بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم /معجونی بریکینگ بدی

سریال Better Call Saul اسپین-آفی از سری بریکینگ بد می باشد که از سال 2015 از شبکه ی AMC انتشارش را آغاز کرده است. فصل پنجم سریال از تاریخ 23 فوریه 2020 پخشش را آغاز و اکنون به صورت کامل منتشر شده است. از جمله مطرح ترین بازیگران این سریال می توان به Bob Odenkirk در نقش جیمی مک گیل، Jonathan Banks در نقش مایک آرمانتراوت، Rhea Seehorn در نقش کیم وکسلر و … اشاره کرد. با سایت ساعت هفت با بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

خلاصه داستان…

داستانِ سریال Better Call Saul در مورد ساول گودمن است. در سریال Breaking bad  (بررسی سریال Breaking Bad ) دیدیم که Saul یک وکیلِ کلاش بود که برای رسیدن به منافع و پول، حتی به خلافکاران کمک می کرد و از طریق این راه امرار معاش می نمود. و دیدیم که او چطور به “والتر وایت” و “‌جسی پینک من”  در مسیرشان به سمت تبدیل شدن به هیولاهای تولیده کننده ی شیشه کمک کرد. اما اتفاقات آخر سریال او را در مسیر تازه ای قرار داد و حالا او باید گذشته ی خود را فراموش کرده و تبدیل به آدم جدیدی شود. او با نامی جعلی و هویتی تازه مشغول به کار در یک مغازه ی فست فود فروشیِ کوچک شده است… و ما با فلش بک هایی به گذشته ی او می رویم و مسیرِ تبدیل شدنش از جیمز مک گیل ( که به جیمی معروف است) ؛ یک فرد کلاه بردارِ ساده ولی خوش قلب به ساول گودمن؛ یک وکیل خبره ، حیله گر و کلاه بردار که وکالت خلافکارها را بر عهده می گیرد ، را کشف می کنیم.

داستان کامل و معرفی شخصیت های سریال Better Call Saul در اینجا…

بررسی سریال Breaking Bad / تغییری باورنکردنی

متن پیش رو حاوی اسپویل داستانی نمی باشد با خیال راحت بخوانید…

بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم

بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم…

سریال Better Call Saul درون مایه ای از سه ژانر مختلف را شامل می شود. یکی ژانر کمدی که به دیالوگ ها و رفتار جیمی با دیگران و عواقب کارهایش مربوط می شود که البته طنزِ تلخ و تاریک است که مخاطب را علاوه بر خنداندن به فکر نیز فرو می برد. دیگری ژانر جنایی و ماجراجویی است که به مایک آرمانتراوت و ماموریت ها و ماجراجویی هایش وابسته است البته جیمی نیز دستی در این بخش دارد. و ژانر درام که مسائل دراماتیک و تلخِ زیادی که در طول داستان برای شخصیت های مختلف اتفاق می افتد را پوشش می دهد. سازنده و نویسنده ی سریال Vince Gilligan ( با همکاری Peter Gould) است که سازنده ی اصلی سریال بریکینگ بد نیز بود. او  به شکلی فوق العاده این ترکیب از ژانر های مختلف را برای مخاطبان پوشش داده است و در این راه بسیار موفق عمل کرده است و سریالی خلق کرده است که هر دقیقه اش طعمی متفاوت دارد و شما را یاد “معجونی از موفقیت های بریکینگ بد” می اندازد!

سریال Better Call Saul در مورد رفتارهای نادرستی است که باعث شکل دهی مسیر های اشتباه می شود. در مورد تاثیرات کنایه ها و فشارهاست. در مورد عواقب کارهایمان است که به خودمان باز می گردد. این سریال یک سیر رو به نزول را نشان می دهد و تاثیرات رفتار اشتباه بر روی این مسیر که به آن سرعت می دهد را گوشزد می کند‌. در کنار تمام خنده های تلخش معانی بزرگ نهفته است و در کنار هر حرکت دوربین به هر جهت و سمت فکر شده است‌. سریال Better Call Saul ؛ داستانی واقعی و بی پرده ای را به نمایش می گذارد. از انسان هایی که مانند شیشه می مانند و در برابر مشکلات می شکند و خرد می شوند و ترمیمش زمان بر و سخت و تا حدودی نا ممکن است. در مورد انسان های واقعی که همه در کنار خوبی هایشان خورده شیشه و بدی دارند. در مورد انسان های بدی که در ذاتشان خوبی است. در مورد انسان هایی که چیزی از انسانیت جز تشابه اسمی از آنها باقی نمانده است. ترکیبِ تمام این شخصیت ها در کنارِ داستانی بسیار قوی که فوق العاده به جزئیات توجه کرده است این سریال را یک سر و گردن بالاتر از سریال های مشابه خود کرده است و خود را به یک اثر هنری خاص تبدیل کرده است.

بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم

شخصیت پردازی قدرتمند…

“سریالِ بهتره با ساول تماس بگیرید” یک سریالِ پر هیاهو و هیجان انگیز نیست و بیشتر به داستان و ارتباط شخصیت‌هایش وابسته است. ولی به قدری ارتباط‌ها، داستان‌ها، شخصیت‌ها و رویدادهایی که برای آنها در طول داستان روی می‌دهد جذاب است که شما غرق دنیای سریال شده و خود را با اتفاقات سریال همراه می‌بینید. سریال Better Call Saul درس‌هایی عمیق، در پی داستان‌های تو در توست که شما را هر لحظه به چالش می‌کشاند. فرقی نمی‌کند شخصیت اصلی سریال باشد یا یک شخصیت که فقط در چند سکانس در طول سریال ظاهر می‌شود همه دارای خلق و خوی خاص و شخصیت پردازی منحصر به فرد هستند.

Better Call Saul یک سریال بسیار خوش ساخت با شخصیت پردازی بسیار قوی ، داستان های بسیار شنیدنی، دیالوگ های پر معنی و دقیق و کارگردانی و تصویربرداری عالی است. شخصیت پردازی سریال به قدری قدرتمند است که می توان به راحتی گفت در بین تمام سریالهایی که هم اکنون در حال پخش است هیچ نمونه ی مشابهی ندارد و تمام شخصیت ها زنده و پویا هستند و کاملا شما را درگیر ماجرا و داستان های پیرامونشان می کنند. سریال به قدری به جزئیات ریز و درشت به خوبی توجه می کند که واقعا شما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی از جزئیات صحبت می کنیم منظورمان جزئیات بسیار ریز و معنا دار است. حتی وقتی جیمی در حال خوردن یک بستنی است و آن را به زمین می اندازد سازنده ها برای شما برنامه ای خاص در نظر گرفته اند!

Better Call Saul از جمله سریال هایی است که با گذشت هر فصل نه تنها خسته کننده نشده بلکه به خاطر زیر بنای قدرتمندی که دارد هر فصلِ آن بسیار قدرتمند تر از فصل های قبلی آن ساخته شده است و بدون شک در حال حاضر سریالی به قدرتمندی آن در هیچ شبکه ای در حال پخش وجود ندارد. و این را در نظر بگیرید که پشتوانه ای مثل Breaking Bad پشتش دارد. سریالی (Breaking Bad) که به نوعی نشان داد یک عنوان تکرار نشدنی در بین سریالهای تلوزیونی محسوب می شود.

بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم

ریتم طنز سریال ، این فصل بسیار قوی تر از چهار فصل قبل شده است و شما را بیشتر به وجد می آورد. مثل خلافکارانی که بعد از شنیدن 50 درصد تخفیفِ ساول، انواع و اقسام خلاف ها را انجام می دهند و نصف شهر را به گند می کشند! و پشت سر هم از 50 درصد تخفیفی که گرفته اند حرف می زنند! در کنار اینکه سریال صحنه های طنز زیادی دارد صحنه ها جدی و تلخِ زیادی نیز درون خود دارد که این ترکیب را جذاب تر کرده است. یکی دیگر از نکات ویژه ی سریال این است که با اینکه عاقبت اکثرِ شخصیت های سریال را در بریکینگ بد  را می دانیم ولی قدرتِ داستان سریال نمی گذارد شما در طول سریال خسته شوید و همیشه داستانِ جدیدی برای ارائه وجود دارد.

اتفاقاتی که در طول سریال Better Call Saul فصل پنجم می افتد به طور زنجیر وار به هم متصل است و کاملا سریال را معنا دار کرده است. سریال قدم به قدم به شخصیت هایش معنا و عمق داده است به طوری که در کمتر سریالی چنین عمقی را دیده بودیم.  سریالی که قصد پندهی و یا شعار به شما را ندارد و شخصیت های خوب و مثبت نیز در آن یافت نمی شود و حتی بهترین کاراکترهای سریال کاملا خاکستری هستند. که این موضوع ، سریال را بیشتر با دنیای حقیقی پیوند می زند و شما بیشتر با شخصیت هایش ارتباط برقرار می کنید. سریال Better Call Saul در این فصل نیز  درست مثل سریال بریکینگ بد ترانه هایی کاملا مربوط به صحنه های مختلف در پس زمینه پخش کرده است که اتمسفر سریال را پر احساس تر می کنند و به صحنه های فیلم جان می دهند.

بازی بازیگران این سریال در این فصل فوق العاده است مخصوصا بازی Jonathan Banks که به جد در ابراز احساساتش در طول سریال فوق العاده عمل کرده است و یکی از بهترین بازیهای این سریال را از او شاهد بودیم. در کنار او در این فصل Rhea Seehorn در نقش کیم وکسلر پخته تر از چهار فصل قبلی بود و بسیار بیننده را جذب مخاطب کیم می کند.  در بخش بازیگری باید گفت تمام  بازیگران سریال به خوبی از پس وظایف خود در ساخت شخصیت های خاص بر آمدند و موفق عمل کرده اند.

بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم

جیمی و کیم …

جیمی فراموش کرد وقتی خود را درگیر کارهای خلاف و خلافکاران می کند عواقب سختی نیز در انتظارش خواهد بود. عواقبی که هر لحظه تغییرات بیشتری برای او در پی خواهد داشت و مسیر تغییر او را سرعت می بخشد. دیگر جیمی بودن برایش پاسخ گو نیست و باید پرده های خود را کنار بزند تا بیشتر خودِ واقعی اش بی پرده  دیده شود. و در انتها ساول گودمن خلق می شود تا تمام آن سادگی ها و مهربانی هایی که عاقبتی نداشت محو شود و شخصی بماند که دیگر قلبی در سینه ندارد…

کیم بیش از هر موقع به جیمی شبیه شده است و آنها اهداف و مسیرهای مشترک در این فصل با هم دارند. برنامه ریزیهای آنها ، ترفند ها و کارهایی که می کنند هوشمندانه و پر از موقعیت های معنا دار و خنده دار است. این ها لحظاتی است که سریال، شما را بیش از هر موقع درگیر خود می کند و متفاوت بودنش را به رخ می کشد. شخصیت هایی که به خوبی خلق می شوند و عمق پیدا می کنند و به زیبایی ارتباطاتشان را شکل می دهند. کیم به زیبایی در طی چهار فصل گذشته تاثیرات شدیدی از کارهای جیمی گرفته است و کم کم فاصله ی آن ها کم و کمتر می شود و آنها به نوعی به یک شخصیت واحد تبدیل می شوند. تغییر کیم به شکلی است که حتی جیمی را هم به تعجب وا می دارد و در انتها می بینید که کیم تبدیل به ساول(جیمی) می شود و آنها در نقطه ای مشترک تبدیل به یک شخصیت می شوند!

نتیجه گیری کلی فصل پنجم…

شاید تنها نکته ای که از سریال Better Call Saul در این فصل انتظار داشتیم و آن بر آورده نشد، نبود یک سری صحنه های غافلگیر کننده در طول سریال بود که کمتر از این نوع صحنه ها در طول سریال شاهد بودیم و نبودشان کاملا در طی داستانِ سریال حس شد و گرنه به جز این مورد با یکی از قدرتمندترین سریال های تاریخ تلوزیون طرف هستیم! 

سریال Better Call Saul یکی از قدرتمندترین شخصیت پردازی‌های تلوزیون را پیشکش بینندگانش کرده است و در کنار این، ترکیبی از ژانرها با طعم‌های گوناگون را شامل می‌شود. سریال با اهمیت دادن به جزئیات و معنا دار کردن همه چیز به خود عمق و معنی خاص داده و این از نکات برجسته دیگر سریال محسوب می‌شود. همینطور سریال به گونه‌ای قدرتمند به پایان می‌رسد که انتظار برای فصل بعدیش را برایمان بسیار سخت کرده است. حال تمام این موارد کنار هم بگذارید، مطمئنا خواهید فهمید که چرا نباید سریال Better Call Saul را از دست بدهید چرا که با یک سریال فوق العاده طرف هستیم که در لیست هر سریال باز و فیلم بازی برای دیدن می‌تواند جای بگیرد و باید با دقت بیشتری آن را دید تا هر چه بیشتر از جزئیات آن لذت برد. سریال هر فصل قوی‌تر و قوی‌تر شده است و در این فصل در حقیقت در قله و اوج خود قرار دارد. سریال Better Call Saul بیش از هر سریالی رنگ و بوی سریال بریگینگ بد را دارد و برای طرفداران بریکینگ بد، یک باید محسوب می‌شود. اگر به دنبال دیدن یک سریال با شخصیت پردازی  قوی، داستانی جذاب، پرشور و زنده هستید این سریال فوق العاده را به شما پیشنهاد می کنیم، به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال Better Call Saul فصل پنجم

سریال Succession با داستانی قوی و نگاه جدید و خاصش یکی از متفاوت‌ترین کُمدی-درام‌های یک دهه اخیر در تلویزیون بوده است. اگرچه بنظر میرسد در این سریال از این ذهنیت اشتباه و تنفر عوام مردم از ثروتمندان برای برقراری ارتباط با مخاطبین استفاده شده است. مسئله‌ای که باعث می‌شود تا انگیزه سازندگان و شبکه HBO برای ساخت چنین اثری بشدت زیر سوال برود. در فصل سوم سریال “Succession” بغیر از چند تغییر که اصلی‌ترین آنها افزایش متلک‌های سیاسی بوده، تحولات دیگری را نظاره‌گر نیستیم. این سریال همچون فصول گذشته‌اش به واشکافی مشکلات جامعه و انسان‌ها اینبار از دیدگاه افراد ثروتمند می‌پردازد. پس اگر دو فصل قبلی سریال “وراثت” را دیده و دوست داشته‌اید از تماشای این فصل نیز لذت خواهید برد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] Better Call Saul یک سریال بسیار خوش ساخت با شخصیت پردازی بسیار قوی ، داستان های بسیار شنیدنی، دیالوگ های پر معنی و دقیق و کارگردانی و تصویربرداری عالی است. شخصیت پردازی سریال به قدری قدرتمند است که می‌توان به راحتی گفت در بین تمام سریالهایی که هم اکنون در حال پخش است هیچ نمونه‌ی مشابهی ندارد و تمام شخصیت ها زنده و پویا هستند و کاملا شما را درگیر ماجرا و داستان‌های پیرامونشان می‌کنند. سریال به قدری به جزئیات ریز و درشت به خوبی توجه می‌کند که واقعا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی از جزئیات صحبت می کنیم منظورمان جزئیات بسیار ریز و معنادار است. حتی وقتی جیمی در حال خوردن یک بستنی است و آن را به زمین می اندازد سازنده ها برای شما برنامه ای خاص در نظر گرفته اند و…. (ادامه) […]

trackback

[…] همچنین در مورد Better Call Saul بخوانید: بررسی سریال Better Call Saul فصل پنجم / معجونی بریکینگ بدی […]