بررسی سریال Ted Lasso / فوتبال زندگیست

Ted Lasso / تِدلسو یا تد لاسو سریالی کمدی درام ورزشی‌ست که توسط Bill Lawrence, Jason Sudeikis, Joe Kelly و Rendan Hunt ساخته شده است. این سریال داستان یک مربی فوتبال آمریکایی به نام تد لسو را به تصویر می‌کشد که به لیگ برتر انگلیس برای سرمربی‌گری وارد می‌شود و اتفاقات جالبی را در داستانش رقم می‌زند. فصل اول این سریال در تاریخ 14 آگوست 2020 تا 2 اکتبر 2020 در 10 قسمتِ 30 دقیقه‌ای از شبکه Apple TV+ منتشر شد و با استقبال بسیار خوب مردم و منتقدین رو به رو شد. فصل دوم سریال از 23 جولای تا 8 اکتبر 2021 در 12 قسمت 30 تا 50 دقیقه‌ای منتشر شد. فصل سوم سریال در ۱۲ قسمت ۴۳ تا ۷۵ دقیقه‌ای از ۱۵ مارس تا ۳۱ می ۲۰۲۳ از شبکه اپل تی‌وی منتشر شد. از جمله بازیگران مطرح این سریال میتوان به Jason Sudeikis در نقش تِدلسو، Hannah Waddingham در نقش ربکا ولتون و Brett Goldstein در نقش روی کنت اشاره کرد. این سریال در امی 2021 توانست برای فصل اولش 20 نامزدی کسب کند که بیشترین تعداد نامزدی در تاریخ امی برای یک سریال طنزِ فصل اولی محسوب می‌شود. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی سریال Ted Lasso همراه باشید.

بررسی فصل اول سریال Ted Lasso

 بررسی سریال Ted Lasso فصل اول  

بررسی فصل اول سریال Ted Lasso

اگر به دنبال یک سریال صرفا طنز می‌گردید، سریال تد لسو به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نمی‌شود! چراکه تد لسو بیشتر از اینکه یک سریال طنز باشد یک سریال انگیزشی‌ست که قدرت باور و ایمان را نشانه رفته است. اگر به شکل دیگری به این سریال نگاه کنید، مسلما تاثیر لازم را نخواهید گرفت. تد لسو شخصیت بامزه و یا اتفاقات آنچنان خنده‌دار در دل خود ندارد. بیشتر دقایق اصلی سریال به جای اینکه شما را به خنده بیندازد، شما را به فکر فرو می‌برد. اما با این حال سریال حس و حال خوبی دارد. سرچشمه‌ی این حس، شخصیتهای سریال مخصوصا شخصیت تد لسو است که بسیار پرانرژی‌ست و به راحتی شما را درگیر داستان می‌کند. درگیری‌ای که تا دقایق پایانی فصل اول ادامه پیدا می‌کند.

بعد از پایان سریال تد لسو به این نتیجه خواهید رسید که پیروزی فقط برنده شدن در میدان مسابقه نیست، بلکه یکی شدن و اهمیت دادن به یکدیگر و در کل تیم شدن، پیروزی نهایی محسوب می‌شود. سریالی که فراتر از انتظارتان تاثیر عمیقی روی شما می‌گذارد. بعد از اتمام سریال به دیالوگ‌های پرمعنی و همینطور لحظاتِ درخشانِ طنز و تلخش فکر خواهید کرد. تا شاید تحول درستی به واسطه انرژی که در تد لسو وجود دارد، در شما شکل بگیرد. انرژیی که “شخصیتِ تد لسو” در تمام لحظاتِ سریال بی‌وققه به بیننده منتقل می‌کند و به این واسطه یک حس کم‌نظیر را در طول اثر برایتان بوجود می‌آورد.

بررسی فصل اول سریال Ted Lasso

تد لسو مربیی که هیچ دانشی از رشته فوتبال ندارد و در آمریکا به عنوان مربی فوتبالِ آمریکایی فعالیت می‌کرد. او با قرادادی جنجالی به عنوان سرمربی تیم فوتبالِ(خیالی) “ای اف سی ریچموند” به لیگ برتر انگلستان ملحق می‌شود. تیم “ای اف سی ریچموند” به تازگی با مدیریت جدیدش خانم ربکا ولتون مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. شخصیت ربکا ولتون قدرت زنانگی داستان است و زنان را در مسیر مستقل شدن و قدرت گرفتن نشان می‌دهد. در ابتدا تمام طرفداران تیم و خبرنگاران با تد لسو مخالفت می‌کنند. حتی بازیکنان تیم نیز او را جدی نمی‌گیرند و همه به تمسخر او مشغول می‌شوند. نکته جالب اینجاست حتی مدیریت باشگاه نیز برای اینکه به نوعی از همسر سابق خود انتقام بگیرد او را به تیم آورده تا تیم شکست بخورد و سقوط کند!

 اما تد لسو پیروزی و باخت را در نتیجه مسابقه نمی‌بیند. شخصیت منحصر به فرد او کم کم کاری می‌کند که همه مجذوب او شوند. تد لسو شخصیتی‌ست که به همه اهمیت می‌دهد و با همه رفتار دوستانه‌ای دارد. حتی در سخت‌ترین شرایط نیز از کوره در نمی‌رود و فقط با لبخند و مهربانی پاسخ می‌دهد. به موقع شوخی می‌کند و به موقع بلد است چطور به بازیکنانش انگیزه و امید بدهد. با اینکه او در کارش دانشی ندارد اما مهربانی، علاقه و باور برایش مسیر را هموار کرده و باعث می‌شود به قلب همه نفوذ ‌کند… همین نفوذ عاملی می‌شود که تمام تیم از درون و بیرون با هم متحد و یکی شوند.

بررسی فصل اول سریال Ted Lasso

فوتبال زندگیست این صحبت را “دنی روهاس” بازیکن تازه وارد تیم “ای اف سی ریچموند” در طول سریال بارها گوشزد می‌کند. مانند پستی و بلندی‌های هر زندگی‌ای که علاوه بر لحظات دوست داشتنی‌، پر از شکست‌ها و ناراحتی‌هاست… مانند زندگی لحظه‌ای از خوشحالی به هوا می‌پرید و دقیقه‌ای دیگر غرق در اشکهایتان هستید. فوتبال دنیای بی‌انتهایی از احتمالات غیرقابل پیش‌بینی‌ست. مانند زندگی که دقایق پیش رویمان را نمی‌توانیم حدس بزنیم و همیشه هستند لحظاتی که زندگی ما را دچار تحول کنند. این لحظات، غم و خوشی‌های زندگی ما را تشکیل می‌دهند و بدون هریک از آنها زندگی طعم حقیقی خود را از دست داده و به بیابانی خشک تبدیل می‌شود. اما لحظات مختلف زندگی ما همان ابرهایی هستند که به این خاک خشک قدرت رویش جوانه‌های تازه بخشید‌ه‌اند.

 بخشهایی از فصل اول سریال Ted Lasso در نکوهش قضاوت کردن بی‌جا حرف‌های زیبایی درونش دارد. بعضی وقتها به راحتی از روی ظاهر یا بسیاری دیگر از فاکتورهایی که به عنوان ملاک برای خودمان در ذهنمان ساختیم، افراد مختلف را مورد قضاوت قرار می‌دهیم. بدون اینکه بدانیم دقیقا در مورد چه کسی در حال اظهار نظر هستیم و اصلا صلاحیت قضاوت کردن آن فرد را داریم یا شرایط گذشته و حالش را در جریان هستیم؟ اما همیشه به خودمان اجازه می‌دهیم در مورد دیگران نظر بدهیم و با صدای بلند قضاوت‌های نادرست و شاید تاحدودی درست خود را در مورد دیگران به زبان بیاوریم. اما سریال گوشزد می‌کند به جای قضاوت بهتر است در زندگی دیگران کنجکاوی کنید! حداقل کنجکاوی باعث می‌شود با اطلاعات درستی در مورد افراد مختلف نظر بدهید…

بررسی فصل اول سریال Ted Lasso

در سریال تد لسو با شخصیت‌های زیادی رو به رو خواهید شد. از بازیکنان درون زمین، کادر فنی و عوامل بیرونی تیم، طرفداران تیم  که بخش اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. همینطور حاشیه‌ها و زندگی شخصی بازیکنان اصلی، مربیان و رئیس باشگاه که به نوعی برای آشنایی بیشتر با شخصیت‌ها به این بخش‌ها پرداخت شده است. علاوه بر شخصیت‌ها، سریال دارای لحظات بامزه، صحنه‌های دارم و اتفاقات پر فراز و نشیب است و کم کم در طول مسیرش شما را به یکی از طرفداران تد لسو و تیم ای اف سی ریچموند تبدیل می‌کند. بازی Jason Sudeikis در نقش تد لسو یکی از عوامل موفقیت سریال محسوب می‌شود او به خوبی در لحظات مختلف شور و حس را به بیننده منتقل می‌کند و نمی‌گذارد سریال از مسیرش خارج شود. عامل دیگر موفقیت سریال تعداد قسمت‌های کم و زمان کوتاه آن است. سریال بدون اینکه زمان زیادی از شما بگیرد داستانش را با جزئیات مناسب برایتان روایت می‌کند و شما را در طول این مسیر درگیر نگه می‌دارد.

فصل اول سریال Ted Lasso یک شروع قدرتمند برای این سریال دوست داشتنی محسوب می‌شود. سریال به خوبی با معرفی شخصیت‌ها و روایت یک داستان غیرقابل پیش‌بینی لحظات جذابی را برایتان بوجود می‌آورد و با پایان زیبایش باید منتظر درخشش بیشتر سریال در فصل دوم بمانیم. با اینکه طنز سریال تد لسو آنچنان شیرین نیست (شاید بتوان به این مورد سریال ایراد وارد کرد) اما سریال دارای یک داستان عمیق و انگیزشی‌ست که به شدت شما را تحت تاثیر قرار داده و درس‌های زیادی برایتان در درونش وجود دارد. دیدن این سریال به خاطر مدت زمان کم و درون مایه قدتمندش حتما به شما توصیه می‌شود.

امتیاز فصل اول:‌ 85 (عالی)

 بررسی سریال Ted Lasso فصل دوم  

بررسی سریال Ted Lasso / فصل دوم

تد لسو در فصل دوم با همان شور و حرارتی که انتظار داشتیم شروع می‌شود. تیم “ای اف سی ریچموند” اکنون در لیگ یک انگلستان نیز حال و روز خوبی ندارد. اما مرد همیشه پرانرژی تیم یعنی “تد لسو” حتی در سخت‌ترین شرایط نیز مانند ستون استواری برای تیمش می‌ماند. با تمام مشکلات درونی و شخصی‌اش و با تمام شکست‌هایی که در ابتدا نصیب تیم می‌شود، او تیمش را پرشور هدایت می‌کند و به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

