بررسی بازی Crusader Kings 3

بازی‌های استراتژیک مختلفی در سبک‌های گوناگون وجود دارند اما بازی که امروز قصد معرفی و بررسی آن را داریم به شما اجازه ساخت یک پادشاهی با تمام پستی و بلندی‌ها و داستان‌های آشکار و نهانش را می‌دهد. بازی Crusader Kings 3 یک بازی استراتژیک، شبیه ساز پادشاهی محصول Paradox Development Studio می‌باشد که در ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ برای PC منتشر شده است. در ادامه قصد داریم تا نگاه عمیق‌تری به بازی بیندازیم. پس با بررسی بازی Crusader Kings 3 همراه سایت ساعت هفت باشید.

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

در Crusader Kings 3 شما به عنوان پادشاهی نوپا در قرون وسطا باید قدم به قدم قدرت را در دست بگیرید و دست به ساخت امپراطوری خود بزنید‌. امکانات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که به شما در ساخت این امپراطوری کمک می‌کند. ساخت یک امپراطوری به یک سیاست مدار احتیاج دارد. از آن سیاست مدارانی که به همه چیز توجه دارد. بداند که چه موقع و چطور باید حمله کند و چه زمان باید از مواضع خود دفاع کند. باید با چه کشور یا شخصی طرح دوستی بریزد و چه نقشه‌ای برای ضربه زدن به دشمن بکشد. وارث آنها را بُکُشد یا یکی از افراد مهمشان را برای تضعیفشان ترور کند اما مسئله مهمتر در این بازی که باعث عمیق‌تر شدن آن شده است شخصیت‌های درون آن است‌.

هر شخصیت چه شاه شما و چه هر شخصیتی (پادشاهان دیگر کشورها ، درباریان ، خانواده آنها و…) که در کل دنیای بازی وجود دارند دارای خصوصیات منحصر به فرد هستند. این خصوصیات بر روی انتخاب‌ها و رفتار آنها با شما تاثیر می‌گذارد. اینجاست که وقتی با افرادی با خصوصیات خاص رو به رو می‌شوید همه چیز تغییر می‌کند و سیستم استراتژی حیرت انگیز بازی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا در بازی افرادی با خصوصیات آرام ، مجنون ، خشمگین ، دروغگو ، شجاع ، عجول ، فروتن و… وجود دارد. به قدری این خصوصیات زیاد است که در بازی باید وقت زیاد برای شناختن آنها بگذارید. اهمیت دانستن خصوصیات به رفتار مختلفی است که باید با هرکدام از آنها داشته باشید‌. مثلا رفتار با فردی ترسو یا دروغگو نسب به افرادی که شجاع یا عالم هستند‌، کاملا متفاوت است. خصوصیات شخصیت‌ها به آن‌ها عمق می‌دهد مثلا یک همسایه ترسو اگر از نظر نظامی قوی باشید تنها با یک تهدید جا می‌زند و خاکش را در اختیارتان قرار می‌دهد. یا مثلا اگر شاه شما شجاع باشد درست است از مبارزه کردن باکی نخواهد داشت اما باید توقع این را نیز داشته باشید که به خاطر بی‌باکیش ممکن است بی‌فکرانه در نبردها عمل کرده و کشته شود!

رفتار کردن برخلاف خصوصیات شخصیت‌ها به آنها استرس وارد می‌کند. استرس باعث می‌شود که نتوانند به درستی تصمیم بگیرند و در مواقع ضروری خطا کنند پس باید مراقب این موضوع باشید و با انجام اعمالی که شخصیت دوست دارد و در خصوصیاتش وجود دارد استرسش را کاهش دهید. همین‌طور در طول بازی با اعمال مختلف می‌توانید خصوصیات خاصی برای شخصیت‌ خود یا درباریان و اطرافیان خود بدست بیاورد که تاثیرگذار هستند.

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

دقت کردن به خصوصیات شخصیت‌ها در تمام انتخاب‌هایتان نمود می‌کند اگر زن بی‌وفا یا دروغ‌گویی بگیرید ممکن است به شما خیانت کند و با دشمنان هم‌پیمان شود. از انتخاب‌های دیگر شما انتخاب همسر برای خود و فرزندانتان (یا دیگر اعضای خانوادتان) است که بسیار مهم است چراکه نسل شما را شکل می‌دهد چراکه بعد از مرگ یا کشته شدن شاه فعلی باید کنترل وارث خود را در دست بگیرید پس این باعث پراهمیت‌تر شدن وارث در بازی می‌شود. در بازی به معنای واقعی کلمه همه در مورد شما نظر دارند. همسایه‌ها ، فرزندتان ، همسرتان ، اعضای مختلف خانوادتان ، افراد کنسولگری و… اینجاست که باید تصمیم بگیرید با چه کسی دوست باشید ، با چه کسی رابطه دشمنی داشته باشید ، حیله گری‌های دیگر یا نقشه قتل ‌و… به قدری انتخاب‌ها وسیع و تاثیرگذار است که مدتی طول خواهد کشید که به همه چیز مسلط شوید.

شما می‌توانید با دادن هدایا و یا برنامه‌ریزی‌های خاص کاری کنید تا روابط خود را با کسانی که برایتان اهمیت دارند بهبود بخشید. این زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که شما استان‌ها و کشورهای بیشتری را در اختیار دارید و یک امپراطوری برای خود ساخته‌اید. حال می‌توانید هر بخش از سرزمین‌تان را به افرادی که روابط خوبی با شما دارند و‌ دارای توانایی اداره بخشی از کشور شما هستند بسپارید. می‌توانید آنها را به عنوان Vassal در بخش‌های مختلف بگذارید با قدرتمندتر شدن هر تبعه زیر دستتان هم خراج بیشتری بدست می‌آورید هم به مرور زمان نیروهای او بیشتر می‌شود و در موقع جنگ نیروهای بیشتری برای شما خواهند فرستاد. تبعه‌ها به شما خراج می‌دهند و شما با طلا باید به فکر ساخت لشکری بزرگ‌تر و همینطور ساخت و سازهایی برای ارتقا و قوی‌تر کردن شهرهایتان در زمینه‌های مختلف بکنید. زمین کشاورزی بسازید ، دیوار بسازید ، کمپ‌های نظامی درست کنید و… هرچه بیشتر شهرتان را پیشرفت می‌دهید امکانات بسیار بیشتری باز خواهد شد مثلا آهنگری ، دفاتر مالیات و بسیاری دیگر از امکانات جلوتر در اختیارتان قرار خواهند گرفت.

زمانی بیشتر متحیر سیستم شخصیتی خواهید شد که متوجه خیانتی از طرف همین دست نشانده‌های خود می‌شوید. وقتی که کمی ضعیف شوید یا برخلاف سیاست‌های کلی امپراطوریتان عمل کنید و یا یک تصمیم اشتباه و احمقانه بگیرید باعث ایجاد مخالفانی در بین افراد خودی می‌شوید. این خیانتکاران در پشت سر شما به دنبال ایجاد نفاق و فتنه و از هم پاشیِ پادشاهیتان خواهند بود باید این جریانات را کنترل کنید و جلویشان را بگیرید برای اینکار باید با SpyMaster خود ارتباط خوبی داشته باشید تا رمز‌ و رازهای پنهان را آشکار کنید. 

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

در بازی شما در نقش شاه هر سرزمینی که فکرش را بکنید از سرزمین پارس تا شام ، چین ، فرانسه ، دانمارک و…  باید به کنترل همه چیز بپردازید. باید همسرتان را به درستی انتخاب کنید‌. وارث بر حقتان را تعیین کنید. از شهرهای تحت سلطه خود مالیات بگیرید. پول مالیات را برای بهبود وضع مردم در ساخت ساختمان‌ها و پیشرفت‌های مناسب بگذارید. با پول، لشکرتان را تجهیز کنید. با کشورهای همسایه مراوده سیاسی داشته باشید یا در صورت لزوم با آنها بجنگید و به فکر گسترش سرزمین‌تان باشید. با آنها تجارت کنید یا با راه اندازی ازدواج بین فرزندانتان و کشورهای همسایه یک اتحاد و یکپارچگی ایحاد کنید.

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

هر شاه یا سیاست مدار به یک برنامه بلند مدت برای بهبودِ تجربه خود در زمینه‌های مختلف حکم‌رانی نیاز دارد. می‌خواهید در زمینه اقتصادی بهبود پیدا کنید یا یک سیاست مدار یا استراتژیست جنگی شوید یا اینکه می‌خواهید دانشتان را بالا ببرید؛ باید وقت بگذارید و در این زمینه‌ها مطالعه پادشاهتان را بالا ببرید تا امکانات جدیدی را در همان زمینه‌ها بدست بیاورید..با بدست آوردن این امکانات شخصیت شما به سمت شخصی‌سازی دلخواه شما پیش می‌رود و تصمیم‌گیری‌های بهتری در زمینه‌ای که در آن بهبود پیدا کرده است، خواهد گرفت. انتخاب‌ها در این زمینه بسیار زیاد و پرعمق است و بسیار از آن‌ها لذت خواهید برد‌.

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3

در بازی با گذشت زمان شاهتان چهار چیز بدست خواهد آورد که به او اعتبار می‌بخشد. طلا از مالیات شهرهای تحت کنترلش است که قدرت شما را زیاد خواهد کرد چراکه ساخت و سازها و یا هدایا و رشوه دادن‌ها با همین طلا انجام می‌شود‌. بعدی اعتبار (prestige) است. اعتبار به میزانی که خانواده ، دست نشانده‌ها ، زیردستانتان و مردمتان شما را قبول دارد باز می‌گردد. و به فرم حکومتی و روابطی که با شخصیت‌های مختلف دارید مربوط می‌شود. هرچه اعتبار بیشتری داشته باشید قدرت انتخاب‌های خاص و بزرگ‌تری را بدست خواهید آورد. . تقوا (piety) به میزان ارتباط و گسترش دین شما بستگی دارد،  در کل اهمیت دادن به دین تقوا را بالا می‌برد. و در آخر شهرت (Renown) وجود دارد بسته به اینکه چقدر در این دنیای گسترده ممالکت تحت سلطه شماست و سلسه شما چقدر قدرتمند است شهرت شما بیشتر می‌شود. به جز طلا ، بقیه دارای Level هستند و افزایش و کاهش سطح هریک به شما یک عنوان در هر بخش می‌دهد که روی رفتار دیگر افراد با شما تاثیرگذار است.

در کنار این مورد که بازی یک بازی استراتژیِ بسیار عمیق و کم‌نظیر است که در برخی موارد متحیرتان خواهد کرد‌ اما منوهای گیج کننده با تعداد زیاد امکانات کمی کار شما را برای تسلط در بازی سخت خواهد کرد. مسلط شدن بر بازی، احتیاج به وقت گذاشتن زیادی دارد تا بتوانید به تمام نکات واقف شوید. هرچند بخش آموزشی کمک خوبی برای شروع است‌ اما این شما هستید که باید داستان و سرنوشت شاه خود را بسازید و این ممکن است کمی شما را بی‌هدف و گیج کند. هر چند این مورد به مرور زمان و وقتی که با بازی خو بگیرید حل خواهد شد و خودتان متوجه می‌شوید که با یک داستان متفاوت و بی‌انتها طرف هستید که ممکن است هر اتفاقی را در مسیرش تجربه کنید اما در ابتدای بازی و تا تسلط کامل بر تمام بخش‌های آن مسلما گیج خواهید شد.

همینطور از بازی توقع جنگ‌هایی شبیه Total War را نداشته باشید که شما را به دل نبردهایش می‌برد و شما باید با استراتژی درست در حمله و دفاع، دشمنان را شکست دهید. این بازی بیشتر به رفتار‌ها و شخصیت‌های گوناگون و داستان‌هایشان فکر شده است. حتی بدون راه اندازی لشکر و جنگ می‌توانید به تصرف سرزمین‌ها و پیوست آنها به امپراطوری خودتان بپردازید. اما باید دقت کنید هرچه امپراطوری شما بزرگتر باشد باید وقت بیشتری برای جلوگیری از توطئه‌ها و همینطور آرام کردن سرزمین‌های مخالف بگذارید. توقع نداشته باشید که در سیاست پا بگذارید و حیله نبینید. شما هیچ وقت نمی‌توانید همه‌کاره باشید و موانع زیادی در سر راه شماست که باید نه با زور و شمسیر بلکه با سیاست و برخی مواقع نیرنگ آنها را حل و فصل کنید. 

شاید بزرگ‌ترین مشکل بازی برای افرادی خودنمایی کند که تسلط خاصی به این سبک بازی‌های استراتژیک نداشته باشند‌. در بازی Crusader Kings 3 باید متن‌ها بخوانید و فکر کنید و تصمیم‌گیری کنید بازی به کندی پیش می‌رود و باید صبر و بردباری یک شاه دانا را درون خود شکل دهید. و گرنه این بازی برای شما لذتی نخواهد داشت و خیلی زود در بین منوها و انتخاب‌های بسیار زیادش خسته می‌شوید و از بازی دست می‌کشید. از دیگر نکات برجسته بازی، آهنگ‌های فوق‌العاده شنیدنی آن است که با جو بازی کاملا تطابق دارد و بسیار بازی را لذت‌بخش کرده است.

نتیجه‌گیری…

بازی Crusader Kings 3 یکی از عمیق‌ترین و بلند پروازانه‌ترین بازی‌های استراتژیک ساخته شده در تمام دوران است. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژیک هستید و در این سال‌ها از نبود یک بازی استراتژیک خوب کلافه بودید بازی Crusader Kings 3 می‌تواند یک انتخاب ویژه برایتان باشد. بازیی هوشمندانه ، سیاست مدارانه و بسیار عمیق و پر از انتخاب‌های تاثیرگذار که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم دسیسه‌ها و داستان‌های پشت پرده امپراطوری‌ها کند. داستان‌هایی پرعمق ، احساسی ، تاثیرگذار و تکرار نشدنی! هر کس به نسبت وقتی که میگذارد از این بازی لذت خواهد برد اما نتیجه نهایی برای همه یکسان است… متحیر شدن و تایید براینکه با یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های داستان ساز و استراتژیک تمام دوران طرف هستیم…

بازی Crusader Kings 3

نقد و بررسی بازی Crusader Kings 3
بازی Crusader Kings 3

نمره سایت ساعت 7

(عالی)

(عالی)

پشت پرده داستان یک امپراطوری

بازی Crusader Kings 3 یکی از عمیق‌ترین و بلند پروازانه‌ترین بازی‌های استراتژیک ساخته شده تاکنون است. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژیک هستید و در این سال‌ها از نبود یک بازی استراتژیک خوب کلافه بودید بازی Crusader Kings 3 می‌تواند یک انتخاب ویژه برایتان باشد. بازیی هوشمندانه ، سیاست مدارانه و بسیار عمیق و پر از انتخاب‌های تاثیرگذار که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم دسیسه‌ها و داستان‌های پشت پرده امپراطوری‌ها کند. داستان‌هایی پرعمق ، احساسی ، تاثیرگذار و تکرار نشدنی! هر کس به نسبت وقتی که میگذارد از این بازی لذت خواهد برد اما نتیجه نهایی برای همه یکسان است… متحیر شدن و تایید براینکه با یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های داستان ساز و استراتژیک تمام دوران طرف هستیم…

امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی Crusader Kings 3 ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها