بررسی بازی Disco Elysium

بازی Disco Elysium یک بازی نقش آفرینی جنایی با ته مایه های کمدی سیاه است که شما در نقش یک کارآگاه در دنیای آزادانه ی آن به ماجراجویی و کشف رازهای آن می پردازید. بزرگترین شاخصه ی بازی Disco Elysium سیستم دیالوگی خاص و متفاوت و شخصیت پردازی منحصر به فرد شخصیت های بازی است با سایت ساعت ۷ همراه باشید با بررسی کامل بازی Disco Elysium در خدمت شما هستیم.

(بهنام بهرامی – امین علیرضائی)

بازی Disco Elysium

یک داستانِ جنایی متفاوت

بازی از جایی شروع می شود که شخصیت اصلی بازی رابرت کورویتز بدون لباس در اتاقِ هتلی از خواب بیدار می شود‌. گیج و منگ و به سختی از جا بلند می شود و تلو تلو خوران به اطراف نگاه می کند. از اینجاست که کنترل این شخصیت در دستان شما خواهد بود‌. بازی فقط با موس است و با کلیک بر روی هر قسمت از صفحه شخصیت به آنجا رفته و یا در مورد آن آیتم میتوانید تصورات روحی و فکریش را بشنوید و ببینید. شخصیت بازی دارای مشکلات شدید روحی و روانی است این را می توان از دیالوگ های اولیه ی بازی و بعد از آن صحبت های اولیه ی شخصیت با آینه ی داخل اتاق هتل متوجه شد و از همین ابتدا دیالوگ های عجیب و غریب و متفاوت بازی شروع می شود.

وقتی از اتاق هتل بیرون می آیید از آنجا با شخصیت های دیگری رو به رو می شوید که هر یک زنده و “شخصیت پردازی” منحصر به فرد خود را دارند. شخصیت اصلی که یک کارگاه است اما به خاطر مسائلی که در اوایل داستان بازی مشخص نیست حافظه اش را از دست داده و به نوعی بدون هویت شده است. در حقیقت هویت را خود شما به او می بخشید. با انتخاب هایی که در دیالوگ ها می کنید و جهتی که به فکر و منطق او می دهید. بعد ها با افزایش سطح کاراکتر باز می توانید مهارت های دیگری نیز به او اضافه کنید و او را هر چه بیشتر به شخصیت دلخواه خود تبدیل کنید. جلوتر در بازی با همکار او “Kim Kitsuragi” رو به رو می شوید. در طول مسیر بازی او با دیالوگ هایش به شما کمک می کند و یا در موارد لازم می توانید با او مشورت کنید. نکته ی جالب اینجاست رفتار و حرف های شما می تواند حتی همکارتان را نیز دچار تحول کند. او که یک فرد اخلاق گراست اگر با رفتارهای نا مناسب با او رفتار کنید ممکن است شخصیتش را تغییر دهد. این موضوع در مورد تمام شخصیت های موجود در بازی وجود دارد!

بازی Disco Elysium

شما چه نوع کارآگاهی هستید؟

یکی از شاخصه های بازی های نقش آفرینی شخصیت های منحصر به فردی است که هر فرد قبل از ورود به دنیای بازی آن را می تواند خلق کند. در بیشتر بازیهای نقش آفرینی این منحصر به فرد کردن ها بیشتر به قیافه و کلاس شخصیت محدود می شود و شما نمی توانید دستی در درون مایه ی ذهنی و فکری کاراکترتان بگذارید. اما در بازی Disco Elysium دقیقا ماجرا بر عکس است. شما وقتی شخصیتتان را در بازی درست می کنید در حقیقت درون مایه او را شکل می دهید و کامل می کنید.در این بازی شما می توانید کار آگاهی کاملا منحصر به فرد خلق کنید. یک کارآگاه خوب یا بد! یک کارآگاه باهوش یا بدون منطق، یک کارآگاه مطیع قانون یا کارآگاهی که با زور از دیگران حرف می کشد. یک کارآگاه منطقی یا یک کارآگاه عجول و غیر منطق!

در بازی Disco Elysium سه شخصیت اصلی و پیش فرض وجود دارد .Thinker یک آدم به شدت باهوش که می تواند ذهن دیگران را بخواند و انتخاب های درست را کشف کند ولی این فرد از نظر فیزیکی بسیار ضعیف است و نمیتواند خشونتی انجام دهد.(یا اینکه شانس کمی برای خشونت دارد.) Sensitive آدمی به شدت تیز بین او یک روان کاو حرفه ای است و می تواند از بین لایه لایه های شخصیت ها آنها را کشف کند اما از نظر روانی چندان پایدار نیست. physical شخصیتی است که از نظر قدرت حرف اول را می زند او با خشونت می تواند به اهدافش برسد اما از نظر هوشی او یک احمق به تمام معناست! حال اگر هیچ یک از این سه، شخصیت مورد نظر شما نبود، نگران نباشید! بازی به شما این اجازه را می دهد که خودتان شخصیتتان را بسازید.

در بازی چهار توانایی وجود دارد. اولی هوش است که هر چه بیشتر باشد توانایی ذهنی شخصیتتان و هوش مندی او بیشتر می شود. دومی روان است که با افزایش آن قدرت تشخیصتان بیشتر می شود. سومی فیزیک است که باعث افزایش قدرت جسمانی شخصیت می شود. و آخرین گزینه چُست و چابکی شخصیتتان را تقویت می کند. شما ۸ انتخاب دارید و می توانید بین این چهار گزینه آنها را پخش کنید. مطمئن باشید انتخاب های شما بعد ها در طول بازی تاثیر مستقیم بر تمام ارکان بازی دارند و توانایی شخصیت شما است که مسیر بازی را مشخص می کند.پس بازی ارزش تکرار بسیار بالایی دارد چرا که با هر بار تجربه ی بازی وارد دنیای یک “شخصیت جدید” خواهید شد.

هر کدام از این ویژگی ها ۶ خصوصیت منحصر به فرد برای خودشان دارند که می توانید با انتخاب هر یک شخصیتتان را شخصی سازی تر هم بکنید مثلا Encyclopedia باعث افزایش دانش عمومی شما شده و در نتیجه می توانید دانش بیشتری در دیالوگ ها به کار ببرید و یا Logic منطق و قدرت استنباط درست را به شما می بخشد. یا authority قدرت اثبات شما را افزایش می دهد تا با “اثبات خود” به دیگران اعتمادشان را راحت تر جلب کنید. در کل ۲۴ تا از این خصوصیات وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب کرده و شخصیتتان را منحصر به فرد تر بکنید.

بازی Disco Elysium

کارآگاهتان به چه چیزی فکر می کند؟

بازی همانطور که قبل تر اشاره کردم با موس کنترل می شود و هدف صحبت کردن با شخصیت های مختلف دنیای بازی برای بدست آوردن اطلاعاتی از قتلی است که در همان نزدیکی رخ داده است. شخصیت اصلی بازی “رابرت” به دنبال حل قتلی به هتلی می آید ولی او اکنون به خاطر مصرف شدید الکل ( و یا دلیل دیگری!) فراموشی گرفته و یک حالت کاملا گنگ دارد. حتی جلوتر متوجه می شوید که او سلاحش را نیز گم کرده است و در دردسر بزرگی گرفتار شده است! اصل اساسی گیم پلی بازی شامل پرسه زدن در شهر بازی ، پیدا کردن آیتم ها (شامل پول و یا لباسهای مختلف و یا آیتم های گوناگون) و صحبت کردن با مردم و شخصیت های مختلف و حل معماهای بازی است. باید بسیار حواستان را جمع کنید چرا که انتخاب دیالوگ ها در این بازی بسیار حساس و حساب شده است. کاراکترها تماما دارای شخصیت های منحصر به فرد خودشان می باشند که فوق العاده عالی و متفاوت طراحی شده اند و در کمتر بازیی جزئیات شخصیتی این چنینی دیده شده است.

در طول حرف زدن با هر کاراکتر بسته به شخصیتی که خلق کرده اید گذینه های منحصر به فردی نمایش داده می شود که به شما کمک می کند.مثلا اگر از نظر فیزیکی قوی باشید می توانید با زور برخی بخش های بازی را از پیش رو بردارید و یا از دیگران حرف بکشید و اگر باهوش باشید بازی گزینه های کمکی برای بهتر تشخیص دادن محتوای حرف فردی که از او بازجویی می کنید را به شما نشان می دهد. یا اینکه اگر شخصی دروغ بگوید یک آدم باهوش می تواند تشخیص دهد و دست مجرم و یا آن فردی که اطلاعاتی دارد ولی از شما پنهان کرده است را برایتان رو کند. پس علاوه بر افزایش گزینه ها میتوانید منطق را نیز در شخصیتتان تقویت کنید تا بتوانید با منطقتان افراد مختلف را به حرف بکشید.

بازی Disco Elysium

رفتارهای مختلف بازخوردهای مختلف…

اینکه در بازیهای دیگر شما دیالوگ دارید و با انتخاب دیالوگ های مختلف مسیر برخی جریانات عوض می شود یک روش است ولی در معدود بازیی به این صورت دیده شده است که حتی تفکر شخصیتتان نیز برای شما به نمایش در بیاید‌. باز این تفکرات نیز به شخصیتی که خلق کردید بستگی دارد. در بازی اگر از نظر برخی توانایی ها ضعیف باشید می توانید از شانس نیز استفاده بکنید‌. مانند انداختن یک تاس است کاملا تصادفی! اگر توانایی های شما در آن مورد زیاد باشد احتمال بیشتری دارد و اگر توانایی هایتان کمتر باشد درصد بردتان بسیار کمتر می شود.

به عنوان مثال در ابتدای بازی وقتی به بندر کارگران می روید فردی قوی هیکل در کنار دکمه ای ایستاده است. شما باید دکمه را فشار دهید تا دری که ادامه ی مسیر بازی در پشت آن است، باز شود. اینجا انتخاب های زیادی دارید با او صحبت کنید و او را راضی کنید که دکمه را بزند. اما مسئله پیچیده تر از این حرف هاست. هر کس در بازی تفکرات و فلسفه ی خاص خودش را دارد و برای راضی کردن شخصیت ها باید فوق العاده باهوش عمل کنید. فقط انتخابِ بدون فکر دیالوگ ها باعث پیروزی شما نمی شود. همین شخصیتِ قوی هیکل برخلاف ظاهرش تفکر و فلسفه ی خاص ذهنی خودش را دارد. بحث کردن با او شما را متحیر خواهد کرد! شما می توانید با منطق او را راضی کنید و دکمه را فشار دهید و یا اینکه به زور متوسل شوید.

در صورتی که به زور متوسل شدید باید بدانید که از نظر فیزیکی باید قدرت کافی برای مقابله با او را داشته باشید یا اینکه شانس با شما یار باشد و تاس سبز برای شما بیاید. حال اگر موفق به ضربه زدن و از پیش رو برداشتن او نشدید و کتک خوردید از خون شما کم می شود. و اگر باز این عمل را تکرار کنید و خونتان تمام شود بازنده خواهید بود! یعنی Game Over شده اید! دقیقا یعنی بازی تمام شده است و باید از اول شروع کنید! اینجا مانند دنیای واقعی است که انتخاب های شما عواقب سختی را برایتان به ارمغان می اورد. و یک انتخاب اشتباه میتواند برایتان گران تمام شود‌. (پس بهتر است بازی را قبل از انتخاب های اساسی ذخیره کنید.)

تازه این فقط بخشی از ماجرا است. چرا که بازی علاوه بر خون فیزیکی یک تولبار به نام “روحیه” (morale) دارد که به ذهن شخصیتتان وابسته است‌. انتخاب های اشتباه شخصیتتان را از لحاظ روحی تضعیف کرده و او از ادامه ی پرونده انصراف می دهد! و باز شما Game Over می شوید.

بازی Disco Elysium

یک کتاب بلندِ پرجزئیات

اینکه در دنیای گیم با شخصیت های مختلف رو به رو می شویم یک چیز است . ولی اینکه وارد دنیایی شوید که هر فرد منحصر به فرد باشد یک مسئله ی دیگر است. دنیای Disco Elysium پر از کاراکتر های مختلف است. هر کدام به زیبایی هر چه تمام تر درست شده اند. و هر کاراکتر فوق العاده واقعی و تاثیر گذار خلق شده است. هر یک دارای نگاه و فلسفه ی خود می باشند. مانند انسان ها به شما دروغ می گویند و می خواهند شما را گول بزنند. این شمایید که باید با توجه به شخصیتی که ساخته اید از زیر زبانشاک حرف بکشید.

بازی کردن Disco Elysium بیشتر شبیه خواندن یک کتاب بلند می ماند. اگر کسی حوصله ی خواندن بسیاری از دیالوگ ها را نداشته باشد ممکن است بازی را رها کند اما مطمئن باشید این بازی ارزشش را دارد. معمولا وقتی با یک شخصیت در حال صحبت هستید چند دیالوگ اولیه را صداگذاری شده و می شنوید اما مابقی دیالوگ ها بر عهده ی خود شماست که آنها را بخوانید و در موردش تحلیل کنید. صدا پیشگی هایی که در بازی می شنویم چندان قدرتمند نیست و بعد از مدتی تکرار در آنها دیده می شود.

ترکیب آب رنگ با موسیقی نوآر

ترکیب آب رنگ با موسیقی نوآر، گرافیکی که به نقاشی های سبک امپرسیونیسم شباهت دارد، یک کاراگاه الکلی و دائم الخمر که بعضاً بخاطر شدت مصرف الکل حتی یادش می رود شغلش چیست! و لنگ کفش اش را کجا انداخته (ماموریت اول بازی پیدا کردن لنگ کفش این کاراگاه مست است). اگر از علاقه مندان به سبک امپرسیونیسم و در عین حال داستان های کاراگاهی هستید، این بازی بهشت شماست. هم شخصیت های بیادماندنی دارد که خصوصیات و اخلاقشان برایتان جذاب خواهد ماند هم به شدت شما را درگیر خود خواهد کرد. بازی در ابتدا برایتان کمی عجیب خواهد بود، نهیلیستی، پلیس های بی اخلاق، دولتی فاسد، جامعه ای فاشیستی، اما وقتی با بازی خومی گیرید، متوجه می شوید که بازی چقدر شوخ و طنزآمیز است.

یک اثر  روانشناسانه

استودیو ZA/UM با خلق یک اثر روانشناسی و در عین حال سرگرم کننده بخاطر سبک RPG توانسته دوباره سبک اشاره و کلیک را احیا کند. Disco Elysium یک بازی نقش آفرینی اشاره کلیک است که دارای سیستمِ دیالوگی است که اگر به این مدل بازی آشنایی ندارید بازی برایتان به شدت مشکل خواهد شد. البته لازم به ذکر است که حتماً یک دیکشنری کنار دستتان بگذارید (یا اپلیکیشنی قدرتمند در این زمینه را بروی موبایل خود دانلود کنید) زیرا بازی پر است از جملات و اصطلاحات سخت که برای فهمیدن و پی بردن به دیالوگ ها 100 درصد نیازتان خواهد شد. موسیقی بازی به شدت گیرا و عالی کار شده است، در عین حال موسیقی بازی در صحنه های مختلف حس و حال آن صحنه را برایتان تداعی می کند.

وقتی با یک بازی کاراگاهی طرف هستید که دیالوگ محور است، پس حتماً باید روانشناسی هم بلد باشید. امری دیگر در بازی که ممکن است به سختی بازی بیافزاید. البته با Save/Load کردن های پیوسته کم کم می توانید پی به راز های شخصیت ها ببرید و زیر زبانشان را بکشید. اما بدانید در اولین مواجه با آنها ممکن شما را گول بزنند. بخاطر اینکه بازی یک RPG هم هست و شخصیت شما دارای State های مختلف و درخت پیشرفت متفاوت است، سازندگان یک حربه عالی را در اثر خود گنجانده اند که به نظرم بسیار نوآورانه است و آن صحبت کردن شخصیت با خود است. در اینجا روانشناسی کاملاً به دردتان خواهد خورد و هم اینکه می توانید خصوصیات اخلاقی خود را به کاراکترتان بدهید. او را شبیه خود کنید، البته این معقوله زیاد به چشم نخواهد آمد، زیرا اساس بازی طور دیگری طراحی شده اما برایتان جالب خواهد بود.

چکیده

نکات منفی

گیم پلی بازی ممکن است به علت بیش از حد درگیری در خواندن دیالوگ های بلند کمی خسته کننده شود ، صداگذاری ضعیف شخصیت ها

نکات مثبت

داستانی فوق العاده به همراه شخصیت پردازی عمیق ، متفاوت و کم نظیر در دنیای بازی های کامپیوتری ، گرافیک هنری زیبا ، آهنگ های شنیدنی ، سیستم ساخت شخصیت های منحصر به فرد

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Disco Elysium

عالی

در آخر این بازی در میان بازی هایی که جز گرافیک و اکشن چیزی دیگری ندارند یک الماس دست نیافتنی است.  یک رمان الکترونیکیِ درگیرکننده و نفس گیر که روش جدیدی از شخصیت پردازی و ساخت شخصیت را وارد دنیای گیم کرده است. هر چند مناسب تمام گیمرها نیست چون بیشتر به مانند خواندن یک کتاب بلند ولی جذاب می ماند …

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها