بررسی فیلم I Care a lot

 I Care a lot فیلمی درام هیجانی به کارگردانی و نویسندگی جی بلیکسون (J Blakeson) است که ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ از طریق شبکه نت فلیکس منتشر شد. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به رزمند پایک(Rosamund Pike)، پیتر دینکلیج(Peter Dinklage) و ایزا گونزالس(Eiza González) اشاره کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم I Care a lot همراه باشید.

بررسی فیلم I Care a lot

بررسی فیلم I Care a lot / انتهای طمع

همانطور که یک فیلم خوب سرحالتان می‌آورد یا احساسات به شما وارد می‌کند و یا در آن می‌توانید عشق، ترس، غم و… را تجربه کنید، یک فیلم بد نیز یک خاطره منفی در ذهنتان به ارمغان می‌آورد! فیلم I Care a lot یکی از آزار دهنده‌ترین فیلم‌هایی است که می‌توانید در سال 2021 آن را تجربه کنید و یک خاطره سیاه را برایتان رقم خواهد زد! مهمترین دلیلی که این حس به شما دست خواهد داد فیلم‌نامه سطحی و شخصیت‌های تک بعدی و غیرقابل درک آن است که به شدت ناامیدتان می‌کند….

هالیوود چند سالیست در حال دست و پا زدن در بین داستان‌های سطحیِ فمنیستی، حمایت از سیاه پوستان(با تاثیر معکوس!) و البته افراط در نشان دادن هم جنسگرایی‌ست! و نه تنها تلاش آنها در این زمینه‌ها در این سال‌ها به جایی نرسیده بلکه نگاه به شدت منفی در سراسر دنیا نسبت به این موضوعات نیز ایجاد کرده است. بعضی وقت‌ها دلمان برای یک داستان معمولی با شخصیت‌های عادی و قابل درک تنگ می‌شود. سینما انعکاس شخصیت‌هایی با هر جنسیت و با هر رنگ و با هر گرایش جنسی و فکری و دینی است و اگر در هر زمینه بیش از حد مانور داده شود، افراط‌‌گرایی پیش می‌آید و عاقبت افراطی‌گری بلایی‌ست که این روز‌ها بر سر فیلم‌های هالیوودی آمده است، فیلم‌هایی که دیگر حتی نمی‌توان روی آنها نام فیلم گذاشت…

فیلم I Care a lot در مورد شخصیت ماریا گریسون است. شخصیتی که اعتماد به نفس زیادی دارد، یک جاه‌طلب به معنای واقعی کلمه است، خود را یک شیر خطاب می‌کند، از هیچ چیزی نمی‌ترسد، از همه باهوش‌تر است، در زیر آب می‌تواند برای همیشه نفس بکشد و همزمان آکروبات انجام دهد!، یک فمنیست و یک هم‌جنس‌گراست، مغرور ، بدذات، حیله‌گر و در کل فاقد هیچ صفات انسانی‌ست(به جز لبخند دروغینش که به زور برای گول زدن دیگران روی لبانش می‌کارد!) و فقط به پول، قدرت و بلند پروازی فکر می‌کند!

چنین فردی شخصیت اصلی فیلم ماست اما با وجود تمام این بارزه‌ها این شخصیت هیچ عمقی ندارد و به معنای واقعی کلمه یک مترسک است و وقتی به او نگاه می‌کنید هیچ نقطه‌ای که با او ارتباط برقرار کنید نمی‌بینید و هیچ بک گراند داستانی برای درک بیشتر او روایت نمی‌شود و یک شخصیت کاملا گنگ است. او واقعا هیچ حسی ندارد و یکی از بدترین شخصیت‌هایست که یک فیلم سینمایی به خود دیده و البته بازی بد رزمند پایک نیز این شخصیت را بدتر و غیرقابل تحمل‌تر نیز کرده است! البته این را در نظر بگیرید که او بهترین کاراکتر این فیلم است!

بررسی فیلم I Care a lot

قبل از اینکه کمی وارد داستان شویم بهتر است نگاهی به شخصیت مهم بعدی بیندازیم. رومن لانیوو شخصیت دیگر داستان با بازی پیتر دینکلیج است. به شخصه برای نقش آفرینی این بازیگرِ دوست داشتنی فیلم را دیدم و البته حسابی از پتانسیلی که از بین رفته ناامید شدم. رومن لانیوو رئیس یک گروه مافیای روسی که اگر فیلم را دیده باشید می‌دانید که هیچ حسی از یک رئیس مافیا بودن در بازی پیتر و البته در شخصیت داستانش دیده نمی‌شود و انگار فقط برای جذب مخاطب از او در فیلم استفاده شده است!

اما نگاهی به داستان سطحی فیلم I Care a lot بیندازیم. داستان فیلم در مورد ماریا گریسون رئیس موسسه‌ای‌ست که افراد مسن را به سرپرستی می‌گیرد و با استفاده از پول‌هایشان از آنها نگهداری می‌کند. اما این ظاهر ماجراست در اصل ماریا با کمک دکتری به نام آموس پرونده‌های جعلیِ بیماری و آلزایمر برای زنان پیر که ثروتی نیز دارند درست می‌کند و به صورت قانونی سرپرستی آنها را برعهده می‌گیرد. بعد از این آنها را به آسایشگاهی می‌فرستد که رئیس آنجا را نیز با پول خریده و حتی جلوی ملاقات با نزدیکانشان را نیز می‌گیرد. به این شکلِ شیطانی، ماریا می‌تواند اموال افراد مسن را بالا بکشد تا به آرزوهای نامعلوم و طمع‌های خود برسد و حفره‌های بی‌انتهای زندگیش را با پول‌های باد آورده پر کند. او به نوعی افراد مسن را نه انسان بلکه به عنوان طعمه می‌بیند، آنها را به زندان‌های شیکی می‌اندازد و به خوردشان انواع داروها می‌دهد تا واقعا مریض و درمانده شوند. بعد دست به غارت اموال آنها میزند و از این طریق امرار معاش می‌کند. او از این راه به یک گاو فربه تبدیل می‌شود اما خود را به شکل تخیلی شیرزن می‌خواند!

حتی اگر فیلم را از همان ابتدا نیز رها کنید مشخص است چه اتفاقی می‌افتد چراکه نمایشنامه‌های اینچنینی به قدری زیاد است که فقط با چند دقیقه‌ ابتدایی می‌توان کل فیلم و صحنه انتهای آن را حدس زد… ماریا مدتی پول در می‌آورد. بعد به خطر می‌افتد. از خطر نجات پیدا می‌کند. به بالاترین حد از جاه‌طلبی خود می‌رسد و بعد در آخر سقوط می‌کند تا مثلا در سکانس انتهایی درسی بگیریم از اینکه عاقبت جاه طلبی و طمع خاک سرد است! اما آقای J Blakeson این کارگردان ۴۳ ساله یادش رفته است که یک فیلم فقط به یک داستان نخ‌نما با شخصیت‌های غیرقابل درک و به نوعی جعلی احتیاج ندارد. بلکه به فرم سینمایی و نوآوری و نگاه متفاوت نیاز است. در غیر این صورت او می‌توانست داستان کوتاهش را در یکی دو صفحه منتشر کند تا بخوانیم و درسی بگیریم تا به دنبال طمع‌ورزی و کار خلاف نرویم! نه اینکه فیلم سطحی از آن بسازد که نه بتوان با شخصیت‌هایش ارتباط برقرار کرد و نه اتفاقاتش با عقل جور در بیاید…

نتیجه گیری…

بهتر است بیش از این وقت خودمان را برای این فیلم تلف نکنیم. فیلم I Care a lot به جز چند ثانیه آخرش که لبخند را روی لبانتان می‌کارد هیج چیز خاصی ندارد. فیلمی پر از حرف‌های فمنیستی و افراطی از زنی که با نان در خون زدن امرار معاش می‌کند و به این کارش نیز افتخار می‌کند. انگار کار بزرگی کرده که از راه کلاه‌برداری از افراد ناتوان  به ثروت رسیده و حق زندگی عادی سالمندان را دزدیده است! فیلمی که کاراکتر‌های غیرواقعی و سطحی خلق کرده و در کل فاقد هرگونه شخصیت پردازی می‌باشد و با زدن برچسب‌هایی قصد دارد به شخصیت‌های ناقصش پر و بال دهد و در این راه کاملا ناموفق عمل کرده است.تمام این مسائل را با بازی بد بازیگران فیلم و داستان ناقص آن و نبود حس سینمایی در اثر اضافه کنید… این فیلم به هیچ عنوان ارزش وقتی که می‌گذارید را ندارد…

فیلم I Care a lot

بررسی فیلم I Care a lot
فیلم I Care a lot

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(ضعیف)

(ضعیف)

انتهای طمع

فیلم I Care a lot کاراکتر‌های غیرواقعی و سطحی خلق کرده و در کل فاقد هرگونه شخصیت پردازی می‌باشد و با زدن برچسب‌هایی قصد دارد به شخصیت‌های ناقصش پر و بال دهد و در این راه کاملا ناموفق عمل کرده است.تمام این مسائل را با بازی بد بازیگران فیلم و داستان ناقص آن و نبود حس سینمایی در اثر اضافه کنید… این فیلم به هیچ عنوان ارزش وقتی که می‌گذارید را ندارد…

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم I Care a lot ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

فیلم متوسطی بود

پیام
پیام

فوق العاده بود فیلم

مهشيد عليزاده
مهشيد عليزاده

بهترين نقدي كه راجع به اين فيلم خونده بودم واقعا احسنت

مجتبی
مجتبی

یه فیلم اعصاب خوردکن با بازیهای ضعیف و داستانی بدور از واقعیت