بررسی بازی Mafia: Definitive Edition / بازسازی یک خاطره

بازی مافیا جزو خاطره انگیز‌ترین بازی‌های کامپیوتری ساخته شده تاکنون است. بعد از حدود ۱۸ سال در ۲۰۲۰ شانس این را داریم تا بازسازی کاملی از این بازی را انجام دهیم. سازندگان به طور کامل بازی را از نو ساخته‌اند و یک تحول بزرگ از لحاظ ظاهری در بازی بوجود آورده‌اند. اما این تنها ظاهر بازی نیست که تغییر کرده است‌. فیزیک ، محیط ، دیالوگ‌ها ، گان پلی و رانندگی و … بازی نیز دست خوش تغییرات خاص خود شده است اما آنچه که هنوز مانند قبل دوست داشتنی و عمیق باقی مانده داستان بازی است که به شدت خاطره‌انگیز است. بازی Mafia: Definitive Edition در تاریخ 25 سپتامبر 2020 توسط Hangar 13 برای پلتفورم های PC- Xbox one و PS4 منتشر شده است، در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Mafia: Definitive Edition همراه باشید.

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition

    مافیا داستان عشق ، خیانت ، دوستی ، تحول و انتقام است….

خلاصه داستان….

اولین نکته مهمی که در هنگام بازی کردن بازسازی مافیا نظر شما را به خود جلب می‌کند داستان قدرتمند بازی است. داستان بازی شما را در نقش “تامی آنجلو” یک راننده ساده تاکسی در شهر خیالی Lost Heaven (بر اساس شهر شیکاگو) در سال ۱۹۳۰ می‌گذارد. او بنا به اتفاقی وارد گروهی مافیایی شده و کم کم تبدیل به یکی از قدرتمندترین نیروهای این گروه می‌شود. فراز و نشیب‌های پیش روی او در طول داستان باعث می‌شود خیلی زود تامی برایتان به یک شخصیت دوست داشتنی تبدیل شود. تبدیل شدن یک راننده ساده به یک گانگستر مافیایی یک تحول عمیق در درون شخصیت تامی ایجاد می‌کند و او همیشه با این تحولات درگیر است‌. مافیا داستان عشق ، خیانت ، دوستی ، تحول و انتقام است و یکی از سینمایی‌ترین بازی‌های کامپیوتری زمان خود محسوب می‌شود و بازی کردن نسخه بازسازی‌اش شاید همان حس قبل را برایتان نداشته باشد اما مسلما بهترین تجربه شما از سری بازی مافیا خواهد بود‌.

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition  / گرافیگ و آهنگ‌های بازی

سازندگان در نسخه بازسازی به شکل کاملی بازی را دگرگون کرده‌اند. برخی دیالوگ‌ها به طور کامل بازنویسی شده و صدای تمام شخصیت‌ها با صداپیشگان جدید و با کیفیت بالا جایگزین شده است. از نظر گرافیک جزئیات بسیار زیادی در محیط دیده می‌شود. ساختمان‌ها با جزئیات واقعی‌تر دیده می‌شوند و ماشین‌ها فیزیک بهتر و آسیب پذیری طبیعی‌تری دارند. نورپردازی بازی بافت‌های محیط را زنده کرده و سایه‌های نرم و طبیعی ایجاد کرده است. تخریب پذیری محیط قابل قبول و اسلحه‌ها حس واقعی‌تری به شما می‌دهند. وقتی در خیابان‌ها قدم ‌می‌زنید یا از روی پلی بزرگ در شهر رد می‌شوید لذت خواهید برد چراکه طراحی محیط چشم‌نواز و قابل تحسین است. از نظر ظاهری مشکل خاصی در بازی وجود ندارد. اما از لحاظ مدلی ، افکت و انمیشین کمی قدیمی به نظر می رسد.

یکی دیگر از نکاتی که به شدت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و یک حس نوستالژی ویژه درونتان بوجود می‌آورد آهنگ‌های بازی است مخصوصا برای افرادی که نسخه کلاسیک را تجربه کرده‌اند، این آهنگ‌ها به شدت تحت تاثیرشان قرار می‌دهند. آهنگ‌ها با جو گانگستری بازی کاملا هم‌خوانی دارد و از بهترین بخش‌های بازی محسوب می‌شود.

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition

       اینطور بازی یک شهر مرده را خلق کرده که تنها یک داستان دارد و آن هم داستان تامی آنجلوست!

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition / کمی در مورد شهر و گیم‌پلی بازی…

شهر Lost Heaven از سه جزیره متصل شده به هم تشکیل شده و بازی یک شهر زنده و با جزئیات سال ۱۹۳۰ را به شکل قدرت‌مندی به تصویر کشیده است.  قطار شهری که از بالای ساختمان‌ها در حال عبور است‌. مردم که در حال رفت و آمد هستند. ماشین‌هایی که با رعایت قانون در حال گذر هستند. از مناطق اطراف شهر گرفته تا قسمت‌های مختلف شهر ، ساختمان‌ها و مناظر متفاوت که از دیدنش لذت خواهید برد‌.

شهر از لحاظ ظاهری متنوع و قابل قبول و وسیع ساخته شده است اما این شهر وسعتش را تا جایی که داستان و شخصیت‌هایش اجازه دهند برایتان نمایان می‌کند و نمی‌توانید بیشتر از آن انتظار از آن داشته باشید. بازی داستان تامی را در سال‌های مختلف زندگی‌اش و اتفاقات گوناگون پیگیری می‌کند و با اینکه محیط بزرگ است اما بازی کاملا خطی‌ست و فقط در Chapterهای مختلف داستانش را روایت می‌کند. بازی از این نظر به شدت قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد. وقتی به تمام سه جزیره و امکانات گوناگونش نگاه می‌کند حسرت می‌خورید که چرا آزادی عمل بیشتری ندارید یا چرا رمز و رازی در این محیط بزرگ دیده نمی‌شود. داستان یا کار اضافه‌ای که به بازیکن دلیلی برای گشت زنی بیشتر در محیط بدهد. اینطور بازی یک شهر مرده را خلق کرده که تنها یک داستان دارد و آن هم داستان تامی آنجلوست!

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition

کسانی که بازی مافیا یک را بازی کرده‌اند می‌دانند گیم‌پلی بازی به چه شکل است اما اینبار سازندگان حتی همان گیم پلی محدود را بواسطه اضافه کردن امکانات جدید محدودتر کرده‌اند. مثلا اضافه شدن بخش‌هایی که در هنگام تعقیب گریز با رفتن به این قسمت‌ها می‌توانید ماشین‌های دشمن را به شکل سینمایی قال بگذارید. این‌ باعث می‌شود بازی به الگوی مشخص شده توسط سازندگان محدود شده و جلوی حتی رانندگی آزادانه توسط بازیکن در هنگام تعقیب و گریز گرفته شود. چرا که وقتی چنین امکانات آماده‌ای در بازی باشد همه به سمت همین بخش‌ها در نقشه می‌روند و حتی تعقیب و گریز‌ها نیز شبیه به هم می‌شود. برای همین است که ، بعد از یکبار بازی کردن بازی دلیلی برای دوباره بازی کردن آن برای بازی‌باز وجود نخواهد داشت. نبردهای تن به تن نیز همین مشکل را دارد و فینیشر‌هایی که ناگهان ظاهر می‌شود آزادی عمل را از بازیکن می‌گیرد.

سیستم تیراندازی بازی به شکل امروزی بهبود پیدا کرده و می‌توانید پشت اشیاء پنهان شده و در موقعیت مناسب تیراندازی کنید. هرچند خود اسلحه‌ها و انیمیشن‌های مرگ هنوز کهنه به نظر می‌رسد با این حال بازی به نسبت نسخه کلاسیک خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته است. رانندگی بازی نیز پیشرفت‌هایی داشته اما سازندگان تقریبا همان کنترل نسخه کلاسیک را حفظ کرده‌اند که به نظرم نکته‌ی مثبتی برای بازی است و تقریبا همان حس بازی کلاسیک را به بازیکن منتقل می‌کند.  سیستم نبرد تن به تن ، تیراندازی و ماشین از روی بازی مافیا2 گرفته شده و نوآوری خاصی در آن دیده نمی شود.

مراحل بازی در هر بخش دارای تنوع مناسبی است. مرحله‌ای باید از دست عده‌‌ای فرار کنید. مرحله‌ی دیگر باید ماشین‌های دشمن را نابود کنید. هنوز مرحله تک تیراندازی خاطره انگیز بازی یا مسابقه رانندگی آن همان طعم خاص را می‌دهد. داستان بازی واقعا عالی‌ست و مراحل از تنوع خوبی برخوردارند. بازی به راحتی می‌تواند حدود هفت ساعت شما را سرگرم کند و یک داستان خاطره‌انگیز را برایتان به یادگار بگذارد. به جای تجربه مراحل تکراری شما می‌توانید مراحل متنوعی به همراه داستان بازی تجربه کنید. برای تنوع در بازی در هر مرحله آیتم‌های جمع آوری شونده مثل بسته های سیگار و مجله جاگذاری شده که می‌توانید با جمع آوری آنها اچیومنت بگیرید.

نتیجه گیری…

بازی مافیا با تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه گرافیک ، گیم‌پلی و صداگذاری و ساخت محیط شهری به خود دیده اما هنوز حس نسخه کلاسیک خود را دارد و داستان قدرتمند خود را حفظ کرده است. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های آزادانه مانند GTA یا دیگر بازی‌های این سبک هستید، بازی مافیا برای شما ساخته نشده و از آن خیلی زود خسته خواهید شد اما اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های داستان محور هستید با چشم‌پوشی از برخی مشکلات که در گیم پلی بازی مخصوصا کنترل دیده شده ، می‌توانید از بازی مافیا لذت کافی را ببرید… هرچند این بازی هنوز کرک نشده اما به خاطر اینکه فقط یک بازی افلاین است می‌توانید آن را به صورت اشتراکی تهیه کنید چراکه ارزش امتحان کردن و رفتن به خاطرات گذشته را دارد…

بازی Mafia: Definitive Edition

بررسی بازی Mafia: Definitive Edition
بازی Mafia: Definitive Edition

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

بازسازی یک خاطره

بازی مافیا با تمام پیشرفت‌هایی که در زمینه گرافیک ، گیم‌پلی و صداگذاری و ساخت محیط شهری به خود دیده اما هنوز حس نسخه کلاسیک خود را دارد و داستان قدرتمند خود را حفظ کرده است. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های آزادانه مانند GTA یا دیگر بازی‌های این سبک هستید، بازی مافیا برای شما ساخته نشده و از آن خیلی زود خسته خواهید شد اما اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های داستان محور هستید با چشم‌پوشی از برخی مشکلات که در گیم پلی بازی مخصوصا کنترل دیده شده ، می‌توانید از بازی مافیا لذت کافی را ببرید…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها