بررسی فیلم Cruella

کروئلا / Cruella فیلمی کمدی جنایی محصول کشور آمریکا به کارگردانی کریگ گیلسپی (Craig Gillespie) است. این فیلم اقتباسی از شخصیت کروئلا دِ ویل از رمان صد و یک دالمیایی (The Hundred and One Dalmatians) نوشته‌ی دادی اسمیت (Dodie Smith) محصول سال 1956 است. این فیلم براساس فیلم‌نامه‌ی دانا فاکس (Dana Fox) و تونی مک‌نامارا (Tony McNamara) ساخته شده است. فیلم کروئلا در تاریخ 28 می 2021 توسط والت دیزنی استادیو (Walt Disney Studios) منتشر شده است. این فیلم در طی دو هفته در باکس آفیس 2021 87 میلیون دلار فروش داشته است و جزو پرفروش‌های زمان پاندمی کرونا محسوب می‌شود. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Cruella همراه شما هستیم.

بررسی فیلم Cruella / دخترکی سیاه و سفید 1

بررسی فیلم Cruella  “دخترکی سیاه و سفید”

قبل از صحبت راجع به فیلم کروئلا بهتر است کمی در مورد شخصیت کروئلا صحبت کنیم. شخصیت Cruella یکی از شخصیت‌های قدیمی دنیای دیزنی محسوب می‌شود و قدمتی طولانی دارد. کروئلا شخصیت منفی انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار است که روان‌پریش بود و با دزدین سگ‌های خالدار قصد کشتن و تهیه لباس از پوست آنها را داشت، او در انیمیشن شخصیتی کاملا منفی داشت و زنی میانسال و روانی بود و با کروئلایی که ما در فیلم جدید میبینیم تفاوت‌های زیادی داشت. دیزنی پس از دیدن موفقیت فیلم‌هایی که در مورد گذشته کاراکترهای ماندگارش ساخته است و استقبالی که بینندگان از این قبیل داستان‌ها کردند، اقدام به پرداختن به شخصیت کروئلا کرده و ریسک پرداختن به گذشته این طراح مد و لباس دیوانه را به جان خریده است. چرا ریسک؟ چون دیزنی در این فیلم دست به ایجاد تغییر ذهنیت بیننده راجع به شخصیتی زده که سال‌هاست چهره‌ای منفور و کاراکتری خبیث بوده است، ولی حالا جوانی است خاص و متفاوت که با جامعه دست به گریبان شده است.

بررسی فیلم Cruella

فیلم کروئلا به کارگردانی Craig Gillespie فیلمی جنایی با رگه‌هایی از طنز سیاه است و توانسته اثری چشم نواز باشد، فیلمی که قبل از پخش با شخصیت‌های جوکر (معرفی شخصیت جوکر) و هارلی کویین (معرفی شخصیت هارلی کویین)‌ مقایسه می‌شد و منتقدین کروئلا را تقلیدی از هارلی کویین میدانستند، و همچنین انتقادهایی از انتخاب اما استون برای این نقش به گوش میرسید. اما بازیگری اما استون (برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی برای فیلم لالا لند) قطعا یکی از نقاط بارز و مثبت فیلم کروئلاست. به نمایش درآوردن کاراکتر دوشخصیتی هیچگاه امری ساده نبوده و نیازمند بازیگری تواناست و او به زیبایی توانسته دو شخصیت استلا و کروئلا را نمایش دهد و نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند. او در نقش خود به خوبی فرو رفته و تفاوت‌های دو شخصیت سیاه (کروئلا) و سفید (استلا) را به زیبایی به نمایش گذاشته است.

نکته‌ی جالب در مورد فیلم کروئلا برعکس بودن آن با انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار است. در فیلم برخلاف انیمیشن، ۳ سگ خالدار جزو شخصیت‌های منفی محسوب می‌شوند و کروئلا شخصیت لطمه دیده و کاراکتر محبوب فیلم می‌باشد. شخصیتی که نمی‌توان آن را مثبت نامید چون هرچقدر هم با او همزاد پنداری کنید همچنان کروئلاست و خباثت در او وجود دارد. البته همچنان سگ‌های مثبت در داستان جهت حفظ اصالت وجود دارند اما خالدار نیستند!

بررسی فیلم Cruella

نقطه قوت دیگری که در مورد فیلم کروئلا می‌توان به آن اشاره کرد شخصیت Baroness با بازی خوب و قابل قبول Emma Thompson است. سازندگان فیلم کروئلا دست به کار قابل تقدیری زده‌اند و توانسته‌اند در فیلمی که شخصیت اصلی آن یکی از خبیث‌ترین شخصیت‌های زن تاریخ محسوب می‌شود یک شخصیت منفی زن دیگر خلق کنند و بارونس نقش منفی داستان فیلم کروئلاست که شباهت‌های زیادی به کروئلایی که از قبل میشناختیم دارد. او شخصیتی مغرور و بی‌رحم است که اعتماد به نفس غیرقابل نفوذی دارد و همه را از بالا نگاه می‌کند و به جز خودش به هیچ‌کس دیگر اهمیتی نمی‌دهد. او نیز زن طراح مدِ دیوانه‌ای است که ۳ سگ خالدار دارد! می‌توان گفت شخصیت Baroness در این فیلم در واقع کروئلایی است که ما میشناسیم، همان خباثت، همان استعداد و همان دیوانگی! Baroness ریشه مشکلات شخصیتی کاراکتر کروئلا در آینده‌اش محسوب می‌شود.

اما با تمام بازی‌های خوبی که در فیلم دیده می‌شود، نقطه قوت اصلی فیلم کروئلا بازیگران آن نیستند! در واقع چشم نوازترین نکته و نقطه قوت فیلم کروئلا طراحی لباس، طراحی صحنه، گریم و تصویربرداری فیلم می‌باشد. ممکن است هنگام تماشای فیلم، فیلمنامه‌ی متوسط و قابل پیش‌بینی آن ذهن تیزبین شما را اذیت کند، اما مطمئنا چشمان شما پس از تماشای فیلم کروئلا رضایت خواهند داشت. زیبایی‌های بصری فیلم کروئلا، لباس‌ها و گریم‌هایی که مخصوصا  روی شخصیت کروئلا اجرا شده است فوق العاده زیباست. البته به غیر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. داستان فیلم در مورد چالش بین دو طراح لباس است و فیلم به زیبایی این موضوع را به نمایش در آورده است و از چالش‌های بین این دو کاراکتر برای زیبایی صحنه‌ها بهره برده است.

نتیجه گیری…

فیلم کروئلا داستان کش مکش‌های درونی دختری زخم خورده است که در تکاپو برای تغییر در زندگیش بین دو وجه سفید و سیاهش درحال مبارزه است. داستان تلخ و شیرینی که شما را درگیر خود می‌کند و لحظات خنده‌دار، در عین حال تاریکی را برایتان بوجود می‌آورد. با این حال این داستانی نیست که در ذهنتان ماندگار شود و خیلی زود آن را از یاد خواهید برد اما به خاطر گریم، صحنه‌پردازی، طراحی لباس، بازی خوب بازیگران و پایان قابل قبولش، ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد.

فیلم Cruella

بررسی فیلم Cruella


فیلم Cruella

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

دخترکی سیاه و سفید

فیلم کروئلا داستانِ کش مکش‌های درونی دختری زخم خورده است که در تکاپو برای تغییر در زندگیش بین دو وجه سفید و سیاهش درحال مبارزه است. داستانی که شما را درگیر خود می‌کند و لحظات خنده‌دار اما در عین حال تاریکی را برایتان بوجود می‌آورد. با این حال این داستانی نیست که در ذهنتان ماندگار شود و خیلی زود آن را از یاد خواهید برد اما به خاطر گریم، صحنه‌پردازی، طراحی لباس، بازی خوب بازیگران و پایان قابل قبولش، ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Cruella” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها