بررسی بازی Horizon Zero Dawn / عصر ربات‌ها‌ی سرکش

بازی Horizon Zero Dawn (هورایزن زیرو داون) یک بازی اکشن نقش آفرینیست که توسط Guerrilla Games که به خاطر ساخت سری Killzone معروف است ، ساخته و برای اولین بار توسط Sony Interactive Entertainment در سال ۲۰۱۷ برای PS4 و در تاریخ ۷ آگوست ۲۰۲۰ برای PC به صورت Complete Edition که شامل تمام بسته‌های الحاقی بازی است، منتشر شده است. این بازی یکی دیگر از بازی‌های انحصاری سونی‌ست که در طی سیاست جدید آنها چند روزیست برای کامپیوتر‌های خانگی نیز منتشر شده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Horizon Zero Dawn نسخه PC همراه باشید.

[Best_Wordpress_Gallery id=”59″ gal_title=”گالری عکس بازی Horizon Zero Dawn”]

 

آخر الزمانی رباتی….

در آینده‌ای دور (قرن ۳۱) انسان‌ها دوباره به زندگی پراکنده‌ و قبیله‌ای خود روی آورده‌اند تا بار دیگر در مقابل سازه‌های خود متحد شوند و در برابر آنها و برای نابودیشان قدم بردارند. دنیایی که دیگر اثری از شکل و شمایل مدرن خود ندارد. انسان‌ها به سمت دوری از تکنولوژی و استفاده از سلاح‌ها و وسایلی روی آورده‌اند که هزاران سال پیش تنها یاور آنها در نبردهایشان بود. ربات‌های غول‌پیکر در بخش‌های مختلف زمین مسلط شده‌اند و باعث نابودی بسیاری از نسل بشر گردیده‌اند. اما آن عده که باقی مانده‌اند به شکل قبیله‌ای زندگی کرده و از طریق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار این ربات‌ها زندگی یا برخی موارد برای قطعات ، آنها را شکار می‌کنند. هر چند پدیده‌ای موسوم به Derangement باعث شد که ربات‌ها نسبت به انسان‌ها پرخاشگرانه‌تر شده و ربات‌های عظیم نوینی پدید بیایند که زمین‌ را خطرناک‌تر از همیشه مبدل کنند. با این حال در این دنیا سه قبیله‌ی نورا ، کارجا و اوسرام زندگی می‌کنند که هرکدام خصوصیات و باورهای خاص خود را دارند.

شما در نقش Aloy یک فرد ترد شده از قبیله‌ی نورا بازی را آغاز می‌کنید. او توسط فردی به نام Rost در خارج از محیط قبیله‌ای پرورش پیدا می‌کند و مورد تحقیر و تمسخر افراد درون قبیله‌ای قرار می‌گیرد. سال‌ها آموزش در کنار Rost به او قدرت استفاده از تیروکمان و سلاح و نبرد به شکل ویژه‌ای می‌بخشد. او برای شرکت در مراسمی به نام Proving که بتواند دوباره وارد قبیله شود ، خود را حاضر می‌‌کند. اما در طول مراسم اتفاقاتی افتاده که مسیر زندگی او را به سمت و سوی یک داستان بزرگ‌تر پیش ‌می‌برد و ماجراجویی‌های واقعی داستان را پیش پای بازیکن قرار می‌دهد…

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

      در بازی Horizon Zero Dawn باید به مبارزه با این ربات‌های عظیم بروید تا با کمک تکنولوژیِ آنها قدرتمندتر شوید و از یک جنگجوی معمولی به سوی یک جنگجویِ افسانه‌ای بروید که نه فقط باعث افتخار قبیله‌اش بلکه باعث افتخار دنیای انسانهاست…

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

او (Aloy) دختری در دنیایی آخر و الزمانیست. دنیایی که دیگر آن حسی که از آن شناخت داریم را در خود ندارد. دنیایی پر از ربات‌های عظیم که جهان انسان‌ها را ویران کرده‌اند. انسان‌ها اکنون از تکنولوژی و ربات‌ها فرار کرده و خود را به دامان طبیعت سپرده‌اند تا در آنجا پناهگاهی بدور از علم برای خود درست کنند. در بازی Horizon Zero Dawn باید به مبارزه با این ربات‌های عظیم بروید تا با کمک تکنولوژیِ آنها قدرتمندتر شوید و از یک جنگجوی معمولی به سوی یک جنگجویِ افسانه‌ای بروید که نه فقط باعث افتخار قبیله‌اش بلکه باعث افتخار دنیای انسانهاست…

بازی Horizon Zero Dawn یک بازی نقش آفرینیست که باید در آن قدم به قدم پیشرفت کنید. شما باید در دنیای آزادانه بازی به انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی که شامل مبارزه با انواع و اقسام ربات‌‌ها و همینطور مبارزه با انسان‌های مختلف است ، بپردازید. با انجام ماموریت‌ها و یا کشتن هر یک از دشمنان شما مقداری تجربه بدست می‌آورید با کامل شدن تولبار تجربه سطح شما در بازی ارتقا پیدا می‌کند. افزایش سطح به معنی دسترسی به توانایی‌های بیشتری در بازیست.

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

  مخفی‌کاری و تیراندازی اصلی‌ترین اصول بازی هستند…

اگر دوست داشته باشید می‌توانید یک تیرانداز بسیار ماهر شوید و یا در استفاده از شمشیر مهارت‌هایی بدست بیاورید یا بخش مخفی‌کاری بازی را ارتقا دهید یا در بخشِ زندگی در طبیعت مهارت‌های خود را بهبود بخشید. این‌ها تماما به روش شما برای پیشروی در بازی بستگی دارد و هر کدام لذت و جذابیت خاص خودش را به بازی اضافه می‌کند. هرچند در ابتدا شاید این طور فکر کنید که می‌توانید به سمت ساخت شخصیت دلخواهتان قدم بردارید، واقعیت این است که در بازی سیستم مهارتی آنچنان متنوعی وجود ندارد و در انتها وقتی سیستم نبردِ تن به تن ضعیف بازی را می‌بینید بیشترِ تمرکز خود را بر روی تیروکمان و بخش مخفی کاری بازی خواهید گذاشت. پس تقریبا این یک بازی نقش آفرینی که خودتان بتوانید شخصیت دلخواهتان را خلق کنید ، نیست چرا که مطمئنا شخصیت‌های اکثر بازیکنان در لول‌های بالاتر به سمت یک شکل شدن پیش خواهد رفت‌‌… و بیشتر باید بازی را یک اکشن ماجراجویی نامید‌. ضعف در نبردهای تن به تن در بازی ، شما را هرچه بیشتر به استفاده از تیروکمان ترغیب می‌کند. در بازی انواع و اقسام تیروکمان و تیر وجود دارد و همین تنوع باعث می‌شود لذت زیادی از مهارت‌های وابسته به تیراندازی ببرید.

مخفی‌کاری و تیراندازی اصلی‌ترین اصول بازی هستند. مخصوصا اگر قصد داشته باشید در درجات سختی بالاتر بازی را انجام دهید. ربات‌ها‌ی متنوع با خصوصیاتی خاص ، دشمنِ اصلیِ شما در طول بازی محسوب می‌شوند. هر ربات روش منحصر به فردی برای نابودی در بازی دارد. هر کدام دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند و در طول بازی باید استفاده از سلاح‌های مختلف ، استفاده از معجون های خاص در نبرد‌ی منحصر به فرد و… را مد نظر قرار دهید. مثلا رباتی می‌تواند پرواز کند و به سمتتان تیر‌های یخی پرتاب کند. Aloy دستگاهی به نام Focus دارد که می‌تواند بخش‌های مختلف ربات‌ها را اسکن کند تا متوجه نقاط ضعف و قوت هر بخش از ربات شود. هر بخش مثلا نسبت به آتش یا الکتروسیته حساس است. در اینجا ربات پرنده به آتش بسیار حساس است اما باید دقت کنید که ساخت تیر‌های آتشین گران است و باید وسایل لازم را تهیه کنید. از طرفی او تیر‌های یخی می‌فرستد پس باید معجون ضدیخ بخورید تا در برابر تیرهای دشمن بیشتر مصون باشید. تمام این مسائل به عمیق‌تر شدن گیم‌پلی و سیستم لوت بازی کمک کرده و شما را دائما در فکر فرو می‌برد که چگونه و چطور باید از امکانات به نفع خود استفاده کنید. در بازی می‌توانید گیاهان ، درخت‌ها و بوته‌های کوچک را جمع آوری کنید یا بعد از کشتن ربات‌ها یا موجودات لوت آنها را بردارید با این لوت‌ها می‌توانید در بخش Crafting انواع و اقسام تیر‌های تیرکمان و یا وسایل مختلف را بسازید و در پیش Merchant های سراسر نقشه به معامله با آنها بپردازید.

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

     این جزو محدود بازی‌های دنیای گیم است که تک تک اجزای آن به هم وابستگی شدیدی دارند

چیزی که بازی را به شکل ویژه‌ای فوق‌العاده کرده است ، اهمیت دادن به همه چیز است‌. این جزو محدود بازی‌های دنیای گیم است که تک تک اجزای آن به هم وابستگی شدیدی دارند. سیستم گیم‌پلی بازی به شکل جدی هوشمندانه است. بازی به شدت سیستم لوت منحصر به فرد خود را دارد. در طول بازی شما بارها و بارها باید حتی برای ارتقا کیف‌ها و یا بخش‌های مختلف دیگر دست به کشتن موش ، ماهی ، روباه و … برای بدست آوردن پوست یا استخوانشان بزنید. در حالی که در بازی‌های دیگر بیشتر این گونه موجودات برای پر کردن دنیای بزرگ بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در اینجا تمام این‌ها اهمیت دارد. حتی آیتم‌های بازی نیز همین حالت را دارد و یا بازرگانان در هر بخش از دنیا آیتم‌های خاص خود را معامله می‌کنند. اینطور نیست که فقط با سر زدن به یکی از آنها به همه چیز دسترسی داشته باشید. این حس ماجراجویی بازی را به شدت تقویت می‌کند و شما حس می‌کنید بازی در هر بخش روح و عمق خاص خود را دارد. هر گیاهی یا وسایل دیگر قابل جمع‌آوری نیز پر اهمیت و با دلیل در بازی جاگذاری شده‌اند. حتی لوت هر ربات نیز جذاب و پر اهمیت ساخته شده‌است. همینطور به خاطر اینکه خون Aloy پر نمی‌شود خوردن شفا دهنده‌ها و پیدا کردن گیاهان دارویی در بازی از اهمیت ویژه‌ای برخورد است.

هر سلاح ، زره یا لباس در بازی Horizon Zero Dawn یک سری خصوصیات منحصر به فرد دارا هستند و تیر‌ها و نوع حملات یا دفاع خاص خود را دارا هستند یعنی اگر در طول بازی سلاح یا لباس جدیدی بدست آوردید یا خریدید می‌توانید به شکل منحصر به فردی از آن استفاده کنید. مثلا سلاحی خاص تله‌های یخی یا برقی ایجاد می‌کند. انواع تله‌ها ، تیرهایی که دشمنان را در محل خود میخکوب می‌کند و … به بازی تنوع بخشیده‌اند اما همانطور که میبینید همه اینها در رابطه با تیروکمان ، سلاح‌های از راه دور، تله و مسائل تاکتیکی است و نیزه شما نه تغییر می‌کند و به جز اینکه در بخش مخفی‌کاری کاربرد داشته باشد و یا در برخی موارد خاص که دشمنان گیج شدند از آن استفاده کنید در تمام طول نبردها از تیروکمان‌های متنوع بازی باید استفاده کنید‌.

انواع تیرها در بازی وجود دارد. از تیرهای معمولی که خرج کمتری برای شما برای ساخت دارد اما برای آسیب رساندن به دشمنان انسانی بسیار مناسب هستند. تیر آتشی مخصوصِ برخی ربات‌هاست که به آتش بسیار حساس هستند و استفاده از تیر آتشین بهترین راه برای متوقف کردن یا کشتن سریع آنهاست. تیرهای دیگر مثل تیر نابود کننده‌ی زره‌های ربات‌ها ، تیرهای سمی ، تیرهای یخ زننده ، تیرهای برقی و… بازی به شکل جدی از تنوع فوق العاده‌ای در این زمینه برخوردار است و همینطور انواع سلاح‌های مختلف که هر کدام تاثیرات خاص خود را روی دشمنان و ربات‌های بازی می‌گذارند. بازی در این زمینه فوق‌العاده هوشمند ساخته شده‌ است به طوری که در طول بازی برای کشتن ربات‌های مختلف مخصوصا در درجه سختی بالاتر باید از تمام امکانات و تیر‌ها استفاده کنید تا بتوانید مراحل را به شکل درست از پیش رو بردارید و ربات‌های مختلف را بکشید.

خود ربات‌ها از نظر هوش مصنوعی در هنگام نبردِ تن به تن بسیار قوی و هوشمندانه رفتار می‌کنند وقتی زیاد به آنها نزدیک شوید با بدنشان چه دم یا سر یا پا به سمتتان هجوم می آورند و اگر از آنها فاصله بگیرید با تیرهای مختلف و بمب و … شما را پذیرایی می‌کنند. اما هوش مصنوعی که در بخش مخفی‌کاری بازی دیده می‌شود ، ضعیف ساخته شده و چه ربات‌ها یا انسان‌ها رفتار غیرطبیعی و احمقانه از خود در حین مخفی کاری نشان می‌دهند. آنها را به راحتی با صوت یا سنگ می‌توانید گول بزنید یا دید کمی نسبت به محیط دارند و بعد از مدتِ کوتاهی از دنبال کردن شما صرف نظر می‌کنند.

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

  در بازی هر ماموریت بسته به مکان و نوع آن دارای داستان و درون مایه کاملا متفاوت و منحصر به فرد است‌

بازی Horizon Zero Dawn جهان سازی منحصر به فرد و زیبایی دارد. از موجودات رباتی گوناگون که در آسمان و زمین قدرت را در دست دارند. پوشش‌های متنوع گیاهی و اقلیم‌های متفاوت که هر کدام داستان و زندگی خاصی در آنها در جریان است. وقتی در نقشه نگاه می‌کنید کمپ‌های دزدان ، محل انواع ربات‌ها ، محل شهرها ، محل کمپ‌ها (جایی که می‌توانید بازی را در ان مکان‌ها سیو کنید) و… در بازی دیده می‌شود. در بخش‌های مختلف جعبه‌های گوناگون با لوت‌های متنوع و همینطور آیتم‌های خاص برای بدست آوردنِ یک جایزه‌ی ویژه در بازی در نظر گرفته شده که به هر چه بیشتر گشت زنی در بازی کمک می‌کند.

در بازی هر ماموریت بسته به مکان و نوع آن دارای داستان و درون مایه کاملا متفاوت و منحصر به فرد است‌. برخی مراحل فرعی شامل یک مبارزه با باس یا مینی باسِ منحصر به فرد می‌باشد. بعضی موارد باید وارد کمپ دزدان شوید تا آنجا را تسخیر کنید. هر کمپ از نظر ساختاری کاملا متفاوت و منحصر به فرد طراحی شده است. برخی مواقع باید وارد مکان‌هایی سری در دل دنیای تکنولوژی قدیم شوید که برای گذر از برخی قسمت‌ها باید معماهایی را حل کنید.

یکی از مشکلات بازی محدودیت در بخش پلتفورمینگ آن است به طوری که شما کنترل رفتن به تمام نقاط نقشه را ندارید. برخی بخش‌های نقشه خالی به نظر می‌رسد. بازی کمی از حس ماجراجویی که در عناوینی مثل Breath Of wild با پوست و استخوان می‌توانید حسش کنید را در خود دارا نیست. کمی حس محدودیت دارید و برخی قسمت‌ها کمبود تنوع را در بازی حس می‌کنید. مخصوصا وقتی پای نبرد در میان باشد بازی به شکل یک طرفه‌ای فقط استفاده از تیرکمان را در اولویت قرار داده است. شما می‌توانید یک تیرانداز ماهر شوید اما نمی‌توانید یک شمشیرزن تمام عیار بسازید. اینجا جاییست که بازی در برابر بازیی مانند Assassin’s Creed (همه چیز در مورد Assassin’s Creed Valhalla) ضعیف‌تر عمل می‌کند مخصوصا در بخش دفاع در برابر موجودات مختلف فقط یک نوع غلت زدن روی زمین دارید که البته قابل ارتقاست اما برای تمام نبردهای ریز و درشت و مخصوصا درجات سختی بالاتر کافی نیست. سلاح‌ها و زر‌هایی که در طول بازی می‌گیرید درست است که همه منحصر به فرد و خصوصیات خاص خود رو دارد اما حس نمی‌کنید که تاثیرگذار باشند و فقط فاصله گرفتن و فرار کردن و به موقع تیراندازی کردن در بازی برای پیشبرد نبردها ضروری است و همین باعث محدود شدن گیم پلی و افزایش حس تک بعدی شدن آن می‌شود.

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

   گرافیک بازی پر جزئیات ، کم نقص و زیباست اما از نظر تکنیکی مشکلاتی دیده می‌شود مخصوصا کرش‌های مکرر و افت فریم در ابتدای بازی آزار دهنده است.

مسلما الگوبرداری شدید بازی از عناوینی چون Witcher 3 (راهنمای کامل تمام مراحل بازی The Witcher 3: Wild Hunt) و سری Assassin’s Creed کاملا مشهود است اما برخی موارد از آنها نیز جلو زده است. هر چند هنوز عنوانی که بتواند مراحل فرعی پر عمق و داستان‌های فوق العاده تاثیر گذار در هر مرحله‌ی فرعی کوچکش مثل ویچر ۳ خلق کند ساخته نشده است! اما به خاطر حس متفاوتی که در دنیا و همینطور نبردها و امکانات بازی وجود دارد یک لذت کاملا متفاوت نسبت به آن بازی به شما دست خواهد داد.

در طول بازی با انتخاب‌هایی رو به رو هستید که هر کدام مسیر به خصوصی در داستان را پیش پایتان قرار می‌دهد. سه حالت انتخابی وجود دارد، حالت تهاجمی ، حالت عاقلانه و حالت دوستانه و هرکدام دیالوگ و عواقب خاص خود را به دنبال دارد. پس می‌توانید به دلخواه در موارد مختلف از بین این انتخاب‌ها یکی را برگزینید. شما می‌توانید برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و داستان‌های مختلف دیالوگ‌های متفاوتی را انتخاب کنید و یا اینکه می‌توانید بدون صحبتِ اضافه به دنبال انجام ماموریت‌ِ اصلی بروید.

گرافیک بازی پر جزئیات ، کم نقص و زیباست اما از نظر تکنیکی مشکلاتی دیده می‌شود مخصوصا کرش‌های مکرر و افت فریم در ابتدای بازی آزار دهنده است. مشکل افت فریم با آپدیت کارت گرافیکی کمی برطرف خواهد شد اما مشکل کرش شدن بازی باید منتظر پچی از طرف سازندگان باشیم تا این مشکل جدی را برطرف سازند چراکه به شکل مکرر در بازی بیرون پریدن و Crash شدن بازی را تجربه کردیم. همینطور یک لودینگ طولانی در اول شروع بازی قبل از همه چیز برای Optimize کردن آن، برای سیستم شما واقعا شروع خوبی برای یک بازی برای این نسل نیست!

بررسی بازی Horizon Zero Dawn

نتیجه گیری

بازی Horizon Zero Dawn یک بازی جهان باز با جزئیات بسیار بالا در ساخت ربات‌ها و همینطور ساخت دنیایی با اجزای پر‌اهمیت است. اما در نسخه PC اولین ضربه را بهینه نبودن خوب بازی به آن وارد کرده است. با این وجود با عنوانی قدرت‌مند از لحاظ جهان‌سازی و همینطور گیم‌پلی رو به رو هستیم. هرچند گیم‌پلی بازی نیز به شدت تک بعدی و وابسته به تیراندازی ساخته شده اما با این حال به خاطر تنوع خوب و قدرتمندِ ربات‌ها ، بازی به شدت جذاب و هیجان انگیز شده است. بازی Horizon Zero Dawn را نباید با بازی‌های بزرگ سبک نقش آفرینی مقایسه کرد اما در جایگاه خود از گیم پلی و داستان منحصر به فرد و جذابی برخوردار است و اگر نسخه PS4 آن را تجربه نکرده اید حتما بازی را انجام دهید تا یکی از بازی‌های برتر این نسل را تجربه کرده باشید.

بازی Horizon Zero Dawn

بررسی بازی Horizon Zero Dawn
بازی Horizon Zero Dawn

نمره سایت ساعت 7

(عالی)

(عالی)

عصر ربات‌های سرکش

بازی Horizon Zero Dawn یک بازی جهان باز با جزئیات بسیار بالا در ساخت ربات‌ها و همینطور ساخت دنیایی با اجزای پر‌اهمیت است. اما در نسخه PC اولین ضربه را بهینه نبودن خوب بازی به آن وارد کرده است. با این وجود با عنوانی قدرت‌مند از لحاظ جهان‌سازی و همینطور گیم‌پلی رو به رو هستیم. هرچند گیم‌پلی بازی نیز به شدت تک بعدی و وابسته به تیراندازی ساخته شده اما با این حال به خاطر تنوع خوب و قدرتمند ربات‌ها ، بازی به شدت جذاب و هیجان انگیز شده است. بازی Horizon Zero Dawn را نباید با بازی‌های بزرگ سبک نقش آفرینی مقایسه کرد اما در جایگاه خود از گیم پلی و داستان منحصر به فرد و جذابی برخوردار است و اگر نسخه PS4 آن را تجربه نکرده اید حتما بازی را انجام دهید تا یکی از بازی‌های برتر این نسل را تجربه کرده باشید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها