و اتفاقاً به بازی های سبک Souls-Borne علاقه دارید، این بازی شما را کاملاً ارضا می کند و سریع به بازی مورد علاقه شما بدل خواهد شد که ساعت ها شما را سرگرم خواهد کرد. البته طراحی مراحل جای کار بیشتری داشت و ای کاش به مانند گیم پلی در این بخش بازی هم شاهد خلاقیت سازنده ها بودیم. زیرا طراحی بعضی از مراحل بازی تکراری است که بازی را کمی حوصله سربر می کند.

اما از آن طرف طراحی دشمنان بسیار عالی و متنوع است. سبک مبارزه آنها هم متفاوت می باشد که باعث می شود در آن واحد با دشمنانی از کلاس های متفاوت روبرو شوید که همین مسئله باعث شده بازی کمی از بالانس بودن خارج شود و در بعضی از مراحل، بازی به شدت مشکل خواهد شد به طوری که ممکن است کنترلر یا نزدیک ترین شئ را به طرف صفحه تلویزیون یا مانیتور پرتاپ کنید. این مسئله در بخش آنلاین بازی بیشتر به چشم می خورد به طوری که بعضی سیاه چاله ها تقریباً به اتمام رساندنشان غیر ممکن می شود!!. در اینصورت باید شاهد Patch هایی از سوی سازندگان باشیم که این مشکلات در آینده برطرف کنند. صداگذاری و موسیقی بازی هم ،Theme ای انیمه ای دارد، بنابراین در این زمینه اصلاً قصوری صورت نگرفته و سازندگان از بهترین موسیقی برای خلق صحنه های حماسی بهره برده اند که بر گیرایی اثر و درگیری آن و بالابردن آدرنالین خون شما تاثیر گذار خواهد بود.

CV_6

چکیده

نکات منفی: 

بالانس نبودن گیم پلی در بعضی مراحل بازی، در نتیحه سختی بیش از اندازه آن مخصوصاً در بخش آنلاین بازی، طراحی تکراری بعضی مراحل بازی

نکات مثبت:

 گرافیک انیمه ای جذاب، گیم پلی به شدت درگیر کننده، نوع آوری های خلاقانه در زمینه سیستم مبارزات و کلاس های بازی، دشمنان متنوع و طراحی خوب آنها، موسیقی خوب و منحصر به فرد

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Code Vein

عالی

بازی Code Vein درست است که از سوی منتقدین با نقدهای متفاوتی روبرو شده و عده‌ای آن را به شدت بد توصیف کرده‌اند و عده‌ای دیگر آن را ستایش کرده‌اند، اما از نظر من بازی هم به سبک سری Souls وفادار است و هم در عین سختی دارای مکانیزم‌های نوآورانه است که به بازی در مقابل سری Dark Souls، استقلال بخشیده است. اگر دلتان برای یک بازی Hardcore تنگ شده، Code Vein میتواند ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند!

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها