بررسی فیلم Artemis Fowl / فاجعه‌ی آرتمیس فاول

فیلم Artemis Fowl یک فیلم اکشن فانتزی به کارگردانی Kenneth Branagh می باشد که در تاریخ 12 ژوئن 2020 از شبکه‌ی اینترنتی دیزنی پلاس منتشر شد. این فیلم اول قرار بود در تاریخ 9 آگوست 2019 توسط Walt Disney Studios Motion Pictures منتشر شود اما در 7 می 2019 به 29 می 2020 منتقل شد و باز به خاطر مشکلات همه گیری کرونا به تاریخ 12 ژوئن 2020 و شبکه‌ی اینترنتی دیزنی پلاس منتقل شد. نمایشنامه این عنوان را Conor McPherson و Hamish McColl با اقتباس از کتاب Artemis Fowl اثر Eoin Colfer نوشته‌اند. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به Ferdia Shaw در نقشِ آرتمیس فاول ، Colin Farrell در نقش پدر آرتمیس فاول ، Lara McDonnell  در نقش هولی شورت و Josh Gad در نقش ملچ دیگومز اشاره کرد. این فیلم با نظرات منفی شدیدی از طرف مردم و منتقدین رو به رو شد. با بررسی فیلم Artemis Fowl همراه سایت ساعت هفت باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فیلم های 2020 به لیست فیلم های سال 2020 مراجعه فرمایید.

فیلم Artemis Fowl

دنیای فانتزی Artemis Fowl را از سری کتاب هایش می‌شناسیم و نزدیک به دو دهه است که علاقه‌مندان به این داستانِ فانتزی منتظر فیلمی هستند که از این دنیا الهام گرفته شده‌ باشد. اما محصول نهایی فیلمی نیست که انتظارش را داشتیم و با یک فیلم بسیار ضعیف از همه نظر طرف هستیم. شخصیت‌های سطحی و فراموش شدنی که حتی “یک خط” شخصیت پردازی برای آنها نوشته نشده است. داستانی کاملا ناهماهنگ که فقط به فکر ساخت لحظاتی است که کمی از جلوه‌های ویژه‌ی ضعیف‌، در صحنه‌هایش استفاده کند. فیلمِ به ظاهر هوشمندانه‌ای که احمقانه به نظر می رسد و گره‌های داستانی‌اش که پر از حفره است. در یک ساعت و نیم فیلم هیچ اتفاق و ماجرای خاصی رخ نمی دهد که بیننده را مجذوب خط داستانی خود کند. یک داستان که حتی اتفاقات شروع ، میانه و پایان داستانش نیز بی‌اهمیت است و کاملا مشخص است با عجله نوشته و ساخته شده است.

فیلم Artemis Fowl در مورد شخصیت “آرتمیس فاول” است که یک نابغه است. او به جز موج سواری در دریا و یا نشستن پای حرف‌های تخیلی پدرش ، علاقه‌مندی دیگری ندارد. مدرسه برایش احمقانه به نظر می رسد. چرا که هوش او در جایگاهی فراتر از مدرسه قرار دارد! اما بیننده از کجا باید بفهمد که او باهوش است؟ فقط به خاطر یک اظهار نظر که معلوم نیست با کدام فرد در مدرسه در اوایل فیلم انجام می دهد! (به نظر مدیر مدرسه است.) اما در طول فیلم به واقع حرکت هوشمندانه‌ای از او نمی‌بینیم فقط راویِ فیلم که یک کوتوله‌ی غول پیکر به نام ” مولچ دیگومز” از دنیای تخیلی زیر زمین است خیلی از او تعریف می کند که “آرتمیس فاول” شخصیت بسیار باهوش و نابغه‌ای است! همین که این راوی داستان این همه اطلاعات را چگونه از “آرتمیس فاول” دارد نیز یک علامت سوال بزرگ است چرا که آنچه در فیلم میبینیم یک ملاقات چند دقیقه‌ای کم دیالوگ بیشتر نیست!  پس راوی این همه اطلاعات را از کجا دارد؟

جلوتر در داستان بعد از غیب شدن پدر”آرتمیس فاول” و دریافت یک پیام از طرف Opal Koboi که خود این فرد نیز در طول فیلم به هیچ عنوان قابل شناسایی نیست و مثلا شخصیت منفی داستان است اما هیچ چیزی از او در طول داستان نمی فهمیم و اصلا به شخصیت تبدیل نمی‌شود چه برسد که بخواهیم به  او شخصیت منفی بگوییم ! Opal Koboi از “آرتمیس فاول” می خواهد تا گوی Aculos را به او بدهد تا پدرش را به او تحویل بدهد. پس”آرتمیس فاول” به دنبال گوی می‌گردد. اینجا در حقیقت نقطه عطف داستانِ فیلم محسوب می شود اما به قدری شخصیت‌ها سطحی هستند که اگر از همین جا فیلم را قطع کنید هیچ اتفاقی نمی افتد.

داستان به زیر زمین و دنیای پری ها و موجودات جادویی می‌رود که برای خودشان در دنیای زیرزمین شهرهای بزرگ و زندگی خاص خودشان را به شکلِ مخفیانه دنبال می‌کنند. جهان‌سازیِ فیلم بسیار سطحی و خالی است و شما از آن لذت نمی برید. همچنین فیلم زمانی برای شناساندن شخصیت‌های این دنیا برای بیننده نمی‌گذارد شخصیت اصلی این بخش Holly Short را فقط در حد چند کلمه دیالوگ می‌شناسید و به یکباره داستان این شخصیت را به عنوان مامور به سطح زمین می فرستد تا ماموریتی انجام دهد! و به شکل عجیب و غریبی فاول او را دستگیر کرده و از او به عنوان طعمه در ادامه داستان استفاده می کند و…

اتفاقات پشت سر هم و بدون فکر ساخته شده‌اند. شخصیت‌ها بدون شکل‌گیری روابط بین آن‌ها و به صورت تصادفی و کاملا غیر منطقی ، اتفاقاتی برایشان می‌افتد و از قضا اتفاقات به نتایج مطلوبی نیز می رسد! بار دراماتیک فیلم صحنه‌ی کشته شدن یکی از شخصیت‌هاست که به شخصه با خنده آن صحنه را می‌دیدم! چرا که هم چند ثانیه بعدش قابل پیش بینی بود که چه اتفاقی قرار است بیفتد و هم این شخصیت اصلا اهمیتی برای بیننده ندارد چرا که مثل یک مجسمه در طول فیلم می‌ماند و فکر کنید در آخر یک فیلم مجسمه‌ای بشکند! آیا شما را متاثر می کند و تاثیری روی شما می گذارد؟ به طور کلی بخواهیم بگوییم فیلم هیچ شخصیتی ندارد و یک سری مجسمه هستند که یک سری اتفاق برایشان می افتد بدون روح و بدون هیچ اهمیتی! و در آخر بعد از اتمام فیلم در چشم بهم زدن تمام آن مجسمه‌ ها و اتفاقاتی که برایشان افتاده است را فراموش خواهید کرد. فاجعه آنجایی بیشتر شما را متحیر می کند که در پایان می فهمید که این داستان می‌خواهد ادامه داشته باشد!

اگر بگوییم سال ۲۰۲۰ یکی از بدترین سال‌ها در زمینه‌ی فیلم سینمایی است ، بیراه نگفته‌ایم مشکلاتی که همه گیری کرونا ایجاد کرد، نگذاشت تا فیلم‌های نسبتا خوبِ زیادی تاکنون منتشر شود و فیلم‌هایی که تا به حال به صورت دیجیتالی منتشر شده‌است اکثرا به قدری ضعیف و سطحی هستند که نمی توان هیچ لذتی از آنها برد. اما فیلم Artemis Fowl از آن فیلم هایست که کاری می کند فیلم‌های بد دیگر برایتان زیبا و جذاب جلوه کنند! دیزنی در ساخت این فیلمِ افتضاح، کم از جلوه‌های ویژه استفاده نکرده اما محصول نهایی یکی از غیرقابل تحمل‌ترین فیلم‌هایی است که صنعت سینما در چندین سال اخیر به خود دیده است. شاهکار  Cats البته همچنان پابرجاست اما فیلم Artemis Fowl هم به جمع فیلم هایی که به آنها لقب افتضاح داده‌ایم ، ملحق می شود!

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Artemis Fowl

بررسی فیلم Artemis Fowl / فاجعه‌ی آرتمیس فاول 1

فیلم آرتمیس فاول یک فیلم 95 دقیقه ای در مورد شخصیت‌های توخالی و اتفاقات نصف و نیمه بوسیله‌ی یک سری ابزار عجیب و غریب است! با این حال اگر به دنبال یک فیلم خانوادگی می گردید فیلم Artemis Fowl می تواند برای کودکان سرگرم کننده باشد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Artemis Fowl ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها