بررسی سریال The Haunting of Bly Manor / سرگردان در عمارت بلای

مجموعه The Haunting of از سال 2018 با The Haunting of Hill House یک مجموعه ترسناک و رمزآلود را برای علاقه‌مندان به سبک وحشت به ارمغان آورد. در ادامه‌ی موفقیت سریال سازندگانِ همان مجموعه (سازنده اصلی به همراه بازیگران) در مجموعه‌ای جدید با داستانی نو به نام The Haunting of Bly Manor با هم همکاری کردند. این سریال در تاریخ 9 اکتبر 2020 در 9 قسمت از شبکه نت فلیکس منتشر شد. این مجموعه توسط Mike Flanagan ساخته شده و بازیگرانی همچون Victoria Pedretti در نقش دانی کلایتون ، Oliver Jackson-Cohen در نقش پیتر، Amelia Eve در نقش جیمی ، T’Nia Miller در نقش خانم گروس ، Rahul Kohli در نقش اوون، Tahirah Sharif در نقش خانم جِسِل ، Amelie Bea Smith در نقش فلورا ،Benjamin Evan Ainsworth  در نقش مایلز و Henry Thomas در نقش هنری وین‌گِرِیو در آن به ایفای نقش پرداختند. در ادامه در سایت ساعت هفت به بررسی سریال The Haunting of Bly Manor پرداختیم تا بیشتر با این سریال آشنا شوید با ما همراه باشید…

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید… همینطور برای اطلاع از سریال های آینده به مورد انتظارترین سریال های آینده مراجعه کنید…

مطلب مرتبط: معرفی بهترین سریال های سال 2020

بررسی سریال Haunting of Bly Manor/ سرگردان در عمارت بلای 1

خلاصه داستان…

در یک اتفاق شوم دختر و پسری نونهال به نام‌های فلورا و مایلز، که در یک عمارت بزرگ و آرام به نام بلای زندگی می‌کنند، پدر و مادر خود را از دست می‌دهند. عموی آنها برای مراقبت از آنها یک پرستار به نام دانی کلایتون را به عمارت می‌فرستد اما رمز و رازهای وحشتناک دیگری پشت پرده‌ی آرامش ظاهری عمارت در انتظار پرستار ، کودکان و دیگر ساکنان عمارت است…

بررسی سریال Haunting of Bly Manor/ سرگردان در عمارت بلای 2

بررسی سریال The Haunting of Bly Manor

یکی از مهمترین دلایل انتخاب یک سریال در ژانر وحشت، ایجاد هیجان و استرس برای مخاطبش است. در غیر این صورت در ژانرهای دیگر، سریال‌های درام یا عاشقانه‌ی به مراتب بهتری برای تجربه کردن وجود دارند که بدون تردید حس بهتری را نیز به بیننده منتقل می‌کنند. هرچند اگر یک سریال یا فیلمِ ترسناک بتواند هم یک رابطه عاطفی قوی بین شخصیت‌هایش شکل دهد و معماگونه باشد و هم در جای خود وحشت را نیز به درون شما منتقل کند مسلما می‌تواند یک موفقیت بزرگ‌تر برای سازندگانش محسوب ‌شود. اما تمام این‌ها به شرطی امکان پذیر است که یکی فدای دیگری نشود و تعادل و تعامل مابین این ژانرها حفظ شود.

در سریال The Haunting of Bly Manor با عمارتی عجیب و رمز‌آلود و پرستاری با رازی مخوف رو به رو هستیم. این سریالِ 9 قسمتی با ترکیبِ یک داستانِ ترسناک و معمایی یک حس منحصربه فرد را برای مخاطبانش به وجود آورده اما به دلیل اینکه نه دارای المان‌های ترسناک خاص و جدید است و نه رازی که درونش جریان دارد کشش لازم برای دنبال کردن دارد، نمی‌تواند آنطور که باید سرگرم کننده و کامل باشد. حس ترس سریال موقعی رنگ می‌بازد که حتی کودکان درون داستان نیز از ارواح درون داستان واهمه و ترسی ندارند! زمانی بیشتر این حس از بین می‌رود که یک چرخه تکراری از اتفاقات در قسمت‌های خاصی از سریال به نمایش گذاشته می‌شود که لذت تمام صحنه‌های سریال را از آن می‌گیرد. این‌ دلایل باعث می‌شود سریال نتواند یک ارتباط درست با بیننده برقرار کند و شخصیت‌های بی‌ثباتی خلق می‌شود که تا انتهای سریال برایتان بی‌اهمیت خواهند ماند.

بررسی سریال Haunting of Bly Manor/ سرگردان در عمارت بلای 3

سایه‌های بلند و ناشناخته که از پشت پنجره یا در گوشه‌ای از زیرزمین دیده می‌شوند. شمایلی که در آینه به یکبار نمایان می‌شود. انسان‌های تسخیر شده، ارواح سرگردان، پدیدار شدن ناگهانی اشکال و سایه‌ها در تصویر، ارواح بدون صورت و… اینها بخش‌هایی از المان‌های ترس سریال محسوب می‌شوند. که البته به خاطر تعداد قسمت‌های زیاد سریال حس ترس در همان قسمت‌های ابتدایی از بین رفته و در ادامه شما به خاطر عادت به نوع فیلم‌برداری و غافلگیری‌ها دیگر آن استرس اولیه را نیز از دست خواهید داد. در ادامه، موضوع اصلی سریال از یک سریال با تِم وحشت خارج شده و به یک سریال رمزآلود و عاشقانه تبدیل می‌شود. در حقیقت قسمت‌های ابتدایی سریال در حال مقدمه چینی برای آشنایی و متصل کردن شخصیت‌ها به یکدیگر ساخته شده‌اند.  و بعد از اینکه این اتصالات شکل گرفت، داستان اصلیِ سریال از دل ماجراهای ترسناکش خودنمایی کرده و سریال شکل واقعیش را به خود می‌گیرد.

یک عمارت بزرگ با اتاق‌های گوناگون که افراد مختلفی در آن زندگی و کار می‌کنند. سریال داستانش را با ورود پرستارِ جدیدِ بچه‌ها به عمارت آغاز می‌کند. دو کودک به نام‌های فلورا و مایلز خواهر و برادری هستند که مدتی‌ست مادر و پدر خود را از دست داده‌اند و اکنون سرپرستی‌شان در دست عمویشان است. عمویی که به شکل مرموزی از ملاقات با آنها سرباز می‌زند و در ادامه متوجه درگیری‌های روحی و روانی او می‌شویم که از قسمت‌های جذاب سریال محسوب می‌شود.

 از دیگر افرادی که در عمارت حضور دارند می‌توان به اوون آشپز عمارت یاد کرد. او در دهکده نزدیکی عمارت به همراه مادرش که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد زندگی می‌کند و به همین دلیل در این مکان مشغول کار شده است. نظافتچی خانم گروس نام دارد که سال‌هاست در عمارت مشغول کار است و کنترل امور آن را بر عهده دارد ، هرچند رفتار او در ابتدا عجیب و کمی نامتعادل است. یک باغبان (جیمی) نیز در این عمارت حضور دارد که به شدت به گیاهان و گل‌های باغ اهمیت می‌دهد. این سه به همراه دو کودکِ درد کشیده و پرستار جوانِ جدیدی که خود از مشکلات و رنج‌های درونی شدیدی رنج می‌برد.  این ترکیبی از شخصیت‌های درون داستان است اما خودِ عمارت دارای رمز و رازهای بزرگ‌تری است و یک تاریخچه تلخ و تاریک را یدک می‌کشد. که همین تاریخچه‌ی شوم سایه بر زندگی تمام ساکنین این عمارت قدیمی انداخته است.

بررسی سریال Haunting of Bly Manor/ سرگردان در عمارت بلای 4

از همان ابتدا و روز اولی که پرستار وارد عمارت می‌شود رمز و رازها شکل می‌گیرد. خود پرستار در درون آینه یک شمایل ترسناک می‌بیند. او یک راز تلخ و دردناک در سینه پنهان کرده است. بچه‌ها نیز رفتارهای دوگانه و بدون ثباتی از خود نشان می‌دهند. پرستار را یک شب در کمد زندانی می‌کنند اما چند دقیقه‌ی بعد رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند. تعادلی در رفتارهای آنها نمی‌بینیم که البته بدون دلیل هم نیست. در این عمارت شاید عادی‌ترین افراد آشپز و باغبانِ خانه باشند که خود آنها نیز مشکلات درونی خاص خود را دارند.

اتفاقات زیادی از همان ابتدای سریال قابل پیش‌بینی هستند. مثلا معمایی که قرار است در قسمت‌های نهایی برملا شود اگر نگاه تیزبینی داشته باشید و به خوبی سریال را نگاه کنید از همان قسمت‌های ابتدایی برایتان آشکار می‌شود. این‌ها دلایلی‌ست که حس ترس و ناشناحته بودن را خیلی زود از سریال می‌زداید اما به جای ترس یک داستان عاشقانه جایگزین می‌شود. منظور از اینکه سریال حس ترسش را از دست می‌دهد منظور این نیست که سریال صحنه‌های ترسناک به تصویر نمی‌کشد. خیر سریال پر از ارواح سرگردان و اتفاقات استرس‌زاست اما بعد از مدتی دست سازندگان رو ‌می‌شود و نمی‌توانند به خوبی این حس را در طول سریال ادامه دهند و این بیشتر به خاطر مدت زمان زیاد هر قسمت و همینطور تعداد قسمت‌هاست. سریال میتوانست 5 قسمت 45 دقیقه‌ای خاطره انگیز باشد نه 9 قسمت طولانی (به نسبت محتوای سریال) که اکثرا قسمت‌هایش بدون حس و حال است و بازیگرانش بیشتر در حال صحبت‌های خارج از داستان و خوردن و آشامیدن دیده می‌شوند!

بررسی سریال Haunting of Bly Manor/ سرگردان در عمارت بلای 5

در سریال نقش آفرینی خیره کننده‌ای دیده نمی‌شود که بتوان از آن نام برد. دو کودک داستان حس ترس سریال را با بازیهای بدون احساس و بی‌تفاوتشان گرفته‌اند. بازی Victoria Pedretti در نقش پرستار برای بیننده، جذابیتی را ایجاد نمی‌کند. او بشدت بی‌حس است و نمی‌توان به عنوان شخصیت اصلی داستان با او ارتباط و همزاد پنداری کرد. بازی او به هیچ عنوان به این نقش نمی‌آید و بیشتر او را در حال تقلا برای نشان دادن احساساتش می‌بینیم که یک حس غیرواقعی به بازی او داده است‌.

سرگردان در عمارت بلای، این می‌تواند عنوان درستی برای توصیف داستان و اتفاقات سریال The Haunting of Bly Manor باشد چراکه تمام شخصیت‌ها را در سرگردانی کامل می‌بینیم. چه شخصیت‌های اصلی داستان که زنده هستند. چه ارواح داستان که سرگردان در خاطرات گذشته و حال خود در رفت و آمدند ، چه روایت داستانی که به شکل سرگردانی عقب و جلو می‌شود. این سرگردانی باعث گیج شدن مخاطب و از دست رفتن حس بیننده نسبت به اتفاقات مهم جلوتر در طول داستان می‌شود.

نتیجه گیری…

اگر به دنبال یک سریال ترسناک و معمایی می‌گردید، سریال The Haunting of Bly Manor تا حدودی می‌تواند رضایت شما را جلب کند. هرچند نکته خاص و منحصر به فردی در آن وجود ندارد که به عنوان نکته بارز بدان اشاره کرد. سریال خیلی زود حس ترسش را از دست می‌دهد و شما را سرگردان در خاطرات گذشته و حالِ شخصیت‌هایش رها می‌کند. که این سرگردانی در حقیقت بخش رمزآلود و معمایی سریال است که البته از همان ابتدا جوابش برای بیننده مشخص است. و در آخر، داستان عاشقانه سریال شروع می‌شود که می‌توان گفت بهترین بخش سریال است و تاحدودی پایانی قابل قبول را برای سریال بوجود می‌آورد. اگر از علاقه مندان سبک وحشت هستید این سریال ارزش یکبار دیدن را دارد و لحظات و قسمت‌های جذاب خاص خود را داراست. درکل توقع خود را پایین نگهدارید تا بتوانید از دیدن سریال لذت ببرید.

مینی سریال The Haunting of Bly Manor

بررسی سریال The Haunting of Bly Manor
سریال The Haunting of Bly Manor

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

سرگردان در عمارت بلای

اگر به دنبال یک سریال ترسناک و معمایی می‌گردید، سریال The Haunting of Bly Manor تا حدودی می‌تواند رضایت شما را جلب کند. هرچند نکته خاص و منحصر به فردی در آن وجود ندارد که به عنوان نکته بارز بدان اشاره کرد. سریال خیلی زود حس ترسش را از دست می‌دهد و شما را سرگردان در خاطرات گذشته و حالِ شخصیت‌هایش رها می‌کند. که این سرگردانی در حقیقت بخش رمزآلود و معمایی سریال است که البته از همان ابتدا جوابش برای بیننده مشخص است. و در آخر، داستان عاشقانه سریال شروع می‌شود که می‌توان گفت بهترین بخش سریال است و تاحدودی پایانی قابل قبول را برای سریال بوجود می‌آورد. اگر از علاقه مندان سبک وحشت هستید این سریال ارزش یکبار دیدن را دارد و لحظات و قسمت‌های جذاب خاص خود را داراست. درکل توقع خود را پایین نگهدارید تا بتوانید از دیدن سریال لذت ببرید.

امیدواریم از مطلب ” بررسی سریال The Haunting of Bly Manor ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

ترسناک بودنش میترسونتم از دیدنش