بررسی سریال Friends /دوستان جاودان

اگر به دنبال پیدا کردن دوستانی صمیمی هستید شما را به دیدن ” سریال دوستان ” دعوت می کنیم ! اینبار  در بخش نوستالژی به سراغ یکی از دوست داشتنی ترین سریال های تاریخ رفتیم و با هم می خواهیم کمی وارد دنیای صمیمی و تکرار نشدنیه Friends شویم. در سریال دوستان شما با چند شخصیت معمولی و با نمک روبرو نخواهید بود شما پا به پای تک تک شخصیت های داستان عاشق می شوید، در تک تک درد هایشان در کنارشان خواهید بود، در خوشی ها و در کل شما در تمام شرایط بخشی از زندگی آنها می شوید. و در نهایت پا به پایشان از ته دل می خندید و دوستان، صمیمی ترین دوستان شما خواهند شد! در ادامه با بررسی سریال Friends  از سایت ساعت هفت همراه شما هستیم.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

(با همکاری: امین علیرضائی)

سریال Friends

بررسی سریال دوستان/صمیمی ترین دوستان تاریخ…

شخصیت های داستان دوستان به قدری صمیمی و دوست داشتنی هستند که بلافاصله و از همان ابتدای سریال ارتباطی عمیق بین بیننده و کاراکتر ها شکل می گیرد . جویی با چهره ای جذاب اما مغزی که در حد کودک ۸ ساله کار می کند ، چندلر با زبانی تیز و حرف های عجیب که بلافاصله پس از گفتن از آن پشیمان می شود ، تصمیمات و بلا تکلیفی ریچل شما رو درگیر خود می کند ، راس که بار ها عاشق می شود و ۳ بار طلاق می گیرد! مونیکا که حکم مادر این جمع ۶ نفره رو دارد منزل اون پاتوق آن هاست و برای آنها آشپزی می کند و گویی کاری جز رسیدگی به دوستان خود ندارد و فیبی که نه ماساژور خوبی است نه خواننده خوبی حتی اعصاب درستی هم ندارد اما می تواند بهترین دوست شما باشد!

سریال Friends

کمی اطلاعات بیشتر در مورد سریال Friends

دوستان به مدت ۱۰ سال مهمان خانه ها بودند و به لغت دوستی معنای جدیدی بخشیدند . اگر دوستان صمیمی داشته باشید پس از تماشای Friends بیشتر ارزش آنها را درک خواهید کرد و اگر نداشته باشید حسرتش را خواهید خورد .سریال دوستان از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴ تا ۶ می ۲۰۰۴ در ۱۰ فصل توسط دیوید کرین و مارتا کافمن ساخته شد و از شبکه ان بی سی پخش شد .سریال دوستان در ۲۳۶ قسمت حدودا ۲۲ دقیقه ای ساخته شد.

در سال ۱۹۹۳ ایده ساخت دوستان در ذهن کرین و کافمن شکل گرفته بود آنها ابتدا نام کافه بی خوابی رو برای این مجموعه در نظر گرفته بودند اما پس از چندین بار تغییر فیلم نامه و نام در نهایت نام دوستان رو برگزیدند. سریال دوستان ۶۲ نامزدی جایزه امی به دست آورد و برنده بهترین سریال کمدی در سال ۲۰۰۲ شد. در فهرست ۵۰ سریال برتر تاریخ TV guide در رده ۲۱ و در فهرست ۵۰ سریال برتر مجله امپایر در رده ۷ ام قرار دارد . قسمت آخر سریال دوستان با داشتن ۵۲.۵ میلیون بیننده به پنجمین قسمت آخر پربیننده تاریخ و اولین در دهه تبدیل شد و پایان با شکوهی را برای دوست داشتنی ها رقم زد.

آشنایی بیشتر  با شخصیت های داستان Friends (حاوی اسپویل داستانی)

ریچل گرین در سریال Friends

جنیفر آنیستون در نقش ریچل گرین، علاقه‌مند به مُد و بهترین دوست مونیکا  از زمان بچگیِ اوست. ریچل بعد از اینکه در روز عروسی‌اش با بری فاربر تصمیم گرفت ازدواج نکند (زیرا عاشقش او نبود) هم‌اتاقی مونیکا می شود. ریچل و راس گلر برادر مونیکا (با بازی دیوید شویمر) در طول سریال با هم رابطه برقرار می‌کنند. اولین شغل ریچل پیشخدمتی است، اما در فصل سوم به عنوان دستیار فروشنده در بلومینگدیلز استخدام می‌شود. جلوتر در طول زندگی ریچل اتفاقات بیشماری برای او می افتد که پر از فراز و نشیب است. در حقیقت ریچل در ابتدای سریال نماد یک انسان ضعیف و متکی به پدر و مادرش است. کسی که نمی تواند به درستی برای خودش تصمیم بگیرید. ولی به یکباره تغییر مسیر می دهد. او تبدیل به کسی می شود که قدم به قدم در طول مسیر سریال تغییر می کند و قوی و مستقل می شود. ریچل یکی از شخصیت های سریال است که در مسیر آن دچار تحولی اساسی می شود. مطمئنا وقتی در آخر سریال به ریچل اول سریال نگاه کنید متوجه این دگرگونی اساسی در او خواهید شد که هم ناشی از افزایش سن اوست و هم اینکه مشکلات و سختی ها در طول مسیر سریال او را بسیار آبدیده و پخته کرده است. مطمئنا یکی از دلایلی که عاشق سریال خواهید شد شخصیت بامزه ی ریچل است که پر از شیرینی و مزه است. او در بدنه ی سریال حکم قلب گروه را دارد.

مونیکا گلر در سریال Friends

کورتنی کاکس در نقش مونیکا گلر، سرآشپزی که مانند مادر گروه رفتار می‌کند و شخصیتش به کمال‌طلبی، رئیس‌بازی، رقابت و اختلال وسواس فکری عملی مشهور است. مونیکا در بچگی چاق بوده و به همین خاطر معمولاً بقیه با او شوخی می‌کنند، خصوصاً برادرش راس که با هم ارتباط بسیار صمیمیانه ای نیز دارند. در طول سریال، مونیکا به عنوان سرآشپز در چندین رستوران کار می‌کند. اولین رابطهٔ جدی مونیکا با ریچارد برک بود که ۲۱ سال از خودش بزرگ‌تر است. رابطه‌شان محکم جلو می‌رود تا جایی که ریچارد به مونیکا می‌گوید نمی‌خواهد از او بچه داشته باشد و… در حقیقت مونیکا رهبر گروه است. او از تمام شخصیت های داخل سریال جدی تر به زندگی نگاه می کند حتی وقتی پای یک مسابقه ی دوستانه هم باشد او تا به انتها دست از تلاش نمی کشد. او عاشق تشکیل خانواده است و می خواهد بچه های زیادی داشته باشد. اگر گروه به دردسر بیفتد مطمئنا اوست که راه حل را در جیبش دارد. ارتباطش با تمام دوستانش صمیمی و پر از عاطفه است. او پر تلاش ترین فرد گروه است مطمئنا بدون او این ارتباط و اتصال بین شخصیت های سریال بوجود نمی آمد. او در حقیقت نقش مغز گروه را ایفا می کند.

فیبی بوفی در سریال Friends

لیسا کودرو در نقش فیبی بوفی، ماساژوری عجیب و غریب که موسیقی را هم به صورت خودآموز یادگرفته‌است. فیبی با مادرش در نیویورک زندگی می‌کرده تا این که مادرش خودکشی می‌کند و فیبی بی‌خانمان می‌شود. او خودش ترانه می‌نویسد و با گیتار اجرا می‌کند. همچنین او یک خواهر دوقلوی شرور به نام اورسلا دارد، که مانند فیبی عجیب و غریب است اما بر خلاف او خودخواه و مغرور است. رفتار فیبی معصومانه و کودکانه است. او همچنین از خودکشی مادرش و کودکی سختش برای به دست آوردن هم‌دردی دیگران سوءاستفاده می‌کند. او عجیب ترین شخصیت گروه است و این به کودکی و سختی هایی که در آن دوره ی زمانی کشیده است بر می گردد.  او با رفتار کودکانه اش گروه را از یک نواختی خارج می کند. او حکم  آرامش بخش گروه را ایفا می کند. اگر کسی دلش گرفته و می خواهد درد و دل کند چه کسی بهتر از فیبی است. او خوب گوش می کند و خوب دلداری می دهد. در جدی ترین زمان ها حرف های او تسکین دهنده ی گروه است و اوست که با رفتار کودکانه اش گروه را شاداب و زنده نگه می دارد.

جویی تریبیانی در سریال Friends

مت له بلانک در نقش جویی تریبیانی، هنرپیشه‌ای که عاشق غذاست و به خاطر بازی در نقش دکتر دریک راموری در سریال آبکی روزهای زندگی ما مشهور می‌شود. جویی بسیار ساده‌لوح و البته دخترباز است. با وجود دختربازی‌اش، جویی شخصیتی معصوم و خوش نیت دارد. جویی از تکه کلامش «حالت چطوره؟» برای اغوای زنان استفاده می‌کند. چندلر بهترین دوست جویی است و در چند فصل ابتدایی هم‌اتاقی هستند. اگر بخواهم در مورد جویی حرف بزنم باید بگویم بیشتر بار طنز سریال بر روی دوش او است. حرف ها و رفتار های او شما را از خنده روده بر می کند. او نه آدم زرنگی است ، نه آدم مرتبی است! ولی او بهترین دوست تمام آنها محسوب می شود. بدون جویی گروه بی روح می شد چرا که او روح بدنه ی دوستان محسوب می شود. وقتی او است گروه جان دوباره می گیرد و می دانند می توانند روی او حساب کنند.

چندلر بینگ در سریال Friends

متیو پری در نقش چندلر بینگ، تحلیلگر ارشد آمار در شرکتی چندملیتی و بزرگ است . چندلر خانواده‌ای عجیب و غریب داشته: مادرش نویسندهٔ رمان‌های شهوانی و پدرش ترنس است . چندلر به خاطر شوخ‌طبعی و طعنه‌هایش و عدم موفقیتش در رابطه‌های عاشقانه مشهور است. او به راحتی با تیکه هایش شما را غرق خنده می کند. او در حقیقت در نقطه ی مقابل مونیکاست. او از تشکیل زندگی و البته بچه دار شدن تنفر دارد (البته با توجه به پدر و مادرش کاملا طبیعی است!) و به خاطر همین موضوع بارها و بارها در طول سریال مشکلاتی برای او بوجود می آید. چندلر بامزه ترین فرد گروه است و دوست صمیمی و هم اتاقی جویی است. در حقیقت او بامعرفت ترین دوست این مجموعه محسوب می شود. کمک های او به جویی در حقیقت او را در مراحل بسیاری در طول سریال نجات می دهد. در حقیقت دوستی او با جویی فرارتر از یک دوستی صمیمی بلکه برادرانه است. صندلی دوستی او و جویی از خاطره انگیزترین بخش های سریال است.

اسپویلر داستانی
داستان عاشق شدن او و مونیکا از زیباترین بخش های سریال محسوب می شود.

راس گلر در سریال Friends

دیوید شویمر در نقش دکتر راس گلر، برادر بزرگ‌تر مونیکا و دیرینه‌شناسی که در موزه تاریخ طبیعی کار می‌کند و بعدها به عنوان استاد دیرینه‌شناسی در دانشگاه نیویورک سیتی به تدریس می‌پردازد. راس مردی خوش‌طینت و شوخ‌طبع است، هرچند در روابط اجتماعی ناشی است. راس در طول سریال چندین بار با ریچل رابطه برقرار می‌کند. او سه ازدواج ناموفق در طول سریال دارد: کارول مادر پسرش بن است که بعد از این که متوجه می‌شود همجنسگراست از راس جدا می‌شود. عدم موفقیتش در روابط بیشتر به خاطر حسودی و وهم است و طلاق‌هایش هم دست‌مایه طنز بقیه در طول مجموعه است. او نمک تمام سریال است. راس با حرکات و رفتارش به این گروه شور و حرارت می دهد. عشق او و ریچل از بهترین بخش های سریال محسوب می شود و این عشق یکی از دلایلی است که شما تا به انتها همراه این دوستان پا به پا پیش می روید. راس عاشق بچه هاست و بسیار صمیمی و دوست داشتنی با همه رفتار می کند.

بررسی نهایی

سریال دوستان به قدری خوب ساخته شده است که واقعا هیچ ایرادی نمی توان از آن گرفت. بهترین سریال sitcom تمام تاریخ و یکی از بهترین سریال هایی که می توانید در طول زندگیتان آن را تجربه کنید. شش دوست صمیمی که هر کدام شخصیت ها و رفتار و کردار خودشان را دارند و از همه مهمتر ، دوست داشتنی ترین شخصیت هایی هستند که می توانید با آنها در یک سریال تلوزیونی رو به رو شوید. یکی از نکات منفی سریالی مثل Friends این است که بعد از دیدن چنین سریالی بسیار سخت بتوان با سریالِ دیگری چنین ارتباطی برقرار کرد. چرا که شخصیت‌هایی که در این سریال می‌بینیم فراتر از معنای شخصیت پردازی را برایمان تعریف کردند و به نوعی شما نفر هفتم گروه و در حقیقت بخشی از این جمع دوستانه می‌شوید و شما به مدت 10 فصل با آنها زندگی می‌کنید و پیری و شکسته شدن آنها را از نزدیک می‌بینید و آنها به بخشی از خاطراتتان تبدیل می‌شوند و درآخر عاشقشان می‌شوید.

سریال Friends

اتفاقات گوناگونی و طنزی که در طول سریال جریان دارد در بسیاری از سریال هایی که بعد از Friends ساخته شده است، دیده می‌شود. موضوعات متنوع هر قسمت به همراه داستان کلی که هر کدام از این شخصیت ها دارند با هم ترکیب می شود و از سریال دوستان یکی از بهترین ترکیب های طنز در بین سریال های دیگر sitcom ساخته است. گیرایی داستان و شخصیت های دوست داشتنی از Friends  یک ترکیب بسیار ویژه ساخته که بعد از آن به هیچ عنوان در سریال‌های دیگر تکرار نشد و حتی sitcom های دیگر به آن نزدیک هم نشدند. چرا که هر شش شخصیت سریال به شکل باور نکردنی در قلب مخاطب جا می گیرند و سریال را نمی توان حتی بدون یکی از آنها تصور کرد. و این در سریال های بعدی به هیچ عنوان تکرار نشد و بیشتر آنها فقط روی یک شخصیت بیشتر از بقیه مانور می دادند. حتی اسم سریال نیز به داستان و شخصیت هایش می آید و مطمئنا نه این اسم بلکه شخصیت های داخل داستان سریال بودند که این اسم را جاودانه کردند.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال دوستان (کلی)

بررسی سریال Friends /دوستان جاودان 1

در آخر باید گفت اگر به دنبال دیدن صمیمیانه‌ترین دوستی‌های تمام دوران هستید سریال Friends همان سریالی است که شما را می‌تواند برای چند دقیقه از حال و هوای خودتان خارج کند و به جمع دوستانه‌ترین محیط تاریخ سریال‌های تلوزیونی ببرد. در حقیقت کلمه شاهکار به تمام معنا برازنده ی سریالی با چنین شخصیت‌ها ، جزئیات و داستان دوست داشتنی است. مطمئنا دوستی موجود در سریال دوستان یکی از جاودان دوستی‌های تمام تاریخ تلوزیون است!

امیدوارم از مطلب ” بررسی سریال Friends ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] مطالب نا مرتبط! :بررسی سریال Friends/دوستان جاودان […]