در فصل دوم تد لسو با صدای بلند خواهید خندید و از ته دل در لحظاتی ناراحت خواهید شد. این می‌تواند بهترین نتیجه یک سریال قدرتمند و پرانرژی ‌باشد. سریالی که در فصل اول شخصیت‌هایش را به درستی پایه گذاری کرد تا داستان‌های پرمفهوم‌تر و عمیق‌تری را در فصل دوم سریال برایمان روایت‌ کند. تد لسو مانند یک کتاب شیرین و پرمغز می‌ماند، که در هر صفحه‌اش چیزی برای یادگیری و اضافه شدن به شما پیدا می‌شود‌. هم بامزه، جذاب و تاثیرگذار است و هم حسابی حالتان را خوب می‌کند و بهتان انرژی مثبت می‌دهد. تد لسو در وصف دوستی، عشق، خیانت، طمع‌ورزی و بسیاری دیگر از ویژگی‌های انسانی است و در این مسیر با داستان‌ها و شخصیت‌هایش سنگ تمام گذاشته است. شاید کمترین بخش مفهومی این سریال در مورد فوتبال باشد و در حقیقت فوتبال نماد زندگی ما انسان‌ها با تمام بالا و پایین شدن‌هایش است. به ندرت به زمین فوتبال می‌رویم و بیشتر در حاشیه‌ها و زندگی شخصیت‌های داستان هستیم. در فصل دوم سریال تد لسو یاد می‌گیریم که مرگ بخشی جدانشدنی از حیات بشر محسوب می‌شود، پس وقتی می‌گوییم فوتبال زندگی است یعنی با تمام مرگ‌ها، زندگی‌ها، غم‌ها و شادی‌هایش آن را می‌خواهیم و با تمام سختی‌هایش مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم.

بررسی سریال Ted Lasso / فصل دوم

اما تد لسو با تمام درس‌ها و تکیه کلام‌های بامزه‌اش در این فصل آن حس و حال فصل اول را همراه خود ندارد. این را ابتدا از طولانی بودن بیش از حد قسمت‌های این فصل می‌توان حس کرد‌. مانور بیش از حد داستان بر روی شخصیت‌‌های مختلف شاید برای شناخت بیشتر آنها بود اما اقتدار شخصیت اصلی داستان (مربی تد لسو) را به نوعی از بین برد و حس زیبایی که فصل اول سریال برایمان به وجود آورده بود را به شدت کاهش داد. به حاشیه رفتن شاید بدترین نکته منفی باشد که فصل دوم سریال از آن رنج می‌برد و این حس را در مخاطب به وجود آورد که انگار سریال پس از موفقیت و به شهرت رسیدن در فصل اولش، مسیرش را کمی تغییر داده و به نوعی با فشار شبکه قسمت‌های بیشتری به آن اضافه شده است.

با این حال فصل دوم سریال تد لسو یک شروع دوست داشتنی و یک پایان جذاب را در خود داراست و به شدت شما را منتظر انتشار فصل سوم سریال می‌گذارد. آیا در فصل بعدی نیز تد لسو، کادرفنی، افراد مدیریتی و بازیکنان “ای اف سی ریچموند” می‌توانند تیم را به موفقیت برسانند؟ عاقبت دوستی‌ها و دشمنی‌های جدید در فصل بعد چه خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی است که برای پاسخ‌شان باید تا انتشار فصل سوم سریال منتظر بمانیم.

با وجود تمام افتی که در فصل دوم سریال تد لسو حس می‌شود، نمی‌توان این سریال و شخصیت‌ها را دوست نداشت و داستان تاثیرگذارشان را نادیده گرفت. اگر تا به حال تد لسو را ندیده‌اید مسلما از دیدن فصل اول آن به شدت لذت خواهید برد. فصل دوم اما حس کمرنگ‌تری را برایتان بوجود می‌آورد و این بدلیل بیش از حدِ معمول حاشیه رفتن داستانش است. تد لسو یکی از بهترین سریال‌های انگیزشی سال‌های اخیر است که قدرت باور را به ما نشان می‌دهد.

امتیاز فصل دوم:‌ 80 (خیلی خوب)

 بررسی سریال Ted Lasso فصل سوم  

بررسی سریال Ted Lasso فصل سوم

تد لسو همچنان یکی از بهترین سریال‌های طنز ساخته شده در سال‌های اخیر می‌باشد. در عین اینکه این فصل داستان‌های اضافه و غیرضروری زیادی را در خود جا داده بود، اما در نهایت چند قسمت‌ پایانی سریال همان چیزی بود که انتظار داشتیم و به یکباره شخصیت‌ها و اتفاقات جان می‌گیرد و عمیق‌تر از همیشه می‌شوند. سریال تد لسو طوری ساخته شده که سرمربی تد لسو و تیمش در اصل به تیم شما بدل می‌شود و همدلی بازیکنانِ تیم و همینطور مهربانی و خاص بودن مربی‌شان شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. انگار شما نیز بخشی از بدنه‌ی این تیم هستید و از موفقیت یا شکست آنها خوشحال یا ناراحت می‌شوید. با دیدن تد لسو یک لبخند و یک حس خوب از ته دل گیرتان می‌آید. این دیگر از آن سریال‌ها نیست که به این راحتی‌ها فراموشش کنید، پس از دیدن این سریال چه فوتبال دوست داشته باشید چه نداشته باشید تد لسو یکی از بهترین‌های لیست شما خواهد بود.

فصل سوم بعد از چند قسمت ابتدایی که چنگی به دل نمی‌زد و همان مشکلات فصل دوم (به حاشیه رفتن بیش از حد شخصیت تد لسو) حتی به مراتب بدتر را در دل خود جای داده بود، اما به یکباره از قسمت نهم (شاید بتوان گفت از قسمت ششم) همه چیز همان چیزی شد که از سریال تد لسو انتظار داشتیم و با سریالی بامزه، انگیزشی‌ و پر انرژی طرف شدیم. در سریال دیدیم که بازیکنان و عوامل تیم در نهایت همدل شدند و مانند یک تیم واقعی و یک خانواده صمیمی برای رسیدن به هدف مشترکشان از تمام وجودشان مایه گذاشتند تا  “ایمان” قلبی‌شان را به ثمر برسانند و به موفقیت برسند و این همان پیروزی واقعی است.

همان حرف‌هایی که برای دو فصل قبلی زدیم برای این فصل نیز صادق است با این تفاوت که در این فصل جزئیات بسیار بیشتری در سکانس‌های مختلف شاهد هستیم و سریال پخته‌تر و عمیق‌تر از قبل شده است. در بسیاری از سکانس‌ها بدون وجود حتی دیالوگ و حتی با دیدن چهره‌ کاراکترهای مختلف می‌توانید به حرف‌های درونی آنها پی ببرید. این نشان دهنده این است که شخصیت‌‌پردازی سریال تا حدود بسیار زیادی به ثمر نشسته و اینبار نه فقط با تد لسو بلکه با ربکا ولتون، جیمی تارت، روی کنت، نیت و بسیاری از بازیکنان و عوامل تیم احساس نزدیکی و صمیمت می‌کنید و داستان آنها تاثیر بیشتری رویتان می‌گذارد و غم‌ها و شادی‌هایشان قابل درک‌تر شده و این قدرت سریال Ted Lasso را نشان می‌دهد.

امتیاز فصل سوم:‌ 90 (عالی)

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال Ted Lasso (تا فصل سوم)

عالی

سریال تد لسو همچنان یکی از بهترین سریال‌های طنز ساخته شده در سال‌های اخیر می‌باشد. داستانی که قدرت ایمان و باور را نشانه رفته و کاراکترهایی را به نمایش گذاشته که به همراه آنها لبخند می‌زنید و چشم‌هایتان را از شدت احساسات خیس می‌بینید! در پایان دیدن فصل سوم سریال تد لسو “تیم ای اف سی ریچموند” و “سرمربی تد لسو” به تیم و شخصیت محبوب‌تان تبدیل خواهد شد و این نشان دهنده قدرت بازیگران، شخصیت پردازی و داستان این سریال عمیق است. 

امیدواریم از مطلب ” بررسی سریال Ted Lasso “ لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

به شدت سریال حال خوب کنه
اگر کسی به دنبال سریالیه که سرحالش بیاره اینو از دست نده