بررسی فیلم A Quiet Place Part II / یک مکان ساکت ۲

A Quiet Place Part II / یک مکان ساکت ۲ فیلمی در ژانر وحشت به کارگردانی و نویسندگی جان کرازینسکی (John Krasinski) که در تاریخ 28 می 2021 توسط پارامونت پیکچرز اکران شده است. این فیلم ادامه اتفاقات فیلم A Quiet Place محصول سال 2018 را روایت می‌کند. داستان فیلم در جهانی آخرالزمانی در جریان است و شخصیت‌های فیلم با موجوداتی ناشناخته و حساس به صدا رو به رو هستند و ترکیبی از صداگذاری تاثیرگذار و تصاویر استرس‌زا با کمترین دیالوگ ممکن، فیلم را شکل داده است. از جمله بازیگران اصلی فیلم می‌توان به امیلی بلانت (Emily Blunt)، کیلین مورفی (Cillian Murphy)، میلیسنت سیموندز (Millicent Simmonds)، نوآ جوپ (Noah Jupe) اشاره کرد. این فیلم با بودجه 55 تا 65 میلیون دلاری ساخته شده و تاکنون توانسته 285 میلیون دلار در باکس آفیس 2021 فروش کند، که رقم قابل توجهی با توجه به شرایط فعلی سینما محسوب می‌شود. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم A Quiet Place Part II همراه شما هستیم.

…شامل اسپویل اتفاقات شماره اول…

خلاصه داستان…

اتفاقات فیلم بلافاصله بعد از داستان شماره اول در جریان است. بیگانگان بسیاری از جمعیت کره زمین را از بین برده‌اند، از جمله لی (با بازی جان کرازینسکی) پدر خانواده ابوت، که برای نجات خانواده خود – همسرش ایولین (با بازی امیلی بلانت)، دختر نوجوان ناشنوایش ریگان (با بازی میلیسنت سیموندز)، پسر نوجوانش مارکوس (با بازی نوآ جوپ) و پسر تازه متولد شده‌اش – خود را فدا کرد. ریگان در طی اتفاقات شماره اول کشف کرد که بازخورد صوت با فرکانس بالا به گوش این بیگانگان می‌تواند آنها را ناتوان کند. او یک روش برای انتقال صدا از طریق سمعک خود بوسیله میکروفون و بلندگو کشف می‌کند. با انتقال امواج سمعک به گوش موجودات، آنها آسیب پذیر شدند. با مشخص شدن این موضوع ریگان می‌خواهد از طریق یک ایستگاه رادیویی که در جزیره‌ای قرار دارد این امواج را برای گیج کردن تمام موجودات به سراسر کشور مخابره کند. در این راه امت (با بازی کیلین مورفی) که همسایه و دوست خانوادگی آنها بود او را همراه می‌کند و…

بررسی فیلم A Quiet Place Part II

بررسی فیلم A Quiet Place Part II / یک مکان ساکت ۲

آن روز در شهر همه چیز کاملا معمولی بود. مسابقه فوتبال آمریکاییِ دانش آموزان در جریان بود و هیاهوی تماشاچیان همه جا را پر کرده بود. خیابان‌ها مملو از ماشین بود و مانند همیشه زندگی و شلوعی در شهر جریان داشت. ناگهان شهاب سنگی در آسمانِ آبی پدیدار شد‌… به یکباره زندگیِ زیبا تبدیل به لحظات شوم و تاریک شد. آخرالزمان در چشم بهم زدنی سروکله‌اش پیدا شد! تمامِ حیاتِ پرهیاهو و زنده‌ای که می‌شناختیم به خاموشی گروید‌. به نظر می‌رسد شهاب سنگ یک سری مهمان ناخوانده با خود به زمین آورده بود. موجوداتِ نابینایی که به شدت به صدا حساس بودند و به هر جنبنده‌ای که صدایی از خود ایجاد می‌کرد، حمله‌ور می‌شدند… آخرالزمان ساکت‌تر و ناشناخته‌تر از آنچه که تصور می‌شد به یکباره حیات را از روی زمین محو کرد…

از فیلم “یک مکان ساکت” می‌توان به عنوان یکی از بهترین اتفاقات سبک وحشت در چند سال اخیر نام برد. فیلمی که ترس را در قالبِ صداگذاری، تصویربرداری و جلوه‌های ویژه نوآورانه‌اش به شما منتقل می‌کند. ترس در این فیلم قدم به قدم با نفس‌های شخصیت‌هایش در وجود شما متبلور می‌شود و این یکی از بهترین اتفاقاتی است که در حین دیدن A Quiet Place آن را تجربه کردیم. شماره دومِ “یک مکان ساکت” اما یک روایت داستانی چند وجهی و متفاوت را دنبال می‌کند و همین موضوع باعث شده جذابیتِ بیشتری در داستان فیلم دیده شود. فیلم داستانش را از ادامه اتفاقات شماره قبل روایت می‌کند. با این تفاوت که چند دقیقه ابتدایی فیلم به پیشینه داستانی و روز ابتداییِ پیدا شدن سر و کله موجودات عجیب می‌پردازد. بعد از آن روزِ شوم، به یکباره داستان به ۴۷۴ روز بعد از آن حادثه می‌رود تا داستانِ خانواده ابوت بعد از اتفاقاتِ تلخِ انتهای شماره قبل دنبال شود.

بررسی فیلم A Quiet Place Part II

مسلما دیدن شماره اول قبل از تماشای این نسخه از فیلم می‌تواند شما را بیشتر با داستان، درون مایه و اتمسفر اثر آشنا کند. مخصوصا به این دلیل که این موجودات در شماره اول بسیار ناشناخته‌تر از این شماره هستند و همین دلیلی است که ترس از این موجودات بیشتر درون شما نفوذ ‌کند و در کل شماره اول برایتان جذابتر خواهد بود. در شماره دوم شما با نقاط ضعف این موجودات آشنا هستید و ترس کمتری در فیلم دیده می‌شود و همین دلیلی است که اتفاقات فیلم قابل پیش‌بینی‌تر و اضطراب لحظات کمتر شود.

در کنار خوبی‌های این نسخه، نقاط کورِ فیلم‌نامه و ضعف‌ در جهان‌سازی از نقاط ضعف فیلم محسوب‌ ‌می‌شوند. درست است که در فیلم زمانِ کافی برای ساختِ یک جهانِ مرده وجود ندارد اما در همین زمان اندک نیز سازندگان می‌توانستند اشاره‌ای به اتفاقات خارج از داستان برای خلق یک اتمسفر گیرا داشته باشتد که در این امر ناموفق ظاهر شدند. همینطور ایده سفر دختر بچه به جزیره که یکی از بخش‌های اصلی داستان را تشکیل داده دارای ضعف‌های اساسی است که این موضوع ممکن است برخی بینندگان را ناامید کند. یا وجود یک ایستگاه رادیویی آن هم در نقطه‌ای خارج از دسترس موجوداتِ عجیب، می‌توانست نقشی بیش از یک پیام‌رسانِ آهنگِ معماگونه ایفا کند. آنها می‌توانستند با پخش اطلاعات حیاتی مانند نقاط ضعف این موجودات، به بازماندگان کمک بیشتری کرده و جان افراد زیادی را نجات دهند. اما به نظر می‌رسد پخش یک آهنگ سِری در این دنیای رو به مرگ انتخاب عاقلانه‌تری باشد!

در کل فیلم فاقد یک فیلم‌نامه منسجم و قدرتمند است. داستان شروع خوبی ندارد و در انتها نیز به طور ناقص و ناگهانی به پایان می‌رسد! این می‌تواند به دو دلیل باشد یا ‌برای دیدن ادامه داستان باید منتظر فیلم بعدی بمانیم یا سازندگان ایده‌ای در ذهنشان برای یک پایان درخور نداشتند! که اگر هرکدام از این دو مورد صحت داشته باشد نشان از ضعف فیلم‌نامه است.

بررسی فیلم A Quiet Place Part II

با این حال A Quiet Place Part II به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، با تمام ضعف‌هایش ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد.

موجوداتی که در این فیلم بشر را از بین برد‌ه‌اند دارای یک سیستم شنوایی بسیار پیشرفته هستند و همین دلیلی است که کوچکترین صدایی باعث جلب توجه آنها می‌شود. در این فیلم به شکلِ خاصی درگیر داستان و ترسی که این موجودات به جان شما می‌اندازند می‌شوید. علت اصلی این امر صداگذاری و فیلم‌برداری بسیار حرفه‌ای و پرجزئیات فیلم است. اگر می‌خواهید قدرت صداگذاری اثر را درک کنید، در سکوت کامل فیلم را ببینید و یک محیط سینمایی و تاریک برای خود محیا کنید. مسلما در این صورت می‌توانید کمی از طعمِ اصلیِ این فیلمِ سینمایی را بچشید و صحنه‌های هیجانی و شکه کننده آن را بهتر درک کنید.

“یک مکان ساکت ۲” فیلمی است که کوچکترین صداها درونش پررنگ و بااهمیت هستند. صداها پرجزئیات‌اند و احتیاج نیست که دیالوگی رد و بدل شود، تصاویر به همراه صداها داستان را به خوردتان می‌دهند. ترکیب صدا و تصویر به زیبایی در فیلم با هم متحد شده‌اند تا حسی خاص در یک و نیم ساعتی که فیلم را می‌بینید درونتان بوجود بیاورند. شاید این حس تاثیری ضعیف‌تر از شماره اول داشته باشد، اما حسی‌ست که در فیلمِ دیگری نمی‌توانید آن را به این شکل تجربه کنید و همین منحصر به فرد بودنِ اثر آن را برایتان ارزشمند می‌کند.

بررسی فیلم A Quiet Place Part II

فیلم “یک مکان ساکت ۲” به زیبایی نشان می‌دهد که آینده در دستان فرزندانمان است و آنها هستند که با شجاعت‌هایشان می‌توانند دنیا را نجات دهند و فردا را معنا بخشند. این یکی از بزرگترین درس‌هایی است که در طول داستان و مخصوصا لحظات پایانی فیلم به شما منتقل می‌شود. “یک مکان ساکت ۲” به ما ثابت می‌کند که انسان‌های ناشنوا اگر بستر لازم برایشان فراهم شود می‌توانند پا به پای دیگران به زندگی بپردازند و حتی قهرمان داستان باشند.  فیلم در لحظاتی گوشِ شما را به دنیای “بدون صدای” ناشنوایان متصل می‌کند تا از جریان گوش آنها در سکوتِ مطلق اتفاقات و هیاهوی محیط را دنبال کنید، تا اینطور کمی بیشتر جهانِ بدونِ صدایِ آنها را درک کنید. این بخش‌ها از بهترین لحظات فیلم هستند و تاثیر اتفاقات فیلم را دوچندان کرده‌اند.

نتیجه گیری…

سکوت مهمترین بخش فیلم A Quiet Place Part II محسوب می‌شود. برای درک بیشتر این موضوع در یک محیط کاملا بدون صدا این فیلم را تماشا کنید (یا از هدفون در حین دیدن فیلم استفاده کنید) تا بیشترین تاثیر از فیلم به شما منتقل شود. مسلما مشکلاتی در فیلم‌نامه و پایان‌بندی اثر دیده می‌شود و دیگر خبری از اتمسفر ناشناخته و اتفاقات تاثیرگذار در این شماره نیست. با این حال، این فیلم با یک روایت چندگانه‌ی جذاب داستانش را برایتان بازگو و در استفاده از صدا و تصویر نوآورانه عمل می‌کند و می‌تواند به یک اثر خاص برایتان بدل شود. اگر به دنبال یک فیلمِ متفاوتِ ترسناک می‌گردید “یک مکان ساکت ۲” شدیدا به شما پیشنهاد می‌شود… خودتان را برای یک سکوتِ مرگبار اما جذاب آماده کنید.

فیلم A Quiet Place Part II

بررسی فیلم A Quiet Place Part II


فیلم A Quiet Place Part II

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

آخرالزمان خاموش

سکوت مهمترین بخش فیلم یک مکان ساکت 2 محسوب می‌شود. برای درک بیشتر این موضوع در یک محیط کاملا بدون صدا این فیلم را تماشا کنید تا بیشترین تاثیر از فیلم به شما منتقل شود. مسلما مشکلاتی در فیلم‌نامه و پایان‌بندی اثر دیده می‌شود و اتمسفر ناشناخته و اتفاقات تاثیرگذار کمتر در این شماره دیده می‌شود. با این حال، این فیلم با یک روایت چندگانه‌ی جذاب داستانش را برایتان بازگو و در استفاده از صدا و تصویر نوآورانه عمل می‌کند و می‌تواند به یک اثر خاص برایتان بدل شود. اگر به دنبال یک فیلمِ متفاوتِ ترسناک می‌گردید “یک مکان ساکت 2” شدیدا به شما پیشنهاد می‌شود… خودتان را برای یک سکوت مرگبار اما جذاب آماده کنید.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم A Quiet Place Part II” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها