بررسی بازی Destroy All Humans / بیگانه‌ای روی سیاره‌ی آبی

در بازی‌ها یا سرگرمی‌های مختلف موجودات فضایی‌ِ گوناگونی را ملاقات کردیم که همیشه خطر و دشمن اصلی بودند و داستان حول محور نابودی آنها می‌چرخید اما برایتان پیش آمده که دوست داشته باشید خودتان در نقش آنها ظاهر شده و ماجرا را از دید آنها پیگیری کنید. در بازی Destroy All Humans دقیقا با چنین داستانی رو به رو هستیم و این بار باید خودمان عامل اصلیِ ترس در سیاره باشیم. بازی Destroy All Humans در حقیقت عنوان بازسازی شده از بازیی با همین نام محصول سال ۲۰۰۵ می‌باشد. این بازی توسط Black Forest Games ساخته شده و توسط THQ Nordic در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۰ برای پلتفورم‌های PC ، Xbox one و PS4 منتشر شده‌است. با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Destroy All Humans همراه باشید‌.

بررسی بازی Destroy All Humans

   در بازی به نوعی به شکل غیر مستقیم به انسان‌ها و فعالیت‌های خطرناکشان که بر علیه طبیعت و خودشان است کنایه زده می‌شود

بررسی بازی Destroy All Humans

شما در بازی Destroy All Humans در نقش موجودی فضایی به نام Crypto برای انجام ماموریت‌های مختلف به زمین فرستاده‌ می‌شوید. هدف جمع آوری نمونه DNA انسان‌ها برای کلون‌سازی دوباره‌ی نژاد Furon است که در خطر انقراض قرار دارند. این هدف اصلی بازی است و در طول بازی پر و بال گرفته و ماهیت فانتزی و بامزه‌ی خود را شکل می‌دهد. یکی از نکات ویژه و مثبت بازی درون مایه‌ی طنز آن است که بسیار برایتان دلچسب و دوست داشتنی خواهد بود. دیالوگ‌های بامزه که با طعنه‌های سیاسی  و هوشمندانه پر قدرت‌تر و تاثیرگذارتر شده است. در بازی به نوعی به شکل غیر مستقیم به انسان‌ها و فعالیت‌های خطرناکشان که بر علیه طبیعت و خودشان است کنایه زده می‌شود. اما در حقیقت بازی می‌خواهد به ما گوشزد کند که دشمن ما موجودات فضایی نیستند و این خود بشر است که تمام این بلاها را سرش آورده…

در بازی Crypto امکانات گوناگونی در اختیارتان قرار می‌دهد. انواع سلاح‌ها از سلاح Zap-O-matic که می‌توانید به سمت انسان‌ها برق بفرستید و خشک شدنشان را نظاره کنید که بعد از مدتی شارژ شده و سلاحِ بینهایت بازی محسوب می‌شود. سلاح Disintegrator Ray که تیر‌های قوی‌تری دارد اما تیر محدودی دارد و بعد از اتمام باید با کمک اشیاء محیط بتیر بیشتری برای خود بسازید. همینطور می‌توانید با Dash جای خالی دهید یا سریع حرکت کنید و با پرش و دستگاه جت پکی که پشت Crypto است برای مدتی در هوا معلق بمانید و به قولی پرش و پرس‌های بلند انجام دهید و حتی خود را به بالای ساختمان‌ها برسانید.

بررسی بازی Destroy All Humans

    هرچه در بازی پیش می‌روید ، بخش‌های جدید و ماموریت‌ها و داستان‌های تازه‌ای باز می‌شود و بازی امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد

هدف بازی انجام ماموریت‌های متنوع در بخش‌های مختلف زمین است. هر بخش از نقشه ماموریت‌ها و داستانِ خاص خود را داراست که با پیشرفت در بازی گسترش یافته و وسیع‌تر می‌شود. هر ماموریت اصلی شامل یک سری هدف‌های اختیاری نیز می‌باشد که با انجام آن‌ها می‌توانید درصد بیشتر و در نتیجه جوایز و DNA بیشتری بدست بیاورید که بعدا برای ارتقای سلاح‌هایتان بسیار کاربردی است. هر مرحله که پیش می‌روید سلاح‌ها و امکانات جدیدی می‌گیرید و می‌توانید از آنها برعلیه دشمنان مختلف استفاده کنید. بعد از انجام یا شکست در هر ماموریت یک روزنامه برایتان نمایش داده‌ می‌شود که بسته به داستان و اتفاقی که رقم زده‌اید یک متن با تیتر بامزه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

در هر بخش از نقشه مراحل فرعی متنوعی نیز وجود دارد. از قبیل فرستادن انسان‌ها ، گاوها یا وسایلی خاص به فضا (Abduction) ، دنبال کردن رباتی برای بدست آوردن DNA های بیشتر و… (Race) ، کشتن انسان‌ها پشت سر هم (Rampage) و یا ضرر رساندن هرچه بیشتر به انسان‌ها از نظر مالیست که باید با سفینه به جان ساختمان‌ها و انسان‌ها بیفتید تا تخریب بیشتری ایجاد کنید و ضرر مالی وسیعی به بار بیاورید (Armageddon) که هر چه بهتر آنها را تکمیل کنید ستاره و در نتیجه DNA بیشتری بدست می‌آورید. و این در کل به مهارت شما بستگی دارد که چطور مراحل را تکمیل کنید. همینطور در هر بخش از نقشه تعداد مشخصی ربات مخفی وجود دارد که با گرفتن آنها DNA بدست می‌آورید در حقیقت آنها آیتم‌های جمع آوری شونده‌ی هر مرحله هستند و باعث افزایش گشت زنی شما در محیط بازی می‌شوند. هرچه در بازی پیش می‌روید ، بخش‌های جدید و ماموریت‌ها و داستان‌های تازه‌ای باز می‌شود و بازی امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. همین موضوع باعث شده تا تنوع بازی تا حدودی حفظ شود و بازی در هر مرحله یک دستاورد جدید برای ارائه داشته باشد. اما این تنها به امکانات جدید خلاصه نمی‌شود بلکه انسان‌ها نیز در طول بازی پیشرفت می‌کنند و محیط‌ها از لحاظ ظاهری و ساختاری متفاوت می‌شوند مثلا ابتدا بیشتر در شهرهای کوچک یا مناطق روستایی هستید اما جلوتر شهرهای بزرگتر و مناطق متنوع‌تری در انتظار شماست. 

بررسی بازی Destroy All Humans

بعد از انجام ماموریت به مقر اصلی بر می‌گردید. در آنجا می‌توانید Crypto یا سفینه‌اش را با استفاده از آیتم DNA که در طول مرحله جمع آوری کردید ارتقا دهید. این ارتقا شامل قوی کردن انواع سلاح‌های Crypto می‌باشد. با ارتقای سلاح Zap-O-Matic می‌توانید به چندین هدف همزمان برق بفرستید یا سریع‌تر سلاح را شارژ کنید یا حجم باتری آن را افزایش دهید. هرچه جلوتر می‌روید سلاحها و امکانات جدیدتری در اختیار می‌گیرید و می‌توانید آنها را نیز ارتقا دهید. می‌توانید سپر دفاعی ، Dash ، سلاح Ion Detonator و … را ارتقاء دهید. همینطور در این بخش می‌توانید امکانات مختلف سفینه‌ی خود را نیز بهبود بخشید. هرچند در کل بازی ‌می‌توانست امکانات بیشتری را در این قسمت در اختیار گیمر قرار دهد اما بازی تا حد امکان سعی کرده که سلاح‌های متنوع و جذابی را برای شما محیا کند. علاوه بر این می‌توانید ظاهر Crypto را نیز با Skinهای متنوعی که در اختیار دارید متفاوت کنید.

بررسی بازی Destroy All Humans

علاوه بر نبردهای زمینی ، برخی مراحل باید با سفینه فصایی خود به دشمنان حمله کنید و آنها را نابود سازید. بوسیله سفینه و سلاحش می‌توانید انواع ساختمان‌ها و یا ادوات جنگیِ انسان‌ها را تخریب کنید. هرچند از گرافیک بازی توقع یک تخریب پرجزئیات نباید داشته باشید اما این‌ها باعث نمی‌شود که لحظات جذابی را در بازی تجربه نکنید. در این بخش‌ از مراحل باید مراقب ادوات ارتش (تانک‌ها ، ضد هوایی‌ها و …) که بر علیه سفینه‌ی شما استفاده می‌شود باشید و به تخریب آنها بپردازید.

بررسی بازی Destroy All Humans

   ماموریت‌ها در ظاهر گوناگون اما در عمل همان کارهای قبلی را باید به شکل مکرر انجام دهید که بعد از مدتی  برایتان تکراری می‌شوند

به عنوان یک موجود فضایی امکانات منحصربفرد زیادی دارید تا باعث وحشت مردم و زمینیان شوید! Crypto توانایی معلق کردن انسان‌ها و موجودات مختلف را در هوا به شما می‌دهد . همینطور می‌توانید خود را برای مدت محدودی به شکل هر کدام از انسان‌ها در بیاورید تا بتوانید به راحتی در محیط‌های مختلف بدون اینکه مردم از وجود اصلی شما مطلع شوند، چرخ بزنید. هر چند این بخش کمی غیر اصولیست و به سرعت به شکل قبلی برمی‌گردید و جذابیت خاصی نیز ندارد و هوش مصموعی ضعیف انسان‌ها نیز مزید بر علت شده که عمق لازم را نداشته‌باشد اما با این حال باعث تنوع در بازی شده‌است. برخی مراحل باید با همین روش در بازی پیش بروید بدون اینکه شناسایی شوید هرچند چالش خاصی ندارد و باید هرچند دقیقه برای تغییر شکل اقدام کنید تا ماهیت اصلی‌تان لو نرود.ماموریت‌هایی نیز باید به درون ذهنِ انسان‌ها نفوذ کنید و مغزشان را اسکن کنید تا اطلاعات خاصی کسب کنید و یا اینکه فرد خاصی را پیدا کنید. ماموریت‌ها در ظاهر گوناگون اما در عمل همان کارهای قبلی را باید به شکل مکرر انجام دهید که بعد از مدتی  برایتان تکراری می‌شوند. از دیگر نکات منفی بازی Destroy All Humans می توان به سیستم سیو اتوماتیک بازی اشاره کرد که کمی کهنه به نظر می‌رسد و با کوچکترین اشتباهی باید برخی مراحل را از ابتدا شروع کنید. همینطور برخی مسائل در ابتدا جذاب اما بعد از مدتی به علت دقت نکردن به جزئیات تکراری می‌شوند مثلا سیستم اسکن انسان‌ها ابتدا جذاب است که بفهمیم چه چیزی در مغز آنها در جریان است. اما بعد از مدتی متن‌های تکراری شما را ناامید خواهد کرد.

بررسی بازی Destroy All Humans

گرافیک بازی نسبت به نسخه سال 2005 پیشرفت قابل قبولی دارد. از لحاظ فیزیک و بافت و همینطور مدل سازی بازی بسیار خوب توانسته از پس این بازسازی بربیاید و یک گرافیک هنری قابل قبول را درست کند. اما بازی به جزئیات گرافیکی و نورپردازی  به هیچ عنوان توجه نکرده است. مثلا هیچ ردپای در ساحل نمی بینیم. هیچ افکت تصویری زیبا و قابل قبول در صورت انسان‌ها یا خود موجودات فضایی نیست و کاملا مصنوعی هستند.  آهنگ‌ها نیز تنوع قابل قبول را ندارند و دیالوگ‌ها به شکل مصنوعی ادا شده ، شاید به حالت فانتزی بیاید اما کسل کننده ، مصنوعی و ناامید کننده هستند.

نتیجه گیری…

بازی Destroy All Humans قواعد و اصول رایج بسیاری از بازی‌های مشابهش را تکرار کرده و با اینکه حرف‌هایی از نظر گیم‌پلی و داستان فانتزی و بامزه‌اش برای گفتن دارد اما بعد از مدتی که از بازی کردن آن میگذرد متوجه می‌شوید که همه چیزش تکرای شده و نمی‌تواند بازیی باشد که ساعت‌ها شما را سرگرم نگهدارد و گیم‌پلیِ کهنه‌ای دارد و خیلی زود از آن دل زده خواهید شد. با این حال بازی Destroy All Humans نیز لحظات خاص خودش را دارد و می‌تواند از آن به عنوان یک بازی خوب و قابل قبول نام برد که محیط فانتزی و شیرینی را خلق کرده و شما را در نقش یک موجودِ فضایی گذاشته که برای حفظ نژاد خود و نابودیِ بشر در تلاش است…

بازی Destroy All Humans

بررسی بازی Destroy All Humans
بازی Destroy All Humans

نمره سایت ساعت 7

(خوب)

(خوب)

بیگانه‌ای روی سیاره‌ی آبی

بازی Destroy All Humans قواعد و اصول رایج بسیاری از بازی‌های مشابهش را تکرار کرده و با اینکه حرف‌هایی از نظر گیم‌پلی و داستان فانتزی و بامزه‌اش برای گفتن دارد اما بعد از مدتی که از بازی کردن آن میگذرد متوجه می‌شوید که همه چیزش تکرای شده و نمی‌تواند بازیی باشد که ساعت‌ها شما را سرگرم نگهدارد و گیم‌پلیِ کهنه‌ای دارد و خیلی زود از آن دل زده خواهید شد. با این حال بازی Destroy All Humans نیز لحظات خاص خودش را دارد و می‌تواند از آن به عنوان یک بازی خوب و قابل قبول نام برد که محیط فانتزی و شیرینی را خلق کرده و شما را در نقش یک موجودِ فضایی گذاشته که برای حفظ نژاد خود و نابودیِ بشر در تلاش است…

امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی Destroy All Humans  ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها