بررسی بازی Oninaki

بازی Oninaki در 22 اوت امسال برای کنسول های PS4، Nintendo Switch و Microsoft Windows منتشر شد و نقد های متفاوتی دریافت کرد. Oninaki توسط شرکت Tokyo RPG Factory ساخته و Square Enix آن را منتشر کرد. با ما در سایت ساعت هفت همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم.

ON1

نگهبانان ارواح سرگردان

کاگاچی در همان کودکی پدر و مادر خود را از دست می دهد و ما شاهد این ماجرا هستیم. آشنایان دور نزدیک به خانه او آمده اند و هریک برای کاگاچی ابراز تأسف می کنند. در این بین دخترکی همسن و سال او به نام مایورا و پدرش کوشی او را نزد خود می برند. کوشی پدرخوانده او می شود و سرپرستی او را به عهده می گیرد. کوشی یک Watcher کهنه کار است و به کاگاچی و مایورا آموزش می دهد تا آنها هم Watcher شوند. Watcher ها کارشان حفاظت از چرخه تناسخ (Reincarnation) است و ارواح مردگان را در برابر هیولاهایی که در عالم دیگر قرار دارند، حفظ می کنند و آنها را به سوی زندگی دیگر هدایت می کنند. در یکی از مأموریت ها کاگاچی با دختری روبرو می شود که توسط روح خبیثی به نام Night Devil تحت تعقیب است. کاگاچی نام دختر را Linne می گذارد. آن طور که از شواهد پیداست Night Devil هدف شومی را در سر می پروراند.

ON2

داستانی تاریک

داستان بازی بسیار عالی است درست است که کمی کلیشه ای به نظر می رسد اما دنیایی که به تصویر می کشد و پرداختن به موضوع مرگ و زندگی بعد از مرگ (در اینجا تناسخ را داریم) باعث می شود کسانی که به چنین موضوعاتی علاقه دارند تا آخر پای بازی بمانند. البته کُند بودن روایت داستان و طولانی بودن آن باعث می شود صبرتان لبریز شود و شاید نتوانید تا آخر بازی را ادامه دهید. زیرا از آن طرف گیم پلی بازی هم کم کم حوصله اتان را سر می برد و تکراری می شود. کِش دادن بیش از اندازه داستان بعضی موارد خوب است اما برای یک بازی Hack ‘n Slash زیاده روی است. چون گیم پلی در این سبک بازی بر سرعت و کشتن های سریع و استفاده از انواع Combo ها و غیره بنا شده، پس اگر داستان بازی طولانی باشد، کم کم این گیم پلی تکراری می شود و شما حوصله اتان از این همه مبارزات تکراری به سر میاید و ممکن است بازی را رها کنید. 20 ساعت گیم پلی برای بیان داستانی زیبا آن هم در سبک Hack ‘n Slash بسیار زیاد است. زیرا Devil May Cry 5 داستان خود را در 11 ساعت به اتمام می رساند و یا Bayonetta هم با 9 ساعت گیم پلی بسیار جذاب سر و ته قصه خود را هم می آورد. اما سازندگان بازی Oninaki با این طولانی کردن بازی ضربه محلکی به بازی زده اند.

ON3

Daemon های سرگردان

گیم پلی بازی بسیار عالی است و امکان ندارد بتوانید به آن خُرده بگیرید!!. خود کاراکتر بازی نمی تواند بجنگد پس چگونه از خود دفاع می کند!؟ با ارواحی به نام Daemon ها که خود ارواحی جنگجو هستند، سلاح آنها سلاح شما می شود. دوربین بازی ایزومتریک است، که به جذابیت بازی کمک کرده است. از طرفی اِفکت های ضربات کاگاچی در این حالت بهتر به چشم می آید. کاگاچی در ابتدا از Daemon شمشیرزن استفاده می کند. با هر بار Lvl Up شدن State های شما افزایش میابد، برای اینکه Daemon ها را Lvl Up کنیم باید Soul Stones جمع آوری کنیم. بدین تریتب با استفاده از Soul Stones ها می توانیم درخت پیشرفت و ارتقاء Daemon را گسترش دهیم و توانایی های جدیدی را برای آن Daemon بخصوص آزاد کنیم. حال در طول بازی شما قادر هستید بین Daemon ها جابه جا شوید. همین امر باعث می شود که شما استراتژی خود را سریع تغییر داده تا بتوانید در برابر موج بزرگ دشمنان دوام بیاورید. زیرا هر Daemon با دیگری متفاوت است، با رفتن به مراحل بالای بازی شما Daemon های بیشتری پیدا می کنید. بعضی دارای ضربات قوی اما نزدیک زن و بعضی ضربات ضعیف تر اما دور زن هستند.

ON4

دنیای زنده ها، دنیای مردگان

از دیگر موارد جذاب گیم پلی که البته بعداً در طول پیشرفت در بازی خسته کننده هم می شود، وجود دو دنیا در بازی است. کاگاچی قادر است بین دنیای زنده ها و مردگان رفت و آمد کند، بدین ترتیب شما در دو دنیا باید بجنگید. در دنیای مردگان بازی Theme سیاه به خود می گیرد و همه چیز تاریک می شود. همان دشمنانی که در دنیای زنده ها بودند در این دنیا هم هستند که باعث می شود سریع تر Lvl Up شوید، پس در هر مرحله از بازی حتماً در هر دو دنیا کاملاً دشمنان را پاک سازی کنید تا سریع تر Daemon های خود را Lvl UP کنید. از طرفی در دنیای مردگان قسمت هایی وجود دارد که بسیار تاریک است و انگار نوعی ماده تاریک در جریان باشد. اگر داخل آنها شوید نیروی کاگاچی به شدت اُفت کرده و با اشاره ای از سوی دشمنان خواهد مُرد، پس باید به دنیای زنده های برگردید و هیولایی که باعث این سیاهی است را پیدا کنید که حکم Mini Boss را دارد، با از بین بردن آن تاریکی در آن نقطه از بین می رود و شما می توانید در دنیای مردگان به راه خود ادامه دهید. حرف از Boss شد، باید بگویم Boss های بازی جذاب هستند و باید برای از بین بردنشان از دو یا 3 تا از Daemon های خود بهر ببرید تا راحت تر بتوانید از پس آنها بر بیایید. در طول بازی با کشتن دشمنان آیتم هایی نیز از آنها می افتد، بیشتر این آیتم ها Healing هستند و جانتان را پر می کنند. بعضی برای ارتقاء سلاح هستند و غیره. در بازی در دنیای مردگان صندوق هایی وجود دارد که دارای آیتم های مختلفی است. تعداد آیتم های بازی اندک است که همین از نقطه ضعف های بازی است.

ON5

خشم Daemon ها

با انتخاب یک Daemon بازی کردن با آن در گوشه سمت چپ تصویر عددی شروع به افزایش می کند، با رسیدن به 100 درصد شما می توانید قدرت آن Daemon را آزاد کنید که باعث می شود ضربات کاگاچی قوی تر شوند. سرعت حرکت او نیز افزایش می یابد. با رسیدن شمارشگر به 150 درصد قدرت دفاعی دشمنان کاهش می یابد و ضربات شما مهلک و نیرومندتر می شود. راستی هر Daemon دارای بخشی است که خاطرات او را بازگو می کند. از جمله بخش های جالب بازی، همین بخش Narrative است که Daemon ها درباره گذشته خود و اینکه چگونه به یک روح جنگجو تبدیل شدند را بازگو می کنند.

ON6

دنیای تقریباً دلنشین

گرافیک بازی آنچنان خیره کننده نیست، اما برای دوست داران انیمه های ژاپنی می تواند دلنشین باشد. محیط بازی زیادی خلوت است و سازندگان می توانستند با بهره گیری از موتور گرافیکی Unity محیطی شلوغ تر (از لحاظ بصری) خلق کنند که چشم نواز تر می شد. طراحی دشمنان کمی ساده و کودکانه است و اما Mini Boss و Boss های بازی طراحی خوبی دارند. در کل گرافیک بازی در سطح متوسط است و با اینکه از موتور گرافیکی Unity بهره می برد اما در این بخش به نظرم ضعیف عمل کرده است.

ON7

موسیقی دلنشین

از آن طرف اما موسیقی بازی بسیار جذاب و عالی است. البته Theme ای نوجوانانه دارد اما با این حال در صحنه های مبارزه قابل قبول است و در بخش های درام داستان واقعاً عالی عمل می کند. شاید در بعضی موارد همین موسیقی از یک نواختی بازی می کاهد.

ON8

ON10

امیدوارم از مطلب بررسی بازی Oninaki لذت برده باشید.

چکیده

نکات منفی:

روایت طولانی و کِش دار داستان، محیط نه چندان جذاب، گرافیک ساده با اینکه از موتور گرافیکی Unity استفاده شده است، گیم پلی که بخاطر داستان طولانی کم کم خسته کننده می شود.

نکات مثبت:

 موسیقی جذاب، داستانی جالب، گیم پلی خوب

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Oninaki

متوسط

در آخر باید گفت Oninaki بازی جذابی می‌شد اگر روایت داستان آنقدر طولانی نبود و همین طور اگر سازندگان از تمام قدرت موتور گرافیکی  Unity بهره می‌بردند تا محیطی شلوغ‌تر خلق کنند. امیدوارم شرکت Square Enix تنها به یک نسخه از بازی بسنده نکند و شماره‌های بعدی آن را نیز تولید کند، زیرا بازی از پتانسیل بالایی برای بهتر شدن برخوردار است.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها