نقد و بررسی بازی Octopath Traveler

بازی Octopath Traveler در سال 2018  برای Nintendo Switch و در سال 2019 برای Microsoft Windows منتشر شد. Octopath Traveler در همان روزهای اول مورد هجوم نقدها و نظرات مثبت از هر سو واقع شد و منتقدها را به وجد آورد. Octopath Traveler یک بازی JRPG، ساخته شرکت بزرگ Square Enix است که شما را به سفر، درون دنیای دو بعدی سرزمین Orsterra می برد. در ادامه با نقد (نسخه PC) این بازی با ما در سایت ساعت 7 همراه باشید.

OC_1

سال 2019، بازی دو بُعدی!

وقتی این بازی در سال 2018 برای کنسول Nintendo Switch منتشر شد در همان ماه اول انتشار با فروش فوق العاده 1 میلیون نسخه ای روبرو شد که سازندگان بازی را نیز متعجب کرد. اما چرا؟
بازی Octopath Traveler یک بازی در سبک JRPG است که در ایران این سبک طرفداران زیادی ندارد. زیرا این سبک بازی که اختراع خود ژاپنی ها هم هست به دوران کنسول های 8 بیتی بر می گردد در حالی که مخاطبان امروزی نوجوانانی می باشند که ژاپن را با Final Fantasy XV و Devil May Cry 5 و غیره… می شناسند. اگر مثل من 30 سال سن داشته باشید می دانید در اوایل Final Fantasy بازی کردن در کنسول NES چقدر دشوار بود نه مانند نسخه های مدرن تر آن که ساده هستند. از منظر بَعدی چه کسی در سال 2019 به سراغ یک بازی HD-2D می رود؟!! دوباره به همان سوال ابتدای نقد برگشتیم، جواب یک کلمه است؛ نوستالژی.

OC_2

دنیای رنگارنگ پیکسل ها!!

داستان بازی Octopath Traveler نه آنقدر پیچیده و درهم است که بیخیالش شوید نه آنقدر ساده است که کم ارزش باشد. داستان بازی به طور خلاصه در سرزمین Orsterra می گذرد، گروهی به نام Order of the Sacred Flame بر این باورند که جهان توسط 13 خدا بوجود آمده است.

یکی از این خدایان به نام Galdera بخاطر رها کردن یا چشم پوشی از وظایف اش (مانند شیطان) توسط خدایان دیگر به Afterworld تبعید می شود (همان Underworld یا دنیای زیرین در اساطیر) که تنها توسط دروازه Finis قابل دسترسی است. داستان با هشت قهرمان شروع می شود که هریک در گوشه ای از سرزمین پهناور Orsterra زندگی می کنند. Ophilia یک Cleric (راهبه) از گروه Order of the Sacred Flame است که وارد درگیری با یک فرقه می شود که توسط خائنی به نام Matias کنترل می شود؛ دیگری Cyrus یک دانشمند و معلم در آکادمی سلطنتی است که به دنبال کتابِ گمشده ای به نام From The Far Reaches of Hell است که توسط Yvon و شاگردش Lucia دزدیده شده است. قهرمان دیگر Tressa یک بازرگان است که دوست دارد به آب های دور دست برود و جهان را ببیند و داستان خود را تعریف کند. دیگری Olberic، سلحشور سابق امپراتوری هورنبورگ است که دنبال هدفی برای زندگی می گردد. Primrose یک دختر رقاص در عین حال یک اشراف زاده است که به دنبال انتقام از Obsidian هاست. Alfyn یک داروساز است که در گذشته توسط یک غریبه از بیماری ناعلاج درمان یافته است. Therion دزدی است که توسط یک خانواده اشرافی استخدام شده تا مجموعه Dragonstones هایی که متعلق به آنهاست را برایشان پیدا کند. در آخر H’aanit یک شکارچی است که به دنبال هیولایی به نام Redeye می گردد. در ادامه شما باید این قهرمانان را گرد هم آورید و اهداف هریک هدف اصلی شما برای ادامه داستان می شود و درآخر خواهید فهمید تمام پیش زمینه های داستانی کاراکترها آنقدرها هم بی ربط به هم نیستند.

OC_3

پیکسل های محصور کننده

گیم پلی بازی Octopath Traveler کاملاً به سبک JRPG وفادار است. سبک JRPG سبکی است که درست برخلاف RPG های غربی قرار دارد، تنها شباهتی که این دو سبک به هم دارند آن است که داستان هایشان حماسی و بزرگ است. در سبک JRPG صحنه مبارزه متفاوت از دیگر بخش های گیم پلی است. در بازی Octopath Traveler کاراکترهای شما در سمت راست و دشمنان در سمت چپ صفحه هستند. سبک مبارزه هم نوبتی است و به طور مثال در این بازی براساس شانس ممکن است ابتدا نوبت به شما داده شود (درست برخلاف سری بازی Persona که آن هم در سبک JRPG است، بسته به اینکه شما دشمن را اول قافلگیر کنید یا آنها، اولین حمله را شما یا دشمن انجام می دهید).

دشمنان دارای نقطه ضعف یا ضعف هایی هستند که به شما نشان داده می شود و شما باید براساس آنها استراتژی و کاراکتر مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید نبرد را با موفقیت پشت سر بگذارید. پیروز شدن در هر مبارزه واقعاً کار مشکلی است حتی شاید مجبور شوید بازی را دوباره و با کاراکتری متفاوت آعاز کنید تا بتوانید راحت تر در بازی پیشروی کنید. در هنگام نبرد گزینه های زیادی پیش روی شما قرار دارد که اگر تجربه اول شما از سبک JRPG باشد ممکن به سرعت بازی را رها کنید. به عنوان مثال شما ممکن است در برابر دشمنی به مراتب قوی تر از خود قرار بگیرید، در این صورت می توانید از گزینه فرار استفاده کنید. در اینصورت به شما XP نخواهد رسید یا در هنگام نبرد می توانید به جای حمله و بکاربردن نیروی یک کاراکتر از گزینه ی دفاع استفاده کنید. هر کاراکتر دو نوع حمله دارد، استفاده از ادوات جنگی و یا مهارت که از نیروی SP یا همان Mana شما می کاهد و البته بعضی از کاراکترهای شما می توانند Summon نیز انجام دهند.

OC_6

بیرون از زمین مبارزه آیتم های مختلفی در جای جای بازی قرار دارد که برای مبارزه بعدی به کارتان می آید. همچنین هر کاراکتر دارای مهارتی می باشد که در هنگام صحبت کردن با یک NPC می توانید از آن استفاده کنید. مثلاً Cyrus می تواند از افراد اطلاعات بگیرد و جای آیتمی مخفی را از آنها بگیرد یا Therion می تواند از افراد جیب بری کند و غیره که نوآوری جالبی است. از ایراد های گیم پلی چیزی که بیش از همه مرا اذیت می کرد این بود که در طول مسیر بارها به Fight Scene بر می خوردم مثلاً اگر مسیر غاری را طی می کردم و با مبارزه به صندوق انتهای آن می رسیدم در راه برگشت نیز دوباره باید با همان دشمنان مبارزه می کردم. دیگری Random بودن همین Fight Scene هاست که مرا عصبانی می کرد.

باز هم سری بازی Persona را مثال می زنم، در این سری بازی شما دشمن را می بینید حتی از میزان Level او هم آگاهی می یابید و از قبل خود را برای روبرو شدن با او آماده می کنید. اما در Octopath Traveler شما دشمنان را در محیط مشاهده نمی کنید، نمی دانید چه چیزی در انتظارتان است. در ابتدا همین غافلگیری مرا به وجد می آورد اما در ادامه و با پیشرفت در بازی فقط به عنصری آزار دهنده تبدیل شده بود. مجبور بودم بازی را دوباره Laod کنم و تغییر استراتژی دهم که البته با رسیدن به آرایش مطلوب از کاراکترها توانستم در 80 درصد مواقع پیروز باشم و 20 درصد باقی مانده را با خرید آیتم های مختلف جبران می کردم.

OC_4

پیکسل هایم را بشمار!

گرافیک بازی به ما قبل تاریخ بر می گردد!!! دوران کنسول های 8 بیتی، اما در عوض Resolution بالایی دارد، در واقع گرافیک بازی را HD-2D دسته بندی کرده اند. پس زمینه بازی گرافیکی چشم نواز دارد و زمینه بازی دارای گرافیک دو بعدی است. طوری که پیکسل های کاراکتراتان را می توانید بشمارید. در صحنه های مبارزه تنها تفاوت در اجرای Skill هاست که دارای افکت های HD هستند. صداپیشه ها که عالی هستند و باعث می شوند شما چهره ی کاراکتر را در حالت های مختلف تجسم کنید، چون گرافیک دو بعدی است! موسیقی مهیج در صحنه های مبارزه و دراماتیک در صحنه های احساسی است.

OC_5

چکیده:

نکات منفی

مواجه شدن با دشمنان حتی بعد از پاک سازی یک منطقه از بازی.

نکات مثبت

داستان عالی، گیم پلی جذاب، گرافیک منحصر به فرد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Octopath Traveler

عالی

بازی Octopath Traveler بازی مهیج با داستانی حماسیِ در خور که غیر از این از استودیو Square Enix انتظار نمی رفت، می‌باشد. اگر تا به حال سبک JRPG را تجربه نکردید حتماً این بازی را امتحان کنید مطمئن باشید لذت خواهید برد. بازی هم آنقدر حجم بالای از هارد شما را اشغال نمی کند. Octopath Traveler باعث می‌شود تا برای هر قدم از قدمی که بر می‌دارید فکر کنید و استراتژی بریزید. چیزی که RPG بازها کاملاً با آن آشنا هستند…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها