بررسی فیلم Judas and the Black Messiah / سیاهی درون در غالب پوستی روشن

یهودا و مسیح سیاه / Judas and the Black Messiah فیلمی درام زندگی‌نامه‌‌ای به کارگردانی شاکا کینگ (Shaka King) می‌باشد که شاکا فیلم‌نامه آن را با کمک ویل برسون (Will Berson) به رشته تحریر در آورده است. این فیلم در تاریخ 12 فوریه 2021 از شبکه HBO و سینماها منتشر شد. در این مطلب می‌خواهیم به این فیلم تاثیرگذار و قابل احترام بپردازیم. فیلمی خوش ساخت که در آکادمی اسکار امسال خوش درخشید. (بهترین فیلم های اسکار 2021 / معرفی بهترین فیلم های نامزد اسکار) در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Judas and the Black Messiah همراه شما هستیم.

خلاصه داستان: فیلم یهودا و مسیح سیاه در مورد فرد همپتون رئیس بخش ایلینوی حزب پلنگ سیاه است که در دهه ۱۹۶۰ به مبارزه علیه نژادپرستی و سیاست‌های غلط سیاستمداران آمریکایی می‌پرداخت. فیلم داستان خیانت یکی از نزدیکترین افراد این حزب یعنی ویلیام اونیل که نفوذی FBI در این حزب بود را روایت می‌کند.

نژادپرستی همیشه یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مورد توجه هنرمندان و فیلمسازان بوده است و قابل باور نیست که با وجود پیشرفت چشمگیر جوامع بشری همچنان شاهد نژادپرستی در نقاط و اقشار مختلف هستیم و موضوع در ظاهر ساده که ما با وجود اختلافات فراوان ظاهری همگی انسان و از درون یکی هستیم همچنان درک نشده و شاهد اتفاقات تلخی در زمینه نژاد پرستی هستیم. فیلم یهودا و مسیح سیاه یکی دیگر از فیلم‌های انتقادی در زمینه نژادپرستی است که طی سال‌های اخیر ساخته و مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم که روزی دیگر نیازی به ساخت اینگونه آثار برای فهماندن و یادآوری ظلم بشر به همنوعان خود نباشیم.

شاکا کینگ کارگردان ۴۱ ساله و آمریکایی را می‌توان یکی از پدیده‌های امسال آکادمی اسکار دانست. او به عنوان کارگردان، تهیه کننده و نویسنده Judas and the Black Messiah توانست خود را شخصی توانا و با پتانسیل بالا در زمینه فیلمسازی معرفی کند و  به نحوی ما را چشم انتظار و کنجکاو برای مشاهده ادامه روند هنری خود نگه دارد. شاکا کینگ توانسته به اهداف خود از ساخت فیلمش دست یابد، فیلم او روایتگر داستان زندگی اشخاص حقیقی است که به واسطه کارگردانی منسجم او به شکلی جذاب و گیرا به تصویر کشیده شده‌اند. فیلم ریتم کاملا مناسبی دارد و از کش دادن‌ها و صحنه‌های شعارگونه‌ بیهوده جهت تاثیرگذاری بیشتر خودداری کرده است و در واقع فیلم با ریتم و روایت درست تاثیرگذاری خود را به شکل بهتر و کاملتری شکل داده و مانند برخی آثار مشابه از منفورسازی‌ها و صحنه‌های شکنجه‌هایی که گاهی حتی تماشای آنها برای بیننده دشوار و آزار دهنده است خبری نیست.

فیلمنامه یهودا و مسیح سیاه نوشته ویل برسون و شاکا کینگ نیز نمره قبولی را می گیرد، از این حیث که علاوه بر اینکه روایتگر داستان مبارزات فرد همپتون و حزب پلنگ سیاه در اواخر دهه ۶۰ میلادی است و داستانی واقعی و زندگی‌نامه‌ای را بازگو می‌کند. توانسته است تِمی جاسوسی جنایی را نیز ایجاد کند که به جز پرداخت ضدنژادپرستی می توان فیلم را جاسوسی جنایی نیز قلمداد کرد، که البته این موضوع خود بخشی از داستان واقعی آن سال ها و خیانت ویلیام اونیل به حزب می‌باشد.همینطور موسیقی متن، تصویر برداری و تدوین در Judas and the Black Messiah بدون اغراق و متناسب با روایت اتفاقات فیلم در جریان است و ایرادی نمی‌توان از آن‌ها گرفت و فیلم جایزه اسکار بهترین ترانه اورجینال را برای ترانه fight for you دریافت کرده که نشان از قدرت فیلم در این بخش دارد.

بررسی فیلم Judas and the Black Messiah

اما می رسیم به نکته اصلی و بارز Judas and the Black Messiah : دلیل اصلی که شما تصمیم خواهید گرفت این فیلم را تماشا کنید، در طول تماشا محو آن باقی بمانید و پس از پایان احساس رضایت کنید نمایش خیره کننده دنیل کالویا (Daniel Kaluuya) در نقش فرد همپتون است. نمایشی که برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد. هیچوقت فراموش نمی‌کنم چند سال پیش برای اولین بار در زمان تماشای سریال black mirror با Daniel Kaluuya و بازیگری خیره کننده او مواجه شدم ، او در اپیزود دوم فصل اول black mirror جوری می‌درخشید که به آینده روشن بازیگری او ایمان پیدا کردم، کمی بعد او باری دیگر با فیلم Get Out درخشید و در نهایت توانست در آکادمی امسال به حق خود رسیده و اسکار بگیرد. بدون شک اصلی‌ترین دلیلی که شما را مجذوب تماشای  Judas and the Black Messiah می‌کند، بازیگری تحسین برانگیز اوست که می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن شما باقی بماند، سایر بازیگران مانند Keith Stanfield و Jesse Lon Plemons نیز به خوبی نقش خود را درآوردند اما به طور کامل زیر سایه بازیگری Daniel Kaluuya قرار گرفته‌اند. دنیل کالویا در این فیلم مانند یک سخنور واقعیِ بسیار ماهر رفتار می‌کند و بسیار خاص کلمات و جمله‌ها را ادا کرده و تاثیرِ عمیقی روی شما می‌گذارد. بعد از دیدن فیلم کمی با شخصیت فرد همپتون آشنا خواهید که چطور او توانست با شخصیت خاص و با سخنرانی‌های آتشینش، سیاه و سفید را کنار هم برای مبارزه علیه ظلم متحد کند.

نتیجه گیری…

فیلم Judas and the Black Messiah شاید بهترین فیلم امسال نباشد اما مطمئنا جزو یکی از بارزترین آنها محسوب می‌شود و تا حدود زیادی نظرات مثبت بینندگان و منتقدان را دریافت کرده است و با توجه به ریتم خوب و داستان تلخ و تاثیرگذارش و بازیگری تماشایی که در آن شاهد هستیم تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مسلما بیشتر زمان فیلم چشمان شما خیره به دهان و کلمات قدرتمند و شیوه‌ی ادای کلمات دنیل کالویا می‌ماند و از بازی او و دردی که در کلماتش موج می‌زند، لذت خواهید برد.

فیلم Judas and the Black Messiah

بررسی فیلم Judas and the Black Messiah


Judas and the Black Messiah

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

 سیاهی درون در غالب پوستی روشن

فیلم Judas and the Black Messiah شاید بهترین فیلم امسال نباشد اما مطمئنا جزو یکی از بارزترین آنها محسوب می‌شود و تا حدود زیادی نظرات مثبت بینندگان و منتقدان را دریافت کرده است و با توجه به ریتم خوب و داستان تلخ و تاثیرگذارش و بازیگری تماشایی که در آن شاهد هستیم تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مسلما بیشتر زمان فیلم چشمان شما خیره به دهان و کلمات قدرتمند و شیوه‌ی ادای کلمات دنیل کالویا می‌ماند و از بازی او و دردی که در کلماتش موج می‌زند، لذت خواهید برد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم Judas and the Black Messiah ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها