بررسی بازی Persona 5 Royal / بازیِ سلطنتی

با سلام دوباره با با نقد و بررسی بازی Persona 5 Royal خدمت شما هستیم. بازی Persona 5 Royal برای اولین بار در 31 اکتبر 2019 در کشور ژاپن و در 1 آوریل 2020 به صورت جهانی منتشر شد. این بازی از روی نسخه اصلیی که در سال 2016 منتشر شده بود ساخته شده است و دارای کاراکترهای جدید، کاخ های جدید (در بازی به این کاخ ها Palace گفته می شود)، مکان های تفریحی جدید می باشد. به علاوه دارای پایان بندی جدیدی می باشد و مدت زمان اتمام بازی افزایش یافته است. با ما در سایت ساعت 7 همراه باشید تا با شاهکار شرکت Atlus از نزدیک آشنا شویم.

بازی Persona 5 Royal

در میان انیمه و بازی

سری بازی های Persona ساخت شرکت Atlus از سال 1996 برای PlayStation منتشر شده اند و تا کنون توانسته اند موفقیتی چشم گیر را بدست آورند. این بازیِ انحصاری، خود در ابتدا یک نسخه فرعی از بازی Shin Megami Tensei بود که از نسخه چهارم استقلال یافت و با نام Persona منتشر شد. داستان هر قسمت با دیگری متفاوت است اما همه آنها دارای مشترکات بسیار و کلیشه های مربوط به سری Persona هستند. این بازی به قدری در ژاپن محبوب است که خود دارای Spin-off های بسیاری می باشد. در ابتدا طراحی کاراکترها و محیط بازی 3D بود و میان پرده ها هم از CGI بهره می بردند اما از قسمت سوم سازنده ها تصمیم گرفتند محیط را 3D ولی میان پرده ها را به صورت Anime کار کنند که بر جذابیت بازی افزود. همین تاکتیک را برای قسمت چهارم که از نظر من بهترین قسمت این سری بازی بود نیز به کار بردند. تا زمانی که بازی Catherine منتشر شد که با داستان بسیار عجیبش منتقدان را به وجد آورد (این بازی هم اکنون قابل دانلود است و برای افراد بالای 18 مناسب است). در بازی کاترین (شاید در مقاله دیگر به بررسی این بازی پرداختم) محیط بازی از گرافیک Cell-Shade بهره می برد اما به صورت انیمه ایست که طرفداران خاص خود را دارد و از طرفی حسی متفاوت را منتقل می کرد. بعد از انتشار کاترین Atlus تصمیم گرفت همین سیستم را برای بازی Persona 5 استفاده کند، که بعد از انتشار بازی باعث شد طرفداران به وجد بیایند که این امر از فروش 1 میلیون نسخه ای در لحظه انتشار مشخص شد.

یونگ و نظریه سایه

بازی Persona مربوط می شود به این نظریه یونگ که سایه یک کهن الگو است که در طول تاریخِ انسان، بارها و بارها تکرار شده است. سایه چیست؟ طبیعت دوگانه ی شما، همه ما اگر صداقت را می شناسیم بدین خاطر است که فریب خورده و فریبکار را می شناسیم. اگر زندگی را می شناسیم زیرا مرگ اطرافیانمان را دیده ایم، این در حالی است که ما طبیعت دوگانه خود را انکار می کنیم یا آن را باور نداریم، که این طبیعت دوگانه همان سایه شخصیت ما می باشد. اگر خود را یک سوی این دوگانگی در نظر بگیرید، در اینجا این سوال پیش می آید که پس چگونه است که ما درگیر رفتارهایی می شویم که برخلاف سیستم ارزشی ما می باشد؟ نکته ی مهمتر، افراد از روبرو شدن با سایه شخصیتی خود واهمه دارند؟ هنگامی که به یک رفتار ناهنجار، منفی و رفتاری که خلاف قوانین خود ما می باشد، می اندیشیم (جدا از قانون مدنی)، مچ خودمان را می گیریم و مانند موش خرما به سوراخ می رویم و امیدواریم که خطر ناپدید شود. این درحالی است که هرچه قدر سایه را سرکوب کنیم و یا منکرش شویم او قدرتمندتر می شود. اگر نتوانيم مسئوليت استخراج خرد پنهان در زير سطح خودآگاه ذهن‌مان را بپذيريم، سايه وجود ما را تسخير مى‌كند و به‌ جاى اينكه ما كنترل آن را به‌ دست بگيريم، سايه شروع به كنترل ما مى‌كند و موجب اثر سايه‌اى مى‌شود. فقط با پذيرش دوگانگى‌ خودِ ما است كه مى‌توانيم خود را از قيد رفتارهايى كه به‌طور بالقوه مى‌تواند موجب سقوط‌ ما شوند، رها كنيم. اگر ما تمام آنچه هستيم را نپذيريم، مطمئنآ اثر سايه ما را غافلگير خواهد كرد. با دانستن این موضوع باید بدانید که تمام داستان های سری Persona درباره این موضوع می باشد.

نقد و بررسی بازی Persona 5 Royal

نرم افزار Metaverse

در بازی Persona 5 Royal شما در نقش یک پسر دبیرستانی هستید که بخاطر شکایت یک فرد عالی رتبه (سیاسی) از شهر خود به توکیو تبعید می شوید و مجبور هستید یک سال را آنجا دوام بیاورید. در دبیرستان جوری بچه ها با شما رفتار می کنند که انگار شما مسئول حمله ی اتمی به هیروشیما و ناکازاکی هستید! شما مجبور هستید یک سال را در اتاق زیر شیروانی یک کافه به اسم (لِبلان) در کنار صاحب سَگ اخلاقش Sojiro Sakura بگذرانید. تمام کاراکترهایی که با آنها برخورد می کنید دارای پیشینه ای بسیار غنی هستند، همین امر یکی از جذابیت های بازی محسوب می شود که باعث می شود بازی را بارها و بارها (اگر به داستانش علاقه مند شوید) تکرار کنید تا تمام شخصیت ها را بیشتر بشناسید. (توصیه من این است که حتماً این کار را بکنید زیرا در پایان قدرت شما برای مبارزه چند برابر می شود.) ارتباط با Sojiro در اوایل بازی بسیار سخت هست او شب ها به شما اجازه خروج از کافه را نمی دهد، تا زمانی که شما بتوانید به او اثبات کنید که پسر حرف گوش کن و منضبطی هستید. در یکی از روزها که به مدرسه می روید هوا به شدت بارانی است برای لحظه ای درنگ می کنید تا شاید باران بند بیاید، دختری مو بلوند کنار شما می ایستد به او خیره می شوید و او هم لبخندی به شما می زند، سپس ماشینی کنار شما می ایستد. راننده به دختر سلام می کند و از او می خواهد که سوار شود تا او را به مدرسه ببرد، همین درخواست را از شما نیز می کند ولی شما قبول نمی کنید. به دختر که نگاه می کنید متوجه می شوید از چیزی نگران است. ماشین که می رود پسری مو طلایی سر می رسد و می گوید : کوموشیدایِ حروم زاده. نام پسرک Ryuji Sakomoto می باشد، او می گوید که یک میانبر به مدرسه بلد است، شما هم به دنبال او می روید. اما وقتی به مدرسه می رسید متوجه می شوید که جای مدرسه یک قلعه ی سنگی قرار دارد که بسیار مخوف است. به ناگاه شما وارد دنیای نرم افزار متاورس شده اید و ریوجی را نیز با خود به آنجا کشانده اید.

شبیه ساز زندگی

بازی Persona 5 Royal در سبک JRPG و شبیه ساز زندگی است، یعنی شبها به نبرد با سایه ها می روید و صبح ها به مدرسه و روزمرگی های زندگی در توکیوی شلوغ، اما شاید نخواهید مبارزه کنید. آنوقت توکیو و محله های زیبایش، دوستانی که هر یک اخلاقیات و سرگرمی های خود را دارند شما را بهت زده می کنند… گربه ای عجیب غریب که حرف می زند… دختری به نام Futaba (که سال 2016 بهترین کاراکتر سال شد) که مردم گریز است و توانایی بسیاری در زمینه علوم کامپیوتر دارد اما از مواجه با جامعه هراسناک است و شما باید از او همچون برادر (یا معشوقه بسته به انتخاب خودتان) مراقبت کنید و راه و روش زندگی اجتماعی را بیاموزید. Ann دخترک مو بلوند که حرف های بسیار بدی در مدرسه پشت سرش می زنند (به او فاحشه می گویند) در صورتی که کسی نمی داند او بخاطر این حرفای نادرست چقدر رنج می کشد… ماکوتو دختر سال بالایی که بسیار منضبط و مغرور است و برخوردش با شما رئیس گونه است تا زمانی که غرورش می شکند… ریوجی پسرکی که زود از کوره در می رود و همین امر باعث شده تا گروه دو میدانی مدرسه از هم بپاشد و والیبال تبدیل به ورزش اول مدرسه شود. تا دلتان بخواهد از این مدل کاراکترها در بازی وجود دارد، شاید هریک از بچه ها و همینطور بزرگسالانی که در بازی با آنها مواجه می شویم را دروبرمان دیده باشیم و با خودمان می گفتیم کاش می شد این آدمها را تغییر داد یا آنها را وادار به اعطراف به گناهاشان و عذرخواهی از جامعه کرد. (مخصوصاً سیاست مداران، اتفاقی که در بازی می افتد) بخاطر همین است که ابتدای بازی سازنده ها می گویند: هر اتفاقی که در بازی می افتد و شخصیت هایی که در بازی با آنها مواجه می شوید، تخیلی هستند و هرگونه تشابه آنها با واقعیت تصادفی است.

نقد و بررسی بازی Persona 5 Royal

چیزهای جدید

در این بسته از Persona شما با کاراکتری جدید به نام کاسومی یوشیزاوا آشنا می شوید که او هم هم زمان با شما وارد آکادمی شوجین شده است. ماروکی تاکوتو از دیگر کاراکترهای جدید بازی است که بعد از مسئله ی کوموشیدا وارد مدرسه می شود. (اصلاً نمی خواهم داستان بازی را لو دهم) از دیگر چیزهای که به بازی اضافه شده بخش های جدیدی به مدرسه برای گشت و گذار، اتاقی که می توانید Content – Bonus هایی که آزاد کرده اید را مشاهده کنید، نام این مکان Thieves Den می باشد. Cut-Scene های جدید، مکانی به نام Kichijoji که از باقی مکان های توکیو بزرگتر است، دو Confidant جدید با Perk های زیاد، تغییر داستان Akechi و Social Link مربوط به او که داستان مربوط به او را تغییر داده است، دشمان جدید، سلاح های جدید، لباس های جدید، تجهیزات جدید و از همه مهمتر پایان بندی جدید می باشد.

JRPG و سختی هایش

مبارزات بازی Persona 5 Royal به سبک JRPG است که در این سری بازی کمی متفاوت است. شما و 3 عضو دیگر از گروه Phantom Thieves در برابر تعدادی از دشمنان (بعضاً تعدادشان ممکن است از 4 نفر بیشتر باشد) قرار می گیرید. شما و اعضای گروهتان دارای Persona هستید این پرسوناها به شما این امکان را می دهند که در برابر سایه ها از خود محافظت کنید. تنها شخصیت اصلی بازی است که دارای پرسوناهای بسیاری است، دیگر اعضای گروه شما تنها قادر به حمل یک پرسونا هستند که در طول پیشرفت در بازی پرسونای شما و آنها Level Up می شود. بدین ترتیب پرسونای شما و آنها توانایی های جدیدی کسب می کند، همچون نسخه اصلی اینجا هم می توانید پرسونا ها را اعدام کنید و پرسونای جدیدی بسازید. همچنین تعداد جدیدی پرسونا به بازی اضافه شده که برای پیشرفت در بازی بدردتان می خورند. از آنطرف مذاکره با سایه ها هم پیشرفت کرده و شما گزینه های بیشتری برای معامله با آنها در اختیار دارید. در بازی Royal به جوکر (نام مستعار شخصیت اصلی بازی) یک چنگک داده شده که می تواند به قسمت های مختلف و پنهان Palace ها وارد شود و چیزهای جدید و صندوق های مخفی را پیدا کند. همچنین Palace ها بزرگتر از قبل شده اند و دارای مکان های مخفی بسیاری هستند. در هر مکان 3 عدد Will Seeds پنهان شده است که با یافتن هر سه آنها جایزه ویژه ای در انتظار شماست. همچنین Boss های بازی دارای فازهای جدید و مکانیزم های مبارزه جدید هستند که حسابی مبارزه با آنها را چالشی کرده است. با پیشرفت در بازی یک مدل حمله ویژه را می توانید انجام دهید نام این حرکت Showtime Attack است که به صورت Tag Team ای انجام می شود. همچنین در قسمت Velvet Room هم تغییراتی داده شده است، علاوه بر مبارزه با خواهران دوقلو مبارزه های دیگری هم می توانید انجام دهید که جوایز خاصی به شما داده می شود، از آن طرف Velvet Room دارای آلارم بخصوصی است که به شما درباره Level Up کردن و Fusion کردن پرسونایتان هشدار می دهد.

زندگی با فراق بال

از دیگر ویژگی هایی که به بازی Persona 5 Royal اضافه شده این است که مدت بیشتری را می توانید در شهر (مخصوصاً در شب) بگذرانید و بدین ترتیب برعکس نسخه اصلی که تنها با یک نفر می توانستید شب را سر کنید اکنون وقت بیشتری در شب دارید و می توانید به راحتی Confidant های خود را گسترش دهید و State های خود را بالا ببرید. همچنین یک مکانیزم Assists هم به بازی اضافه شده است که به شما می گوید بهتر است با کدام یک از دوستانتان وقت بگذرانید تا Confidant او را افزایش دهید که بسیار کار آمد است. راستی دیگر مورگانا هم به شما نمی گوید که بهتر است به رختخواب بروید!

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Persona 5 Royal

در آخر باید گفت که سری پرسونا ارزش امتحان کردن را دارد، درست است که سبک JRPG در ایران زیاد جا افتاده نیست، اما Atlus با اضافه کردن چندین المان جدید به این سبک مبارزه توانسته این سبک را بیش از پیش بهبود بخشد و Persona 5 Royal در جهت پیشرفت این امر آن را بسیار روانتر از قبل کرده است. در نسخه چهارم شما در نقش کاراگاه بودید که پرده از رازِ آدم بدها بر می‌داشت و عدالت را اجرا می کرد، در این بازی درست برعکس شما در نقش یک دزد هستید که می‌خواهد عدالت را به روش خودش اجرا کند و نقاب از چهره کسانی که متظاهرنما هستند و به دروغ خود را طرف خیر معرفی کرده اند، بردارد…

امیدوارم از مطلب ” نقد و بررسی بازی Persona 5 Royal ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها