بررسی فیلم Ford v Ferrari

فیلم “فورد علیه فراری” (Ford vs Ferrari) یک درام-ورزشی آمریکایی محصول کمپانی فاکس قرن بیستم است. کارگردانی این فیلم را “جیمز منگولد”(James Mangold) برعهده دارد و همچنین Jez Butterworth,John-Henry Butterwoth,Jason Keller نویسندگان این عنوان می‌باشند.از بازیگران این فیلم میتوان به “مت دیمون”(Matt Damon),”کریستین بیل” (Christian Bale) و “کترینا بلف” (Caitriona Balfe) اشاره کرد.فیلم “فورد علیه فراری” اولین بار در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ در جشنواره فیلم تلیوراید به نمایش درآمد و توانست نظرات مثبتی را از سوی بینندگان دریافت کند‌.همچنین این فیلم نامزد دریافت چهار جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ شده است که شامل نامزدی برای عنوان بهترین فیلم سال نیز می‌باشد. با بررسی فیلم Ford v Ferrari همراه ما باشید.

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019 میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

خلاصه داستان…

هنری فوردِ دوم مدیرعامل کمپانی فورد موتورز با پیشنهاد یکی از مدیرانش به نام لی لالوکا تصمیم میگیرد در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک شرکت کند. آنها قصد دارند تا به حکمفرمایی چندین ساله انزو فِراری و ماشین‌هایش بر مسابقات فرمول یک پایان دهند. آنها برای انجام اینکار”کارول شلبی” تنها برنده‌ی آمریکاییِ مسابقات ۲۴ ساعته له‌مانس در سال ۱۹۵۹ را دعوت به همکاری می‌کنند. شلبی که به دلیل مشکلات قلبی دیگر قادر به شرکت در مسابقات نمی‌باشد با کمک دوست و همکارش “کِن مایلز” دست به کار می‌شود.آنها با ایجاد تغییراتی در موتور و طراحی ماشین‌های کمپانی فورد برای شرکت در مسابقه ۲۴ ساعته له‌مانس آماده میشوند اما…

(فاقد اسپویل می باشد با خیال راحت بخوانید)

نقد و بررسی فیلم…

فیلم Ford.v.Ferrari یک درام انگیزشی پرمعنا و هیجانی است که مفهوم زندگی را لابه‌لای سرعت سرسام‌آور ماشین‌های مسابقه‌ای برایمان توصیف می‌کند.یکی از بزرگترین چالش‌های فیلم‌های درام-ورزشی ایجاد بالانس میان هیجان فیلم و پیام‌های اخلاقیِ آن است که متاسفانه در این فیلم این بالانس به خوبی برقرار نشده است. البته این برای فیلمی که براساس واقعیت ساخته می‌شود کاری بسیار دشوار است. زیرا کارگردان و نویسندگانِ اثر باید تلاش کنند تا علاوه بر پایبند بودن به واقعیت،  میزان هیجان فیلم را نیز کنترل کنند. فیلم “فورد علیه فراری” دارای فیلمنامه‌ای حساب شده و سرشار از تعبیرها و تشبیهات زیباست. برای مثال دیالوگ‌ها و فضای دو سکانس در ابتدا و انتهای فیلم کاملا مشابه است با این تفاوت که شخصی که درون اتومبیل مسابقه قرار دارد متفاوت است. این سکانس‌ها تعبیری متفاوت و خلاقانه از چرخه تکراری زندگی را به ما نشان می‌دهند.

در واقع چیزی که پس از تماشای این فیلم به ذهنتان خطور می‌کند این است که زندگی نیز همانند یک مسابقه اتومبیل‌رانی ۲۴ ساعته است. با همان پیچ و خم‌ها، با همان زیاد و کم شدن سرعت‌ها و با همان باختن و برنده شدن‌ها که تمامشان جزوی جداناپذیر از زندگیما هستند. اما همانقدر که فیلم در بیان پیام‌هایش قوی عمل کرده است در انتقال هیجان و استرس مسابقات اتومبیل‌رانی که همگی خوب میدانیم بسیار بالاست کمی ضعیف عمل کرده است. هرچند همانطور که قبلاً نیز اشاره شد برای فیلم‌هایی که براساس واقعیت ساخته میشوند دشوار خواهد بود که قسمت‌های مهیج داستان را بازسازی کنند.البته باید در نظر داشت که این مطلب لطمه‌ای به فیلم وارد نمی‌کند و اتفاقات و حوادث داستان آنچنان پرکشش و جذاب است که شما را تا انتها با خود همراه میکند.

فیلم Ford v Ferrari

“جیمز منگولد” پس از ساخت فیلم موفق “Logan” در سال ۲۰۱۷ که به عقیده بسیاری یکی از برترین فیلم‌های ابرقهرمانی در تاریخ سینما است. اینبار فیلمنامه‌ای براساس یک داستان واقعی را انتخاب کرده است تا ثابت کند با ساختن فیلم در ژانرهای مختلف مشکلی ندارد. انصافاً هم باید گفت که فیلمش از خیلی جهات نمره قبولی را دریافت کرده است.بازی‌های خوب و دیدنی بازیگران از جمله نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود.”کریستین بیل” که دیگر نیازی به تعریف ندارد زیرا کارنامه‌اش خود گویای تبحر این بازیگر توانا می‌باشد،به قول “واکین فینیکس” هیچ بازیِ ضعیفی را نمیتوان از بیل پیدا کرد زیرا او در هر فیلم از صددرصد خودش مایه می‌گذارد. همینطور “مت دیمون” نیز در این فیلم بسیار درخشان و دوست‌داشتنی ظاهر شده است. موسیقی متن فیلم نیز که توسط آهنگساز آمریکایی Marco Beltrami” ساخته شده به زیبایی صحنه‌های احساسی و همینطور سکانس‌های هیجانی فیلم را پوشش میدهد.

فیلم Ford v Ferrari

در پایان باید اضافه کرد اگر میخواهید یک داستان قوی و جذاب ببینید “فورد علیه فراری” قطعاً دلتان را بدست خواهد آورد. اما اگر به دنبال دیدن فیلمی مهیج و پراسترس هستید این فیلم شما را راضی نخواهد کرد. البته فیلم “Ford.v.Ferrarri” چیزی فراتر از یک مسابقه اتومبیل‌رانی را به نمایش می‌گذارد.این فیلم را میتوان همانند یک کلاس آموزشی دو ساعته برای رسیدن به موفقیت دانست. این فیلم را میتوانید همراه خانواده به تماشا بنشینید تا علاوه بر لذت بردن از جلوه‌های بصری فیلم درباره مفاهیم آموزنده‌ای که در آن مطرح شده نیز به بحث بپردازید.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Ford v Ferrari

خیلی خوب

فیلم Ford v Ferrari چیزی فراتر از یک مسابقه اتومبیل‌رانی را به نمایش می‌گذارد. این فیلم را میتوان همانند یک کلاس آموزشی دو ساعته برای رسیدن به موفقیت دانست. فیلم Ford v Ferrari را می‌توانید همراه خانواده به تماشا بنشینید تا علاوه بر لذت بردن از جلوه‌های بصری فیلم درباره مفاهیم آموزنده‌ای که در آن مطرح شده نیز به بحث بپردازید.

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

خیلی فیلم خوبی بود ممنون از متن خوبتون