نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II (قسمت اول) (فاقد هرگونه اسپویل داستانی) /مسیرِ بی پایانِ انتقام

کسانی که ناتی‌داگ را از پلی استیشن یک می‌شناسند و بازی‌های این شرکت را طی سال‌ها دنبال کرده‌اند، می‌دانند که با چه شرکتِ بازی‌سازیی طرف هستیم. کراش (Crash Bandicoot) ، جک و دکستر (Jak and Daxter)، آنچارتد (Uncharted) و LOU و حالا شماره دوم Last Of Us همه بازی های عالی و شاهکاری‌اند که هزینه و وقت زیادی برای ساخت آنها صرف شده‌است . در این مطلب می‌خواهیم بازی نهایی آنها بازی The Last of Us Part II را که چند روزی بیشتر از انتشار آن نگذشته است را در هفت قسمتِ مختلف، مورد بررسی قرار دهیم. در طی این هفت قسمت، شما با جزئیاتِ کاملی از بازی آشنا می‌شوید‌. در کنار تمام تعاریف که حق بازی است، گله هایی که از بازی داریم و نقاط ضعف و قوت بازی در این متن آورده‌ شده‌است. کمترین نظر شخصی در این متن دخیل نشده‌است و به واقعیت‌هایی اشاره می شود که خودتان در طول بازی کردن بازی آن را حس خواهید کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II همراه باشید.

متن پیش رو شامل گیم پلی و جهان سازی بازی می‌شود. (در چهار سر فصل) فردا بررسی داستان ، معرفی شخصیت ها و جزئیات مربوط به آن و نتیجه گیری کلی (شامل اسپویل) و امتیاز ما به بازی به شکل جداگانه منتشر می‌شود و این متن را کامل خواهد کرد‌… برای جلوگیری از اسپویل بخش های مهم بازی این بخش فاقد هر گونه اسپویل خط داستانی و یا توضیح در مورد طراحی مراحل بازی است…

در صورتی که به دنبال متن با اسپویل از داستان و… هستید به >>>نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II (قسمت دوم ) ( با اسپویل داستانی ) / انتهای بیهوده‌ی مسیر انتقام مراجعه کنید. 

بخش سوم گیم پلی بازی ( بررسی بازی The Last of Us Part II )

گیم پلی بازی همان مسیرِ شماره اول را دنبال می‌کند و تقریبا می‌توان گفت آن را در تمام جوانب به طور کامل بهبود داده‌است. عبور از محیط های آخر و زمانیِ بازی با کمترین امکاناتِ ممکنه اکثرا به صورت مخفیانه و جستجو برای پیدا کردن وسایلی که با آنها در دنیای بازی از خود دفاع کنید خلاصه‌ای از گیم پلی بازیست.

در بازی بیشتر مواقع باید به شکل مخفیانه پیش‌روی کنید و می‌توانید بیشتر دشمنان را از پشت با یک ضرب از پا دربیاورید. می توانید در بازی بخزید و در بین علف‌های بلند مخفی شوید و در همان حالت از تفنگ خود که حتی میتوان برایش “صدا خفه کن (Silencer)” نیز درست کرد ، استفاده کنید. در کل با دو نوع انیمیشن کشتنِ مخفیانه در طول بازی برای الی رو به رو می‌شوید.به خاطر همین وقتی در طول گیم‌پلی دشمنان بازی را به کررات پشت سر هم می‌کشید، کمی بازی خسته کننده و تکراری می‌شود اما بازی برای این مشکل نیز فکرهای کرده‌است. بازی برای دادن تنوع در این بین ، اتفاقات ناگهانی و خطوط داستانی متنوع و دشمنان تا حدودی متنوع را پیش رویتان قرار داده‌است. مبارزه با انسان ها در اوایل بازی ممکن است کمی تکراری شود اما وقتی پای “سگ ها” به بازی باز می‌شود استرس و ترسِ گیر افتادن بیشتر شده و بازی هیجان بیشتری پیدا می‌کند. چرا که آنها بوی الی را حس خواهند کرد، برای متعادل شدن بازی الی نیز می تواند صدای موجودات زنده محیط را حتی از پشت دیوار حس کند و آنها را شناسایی کند. همینطور وقتی جلوتر می روید در محیط‌‌های جدید گروه‌های مختلف با رفتارهای خاص را ملاقات خواهید کرد‌ که با صوت با هم ارتباط برقرار می کنند و بسیار محیط پر استرس و مرگباری را پدید می آورند؛ این افراد خود را scrars می نامند و داستان و تاریخچه خود را در بازی دارند. علاوه بر تمام این‌ها در طول بازی با چندین باس نیز مبارزه می‌کنید که لحظات هیجان انگیز و چالش برانگیز بازی را تشکیل می‌دهند. همینطور گروه Washington Liberation Front (که به گرگ معروفند) و بازمانده ها را داریم که هر کدام خصوصیات و داستان و پس زمینه خاص خود را در بازی دارند. پس همانطور که می بینید بازی از نظر تنوع چیزی کم نگذاشته است.

علاوه بر انسان‌ها موجودات آلوده نیز در مسیر بازی شما را به شدت آزار می‌دهند. که در پایین با مهمترین آنها آشنا می شوید:

رانرز (Runners): مرحله اول آلودگی؛ آنها قدرت بینایی دارند و با سرعت بسیار بالایی شما را تعقیب می‌کنند و حتی می‌توانند در بلندی‌ها نیز شما را دنبال کنند کشتن آنها راحت تر از دیگران است ولی سرعت زیاد آنها کار را سخت می‌کند.

استاکرز(Stalkers): مرحله دوم آلودگی ؛ آنها موجوداتی هستند که باهوش تر از بقیه عمل می کنند. پنهان می شوند و به ناگاه به شما حمله ور می شوند و غافلگیرتان می کنند. مواجهه با آنها بسیار استرس زا و متفاوت است. و گیم پلی جذابی را در بازی بوجود می آورد. آنها کمین می کنند و در محیط خود را استتار می کنند و به دنبال موقعیت مناسب می گردند تا به شما حمله‌ور شوند. دیگر به راحتی و به صورت مخفیانه نمی توان به پشت آنها رفت بلکه این استاکرها هستند که شما را از پست غافلگیر خواهند کرد!

کلیکرز (Clickers): مرحله سوم آلودگی ؛ آنها قدرت بینایی ندارند اما به شدت به صدا حساسند و ضربات مرگبار‌تری می‌زنند. آنها صدای جیق بلند و دردناکی را از خود خارج می‌کنند که در فضاهای بسته بازی می‌پیچد و ترس را به دل بازیکن منتقل می‌کند.

شامبلرز(Shamblers): آنها از دشمنان سرسخت بازی هستند که در برخی قسمت های بازی با آنها رو به رو خواهید شد. آنها بعد از مرگ در محیط اسید پخش می کنند و بسیار ضربات سختی دارند باید فاصله خود را با آنها به شدت حفظ کنید. هر چند از راه دور نیز به سمت شما اسید پرت می کنند و بسیار مرگبارند.

بازی دارای چندین Chapter می باشد که بخش‌های مختلف داستان را در بر‌میگیرد. در برخی بخش‌ها، بازی دارای محیط‌های بزرگی می باشد که حتی این بخش‌ها نقشه نیز دارند و می توانید در قسمت‌های مختلف آن با اسب به گشت‌زنی بپردازید تا آیتم‌های بیشتری پیدا کرده و داستان‌های بیشتری در مورد محیط بازی که بیشتر به صورت “متن” است، بدست بیاورید‌. در این بخش‌ می‌توانید بیشتر گشت‌زنی کنید و ساختمان‌های مختلف را بگردید یا مسیر اصلیِ داستان را ادامه‌ دهید.

در مقابل محیط‌های بزرگتر شاهد محیط‌های کوچکتری هستیم که حس ترس را به راحتی به بازیکن منتقل می کند. محیط‌هایی به شدت بسته که دشمنان زیادی در آن حضور دارد و حس ترس و بقا در هنگام گذر از این محیط به شما نفوذ می‌کند. حسی پر از استرس و وحشت که کمتر در شماره‌‌ی اول شاهد این چنین بخش‌هایی در بازی بودیم. محیط های تاریکی که فقط با نور چراغ قوه‌ی الی روشن می شوند و این حسی کاملا متفاوت را به بازیکن منتقل می‌کند.

یکی از ویژگی های جدید این شماره‌ اضافه شدن جای خالی به بازی است که نبردها را جذاب‌تر کرده است. شما توانید به راحتی با جای‌خالی مناسب و با استفاده از سلاح های نزدیک‌زن به کشتن دشمنان مختلف مخصوصا دشمنان آلوده بپردازید. در بازی انواع چاقو، قمه یا حتی گرزهای بزرگ برای استفاده‌ی محدود در طول نبردها وجود دارد. همینطور انواع سلاح ها و کوکتل مولوتف و نارنجک های مختلف نیز می توانید بسازید تا در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید. برخی مواقع که دشمنان زیادی (چه انسان یا چه دشمن‌های آلوده) به شما حمله می‌کنند باید از نارنجک ها برای از بین بردن گروهی آنها استفاده کنید.

شما می‌توانید توانایی‌های مختلف شخصیت خود را ارتقا دهید مثل بخش مخفی‌کاری تا هر چه بیشتر در این زمینه توانایی کسب کنید‌. بخش Crafting که ساخت و سازهای الی را ارتقا می‌دهد یا بخش precision که دقت تیر اندازی و مسائل مربوط به نبردها با اسلحه را بهبود می بخشد. در بازی می توانید با استفاده از آیتم هایی که بدست میآورید هم توانایی‌های کاراکتر و هم سلاح های خود را ارتقاء دهید، به روز کردن اسلحه ها حتی ظاهر آنها را نیز تغییر می دهد و در طول نبردها بسیار به کارتان می آید. شما در طول بازی از سلاح های زیادی می توانید استفاده کنید که همانطور که در بازی پیش می‌روید تعدادی بیشتری از آنها را پیدا خواهید کرد مثل تیرکمان یا شات گان که هر کدام در بازی جایگاه خاص خود را دارند.

در بازی آیتم هایی برای جمع آوری وجود دارد،  در بخش الی کارتهای قهرمان ها را می‌توانید پیدا کنید، این‌ مسائل باعث می‌شود بیشتر در بازی جستجو و ماجراجویی کنید. همینطور گاو صندوق‌هایی را پیدا می کنید که باید رمزشان را برای دریافتِ لوت های خاص وارد کنید که رمز این گاوصندوقها معمولا به شکل معما یا در نزدیکی همان محل قابل پیدا شدن هستند. در محیط بازی می توانید انواع فشنگ ها یا آیتم‌های بازی را پیدا کنید. هر چه به بخش های فرعی بروید در بازی زودتر پیشرفت کرده و قوی تر می شوید و این پاداشی برای گشت زنی و ماجراجویی در بازی است. همیشه بازی تیر کافی برای کشتن دشمنان با اسلحه در اختیارتان نمی‌گذارد پس باید با فکر و به صورت مخفیانه در بازی پیشروی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را در بازی بگیرید. که با امکاناتی که الی دارد به هیچ عنوان کمبودی در نبردهای تن به تن حس نخواهید کرد.

طراحی مراحل بازی، باعثِ تنوعِ شدید در بازی شده‌است ، به طوری که به هیچ عنوان نمی‌توانید مراحل پیش رو و آنچه که در انتظارتان است را پیش‌بینی کنید. این باعث می‌شود کشش گیم پلی برای تکرار پذیری بازی بالا برود. هر چند داستان تلخ و تاریک بازی شاید ایده‌ی تکرار مجدد آن را ، آن هم بلافاصله بعد از اتمام بازی کمی به تاخیر بیندازد. اما طراحی مراحل کم نظیر بازیکن را به سمت شروع مجدد بازی سوق می‌دهد.

معماهای بازی ساده ولی قابل قبول و مطابق با دنیای بازی ساخته شده‌اند مثل گذر از مناطق صعب العبور بوسیله تناب یا وصل کردن جریان برق برای باز کردن دری خاص که البته روشن کردن ژنراتور برق که کمی در این زمینه ، بازی افراط می‌کند. با این حال این معماها به شدت به محیط های بازی و اتمسفر بازی می‌آیند و از شما در بازی درخواست نمی‌شود که پازلی را حل کنید بلکه باید بیشتر برای  گذر کردن از محیط بازی یا وارد شدن به محل خاص یا مخفی باید آنها را حل کنید.

رفتارهای انسان ها فوق العاده واقعی‌ست بعضی وقت ها از کشتن برخی از NPC ها عذاب وجدان خواهید گرفت! این تحول در دشمنان آلوده نیز به شکل خاصی دیده می‌شود مثلا در بخش هایی از بازی خواهید دید بدنه نیمه آنها روی زمین با سر و صدا به سمت شما به حمله کردنش ادامه می دهد! انسان ها همدیگر را با خبر می کنند شما را محاصره کرده و برای گرفتن شما نقشه می چینند….

بخش چهارم جهان سازی

بازی The Last of Us Part II در ساخت محیط و اتمسفر آخر و زمانی ، ساخت گروه های مختلف با داستان ها و رفتارهای خاص خود و جهانی کاملا تاریک و معنادار یکی از بی نظیرترین جهان سازی‌های دنیای گیم را انجام داده است. هر محیط داستان و رفتارهای خاص خود را داراست و این باعث هر چه زنده‌تر شدن آن محیط برای بازیکن می شود. در دنیای بازی هر ساختمانی داستان خاص خود را دارد. در سفر از میان سیاتل شما با گروه‌های مختلفی رو به رو می‌شوید. بازی در ساخت مکان های مختلف و اتمسفر و فضا سازیِ قابل درک کم نظیر عمل کرده‌است. در هر گوشه‌ از دنیایِ بازی ، داستان و اتفاقی نهفته است و حتی می توان گفت با یکبار رفتن نمی توانید تمام جزئیات و بخش‌های مخفی بازی را کشف کنید.

اتمسفر بازی بی نظیر است و شما را غرق محیط‌های بازی می‌کند و تاثیر عجیبی روی بازیکن می‌گذارد به طوری که شما به بخشی از بدنه‌ی بازی تبدیل می‌شوید و شدیدا روی شما تاثیر می‌گذارد. طراحی مراحل فوق‌العاده است علاوه بر بخش‌های اصلیِ داستان، هر گوشه و کنار با جزئیاتی باورنکردنی بخش های فرعی بازی تعبیه شده است که شما را می تواند ساعت ها مشغول گشت زنی در محیط بازی کند و غرق دنیای آخر و زمانی‌اش بکند. دکمه جدید پرش در هر چه بهتر گشت زنی در محیط بازی نقش موثری ایفا می‌کند. هر چند دقت کنید این بازی یک بازی پلتفومر نیست که بخواهید از دکمه پرش همیشه استفاده کنید محیط‌های بازی بسته هستند و فقط در جای مناسب و تعیین شده می توان از این دکمه استفاده کرد‌ پس این نکته منفیی به هیچ عنوان برای بازی نیست.

بخش پنجم خشونت

بله ما بازی‌های زیادی را بازی کردیم که خشونت‌آمیز بوده‌اند اما کمتر بازی تا به حال انقدر تاثیرگذار از این نظر ساخته شده‌است. استفاده از انواع سلاح ها برای کشتن دشمنان و افکت‌های گرافیکی بسیار واقعی و دیدن رفتارها و عکس العمل‌های دیگر هوش مصنوعی نسبت به کشتار شما واقعا مو به تن‌تان سیخ می‌کند. بعضی وقت‌ها شما تاب تحمل این همه فشار و خشونت را نخواهید داشت. بازی برای افراد حساس به هیچ عنوان توصیه نمی شود و اگر با بازی‌های خشونت‌آمیز نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید وقتتان (و پولتان) را برای این بازی صرف نکنید. خشونت بازی بیش از حد معمولِ بازی‌های دیگر روی شما اثر می‌گذارد. این جو تاریکِ بازی باعث می‌شود به ناگاه آن حس دوست داشتنی بازی اول را به یاد بیاورید و با شماره دوم مقایسه کنید که چگونه تبدیل به یک جنگِ انتقامِ خشونت آمیز شده است. با این حال این حس با دنیای تاریک بازی در شماره‌ی دوم و داستان انتقام جویانه آن هم‌خوانی دارد و نقصی به بازی وارد نمی‌کند بلکه شما را بیشتر وارد جو داستان می‌کند، هرچند مطمئنا برای همه دوست داشتنی نیست. (خشونت هیچ ربطی به درجه سنی بالای 18 سال بازی ندارد چرا که این جزئیات تا به حال در هیچ بازیی دیده نشده است. افراد زیر این سن که اصلا نباید چنین بازیی را تجربه کنند. چرا که هم از لحاظ محتوی و هم از لحاظ خشونت مناسب آنها نیست.)

بخش ششم گرافیگ و صداگذاری بازی 

گرافیک بازی فراتر از نسل فعلی بازی‌های کامپیوتریست. این جمله‌ی کوتاه در وصف گرافیک بازی کاملا صحیح است.

گرافیک بازی به جد خارق العاده است. جزئیاتی که به شدت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. از کوچکترین جزئیات در بافت های هر چیزی گرفته تا نور پردازی بدون نقص که تمام اجزای محیط را جان داده است. این‌ می تواند انتهای قدرت گرافیکی این نسل از بازی‌های کامپیوتری باشد‌. افکت‌های تصویری از آتش یا خون گرفته تا انفجارها و تخریب‌ها به شکل باور نکردنی بی‌نقص هستند. اگر می‌خواهید قدرت گرافیک بازی را درک کنید همین کافیست که بدانید که تفاوت بسیار ناچیزی بین کات سین های میانه بازی با گیم پلی بازی وجود دارد و این شما را متحیر خواهد کرد.

وقتی با تناب خارق العاده بازی سر و کله می زنید بیشتر با فیزیک و طراحی گرافیکی بازی آشنا می شوید. جزئیات همه چیز به شدت بالاست از یک تکه گِل گرفته تا محیط های جنگلی ، ساختمان های سر به فلک کشیده ، محیط‌های برفی و…. همه چیز با جزئیات بالا و به شدت باورپذیر و البته تاریک و آخر و زمانی ساخته شده‌اند.

آهنگ‌ها به عمیق تر شدن لحظات هیجان انگیز یا استرس زا کمک بسیار زیادی کرده‌است. برخی لحظات بازی که بار دراماتیکی عظیمی دارد آهنگ‌های به موقع این حس را بیش از پیش به بازیکن منتقل می کند و تاثیر آن صحنه را بر روی شما چندین برابر می کند. در هنگام شناسایی توسط دشمنان آهنگ استرس زا تر می شود و آهنگ ها به هر چه هیجانی تر شدن لحظات بازی کمک شایانی می‌کنند.

وقتی صدای Clicker ها در فضاهای تاریک و نیمه بسته می‌پیچد مو به تنتان سیخ می شود و یا وقتی که صدای رانرها را از دور می شنوید که به یکباره به سمت شما یورش می آورند ، صداگذاری بازی کم نظیر ساخته شده‌است و حس فوق العاده‌ای در تار و پود آن نهفته شده‌است. صداگذاری پا را از این نیز فراتر می گذارد و خود به بخشی از گیم‌پلی بازی تبدیل می شود و با کمک آن می توان بر روی گیم پلی نیز تاثیر گذاشت. فکرش را بکنید با ایجاد صدا افراد آلوده را به جان دشمنان بازی بیندازید. همینطور صدای رعد و برق و قطرات باران که اجسام را خیس می کند و صدایی که در هنگام برخورد با اجسام به وجود می آورد؛ همه چیز فوق العاده واقعی و تاثیرگذار است…

در جای جای بازی الی با پیدا کردن گیتارهایی ، شروع به نواختن آنها می‌کند. آهنگ هایی که به مسیر جریان داستان بازی عمق می‌دهند و به بخشی از جریان و روح بازی بدل شده‌اند. این ها مسائلِ منحصر به فرد بازیست که به شدت شما را تحت تاثیر جریان بازی قرار می‌دهد و شما را غرق در اتمسفر تاریک بازی می کند.

[Best_Wordpress_Gallery id=”40″ gal_title=”عکس های بازی بازی The Last of Us Part II”]

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Last of Us Part II

بازی The Last of Us Part II یک بازی بی نقص نیست. نقص‌‌هایی دارد و حتی ممکن است برای برخی بازیکنان دوست نداشتنی و توهین آمیز به نظر برسد! اما مثل هر عنوان خیره‌کننده و خاص، بازی با هدف بازگوییِ داستانی فقط برای جلب رضایت طرفدارانش یا عام مردم نوشته نشده‎ است بلکه قصد این را دارد که خط سیر داستانی شخصیت‌هایش را همان که هست و به همان شکلی که باید تمام شود را نشان دهد. همین باعثِ یک حس ویژه و منحصر به فرد در بازی شده‌است که در کمتر بازیی می‌توان آن را تجربه کرد. گیم پلی ، صداگذاری ، آهنگ سازی ، گرافیک ، فضاسازی ، دشمنان واقع پذیر ، دنیای منحصر به فرد و تلخ و تاریکِ آخر و زمانی و… نکاتی است که هر نکته‌ی منفی بازی را کم رنگ می‌کند و ارزش این بازی را به اندازه‌ی یک عنوان شاهکار بالا می‌برد. بازیی که شاید دیگر نمونه‌ی دیگری از آن – با این همه جنجالی که برایش بوجود آمده است – در این صنعت دیده نشود… عنوانی که تجربه‌اش تا مدت‌ها شما را غرق در دنیا و داستان تلخ و تاریکِ خود می‎کند…

بررسی داستان ، پایان بازی و معرفی شخصیت ها 

 امیدواریم از مطلب ” بررسی بازی The Last of Us Part II ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا نوری
رضا نوری

مطلب خیلی خوبی و منصفانه ای بود ممنون