بررسی فیلم Full Metal Jacket /غلاف تمام فلزی (۱۹۸۷)

فیلم Full Metal Jacket (غلاف تمام فلزی) یک درام-جنگی محصول سال ۱۹۸۷ به کارگردانی استنلی کوبریک می باشد. از بازیگران این فیلم میتوان به متیو موداین(Matthew Modine) ، آدام بالدوین(Adam Baldwin) ،وینسنت دن آفریو(Vincent D’Onofrio) و لی ارمی(Lee Ermey)اشاره کرد.در بی سلیقگی برپا کنندگان مراسم اسکار همین بس که “غلاف تمام فلزی” شاهکار استنلی کوبریک تنها در یک دسته نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت نیز با دست خالی مراسم را ترک کرد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما می باشد. کوبریک در این فیلم سعی دارد بیشتر به تاثیرات مخرب جنگ بر روی سلامت روحی سربازان و بطور کلی افراد درگیر در جنگ بپردازد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Full Metal Jacket همراه باشید.

فیلم Full Metal Jacket (غلاف تمام فلزی)یک درام-جنگی محصول سال ۱۹۸۷ به کارگردانی استنلی کوبریک می باشد.

“عکاس باشی:دست کم برای هدف بزرگی مردن!
سرباز:میشه بگی اون هدف چیه؟
عکاس باشی:آزادی!
سرباز:بی ربط نگو تازه وارد،فکر کردی ما بخاطر آزادی اینجاییم!این کار آدمکشیه من حاضر نیستم بخاطر همچین هدفی سرمو بدم من بدنبال منافع خودم هستم.”

گروهبانِ توپخانه "هارتمن"افسری منظم و بسیار سخت گیر است.

گروهبانِ توپخانه “هارتمن”افسری منظم و بسیار سخت گیر است.

خلاصه داستان…

فیلم غلاف تمام فلزی در مورد عده ای سرباز تازه کار است که برای پیوستن به نیروهای دریایی ایالات متحده آمریکا داوطلب می شوند. آنها باید هشت هفته آموزش سخت و طاقت فرسا را برای پیوستن به نیروی دریایی ایالات متحده و شرکت در جنگ ویتنام پشت سر بگذارند.گروهبانِ توپخانه “هارتمن”افسری منظم و بسیار سخت گیر است.هارتمن سعی دارد با تمرینات فشرده جسمی و روحی سربازانش را جوری آموزش بدهد که بتوانند در جنگ زنده بمانند.داستان فیلم دارای دو بخش مجزا می باشد.بخش اول آن در پادگان آموزشی و بخش دوم در جبهه جنگ اتفاق می افتند.در بخش دوم با یکی از سربازان گروه با اسم مستعار “جوکر” همراه میشویم. او که بعنوان خبرنگار وقایع جنگ را ثبت میکند برای تهیه گزارش و به منظور ملاقات با یکی از دوستان دوران آموزشش راهی خط مقدم جبهه جنگ میشود و در ادامه….

“جوکر:ببینم تو زن و بچه ها رو هم میکشی؟
تیرانداز:خب بعضی وقتا
جوکر:وقتی بهشون شلیک میکنی چه احساسی داری؟
تیرانداز:راحته فکر می کنم بود و نبودشون فرقی نمیکنه،این خیلی کمک میکنه!”

عده ای سرباز تازه کار برای پیوستن به نیروهای دریایی ایالات متحده آمریکا داوطلب میشوند.

بررسی کلی…

استنلی کوبریک کارگردانی کمال گراست او وقتی به سراغ ژانری میرود تمام انرژی و تلاشش را میگذارد تا بهترین اثر خودش را ارائه دهد.باید خوشحال باشیم که او برای هر فیلمش به سراغ ژانری متفاوت میرفت زیرا میتوانیم در هر ژانری شاهد یک شاهکار از او باشیم.”غلاف تمام فلزی”(Full Metal Jacket) شاهکار کوبریک در ژانر درام-جنگی می باشد. بدون شک این فیلم جزو پنج فیلم برتر جنگی در تاریخ سینما میباشد.فیلم از لحاظ مفهومی به سه بخش مهم تقسیم میشود. بخش اول در پادگان آموزشی میگذرد اینجا جائیست که بذر جنگ کاشته میشود.در این بخش میبینیم چگونه افراد معمولی به ماشین هایی برایکشتار تبدیل میشوند،انسان هایی که بدون پرسیدن این سوال که چرا باید آدم کشت؟براحتی آماده کشتارند.بخش دوم به پشت جبهه جنگ میپردازد اینجا جائیست که بذر جنگ جوانه زده و در حال شاخ و برگ گرفتن میباشد.در این قسمت اهداف ساختگی و پوچی که در ذهن سربازان آمریکایی(آزاد سازی مردم ویتنام)و در طرف مقابل مردم و نظامیان ویتنامی(دفاع در برابر حمله ی دشمن غاصب)جای داده شده بسیار زیرکانه و به زیبایی به تصویر کشیده می شود.اینجا دیگر انسانیت مفهومی ندارد و بقا به هنگام جنگ مهمترین هدف هر انسان است.اما در بخش سوم کوبریک به سراغ ریشه هایجنگ رفته است آنجا که سیاست کثیف عده ای برای راه اندازی چنین جنگ هایی را نشان میدهد.افرادی که هیچ ارزشی برای جان و مال انسانها قائل نیستند و جنگ‌ هایی را شروع میکنند که در آن پیروزی وجود ندارد بجز خودشان.

بررسی فیلم Full Metal Jacket /غلاف تمام فلزی 1

“سرباز:وقتی برگردیم آمریکا از اینکه اینا نیستن که بکشیمشون حوصلمون سر میره!”

موسیقی و بازیگران…

یکی از نکات بارز این شاهکار استفاده از سرودها و آهنگ های نامتعارف در سکانس های مختلف فیلم میباشد.کوبریک اینکار را بصورت استادانه ای انجام داده است.برای مثال در صحنه ای که جنگ و بمباران در اوج خودش قرار دارد او از آهنگی شاد و ریتمیک استفاده میکند تا مسخره بودن جنگ را نشان دهد.
آهنگسازی فیلم غلاف تمام فلزی بعهده ویویان کوبریک دختر استنلی کوبریک می باشد که بنظر بخوبی توانسته نظر پدرِ سختگیرش را جلب کند.اما از دیگر نکاتی که کوبریک در این فیلم زیرکانه در نظر گرفته است.استفاده از بازیگران ناآشنا در این فیلم میباشد که به باورپذیر کردن فیلم کمک بسیاری کرده است.البته کوبریک استاد بازی گرفتن از بازیگرانش می باشد و در این فیلم نیز بازیگرانش بخوبی از پس نقش هایشان برآمده اند.لی ارمی در نقش گروهبان هارتمن یکی از بیادماندنی ترین سکانس های تاریخ سینما را در ابتدای فیلم و در بدو ورود سربازان رقم زده است.

بررسی فیلم Full Metal Jacket /غلاف تمام فلزی 2

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم غلاف تمام فلزی

عالی

“غلاف تمام فلزی” فیلمی‌ست جنگی و در عین حال ضدجنگ که بسیار متفاوت با هر فیلم دیگری در این ژانر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر این فیلم را دیده باشید می‌بینید که کوبریک تنها سعی دارد آنچه که اتفاق افتاده را به تصویر بکشد. او اینکار را با وسواس و خلاقیتی که در تمامی آثار برجسته‌اش دیده‌ایم در “غلاف تمام فلزی” هم انجام می‌دهد. اگر تنها بدنبال صحنه‌های درگیری هستید این فیلم سورپرایز ویژه‌ای برایتان ندارد اما اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های استنلی کوبریک هستید و می‌خواهید چیزی فراتر از کشت و کشتار ببینید و حس کنید، دیدن این فیلم را به هیج وجه از دست ندهید.

امیدواریم از مطلب بررسی فیلم Full Metal Jacket/غلاف تمام فلزی لذت برده باشید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها