بررسی بازی Mortal Shell / تاریک و وهم‌آلود

بازی Mortal Shell یک بازی اکشن ، نفش آفرینیست که توسط گروه Cold Symmetry ساخته و بوسیله Playstack برای پلتفورم‌های PC ، Xbox one و PS4 در تاریخ 18 آگوست 2020 منتشر شده‌است. بازیکنان در نقش یک موجود بدون پوسته در دنیایی که بقایای باقی مانده‌ی بشر رو به نیستی است بازی را دنبال می‌کنند. این بازی عنوان دیگری در سبک Souls است که باید با سختی حساب شده بازی کنار بیایید تا از آن لذت ببرید. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی بازی Mortal Shell  همراه باشید.

بررسی بازی Mortal Shell

بازی Mortal Shell به شدت حال و هوای سری Dark Souls را در خود دارد. شاید نه به آن سختی اما دقیقا مانند همان بازی لحظات غافلگیر کننده و تاریک خود را داراست. کوچکترین غفلت و حرکتِ بدون فکر بازی را برایتان به یک جهنمِ کامل تبدیل می‌کند. اما اگر کمی در بازی دوام بیاورید و خود را با گیم‌پلی آن وقف دهید متوجه خواهید شد که با بازی آنچنان سختی نیز طرف نیستید، با این وجود این بازی نیز لحظات خاص خود را دارد که شما در آن کشته می‌شوید و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

 در بازی شما نقش موجودی را ایفا می کنید که برای دوام و زنده ماندن به پوسته یا Shell احتیاج دارد. منظور از پوسته بدن یک جنگجوی قدیمی است که به واسطه آن موجود به حیاتش ادامه دهد. در طول بازی شما چهار Shell مختلف پیدا خواهید کرد که هر کدام توانایی‌های خاص خود را دارد که جلوتر در مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. شما می‌توانید هر کدام از این Shell‌ها را به صورت جداگانه ارتقا دهید که هرکدام خصوصیات خاص خود را دارا هستند و جزئیات متفاوتی به گیم پلی بازی اضافه میکنند.

بررسی بازی Mortal Shell

اگر بازی‌های سبک Souls را بازی کرده باشید می‌دانید با چه عنوانی طرفید. ضربات مرگبار ، محیط‌های ناشناخته ، تاریک و وهم آلود ، مبارزه با باس‌های عجیب ، تله‌ها ، غافلگیری‌ها ، از دست دادن آیتم ، مردن ، مدیریت تولبار انرژی ، مدیریت آیتم‌ها ، پیدا کردن آیتم‌های سلامتی ، حرکات هریک از دشمنان را یاد گرفتن ، به دنبال محلی برای سیو گشتن و… که می‌توان گفت تقریبا تمام این موارد را در بازی تجربه خواهید کرد.

 در طول بازی با کشتن دشمنان متنوع آیتمی به نام Tar دریافت می‌کنید که یکی از آیتم‌های مورد نیاز برای ارتقای توانایی‌های هریک از Shellها می‌باشد. با کشته شدن در طول بازی Tar در همان محلی که مردید باقی می‌ماند و با مرگ بعدی اگر به همان محل نرسید تمام  زحماتتان به باد خواهد رفت و تمام Tar ها برای همیشه از دست می‌رود. هرچند بازی دارای آیتم دیگری به نام Glimpses نیز می‌باشد که با مردن از بین نمی‌رود. این آیتم بسیار نادر است و در صورت کشتن دشمنان قوی یا مینی باسها و باس ها برایتان ظاهر می شود. آیتم Tar بین چهار Shell مشترک است اما هریک از Shellها Glimpses مخصوص خودشان را دارا هستند. برای ارتقا توانایی‌های هر Shell به هر دو آیتم به اندازه کافی نیازمند هستید. همین موضوع باعث شده در صورت مرگ در بازی تمام زحماتتان از دست نرود.

بازی دارای چهار محیط متنوع از لحاظ ساختاری است که در ابتدا می توانید به دلخواه به هر کدام از محیطها پا بگذارید و با کشتن دشمنان به باس نهایی آن منطقه برسید. محیط‌ها به هم متصل هستند و نمی‌توانید با استفاده از هیچ وسیله‌ای به هریک منتقل شوید و باید با پیاده رفتن و مبارزه کردن به آن محیط‌ها خود را برسانید. در طول محیط فقط شما با رسیدن به پیش فردی به نام Sester Genessa می‌توانید به ارتقا خود بپردازید و بازی را ذخیره کنید. تعداد دفعاتی که Sester Genessa را در طول بازی پیدا می کنید بسیار کم است و باید با مدیریت صحیح در بازی پیش بروید تا غافلگیر نشوید و بتوانید خود را به او برسانید.

بررسی بازی Mortal Shell

در Mortal Shell امکانات خوبی برای دفاع و جلوگیری از آسیب دیدن در اختیار دارید اما  مطمئنا مهمترین امکان و چیزی که این بازی را تا این حد منحصر به فرد کرده، حالت Harden است. در این حالت می‌توانید خود را به سنگ تبدیل کنید و جلوی ضرب دشمنان بایستید. در این حالت تا دشمن به شما ضربه نزند یا شما دکمه Harden  را ول نکنید به شکل سنگ باقی خواهید ماند. این عمل را به شکل متناوب باید در طول نبردها تکرار کنید البته هنوز جای‌خالی و غلت زدن و همینطور جلوتر Parry در بازی وجود دارد اما بهترین راه دفاع مخصوصا برای دور اول بازی Harden  است. این توانایی را حتی در موقع نبرد و ضربه زدن نیز می‌توانید فعال کنید و در هر لحظه‌ای که بخواهید می توانید به سنگ تبدیل شوید و در طی نبردها به صورت ترکیبی، از این توانایی استفاده کنید که بازی را به شدت هیجانی و بافکر کرده است. در طول دور اول بازی با فعال کردن Harden هیچ آسیبی نمی‌بینید اما در دورهای بعدی کمی آسیب خواهید دید که دلیلی خواهد بود که کمی استراتژی خود را برای دور دوم بازی تغییر دهید که همین موضوع روح تازه‌ای به بازی می‌بخشد و ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد.

بررسی بازی Mortal Shell

اما بیایید نگاهِ دقیقی به Shell های درون بازی بیندازیم. در بازی چهار Shell داریم که هرکدام توانایی‌های خاص خود را داراست. اولین Shell که در بازی پیدا می‌کنید Harros نام دارد. Harros  کاملا بالانس خوبی بین دفاع و حمله دارد. از نظر استقامت (میزان مصرف انرژی) ، دوام (میزان سلامتی) و Resolve (تولبار استفاده از قدرت های ویژه هر Shell) کاملا استاندارد است. همینطور یکی از مهمترین خصوصیاتش ماندگاری چند ثانیه‌ای Harden آن حتی بعد از از بین رفتنش است. دومی Tiel نام دارد که دارای استقامت بسیار بالایی است، پس می‌توانید بدون نگرانی از مدیریت انرژی در حینِ نبردها به دلخواه حمله و جای خالی دهید و نگران از دست رفتن و پر شدن دوباره انرژی نباشید اما باید مراقب باشید خون او بسیار کم است. حتی توانایی‌های او نیز بیشتر وابسته به انرژی اوست. سومی Solomon است که دارای Resolve بسیار زیادی است ، پس می‌توانید از توانایی‌های سلاح‌ها به شکل دلخواه استفاده کنید و توانایی‌های شخصی او نیز وابسته به همین موضوع است. چهارمی Eredrim است که به شدت خون و دوام زیادی دارد اما از لحاظ استقامت و انرژی بسیار ضعیف است توانایی‌های او نیز وابسته به خون زیاد اوست. پس همانطور که متوجه شدید ، هر Shell خصوصیات خاص خود را دارد که به سبک بازی شما کاملا وابسته است. اما نکته جالب آیتم‌هایی است که این توانایی را به شما می دهد که هر موقع خواستید بین هر یک از Shellها در طول بازی جا به جا شوید که این نیز می‌تواند (مخصوصا وقتی خون بسیار کمی دارید) یکی دیگر از استراتژی‌های بازی باشد.

خوب همانطور که با Shell های مختلف آشنا شدید باید بدانید در بازی چهار سلاح نیز وجود دارد که برای آزاد کردن هریک باید با باسی به نام Harden که با همان اسلحه نیز مبارزه می‌کند، بجنگید و شکستش دهید. هر اسلحه خصوصیات خاص خود را دارد و می‌توانید آن‌ها را جداگانه ارتقا دهید. با آیتم Quenching Acid می توانید هریک از آنها را از لحاظ آسیب ارتقا دهید. علاوه بر این ، آیتم‌های خاصی نیز باعث آزاد شدن توانایی‌های متنوع هریک از سلاح‌ها می‌شود.  در بازی سلاحی به نام Ballistazooka نیز وجود دارد که با کمک آن می‌توانید دشمنان را از راه دور بکشید که البته به تیر احتیاج دارد.

بررسی بازی Mortal Shell

بازی Mortal Shell حس و حال بازی Dark Soul را دارد اما دارای طعم منحصر به فرد خود را نیز می باشد. مسلما نباید انتظار مبارزه با باس‌های پیچیده ، حماسی و هوشمندانه سری Souls  را در این بازی داشته باشید. یا دشمنانی که به ناگاه با حرکات جدیدشان شما را غافلگیر کنند. اینجا همه چیز ساده‌تر است. دشمنان در هر چهار منطقه مختلف بازی متنوع هستند اما اگر در کل بخواهید نگاه کنید تعدادشان آنقدرها هم چشم‌گیر نیست ، با این حال هرکدام حرکات و ضربات خاص خودشان را دارند که باید در طول بازی آنها را بیاموزید و باید با مدیریت صحیح انرژی ، استفاده درست از Harden  ، استفاده به موقع از توانایی‌های سلاح‌ها و انتخاب درست سلاح و ماهر شدن در آن در بازی پیش بروید. همینطور انتخاب درست Shell نیز بی‌تاثیر نیست و باید به درستی Shell مورد نظرتان را انتخاب کنید و توانایی‌های هریک را به درستی بشناسید. 

ضرباتی که به سمت شما در بازی وارد می‌شود تماما مرگبار است. اولین اشتباه مسلما آخرین اشتباه شما خواهد بود‌ بازی مانند Sekiro یک سری ایده‌های جدیدی نیز در خود دارد شما در حقیقت درون بدنه‌هایی به نام Shell هستید وقتی که بار اول کشته می‌شوید از Shell خارج شده و فرصت این را دارید با ورود دوباره به Shell دوباره زنده شوید. نکته جدید دیگر سیستم افزایش سلامتی است در بازی آیتمی به نام Weltcap  وجود دارد که در مکان‌های مختلفی در بازی وجود دارد. با هربار چیدن آن‌ها می‌توانید مدت زمانی صبر کنید و بار دیگر از این قارچ‌ها برداشت کنید. دانستن محل دقیق آنها در طول هر محیط کاملا ضروری است. نکته جالب دیگر در بازی شروع بازی است ؛ وقتی برای اولین بار پا به بازی می‌گذارید همه چیز ناشناخته است حتی هیچ توضیحی برای آیتم‌های بازی نوشته نشده است و با چندین بار امتحان هر کدام توضیحات مربوط به آنها ظاهر می‌شود و همینطور تاثیر آن ایتم نیز بیشتر خواهد شد. همین ناشناخته بودن باعث می‌شود بیشتر در بازی به ماجراجویی بپردازید تا از داستان ، محیط و آیتم‌های آن سر در بیاورید‌.

بررسی بازی Mortal Shell

یکی از نکات منفی بازی کوتاهی بیش از حد آن است. بازی پتانسیل خیلی خوبی برای تبدیل شدن به یک عنوان بزرگ دارد اما به خاطر اینکه سازنده آن یک گروه کوچک است نتوانستند آنطور که باید و شاید بازی را در بیاورند و بازی نزدیک به ۶ ساعت گیم پلی دارد. اما این بدین معنی نیست که در همین زمان که بازی را انجام می‌دهید از آن لذت نمی‌برید. بلکه بازی پر از لحظات خاص خودش است و مطمئنا در طول بازی طعم منحصر به فرد آن را خواهید چشید اما به هرحال سازنده‌ها از تمام پتانسیل بازی استفاده نکردند و بازی دارای محیط ها و باس های کمی می باشد. با این حال با اتمام دور اول بازی می‌توانید دورهای بعدی را شروع کنید و با دشمنان قوی‌تر که ضربات مرگبارتری نیز می‌زنند مبارزه کنید و چالش‌های بیشتری را پشت سر بگذارید.

بازی دارای یک اتمسفر مرده و بی روح است که مسلما شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. و یکی از نکات بارز و ماندگار بازی همین جو و صحنه‌های ماندگار درونش خواهد بود. بازی از لحاظ گرافیکی یک محیط مرده ، تاریک و تلخ را به نمایش گذاشته و در ساخت محیط های متنوع با سازه‌های عجیب و تاثیرگذار کاملا قدرتمند عمل کرده است. اما جزئیات محیط چنگی به دل نمی زند و نباید انتظار یک گرافیک نسل فعلی از بازی داشته باشید. آهنگ ها و صداگذاری بازی نیز مطلوب است مخصوصا آهنگ‌ها که جو محیط را به خوردتان می دهد و کاملا به داستان و جوِ سنگین بازی می‌آیند.

بررسی بازی Mortal Shell

نتیجه گیری

بازی Mortal Shell غافلگیرتان خواهد کرد. یک بازی ناشناخته در سبکی که بزرگانی (Dark souls ، Bloodborne و Sekiro) در آن قرار دارد که مبارزه با آنها غیرممکن به نظر میرسد! اما با این حال وقتی بازی را به طور کامل انجام دهید، متوجه موفقیت بازی خواهید شد و دوست دارید دورهای بعدی را آغاز کنید. این به خاطر تنوع خوب در گیم پلی ، محیط ، دشمنان و غافلگیری‌هایی است که در هر بار انجام بازی به نوع متفاوتی برایتان نمود می‌کند. هرچند با بازیی ساده‌تر از سری Souls ، هم از لحاظ ساختار نبردها ،گیم پلی ، درجه سختی و … طرف هستیم اما با این حال بازی Mortal Shell یک بازی متفاوت با حسی کاملا منحصربه‌فرد است و می تواند در نبود بازی‌های بزرگ این سبک کمی از خلع موجود را برایتان پر کند.

بازی Mortal Shell

بررسی بازی Mortal Shell
بازی Mortal Shell

نمره سایت ساعت 7 (ارزش)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

تاریک و وهم آلود

هرچند با بازیی ساده‌تر از سری Souls ، هم از لحاظ ساختار نبردها ،گیم پلی ، درجه سختی و … طرف هستیم اما با این حال بازی Mortal Shell یک بازی متفاوت با حسی کاملا منحصربه‌فرد است و می تواند در نبود بازی‌های بزرگ این سبک کمی از خلع موجود را برایتان پر کند.

امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی Mortal Shell ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها